به تازگی محققان هلندی موفق شده اند که پهپادی شبیه به مگس طراحی کنند که می‌تواند در سرعت بالا تغییر مسیر ناگهانی دهد. آنها این گجت که با الهام گرفتن از پرواز مگس میوه طراحی شده را DelFly Nimble نام گذاری کرده اند.

پهپاد DelFly Nimble در هرثانیه ۱۷ بار بال می زند و با سرعت ۲۵ کیلومتر برساعت پرواز می کند. این ربات حتی می تواند به طور حلقه وار پرواز کند. تیم تحقیقاتی این پروژه از مهندسین آزمایشگاه وسایل نقلیه کوچک (MAVLab) دانشگاه صنعتی دلفت و محققان دانشگاه واخنینگن تشکیل شده است. آنها موفق شده‌اند یک پهپاد خودران با بال‌های متحرک توسعه دهند که می‌تواند نحوه پرواز یک مگس میوه را تکرار کند.

به گفته محققان دانشگاه فناوری دلفت در هلند، ربات می تواند بال بزند و به سمت چپ و راست پرواز کند. متاج کاراسک محقق ارشد این پروژه می گوید: این ربات با وزن ۲۹ گرم و عرض بال ۳۳ سانتی متر قدرت زیادی دارد و می تواند ۵ دقیقه بال بزند یا با باتری کاملا شارژ یک کیلومتر پرواز کند.

۴ بال ربات علاوه بر تولید نیروی لازم برای باقی ماندن آن در هوا، با تغییراتی کوچک در حرکتشان می توانند شیوه پرواز را کنترل کنند. در کنار این موارد مغز ربات مجهز به سیستم هوش مصنوعی است و طوری برنامه ریزی شده تا حرکات مرغ مگس خوار را  در مانورهای مختلف تقلید کند. پهپاد یاد شده قادر است به سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت برسد، حرکات آکروباتیک انجام دهد و در صدمی از ثانیه ۱۸۰ درجه بچرخد.

DelFly Nimble در واقع اولین پهپاد MAVLab است که با استفاده از قطعات آماده مصرف و به روش کاملاً حرفه‌ای تولید می‌شود. علاوه بر این زمان پرواز بالای پهپاد مذکور موجب می‌شود که بتوان از آن در موارد زیادی استفاده کرد و به احتمال قوی شاهد تلاش‌های مشابهی در زمینه شبیه سازی پرواز مگس‌ها خواهیم بود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *