نرم افزار و اینترنت

بهترین نرم افزارهای رایگان مدل سازی سه بعدی

آیا به دنبال یادگیری مدل سازی سه بعدی یا تقویت مهارت های موجود خود هستید؟ نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی رایگان زیادی وجود دارد که می‌توانید روی آنها تمرین کنید، مهارت‌های خود را تقویت کنید، و حتی پروژه‌های جدی را تولید کنید. در ادامه به چند مورد از بهترین ها اشاره خواهیم کرد.

1. Blender

Blender ممکن است شناخته شده ترین نام در مدل سازی سه بعدی باشد و دلیل خوبی هم دارد. این مجموعه مدل‌سازی سه بعدی با امکانات کاملاً رایگان در دسترس است و به طور گسترده در بازی‌های ویدیویی، تولیدات فیلم و تلویزیون، و البته پروژه‌های منبع باز و اجتماعی استفاده شده است. Blender برای ویندوز (به عنوان یک برنامه استاندارد و قابل حمل)، مک او اس (در هر دو نسخه اصلی Intel و Apple Silicon)، لینوکس و حتی ویترین فروشگاه استیم Valve در دسترس است.

این اپلیکیشن در بین هنرمندان، طراحان بازی و مددرهای نوپا و حتی در بین علاقه مندان به کامپیوتر به عنوان روشی برای ارزیابی عملکرد GPU محبوبیت پیدا کرده است. این نرم افزار شامل مجموعه کاملی از ابزارهای مدل‌سازی و مجسمه‌سازی است که از یک مجموعه نرم‌افزار استاندارد صنعتی گران‌قیمت انتظار دارید. می‌توانید مدل‌های خود را متحرک کنید و آنها را تغییر دهید، که ایده‌آل برای ادغام در تصاویر متحرک یا خروجی به موتورهای بازی برای استفاده به عنوان کاراکتر است. ویژگی های ردیابی دوربین و ردیابی اشیا وجود دارد که آن را برای جلوه های بصری در فیلم نیز عالی می کند.

یک رندر ردیابی مسیر منبع باز به نام Cycles امکان رندرهای چشمگیر و واقعی را فراهم می کند که می توانند از پردازنده های گرافیکی NVIDIA، AMD، Intel و Apple Silicon بهره ببرند. می‌توانید نقاشی‌های دو بعدی را در فضاهای سه‌بعدی برای جلوه‌های جالب ترکیب کنید، و حتی اگر بخواهید می‌توانید Blender را به یک ویرایشگر ویدیو تبدیل کنید.

2. SketchUp

SketchUp ابتدا در سال 1999 توسط یک شرکت کوچک به نام Last Software منتشر شد، پس از آن در سال 2006 توسط گوگل خریداری شد. در نهایت، گوگل این پروژه را در سال 2012 به Trimble Inc منتقل کرد و از آن زمان تا کنون آن را بروز رسانی و منتشر کرده است. بیشتر SketchUp را از روزهای گوگل خود به یاد می‌آورند، جایی که از ادغام با Google Maps لذت می‌برد و می‌توان از آن برای ایجاد مدل‌های ساختمان استفاده کرد.

خبر خوب این است که یادگیری این برنامه همچنان ساده است، و آن را به یک مکان شروع جذاب برای هر کسی که می‌خواهد با مدل‌سازی سه بعدی درست در مرورگر خود شروع کند، تبدیل می‌کند. این طرح رایگان شامل دسترسی به وب اپلیکیشن و نمای موبایل، با دسترسی محدود به انبار سه بعدی برای دانلود دارایی های سه بعدی از پیش ساخته شده اضافی و 10 گیگابایت فضای ذخیره سازی ابری است.

SketchUp وعده می‌دهد که برای شروع ساخت مدل‌های سه‌بعدی “همه چیزی که نیاز دارید ایده و فضایی برای طراحی است”. این اپلیکیشن برای مدل سازی معماری، طراحی داخلی، طراحی محصول و مهندسی صنایع مناسب است اما در هنرهایی مانند فیلم و بازی های ویدئویی نیز کاربرد دارد. احتمالاً شروع با این اپلیکیشن نسبت به برنامه‌ای مانند Blender آسان‌تر است، اما ممکن است شما را بیشتر بخواهید و مجبور شوید در آینده‌ای دیگر برای درک کامل پتانسیل آن را ارتقا دهید. محیط مبتنی بر وب این مزیت را دارد که شروع به کار را آسان می کند، اما مسلماً در مقایسه با یک برنامه دسکتاپ اختصاصی، پایگاه عملیاتی کمتر قوی و قابل اعتمادی را ارائه می دهد.

3. FreeCAD

همانطور که از نام ممکن است پیداست، FreeCAD یک ابزار رایگان است که برای ایجاد مدل هایی برای استفاده در طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و تولید به کمک کامپیوتر (CAM) طراحی شده است. این برنامه منبع باز در ویندوز، مک اواس و لینوکس برای هر کسی که علاقه مند به ایجاد مدل های طراحی شده برای استفاده در “دنیای واقعی” بوده، در دسترس است.

FreeCAD برای کاربرانی طراحی شده که می خواهند مدل هایی برای طراحی محصول، مهندسی مکانیک، معماری، پرینت سه بعدی و غیره ایجاد کنند. علاقه مندان می توانند با FreeCAD برای ایجاد اشیایی که می توانند به چاپگرهای سه بعدی و ماشین های CNC ارسال شوند، استفاده کنند. طراحی بخشی اساسی از گردش کار FreeCAD با مدل های سه بعدی ایجاد شده از طرح های دو بعدی و بالعکس است.

این به شما امکان می‌دهد مدل‌های سه‌بعدی تمام‌شده را برای استفاده به‌عنوان شماتیک یا در دفترچه‌های راهنمای کاربر به تصاویر دو بعدی تبدیل کنید. اگر بدانید در حال انجام چه کاری هستید برای FreeCAD چیزهای زیادی وجود دارد، اگرچه منحنی یادگیری می تواند بسیار شیب دار باشد زیرا برنامه در ابتدا ترسناک به نظر می رسد. کاربران پیشرفته تر از طیف گسترده ای از پشتیبانی برای انواع زیادی از فرمت های فایل قدردانی خواهند کرد. این برنامه را می توان با استفاده از پایتون به شدت سفارشی کرد تا بتوانید ایستگاه های کاری سفارشی ایجاد کنید و گردش های کاری صرفه جویی در زمان خود را ایجاد کنید.

4. Tinkercad

Tinkercad یک ابزار رایگان مدل سازی سه بعدی مبتنی بر وب از Autodesk است، شرکتی که مسئول نرم افزار طراحی استاندارد صنعتی است. هدف اصلی این اپلیکیشن دانش‌آموزان است و در سه حوزه معرفی می‌شود: مدل‌سازی سه بعدی، مدارهای الکترونیکی، و جان بخشیدن به طرح‌ها با بلوک‌های کد. اگرچه به نظر می رسد که کلاس های درس تمرکز اصلی هستند، Tinkercad به صورت رایگان در دسترس همه است. می توان از آن برای خروجی گرفتن مدل هایی برای چاپ سه بعدی استفاده کرد، شواهدی که می توانید در آرشیو پروژه ها مشاهده کنید.

از نظر مدل‌سازی، Tinkercad از بلوک‌های ساختمانی مبتنی بر سایه استفاده می‌کند که سپس برای ایجاد طرح‌ها اصلاح و تنظیم می‌شوند (شما همچنین می‌توانید اشکال خود را وارد کنید). سپس المان هایی برای ایجاد مدل‌ها و طرح‌های ساده یا ماجراجویانه‌تر ترکیب می‌شوند. این اپلیکیشن شیوه‌های طراحی رایج مانند هم‌ترازی شکل، تکرار، و استفاده از اندازه‌گیری‌های دنیای واقعی را برای اطمینان از دقت در پرینت‌های سه‌بعدی فراهم می‌کند.

5. Wings 3D

Wings 3D یک برنامه مدل‌سازی سه بعدی منبع باز است که برای ویندوز، مک اواس و لینوکس در دسترس است. این برنامه رایگان از سال 2001 وجود داشته است و در طول سال ها سهم خود را از طرفداران جمع آوری کرده است. این یک اپلیکیشن مدل سازی چند ضلعی است که برای ایجاد مدل های استاتیک، بدون پشتیبانی از انیمیشن در برنامه طراحی شده است.

اگر احساس می کنید که Blender کمی بیش از حد درهم و برهم است و دارای ویژگی هایی است که از آنها استفاده نمی کنید، Wings 3D می تواند ارزش یک عکس را داشته باشد. دارای مجموعه وسیعی از ابزارها برای مدل‌سازی، یک رابط قابل تنظیم، و پشتیبانی از بافت‌دهی درون برنامه است. نقشه های UV با استفاده از AutoUV امکان پذیر است، که برای برش و باز کردن تصاویر بافت روی سطح مدل شما عالی است.

6. Blockbench

Blockbench یک برنامه مدل سازی سه بعدی رایگان و منبع باز برای ویندوز، مک اواس، لینوکس و وب است. بر خلاف Blender یا Wings 3D، Blockbench در مدل های کم چند ضلعی تخصص دارد. این باعث می‌شود که برای ایجاد مدل‌های ساده و پیچیده مانند آن‌هایی که در بازی‌هایی مانند Minecraft و A Short Hike می‌بینید، عالی باشد.

Blockbench توسط سازندگان Minecraft، Mojang Studios استفاده می شود. می‌توانید از Blockbench در مرورگر خود استفاده کنید تا فوراً بدون نیاز به ثبت نام یا تسلیم آدرس ایمیل خود، ایجاد مدل‌ها را شروع کنید. همچنین می توانید برنامه را برای استفاده آفلاین دانلود کنید.می‌توانید از مکعب‌های Minecraft یا مدل‌سازی مش استاندارد در Blockbench استفاده کنید. این اپلیکیشن از تکسچرینگ با قابلیت نقاشی مستقیم روی مدل شما یا استفاده از نقشه های UV پشتیبانی می کند تا بتوانید تکسچر را در اپلیکیشن های دیگر طراحی کرده و آن ها را در Blockbench وارد کرده و قرار دهید.

همچنین از انیمیشن مدل پشتیبانی می شود. Blockbench می تواند از فرمت های مختلفی استفاده کند و به برنامه های دیگر مانند Blender، Maya و Sketchfab یا موتورهای بازی مانند Unity و Unreal خروجی گیرد. همچنین یک فروشگاه افزونه وجود دارد که می توانید از آن برای گسترش تجربه خود استفاده کنید.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا