بررسیکنسول و بازی

بررسی کنسول MSI Claw

با عرضه اخیر MSI Claw، علاقه مندان به بازی های دستی مشتاقانه منتظرند تا ببینند آیا سخت افزار اینتل Arc می تواند صحنه بازی های دستی را با افزایش معنی دار عملکرد یا کارایی متحول کند یا خیر. بزرگترین ویژگی فروش MSI Claw که برای به چالش کشیدن دستگاه های شناخته شده ای مانند لنوو لجیون گو و ایسوس ROG Ally قرار دارد، در استفاده از تراشه اینتل نهفته است به جای انواع معمول AMD که سال ها بر بازار تسلط داشتند.

با داشتن مشخصات قوی تر و جدیدتر در مقایسه با رقبای خود، حداقل روی کاغذ، این باید یک پیروزی بزرگ برای MSI و اینتل باشد. با این حال، آزمایش‌های اولیه ناهماهنگی در عملکرد این دستگاه را نشان داده و نشان می‌دهد که ممکن است به زمان بیشتری برای پخت نیاز داشته باشد. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی به کنسول جدید MSI می پردازیم.

مشحصات سخت افزاری

  • بدنه: 294 در 117 در 21.2 میلیمتر، 675 گرم
  • صفحه نمایش: 7 اینچ، وضوح فول اچ دی پلاس، نرخ تازه سازی 120 هرتز، پنل لمسی
  • تراشه: اینتل Core Ultra 5/7، گرافیک Arc 8 Xᵉ-Cores
  • حافظه رم: 16 گیگابایت LPDDR5-6400MHz
  • حافظه ذخیره سازی: 512 گیگابایت یا 1 ترابایت SSD NVMe
  • باتری: 53 وات ساعت (زمان پخش 1.5 ساعت)
  • ارتباطات: Killer WiFi 7 BE1750، بلوتوث 5.4، پورت تاندربولت 4
  • سیستم عامل: ویندوز 11

قیمت و پیکربندی

MSI Claw در سه پیکربندی موجود است که هر کدام به صفحه نمایش 7 اینچی 120 هرتزی فول اچ دی و 16 گیگابایت رم LPDDR5 6400 مگاهرتزی مجهز شده است. مدل پایه با قیمت 699 دلار، دارای تراشه Intel Ultra 5 135h و 512 گیگابایت حافظه SSD است. با 749 دلار، به تراشه Intel Ultra 7 155h می روید که نوید عملکرد بهبود یافته را می دهد. با 799 دلار، فضای ذخیره سازی به 1 ترابایت افزایش می یابد. در این زمان، اگر می‌خواهید فضای ذخیره‌سازی بیشتری را بدون انجام ارتقای خود انجام دهید، باید تراشه Ultra 7 را انتخاب کنید.

در مورد ارتقا Claw، ابتدا باید فن ها و هیت سینک را بردارید تا به SSD که در پشت آن قرار دارد دسترسی پیدا کنید. MSI معمولاً به دلیل ارتقای کاربرپسندتر شناخته شده، بنابراین این امر مایه تعجب است و برای اکثر کاربران، بهتر است پیکربندی 1 ترابایتی را از MSI دریافت کنید تا اینکه خودتان این کار را انجام دهید. درون جعبه، در کنار MSI Claw، یک شارژر 60 واتی پیدا خواهید کرد که مشابه بسیاری از لپ‌تاپ‌های کوچکتر MSI است. به طور کلی، نسبت به ROG Allly جمع و جور کمتری دارد. درست مانند Ally، کنسول Claw یک پورت USB-C را ارائه می‌دهد که شما را مجبور می‌کند بین شارژ کردن یا استفاده از لوازم جانبی یکی را انتخاب کنید، مگر اینکه هاب جداگانه داشته باشید.

نرم افزار و رابط کاربری

فراتر از نگرانی های سخت افزاری، یک مانع بزرگ دیگر که برای غلبه بر آن وجود دارد، ویندوز 11 است. مانند سایر ویندوزهای دستی، MSI Claw با محدودیت های سیستم عامل خود عقب مانده است. عدم بهینه‌سازی لمسی ویندوز 11 باعث می‌شود پیمایش منوها و انجام وظایف به تجربه‌ای دست‌وپاگیر تبدیل شود. صفحه‌کلید مجازی اغلب در صورت نیاز ظاهر نمی‌شود، و انجام عملکردهای اولیه دشوار و غیرمعمول به نظر می‌رسد.

این قابلیت استفاده از تجربه کلی بازی دوری می‌کند و کاربران را مشتاق سادگی یک تنظیم سنتی ماوس و صفحه کلید می‌کند. تجربه نرم‌افزاری نقش بزرگی ایفا می‌کند، و در حالی که این تقصیر Claw نیست، در عوض مایکروسافت می‌خواهد که اگر می‌خواهد بازی‌های موبایلی جدی‌تر گرفته شود، رابط کاربری خود را به طور قابل توجهی اصلاح کند، به همین دلیل است که بسیاری از مردم Steam Deck را با وجود سخت افزار بسیار ضعیف تر دوست دارند.

طراحی و صفحه نمایش

MSI Claw شبیه یک نسخه سیاه شده از ROG Ally به نظر می رسد. Claw حدود 676 گرم وزن دارد که تقریباً 70 گرم سنگین تر از Ally’s 609 است، اما مقدار خوبی سبک تر از لنوو لجیون گو 8 اینچی است که با کنترلرهای خود 854 گرم یا بدون آن 650 گرم وزن دارد.

تریگرهای کنترلر عمیق‌تر ممکن است تجربه قفل‌شده‌ای را که با کنترلرهای سنتی X-Box یا PlayStation به دست می‌آورید به شما بدهد، در حالی که Ally کمی کوچک‌تر به نظر می‌رسد، استفاده از هر دو را به یک اندازه لذت‌بخش می‌دانیم. تفاوت اصلی آن سیستم دریچه خنک‌کننده رنده‌شده آن در پشت است که نه‌تنها باعث می‌شود Claw گیمرتر به نظر برسد، بلکه در واقع به یک تجربه بازی بسیار خنک‌تر حتی با جلسات طولانی‌تر با حداکثر سخت‌افزار آن تبدیل می‌شود.

همچنین می توانید نوارهای قرمز ظریف را در پشت به همراه لوگوی اژدها و دو دکمه قابل تنظیم آن پیدا کنید. تا زمانی که دقیق‌تر نگاه کنید متوجه می‌شوید که بریدگی‌های واقعی خنک‌کننده فن‌ها فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کنند و بقیه صرفاً برای زیبایی هستند. با این حال، جایی که به نظر می‌رسد این رنده‌ها بیشترین تفاوت را ایجاد می‌کنند، بالای آن است که می‌توانید هنگام نگاه کردن به آن‌ها، قسمت‌های داخلی دستگاه را ببینید. در بالا نیز، MSI دکمه پاور/اثرانگشت، کارت‌خوان MicroSD، پورت USB-C Thunderbolt 4، جک 3.5 میلی‌متری Combo Audio و دکمه تنظیم صدا قرار داده است.

شباهت‌های Ally به قسمت جلو نیز منتقل می‌شود، جایی که تقریباً همان دکمه و چیدمان کنترل را پیدا می‌کنیم. چند تفاوت جزئی شامل استفاده از دکمه های رنگی XYBA در Ally است که به خوبی روی بدنه سفید آن ظاهر می شود، در حالی که Claw طرح سیاه و خاکستری آرام تری را انتخاب می کند. جوی استیک های Claw مانند پلاستیک سخت تر هستند در حالی که Ally از لاستیک نرم تری استفاده می کند. Claw از یک صفحه نمایش 7 اینچی 120 هرتزی Full HD IPS استفاده می کند که در داخل خانه با رنگ مشکی بسیار محکم به نظر می رسد.

عمر باتری و سیستم خنک سازی

یکی از زمینه‌هایی که Claw در آن بیشتر می‌درخشد، توانایی آن در حفظ خنکی خود در طول جلسات طولانی‌تر بازی است. در حالی که هر دو دستگاه در مقایسه با Ally داغ می‌شوند، به نظر می‌رسد Claw در دفع گرما از کنترلرهای جانبی و به سمت دریچه های مرکزی آن کار بهتری انجام می‌دهد و در نتیجه یک تجربه خنک‌تر به‌طور قابل‌توجهی ایجاد می‌کند.

از نظر عمر باتری، Claw دارای یک باتری بزرگتر 53Whr است که استفاده طولانی‌تری را برای کارهای عمومی مانند مرور وب و پخش ویدیو ارائه می‌دهد. با Claw، در مقایسه با باتری کوچکتر 40 وات ساعتی Ally، با یک بار شارژ می توانید حدود 30 دقیقه یا بیشتر از آن استفاده کنید. با این حال، وقتی صحبت از بازی به میان می‌آید، چیزی که انتظار داریم بیشتر شما به آن اهمیت می‌دهید، باتری بزرگ‌تر Claw با تراشه اینتل پرقدرت‌تر آن جبران می‌شود، که منجر به حداکثر زمان اجرا حدود 1.5 ساعت در اکثر بازی‌ها با عملکرد بالا می‌شود.

نکته مثبت، Claw با قابلیت‌های شارژ سریع‌تر خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن را به یکی از سریع‌ترین گوشی‌های دستی تبدیل می‌کند که در کمتر از 1 ساعت و 15 دقیقه به شارژ کامل می‌رسد.

عملکرد بازی

علیرغم قیمت بالاتر آن در مقایسه با Ally، عملکرد واقعی بازی آن اغلب از همتای خود عقب می‌افتد یا در بهترین حالت مطابقت دارد. در عناوینی مانند Batman: Arkham Knight، کنسول Claw تقریباً مشابه Allly پس از نصب آن پچ است. با این حال، در بازی‌هایی مانند Red Dead Redemption 2 و Shadow of the Tomb Raider، Claw به ترتیب حدود 5 تا 12 فریم در ثانیه و 2 تا 5 فریم در ثانیه عقب بود.

به طور مشابه، اینجاست که متوجه موضوع مهم دیگری شدیم. در عناوینی مانند Red Dead 2، رم 8 گیگابایتی کامل Claw در تنظیمات بازی تشخیص داده نمی شود، در عوض تصور می شود که تنها 256 مگابایت دارد. هنگامی که چند بار تنظیمات را به Normal یا High اعمال می کنید، گاهی اوقات به مشکل برخورد می کرد. این یک تجربه ناسازگار بود، زیرا گاهی اوقات می‌توانستیم با موفقیت بازی را در این پیش‌تنظیمات سخت‌تر محک بزنیم، در حالی که در موارد دیگر مجبور بودیم دوباره راه‌اندازی و امتحان کنیم.

جالب اینجاست که Gotham Knights به عنوان یک عنوان برجسته ظاهر شد که در آن Claw عملکرد بهتری را به نمایش گذاشت و به طور قابل اعتمادی بین 70 تا 75 فریم در ثانیه در مقایسه با 40s پایین‌تر Allly ثبت کرد. اگرچه ممکن است این یک مزیت امیدوارکننده به نظر برسد، اما در نظر گرفتن ترجیحات شخصی در انتخاب بازی ضروری است.

MSI Claw حداقل میانگین حداکثر
Red Dead Redemption 2 5 35 61
Batman Arkham Knight 39 49 67
Shadow of the Tomb Raider 37 48 81

جمع بندی

در حالی که MSI Claw با Intel Arc به قول خود عمل می کند، در ارائه یک تجربه بازی یکپارچه با چالش هایی مواجه است. همانطور که اینتل به اصلاح درایورها و توسعه دهندگان خود ادامه می دهد و بازی های خود را برای Intel XESS و سخت افزار جدید بهینه می کنند، MSI Claw ممکن است هنوز پتانسیل کامل خود را درک کند. به طور کلی، MSI یکی از بهترین انتخاب ها برای عملکرد به ازای هر دلار است.

با این همه تمایل برای اثبات خود در فضای بازی، تصور می‌کنیم اینتل تلاش زیادی برای بهبود این نسل از Arc خواهد کرد. در حال حاضر، انتظار کاستی‌های معمول را داشته باشید، زیرا یک بازیگر اولیه تعادلی بین بازی‌های شما انجام می‌دهد، یا واقعاً خوب اجرا می‌کند یا با یک سری سکسکه و عملکرد ضعیف مواجه می‌شود.

مزایا

  • چیپ جدید اینتل می تواند امیدوار کننده باشد
  • نسبت به ROG Ally سردتر می ماند
  • شارژرها از 0 تا 100 درصد سریعتر از رقبا

معایب

  • عملکرد ناسازگار بازی
  • درایورها و پشتیبانی بازی پشت AMD هستند
  • ویندوز 11 هنوز برای کنسول های دستی ضعیف بهینه شده است
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا