امنیت

آشنایی با تست امنیت وب سایت و نحوه انجام آن

تست امنیت وب سایت فرآیند تعیین سطح امنیتی یک وب سایت با آزمایش و تجزیه و تحلیل آن است. این شامل شناسایی و جلوگیری از آسیب‌پذیری‌ها، نقص‌ها و حفره‌های امنیتی در سیستم‌های شما است. این فرآیند به جلوگیری از آلودگی بدافزار و نقض داده ها کمک می کند.

انجام تست‌های امنیتی معمول، وضعیت فعلی امنیتی وب‌سایت شما را تضمین می‌کند، و مبنایی را برای برنامه‌های امنیتی آینده – پاسخ به حوادث، تداوم کسب‌وکار، و طرح‌های بازیابی فاجعه فراهم می‌کند. این رویکرد فعال نه تنها خطرات را کاهش می دهد، بلکه انطباق با مقررات و استانداردهای صنعت را نیز تضمین می کند. همچنین اعتماد مشتری را ایجاد کرده و اعتبار شرکت شما را تقویت می کند.

اما این یک فرآیند گسترده است، که از بسیاری از فرآیندهای آزمایشی دیگر مانند قوانین کیفیت رمز عبور، آزمایش تزریق SQL، کوکی‌های جلسه، آزمایش حمله brute force و فرآیندهای مجوز کاربر تشکیل شده است.

انواع تست امنیت وب سایت

انواع مختلفی از تست امنیت وب سایت وجود دارد، اما ما روی سه نوع مهم تمرکز خواهیم کرد: اسکن آسیب پذیری، تست نفوذ، و بررسی و تجزیه و تحلیل کد.

1. اسکن آسیب پذیری

اگر شرکت شما داده‌های مالی را به صورت الکترونیکی ذخیره، پردازش یا ارسال می‌کند، استاندارد صنعتی، استاندارد امنیت داده‌های صنعت کارت پرداخت (PCI DSS)، نیاز به اجرای اسکن‌های آسیب‌پذیری داخلی و خارجی دارد. این سیستم خودکار و سطح بالا آسیب پذیری های شبکه، برنامه و امنیت را شناسایی می کند. عوامل تهدید نیز از این تست برای تشخیص نقاط ورود استفاده می کنند. شما می توانید این آسیب پذیری ها را در شبکه ها، سخت افزار، نرم افزار و سیستم های خود بیابید.

یک اسکن خارجی، به عنوان مثال در خارج از شبکه شما انجام می شود و مشکلات ساختارهای شبکه را شناسایی می کند، در حالیکه یک اسکن آسیب پذیری داخلی (که در شبکه شما انجام می شود) نقاط ضعف میزبان را شناسایی می کند. اسکن‌های نفوذی وقتی آسیب‌پذیری را پیدا شد از آن سوءاستفاده می‌کنند، در حالی که اسکن‌های غیر نفوذی ضعف را شناسایی می‌کنند، بنابراین می‌توانید آن را برطرف کنید.

قدم بعدی پس از کشف این نقاط ضعف، پیمودن یک “مسیر اصلاحی” است. می‌توانید این آسیب‌پذیری‌ها را اصلاح کنید، پیکربندی‌های نادرست را برطرف کنید، و رمزهای عبور قوی‌تر را انتخاب کنید. شما در معرض خطر مثبت کاذب قرار دارید، و باید قبل از آزمایش بعدی، هر نقطه ضعف را به صورت دستی بررسی کنید، اما این اسکن ها همچنان ارزشمند هستند.

2. تست نفوذ

این تست یک حمله سایبری را برای یافتن نقاط ضعف در یک سیستم کامپیوتری شبیه سازی می کند. این روشی است که هکرهای اخلاقی از آن استفاده می کنند و به طور کلی جامع تر از ارزیابی آسیب پذیری است. همچنین می توانید از این تست برای ارزیابی انطباق خود با مقررات صنعت استفاده کنید. انواع مختلفی از تست نفوذ وجود دارد: تست نفوذ جعبه سیاه، تست نفوذ جعبه سفید و تست نفوذ جعبه خاکستری.

علاوه بر این، اینها شش مرحله دارند و با شناسایی و برنامه ریزی شروع می شود، جایی که آزمایش کنندگان اطلاعات مربوط به سیستم هدف را از منابع عمومی و خصوصی جمع آوری می کنند. این می تواند از مهندسی اجتماعی یا شبکه های غیر نفوذی و اسکن آسیب پذیری باشد. سپس، با استفاده از ابزارهای مختلف اسکن، آزمایش‌کنندگان سیستم را از نظر آسیب‌پذیری بررسی می‌کنند و سپس آنها را برای بهره‌برداری ساده می‌کنند.

در مرحله سوم، هکرهای اخلاقی سعی می کنند با استفاده از حملات امنیتی رایج برنامه های وب، وارد سیستم شوند. اگر آنها ارتباط برقرار کنند، آن را تا زمانی که ممکن است حفظ می کنند. در دو مرحله آخر، هکرها نتایج به‌دست‌آمده از تمرین را تجزیه و تحلیل می‌کنند و ممکن است ردپای فرآیندها را حذف کنند تا از یک حمله سایبری یا بهره‌برداری واقعی جلوگیری کنند. در نهایت، فراوانی این آزمایش‌ها به اندازه، بودجه و مقررات صنعت شما بستگی دارد.

3. بررسی کد و تجزیه و تحلیل استاتیک

بررسی کد تکنیک‌های دستی هستند که می‌توانید از آنها برای بررسی کیفیت کد خود استفاده کنید که چقدر قابل اعتماد، ایمن و پایدار است. با این حال، بررسی کد استاتیک به شما کمک می‌کند تا سبک‌های کدنویسی با کیفیت پایین و آسیب‌پذیری‌های امنیتی را بدون اجرای کد شناسایی کنید. این مشکلی را تشخیص می‌دهد که سایر روش‌های آزمایش ممکن است متوجه آن نشوند.

به طور کلی، این روش مشکلات کد و ضعف های امنیتی را شناسایی می کند، سازگاری در قالب بندی طراحی نرم افزار شما را تعیین می کند، مطابق با مقررات و خواسته های پروژه را رعایت می کند و کیفیت اسناد شما را بررسی می کند. شما در هزینه ها و زمان صرفه جویی می کنید و احتمال نقص نرم افزار و خطرات ناشی از مبانی کد پیچیده را کاهش می دهید (تحلیل کدها قبل از اینکه آنها را به پروژه خود اضافه کنید).

نحوه ادغام تست امنیت وب سایت در فرآیند توسعه وب

فرآیند توسعه وب شما باید چرخه عمر توسعه نرم افزار (SDLC) را بازتاب دهد و هر مرحله امنیت را افزایش دهد. در ادامه نحوه ادغام امنیت وب در فرآیند خود آورده شده است.

1. فرآیند تست خود را تعیین کنید

در فرآیند توسعه وب خود، معمولاً امنیت را در مراحل طراحی، توسعه، آزمایش، مرحله‌بندی و استقرار تولید پیاده‌سازی می‌کنید. پس از تعیین این مراحل، باید اهداف تست امنیتی خود را مشخص کنید. همیشه باید با چشم انداز، اهداف و اهداف شرکت شما هماهنگ باشد و در عین حال با استانداردها، مقررات و قوانین صنعت مطابقت داشته باشد.

در نهایت، شما به یک برنامه آزمایشی نیاز دارید که مسئولیت‌هایی را به اعضای تیم مربوطه محول می‌کند. یک برنامه کاملاً مستند شامل یادداشت‌برداری زمان‌بندی، افراد درگیر، ابزارهایی که استفاده می‌کنید و نحوه گزارش و استفاده از نتایج است. تیم شما باید متشکل از توسعه دهندگان، کارشناسان امنیتی آزمایش شده و مدیران پروژه باشد.

2. انتخاب بهترین ابزار و متدها

انتخاب ابزارها و روش های مناسب نیاز به تحقیق در مورد اینکه چه چیزی با پشته فناوری و الزامات وب سایت شما مطابقت داشته، دارد. ابزارها از تجاری تا منبع باز را شامل می شود. اتوماسیون می تواند کارایی شما را بهبود بخشد و در عین حال زمان بیشتری را برای آزمایش دستی و بررسی جنبه های پیچیده تر ایجاد کند. همچنین ایده خوبی است که تست وب سایت خود را به کارشناسان امنیتی شخص ثالث برون سپاری کنید تا نظر و ارزیابی بی طرفانه ارائه دهید. ابزارهای آزمایشی خود را به طور مرتب به روز کنید تا از آخرین پیشرفت های امنیتی استفاده کنید.

3. اجرای فرآیند تست

این مرحله نسبتاً ساده است. تیم های خود را در مورد بهترین شیوه های امنیتی و روش های استفاده کارآمد از ابزارهای تست آموزش دهید. هر یک از اعضای تیم مسئولیتی دارند. شما باید آن اطلاعات را در سراسر جهات منتقل کنید. وظایف تست را در گردش کار توسعه ادغام کنید و تا آنجا که ممکن است فرآیند را خودکار کنید. بازخورد اولیه به شما کمک می کند تا با مشکلاتی که به وجود می آیند سریع برخورد کنید.

4. ساده سازی و ارزیابی آسیب پذیری ها

این مرحله شامل بررسی تمام گزارش‌های آزمایش امنیتی شما و طبقه‌بندی آنها بر اساس اهمیت آنها است. با توجه به شدت و تأثیر هر آسیب‌پذیری، اصلاح را اولویت‌بندی کنید. در مرحله بعد، باید وب سایت خود را مجدداً آزمایش کنید تا مطمئن شوید که همه اشکالات را برطرف کرده اید. با این تمرین‌ها، شرکت شما می‌تواند یاد بگیرد که چگونه می‌تواند در عین داشتن داده‌های پس‌زمینه برای اطلاع‌رسانی به فرآیندهای تصمیم‌گیری بعدی، بهبود یابد.

بهترین روش ها برای تست امنیت وب سایت

علاوه بر توجه به انواع آزمایش‌هایی که نیاز دارید و چگونه باید آن‌ها را پیاده‌سازی کنید، باید روش‌های استاندارد کلی را برای اطمینان از محافظت از وب‌سایت خود در نظر بگیرید. در اینجا چند روش برتر وجود دارد.

  1. آزمایش‌های منظم، به‌ویژه پس از به‌روزرسانی‌های قابل توجه در وب‌سایت خود، برای شناسایی هر گونه ضعف جدید و رفع سریع آنها انجام دهید.
  2. از ابزارهای خودکار و روش‌های تست دستی استفاده کنید تا مطمئن شوید که همه زمینه‌ها را پوشش داده‌اید.
  3. برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به مکانیسم های احراز هویت و مجوز وب سایت خود توجه کنید.
  4. سیاست‌های امنیتی محتوا (CSP) را برای فیلتر کردن منابعی که می‌توانند در صفحات وب شما بارگذاری شوند تا خطر حملات XSS را کاهش دهند، پیاده‌سازی کنید.
  5. برای جلوگیری از آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده در نرم‌افزارهای قدیمی، مؤلفه‌های نرم‌افزار، کتابخانه‌ها و چارچوب‌های خود را به‌طور منظم به‌روزرسانی کنید.

یادگیری بهترین راه‌ها برای آزمایش وب‌سایت و گنجاندن پروتکل‌های امنیتی در فرآیند توسعه بسیار عالی است، اما درک تهدیدهای رایج خطرات را کاهش می‌دهد. داشتن دانشی محکم در مورد روش‌های رایجی که مجرمان سایبری می‌توانند از نرم‌افزار شما سوء استفاده کنند، به شما کمک می‌کند بهترین راه‌های پیشگیری از آنها را انتخاب کنید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا