نرم افزار و اینترنت

معرفی 8 پلتفرم برتر پیام رسان مبتنی بر وب 3

اگر از هر پلتفرم پیام رسان سنتی استفاده می کنید صندوق ورودی شما کمتر از آن چیزی که انتظار دارید خصوصی است. به این دلیل که تمام داده های شما در سرورهای متمرکز متعلق به ارائه دهندگان پلتفرم ذخیره می شود که می توانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند.

وارد پلتفرم های پیام رسان وب 3 شوید. آن‌ها از ادغام قابلیت‌های پیام‌رسان در فناوری‌های بلاک چین می‌آیند و نسبت به پلتفرم‌های پیام‌رسان سنتی خصوصی‌تر، امن‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند. در ادامه به برخی از بهترین پلتفرم‌هایی که پیام‌رسان وب 3 را تامین می‌کنند، اشاره خواهیم کرد.

1. XMTP

XMTP (پروتکل انتقال پیام توسعه‌یافته) یک پروتکل پیام‌رسان Web3 منبع باز است که ارتباطات خصوصی و امن را در اکوسیستم Web3 تسهیل می‌کند. با ذخیره کردن پیام‌ها در پروتکل غیرمتمرکز XMTP به جای دستگاه کلاینت، حریم خصوصی را تضمین کرده و هویت دیجیتالی را فراهم می‌کند که به کاربران مرتبط نیست. این طراحی به کاربران امکان می دهد با استفاده از هر اپلیکیشنی که دارای XMPT است، پیام ها را داشته و به آنها دسترسی داشته باشند.

امنیت در پروتکل XMTP از طریق رمزگذاری end-to-end فعال می شود، که فقط به آدرس های فرستنده و گیرنده اجازه می دهد به داده ها دسترسی داشته باشند. از پیام‌های کاربر به کاربر، اعلان‌های برنامه و اطلاعیه‌های انجمن پشتیبانی می‌کند. همچنین بر دسترسی تأکید می کند و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های متنوعی را با استفاده از پروتکل های مشتری XMTP ایجاد کنند.

2. Secretum

Secretum یک پلتفرم ارتباطی غیرمتمرکز و تجارت همتا به همتا است که بر روی بلاک چین Solana ساخته شده است. این پلتفرم که در اواخر سال 2021 راه اندازی شد، هدف آن فعال کردن ارتباطات و تجارت یکپارچه در وب 3 است. عملکرد پیام رسان آن دارای رمزگذاری سرتاسر داخلی و یک شبکه ذخیره سازی داده غیرمتمرکز در سراسر گره های مستقل است که امنیت پیام ها و ناشناس بودن کاربران را تضمین می کند. همچنین احراز هویت سریع و آسان کیف پول های کریپتو را فراهم می کند.

در همین حال، عملکرد معاملاتی آن دارای معاملات خارج از بورس است که توسط قراردادهای هوشمند سپرده حمایت می شود و به معامله گران اجازه می دهد تا به صورت ناشناس معامله کنند. علاوه بر این، کاربران می توانند به پروژه های معتبر Web3 دسترسی داشته باشند و روی آنها سرمایه گذاری کنند و محتوای پریمیوم را ایجاد کنند که می توانند در کانال های عمومی ارائه دهند و توکن های SER را کسب کنند.

3. Web3MQ

Web3MQ یک شبکه رله پیام منبع باز است که تعاملات یکپارچه را در اکوسیستم Web3 امکان پذیر می کند. مانند سایر پلتفرم های پیام رسان مبتنی بر بلاک چین، Web3MQ دارای یک شبکه گره توزیع شده است که زیرساختی را برای ذخیره سازی غیرمتمرکز داده ها فراهم می کند. به این ترتیب، در برابر نقاط شکست منفرد مقاوم و در برابر سانسور مقاوم است.

همچنین یک اکوسیستم برای ساخت DAppهای قابل همکاری فراهم می کند که ارتباطات و همکاری گسترده تری را با کاربران امکان پذیر می کند. توسعه دهندگان از SDK این پلتفرم برای ادغام آزادانه و آسان اجزای مختلف برای ساخت محصولات و خدمات استفاده می کنند. برخی از پروژه های قابل توجه ساخته شده بر روی Web3MQ عبارتند از clasp App (یک برنامه اجتماعی)، SwapChat (یک برنامه پیام رسانی و تجارت)، و Tatsu (یک دسترسی و پوش DApp).

4. Nostr

Nostr یک پروتکل پیام رسان Web3 ساده و منبع باز است. این ساده است زیرا از اشیاء رویداد قابل انطباق ساده که به صورت JSON ساده و رمزنگاری استاندارد مبادله می شوند برای مدیریت امضاهای دیجیتال استفاده می کند. ساختار ذخیره سازی غیرمتمرکز آن به جای چند گره قابل اعتماد به رله های قابل تغییر توسط کاربر برای جابجایی و ذخیره سازی داده ها بستگی دارد.

اکانت های شبکه Nostr مبتنی بر جفت کلید خصوصی و عمومی هستند و برای دسترسی به آن باید از کلاینت استفاده کنید. Nostr برای مقابله با چالش‌های ناشی از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی سنتی، مانند استفاده از توجه برای درآمد تبلیغات، استفاده از تکنیک‌های اعتیادآور، اجرای الگوریتم‌های محتوای غیرشفاف، کنترل مشارکت و سانسور کاربران، و مسائل مربوط به هرزنامه‌ها و ربات‌ها ایجاد شد.

5. Push Protocol

Push Protocol یک شبکه ارتباطی در اکوسیستم Web3 است که برای تسهیل اعلان‌ها و پیام‌های زنجیره‌ای برای برنامه‌های غیرمتمرکز، کیف پول‌ها و سرویس‌های مختلف طراحی شده است. هدف آن این است که با ارائه یک وسیله ارتباطی غیرمتمرکز و ایمن، شکاف بین داده های درون زنجیره ای و خارج از زنجیره را پر کند.

این پروتکل امکان تعامل کاربر را از طریق کیف پول‌های رمزنگاری، تبادل پیام‌ها و اعلان‌ها در پروتکل‌های مختلف و ادغام DApps و ارائه‌دهندگان خدمات در حوزه‌های DeFi، NFT و بازی‌ها را فراهم می‌کند. همچنین دارای یک سازمان مستقل غیرمتمرکز به نام PushDAO است که توسعه پروژه را کنترل می کند و یک توکن بومی به نام $PUSH که برای حاکمیت، تراکنش ها و امنیت شبکه استفاده می شود.

6. WalletChat

WalletChat یک پروتکل ارتباطی Web3 است که امکان ادغام قابلیت چت والت به والت را در برنامه های غیرمتمرکز فراهم می کند. به عنوان ابزاری برای افزایش تعامل کاربران، برنامه‌ها و خدمات در اکوسیستم Web3 عمل می‌کند. توسعه دهندگان علاقه مند می توانند از ابزارهای خارج از جعبه یا رابط برنامه نویسی کاربردی آن برای افزودن یک تجربه ارتباطی کاربرپسند به برنامه ها یا خدمات موجود استفاده کنند.

به عنوان مثال، لجر، تولید کننده پیشرو کیف پول های رمزنگاری سخت افزاری، WalletChat را یکپارچه کرد تا یک ویژگی چت را در برنامه خود معرفی کند. به همین ترتیب، NF3x، یک پلت فرم معاملاتی NFT، از این پروتکل برای فعال کردن پیام‌رسانی و افزایش تعامل بین جمع‌آوران و معامله‌گران NFT خود استفاده کرد. به طور کلی، این یک راه حل عالی برای پروژه های Web3 است که به یک ویژگی پیام رسانی آماده و قدرتمند نیاز دارند.

7. dm3

dm3 یک پروتکل پیام رسان وب 3 است که یک لایه اساسی برای ارتباط امن و یکپارچه با اینترنت غیرمتمرکز ارائه می دهد. این پلتفرم بر روی به حداقل رساندن پیچیدگی توسعه از طریق رویکرد پیام رسانی Layer-0 تمرکز دارد و چارچوبی برای توسعه عملکردهای پیام رسانی ناب و کارآمد ارائه می دهد.

همچنین از یک رجیستری غیرمتمرکز مبتنی بر سیستم نام اتریوم استفاده می‌کند که به آن کمک می‌کند اطلاعات را روی زنجیره، راه‌حل‌های لایه 2 و حتی سایر بلاک‌چین‌ها ذخیره کند. برخی از ضروری ترین ویژگی های پروتکل شامل رمزگذاری، قابلیت همکاری و مقیاس پذیری است. همچنین ویژگی‌های ناشناس مانند Tor را برای انتقال اطلاعات در شبکه، افزایش حریم خصوصی و امنیت یکپارچه می‌کند. هدف آن ترویج یک اکوسیستم پیام رسانی متنوع و متصل است.

8. Status

Status پلتفرمی است که عملکردهای پیام رسانی Web3، کیف پول ارزهای دیجیتال و مرور وب 3 را ترکیب می کند. این برای توسعه دهندگان DApp ساخته شده که می خواهند هنگام ادغام این ویژگی ها کار خود را بهینه کنند. قابلیت پیام رسان بر اساس Whisper، یک پروتکل پیام رسانی همتا به همتا که از مشخصات شبکه اتریوم استفاده می کند، ساخته شده است. این برای مواردی طراحی شده که ارتباطات نزدیک اولویت دارد و دارای یک لایه ارتباطی است که ناشناس بودن کاربران را تضمین می کند.

ادغام کیف پول رمزنگاری امکان تراکنش توکن های ERC20 و ERC-721 را فراهم می کند، در حالی که مرورگر غیرمتمرکز Web3 امکان کاوش در بازارها، صرافی ها و شبکه های اجتماعی را در اکوسیستم Web3 فراهم می کند. هدف Status قدرت بخشیدن به کاربران با حاکمیت دیجیتال در حالی که جوامع دیجیتالی ایمن و فراگیر را تقویت می کند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا