سخت افزار

معرفی کارت گرافیک AMD Radeon PRO W7900 Dual Slot برای ورک استیشن ها

AMD برای اولین بار خانواده گرافیکی Radeon PRO W7000 مبتنی بر RDNA 3 پیشرفته خود را در آوریل 2023 معرفی کرد و از آن زمان کمی بیش از یک سال می گذرد. به این ترتیب، AMD تصمیم گرفته تا مجموعه Radeon PRO خود را با یک پیشنهاد جدید که مطابق با خواسته های بخش ورک استیشن های هوش مصنوعی و جمع و جور کردن چیزها است، به روز کند.

به همین دلیل است که AMD Radeon PRO W7900 که امروز عرضه می‌شود، دارای دو اسلات در مقابل عرضه سه اسلاتی است که با نسخه قبلی عرضه می‌شود. این طراحی جدید به صاحبان ورک استیشن ها اجازه می دهد تا حداکثر 4 مورد از این کارت ها را در سیستم خود بگنجانند که قبلاً با طراحی قدیمی تر امکان پذیر نبود. این کارت دارای طول برد 280 میلی متری است و از طراحی استاندارد به سبک دمنده استفاده می کند. مهمترین نکات این نسخه عبارتند از:

  • عملکرد هوش مصنوعی مقیاس پذیر برای فعال کردن جریان های کاری خلاقانه و مهندسی
  • پشتیبانی از چندین GPU در یک سیستم واحد برای بارهای کاری سنگین محاسباتی و گرافیکی
  • توسعه دهندگان را قادر می سازد تا آموزش مدل و توسعه هوش مصنوعی را در کامپیوتر یا ورک استیشن انجام دهند و داده های حساس را در داخل خود نگه دارند.
  • 48 گیگابایت حافظه مجهز به فناوری ECC برای اطمینان از یکپارچگی داده ها

از نظر مشخصات، کارت گرافیک AMD Radeon PRO W7900 Dual Slot با همان پردازنده گرافیکی Navi 31 با 96 واحد محاسباتی و 6144 هسته مبتنی بر معماری RDNA 3 GPU عرضه می شود. همچنین حداکثر 48 گیگابایت حافظه GDDR6 و رابط حافظه گسترده 384 بیتی داشته که تا 864 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند به ارمغان می آورد. این کارت دارای خروجی 61.3 ترافلاپس FP32 و حداکثر 123 ترافلاپس عملکرد محاسباتی FP16 با 192 هسته شتاب دهنده هوش مصنوعی با همان TDP 295 وات است.

AMD همچنین برخی از جنبه‌های ارزشی پردازنده گرافیکی Radeon PRO W7900 Dual Slot را به اشتراک گذاشته که تا 2.01 برابر عملکرد بهتری در هر دلار در بارهای کاری مبتنی بر ورک استیشن در برابر پردازنده‌های گرافیکی Ada 6000 انویدیا و تا 52 درصد pref/$ بهتر در SPECviewperf 4K Geomean ارائه می‌دهد.

برای هوش مصنوعی، W7900 دارای یک بافر حافظه بسیار بزرگ 48 گیگابایتی است که کار با LLMهای بزرگ را عالی می کند و در Llama3 70B-Q4، کارت گرافیک تا 38 درصد ارزش بهتری نسبت به کارت گرافیک Ada 6000 ارائه می دهد. همچنین هنگام اجرای چندین GPU، موازی سازی داده ها را فراهم می کند زیرا هر GPU به طور مستقل استنتاج و پاسخ را محاسبه می کند.

اما قسمت جالب این است که اعداد هوش مصنوعی اجرا شده در بالا روی ROCm 6.0 انجام شده و AMD قرار است آخرین مجموعه ROCm 6.1.2 خود را در کنار پردازنده گرافیکی دو اسلات Radeon Pro W7900 در 18 ژوئن معرفی کند.  بنابراین این عالی است و بهترین بخش این است که مجموعه ROCm AMD از پردازنده‌های گرافیکی Radeon مصرف‌کننده (مشتری) نیز پشتیبانی می‌کند. با این اوصاف، به نظر می رسد Radeon PRO W7900 Dual-Slot یک مکمل عالی برای پشته Radeon PRO است که با قیمت 3499 دلار عرضه می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا