پس از شایعادت، سرانجام اپل طی مراسمی از پرچمداران جدیدش با نام آیفون XS و XS مکس به طور رسمی پرده برداشت. این دو گوشی جدید که از نظر ظاهری، همان طور که انتظار میرفت بسیار شبیه به آیفون X سال گذشته هستند. ابتدا باید گفت که هر دو مدل در رنگ های طلایی نیز وارد بازار خواهند شد.

آیفون XS و برادر غول پیکرش نمایشگر بهتری دارند که از فناوری های HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می کند. اسپیکرهای استریو هم حالا قدرت و کیفیت بیشتری دارند و فیس آیدی هم سریع و دقیق تر عمل می کند. اپل از پردازنده جدید A12 Bionic در این دو آیفون استفاده کرده که مدعی است هوشمندترین و قدرتمندترین پردازنده گوشی های هوشمند است که البته این موضوع همواره همزمان با معرفی آیفون های جدید وجود داشته است و میتوانیم به ادعای اپل ایمان داشته باشیم. A12 Bionic اولین تراشه 7 نانومتری اپل محسوب میشود و تیم کوک به اتکا به این پردازنده و دیگر ویژگی های آیفون های جدید، آنها را “پیشرفته ترین آیفون های تاریخ” میخواند.

پردازنده‌ی جدید اپل از ۶ هسته‌ی پردازشی، شامل ۲ هسته‌ی قدرتمند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف استفاده می‌کند. هسته‌های قدرتمند A12 Bionic نسبت به A11 حدود ۱۵ درصد سریع‌تر و ۴۰ درصد بهینه‌تر است؛ در حالی که هسته‌های کم‌مصرف، حدود ۵۰ درصد بهینه‌تر از گذشته عمل می‌کنند.

تقریباً همه انتظار آیفون XS را داشتیم، ولی خبر اصلی این مراسم را می توان معرفی آیفون XS Max دانست که صفحه غول پیکر 6.5 اینچی دارد. برای مقایسه می توان به صفحه 5.5 اینچی آیفون 8 پلاس یا 6.4 اینچی گلکسی نوت 9 اشاره کرد. از پسوند نه چندان معمول Max که بگذریم، در واقع می توان گفت که آیفون XS Max به حوزه تبلت ها قدم گذاشته و شاید انتخاب مناسبی برای اکثر کاربران نباشد. اپل مدت ها از افزایش اندازه صفحه آیفون ها امتناع می کرد ولی حالا با سرعت بالا وارد قلمرو بالای 6 اینچ شده، تصمیمی که شاید کمی با راه و رسم اپل همخوانی نداشته باشد.

آیفون ۱۰ اس همانند نسل قبل از دوربینی دوگانه با ترکیب دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی که در پسِ لنز‌های واید و تله‌فوتو با دیافراگم f/1.8 و f/2.4 قرار گرفته‌اند؛ البته سنسور اصلی نسبت به گذشته ارتقاء یافته است. دوربین دوگانه‌ی آیفون ۱۰ اس را فلش TrueTone بهبودیافته‌ای همراهی می‌کند که اکنون سیستم تشخیص لرزش نیز دارد. در نمای جلوی هر دو گوشی نیز۷ دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی آن‌ها با لنز f/2.2 قرار دارد.

به لطف پردازنده‌ی سیگنال تصویر جدید در تراشه‌ی A12 Bionic، اکنون دوربین آیفون ۱۰ اس در زمینه‌ی کاهش افکت Red Eye و ثبت تصاویر پرتره نیز بهتر از گذشته عمل می‌کند. اپل قابلیتی جدید موسوم به Smart HDR نیز برای دوربین iPhone Xs معرفی کرد که با ثبت تصاویر اضافه از هایلایت‌ها و سایه‌های تصویر، سپس استفاده از موتور عصبی برای ترکیب بهینه‌ی آن‌ها، تصاویر HDR باکیفیتی را تولید می‌کند.

اپل افکت بوکه را نیز در دوربین آیفون ۱۰ اس بهبود داده است و بدین ترتیب گذار از مرز بین پس‌زمینه و سوژه به‌صورت نرم‌تری خواهد بود، ضمن اینکه به‌لطف اسلایدر جدید، کاربران می‌توانند پس از ثبت عکس نیز، عمق میدان را تغییر دهند. از نقطه‌نظر ثبت ویدیو نیز مهم‌ترین تغییر در پرچم‌داران جدید اپل، توانایی ضبط صدای فول‌استریو است.

دیگر ویژگی جدیدی که مطمئنا بسیاری از دوستداران آیفون منتظر آن بودند و پیش از معرفی در شایعات پیرامون این گوشی ها شنیده بودیم، پشتیبانی از دو سیم کارت است. بله هر دو آیفون جدید قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت را دارند که یک سیم کارت به شکل فیزیکی و سیم کارت دوم از نوع e-SIM مورد استفاده قرار میگیرد. این بدین معناست که اوپراتور باید پشتیبانی از e-SIM را برای استفاده از دو سیم کارت در آیفون های جدید اضافه کند. هر چند مانند گوشی های دو سیم کارته معمولی محسوب نمیشوند اما به هر حال این اتفاقیست که تاکنون در آیفون ها رخ نداده بود. در چین به دلایلی امکان استفاده از e-SIM وجود ندارد به همین دلیل اپل نسخه ای مختص بازار این کشور با قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت فیزیکی تولید میکند.

به گفته اپل، آیفون های جدید شارژدهی بهتری نسبت به قبل دارند. آیفون XS حدود 30 دقیقه بهتر از نسل قبل و آیفون XS Max حدود یک ساعت و نیم بیشتر دوام می آورند. بالاخره انتقال داده آیفون ها در شبکه LTE هم به سرعت گیگابیتی رسیده است.

هر دو گوشی آیفون XS و XS مکس در سه مدل ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی روانه‌‌ی بازار خواهند شد؛ اپل قیمت‌ پایه‌ی ۹۹۹ دلاری را برای iPhone Xs در نظر گرفته‌اند؛ حال آنکه مدل پایه‌ی iPhone Xs Max را با قیمت ۱۰۹۹ دلار به‌فروش خواهند رساند. پیش‌سفارش آیفون‌های جدید اپل از تاریخ ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) و از تاریخ ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) نیز عرضه‌ی آن‌ها آغاز خواهد شد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *