فناوری

انویدیا از ابررایانه Eos رونمایی کرد تا مرزهای هوش مصنوعی را کنار بگذارد

انویدیا در نمایشگاه تجاری Supercomputing 2023، از Eos، ابررایانه پیشگامانه خود در مقیاس مرکز داده رونمایی کرد. Eos که به عنوان “کارخانه هوش مصنوعی” شناخته می شود، برای جا انداختن مرزهای توسعه هوش مصنوعی طراحی شده است. این ابرکامپیوتر که به نام الهه یونانی سپیده دم نامگذاری شده، نماد عصر جدیدی در شتاب هوش مصنوعی است.

Eos توسط یک ستاپ چشمگیر از 576 سیستم Nvidia DGX H100، یکپارچه شده با شبکه Quantum-2 InfiniBand و نرم افزار تخصصی، قدرت می گیرد که به عملکرد خیره کننده 18.4 اگزافلاپس FP8 AI دست می یابد. این پیکربندی نشان‌دهنده تحولی از پروژه‌های ابررایانه قبلی انویدیا، SaturnV و Selene است که معماری پیشرفته DGX SuperPOD را به نمایش می‌گذارد. این طراحی مقیاس‌گذاری سریع راه‌حل‌های مرکز داده هوش مصنوعی را برای برآورده کردن خواسته‌های با عملکرد بالا امکان‌پذیر می‌سازد.

در قلب Eos 4608 پردازنده گرافیکی H100 قرار دارد که در هر هشت APU Tensor Core هر سیستم DGX H100 پخش شده است. این پیکربندی سخت‌افزاری برای مدیریت بارهای کاری گسترده، مانند آموزش مدل‌های زبان بزرگ، اجرای توصیه‌کننده‌های هوش مصنوعی، انجام تجزیه و تحلیل در مقیاس بزرگ، انجام شبیه‌سازی‌های کوانتومی و موارد دیگر طراحی شده است.

انویدیا تاکید کرده که معماری Eos به‌خوبی برای وظایف هوش مصنوعی تنظیم شده و به تأخیر بسیار کم و توان عملیاتی بالا در خوشه‌های محاسباتی عظیم نیاز دارد. قابلیت‌های شبکه‌سازی این ابرکامپیوتر که به سرعت 400 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد، برای مدیریت مجموعه داده‌های بزرگ لازم برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی حیاتی است.

Eos همچنین نرم افزارهای تخصصی را برای بهبود توسعه و استقرار هوش مصنوعی ادغام می کند. Base Command گردش کار هوش مصنوعی، مدیریت خوشه را تسهیل می کند و کتابخانه هایی را برای محاسبات، ذخیره سازی و شتاب شبکه فراهم می کند. AI Enterprise، یک پلتفرم بومی ابری، با هدف سرعت بخشیدن به توسعه اپلیکیشن هوش مصنوعی، خود را به عنوان “سیستم عامل” برای هوش مصنوعی در سطح سازمانی قرار می دهد. Eos، جایگاه نهم را در لیست TOP500 سریع ترین ابررایانه های جهان به دست آورد.

منبع
gizmochina
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا