موبایل و تبلت

مقایسه ویوو ایکس 100 اولترا و ایکس 90 پرو پلاس

سری X ویوو به طور مداوم مرزهای عکاسی با گوشی های هوشمند را جابجا کرده است. سال گذشته، خط X90 این شرکت، به ویژه ایکس 90 پرو پلاس با سیستم دوربین نوآورانه‌اش تحت تأثیر قرار گرفت. با تکیه بر این موفقیت، ویوو سری X100 را امسال معرفی کرد. در حالی که پرو پلاس پرچمدار سال گذشته بود، ویوو تصمیم گرفت با معرفی مدل اولترا در سال 2024، یعنی ویوو ایکس 100 اولترا، آن را ارتقا دهد.

با در نظر گرفتن این موضوع، می‌خواهیم پرچمدار سال گذشته را با پرچم‌دار امسال مقایسه کنیم. بنابراین در اینجا به بررسی مشخصات، ویژگی‌ها و البته قابلیت‌های دوربین آنها می‌پردازیم.

طراحی و صفحه نمایش

هر دو گوشی دارای صفحه نمایش 6.78 اینچی LTPO AMOLED تقریبا یکسان با نرخ رفرش 120 هرتز و وضوح 1440 در 3200 هستند. با این حال، ایکس  100 اولترا با حداکثر روشنایی 3000 نیت در مقایسه با 1800 نیت ایکس 90 پرو پلاس برتری دارد. از نظر استفاده روزمره، تفاوت در روشنایی ممکن است ناچیز باشد. اما برای کسانی که اولویت استفاده از تلفن خود را در فضای باز و زیر نور شدید آفتاب دارند، X100 Ultra ممکن است تجربه دید کمی بهتری را ارائه دهد.

از نظر طراحی، تفاوت زیادی بین این دو وجود ندارد. هر دو یک جزیره دوربین دایره ای قابل توجه در پشت و یک سوراخ پانچ در جلو دارند. علاوه بر این، هر دو دارای رتبه IP برای محافظت در برابر گرد و غبار و آب هستند. با این حال، X100 اولترا رتبه برتر IP69 داشته، در حالی که X90 Pro Plus رتبه IP68 دارد. در اینجا تفکیک تفاوت وجود دارد:

  • IP68: این نشان می دهد که تلفن می تواند در برابر نفوذ گرد و غبار مقاومت کند و در برابر غوطه ور شدن مداوم در آب تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه محافظت می شود.
  • IP69: این رتبه بندی دقیق تر است، که نشان می دهد تلفن می تواند در برابر جت های آب با فشار بالا و دمای بالا مقاومت کند. این سطح از محافظت برای کاربرانی که در محیط‌های خشن کار می‌کنند یا افرادی که مربت تلفن‌های خود را در معرض جریان آب قرار می‌دهند مفید است.

عملکرد و عمر باتری

ایکس 100 اولترا به پردازنده جدیدتر اسنپدراگون 8 نسل 3 مجهز شده، در حالی که ایکس 90 پرو پلاس توسط اسنپدراگون 8 نسل 2 پردازش می شود.  در حالی که تراشه جدیدتر بهبودهایی در عملکرد ارائه می دهد، تشخیص استفاده در دنیای واقعی بین این دو ممکن است برای اکثر کاربران دشوار باشد.

هر دو پردازنده برتر هستند و کارهای سخت را به راحتی انجام می دهند. گزینه های حافظه شامل حداکثر 12 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه برای ایکس 90 پرو پلاس هستند در حالی که X100 اولترا تا 16 گیگابایت رم و 1 ترابایت فضای ذخیره سازی دارد. آنها بر روی Origin OS 4 مبتنی بر اندروید 14 بوت می شوند.

X100 Ultra یک باتری بزرگتر 5500 میلی آمپری در مقایسه با باتری 4700 میلی آمپر ساعتی X90 Pro Plus دارد. در حالی که هر دو از شارژ سریع سیمی پشتیبانی می‌کنند، X90 Pro Plus با شارژ 100 واتی خود در مقایسه با X100 Ultra 80W دارای یک مزیت جزئی است. با این حال، باتری بزرگ‌تر X100 Ultra ممکن است به عمر باتری طولانی‌تر منجر شود.

هر دو گوشی دارای ویژگی های مشابهی مانند حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش، بلندگوهای استریو و بدون حافظه قابل ارتقا هستند. X100 Ultra خود را با پشتیبانی از SOS اضطراری از طریق ویژگی ماهواره ای متمایز می کند، اما این تنها در مدل 1 ترابایتی موجود است.

دوربین

سیستم های دوربین جایی هستند که این گوشی ها بیشترین تفاوت ها را می بینند. ایکس 100 اولترا مجهز به دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال گیمبالی، سنسور پرسکوپ تله فوتو 200 مگاپیکسلی با زوم 3.7 برابری و سنسور فوق عریض 50 مگاپیکسلی است.

در طرف دیگر ماجرا، ایکس 90 پرو پلاس شامل سنسور اصلی 50.3 مگاپیکسلی، پرسکوپ تله فوتو 64 مگاپیکسلی با زوم 3.5 برابر، تله فوتو دوم 50 مگاپیکسلی با زوم 2 برابر و فوق عریض 48 مگاپیکسلی می شود. X100 Ultra دارای یک لنز تله فوتو پریسکوپ عظیم 200 مگاپیکسلی است که باید قابلیت زوم عالی را ارائه دهد. با این حال، تعداد مگاپیکسل همه چیز نیست و کیفیت تصویر به عواملی مانند پردازش تصویر و نرم افزار بستگی دارد.

X90 Pro Plus یک لنز زوم اپتیکال اختصاصی 2 برابری ارائه می دهد که ممکن است برخی از کاربران آن را کاربردی تر از تکیه صرف به زوم دیجیتال بدانند. برای عکاسان معمولی، X90 Pro Plus ممکن است عملکرد دوربین کامل تری را ارائه دهد. اما برای کسانی که قابلیت های زوم قوی را در اولویت قرار می دهند، X100 Ultra می تواند انتخاب بهتری باشد.

جمع بندی

Vivo X100 Ultra برنده واضحی برای کسانی است که از نظر عملکرد، قابلیت‌های زوم دوربین، عمر باتری و ویژگی‌های پیشرفته به دنبال بهترین هستند. با این حال، این احتمالاً با قیمتی عالی همراه است. X90 Pro Plus همچنان یک انتخاب متقاعد کننده است که عملکرد کلی عالی، سیستم دوربین چهارگانه همه کاره و شارژ سریع با قیمت بالقوه جذاب‌تری ارائه می‌دهد.

در نهایت، بهترین گوشی برای شما بستگی به اولویت ها و بودجه شما دارد. اگر عکاسی با زوم، جدیدترین پردازنده و تجربه‌ای پر از ویژگی‌ها را در اولویت قرار می‌دهید، X100 Ultra راه خوبی است. اگر برای یک دستگاه همه کاره قوی ارزش بالقوه بهتری قائل هستید، X90 Pro Plus یک گزینه خوب است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا