سخت افزار

اینتل از Lunar Lake تراشه Copilot+ AI PC رونمایی کرد

اینتل اخیراً فاش کرد که تراشه‌های Lunar Lake آینده‌اش در پاییز امسال برای Copilot+ AI PC در دسترس خواهند بود، اما این شرکت تا کامپیوتکس 2024 منتظر ماند تا جزئیات فنی بیشتری را به ما بدهد. برای اولین بار، آنها به لطف یک واحد پردازش عصبی به روز شده (NPU) تا 48TOP (عملیات ترا در ثانیه) عملکرد هوش مصنوعی را ارائه می دهند.

در مقایسه، تراشه های قبلی Meteor Lake اینتل دارای یک واحد پردازش عصبی 10TOPS بودند، در حالی که AMD دیروز تراشه های Ryzen AI 300 خود را با واحد پردازش عصبی 50TOPS معرفی کرد. اینتل بار دیگر باید در فضای کامپیوترهای هوش مصنوعی بازی کند: تراشه های Ryzen AI 300 AMD در ماه جولای در کنار اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس کوالکام در دسترس خواهند بود. مشخص نیست دقیقا چه زمانی سیستم‌های Lunar Lake در پاییز امسال راه اندازی می‌شوند.

با این حال، برای وفاداران اینتل، Lunar Lake به نظر یک ارتقاء بزرگ است. همچنین دارای یک پردازنده گرافیکی جدید Xe2 است که 80 درصد عملکرد بازی سریع‌تر از نسل گذشته و همچنین شتاب‌دهنده هوش مصنوعی با عملکرد 67TOPS اضافی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، Lunar Lake دارای عملکرد اصلاح‌شده و هسته‌های کارآمد ( هسته‌های P و E) خواهد بود و همچنین باید تا 40 درصد قدرت سیستم روی تراشه کمتری نسبت به Meteor Lake ارائه دهد.

اینتل همچنین می گوید این تراشه دارای یک جزیره کم مصرف پیشرفته برای انجام کارآمد وظایف پس زمینه است. واضح است که اینتل و AMD هر کاری که لازم است برای مبارزه با سخت افزار کوپایلت پلاس کوالکام انجام می دهند. این تراشه‌های موبایل ذاتاً مصرف انرژی بیشتری دارند – طبق گزارش‌ها، بیش از 20 ساعت عمر باتری دستگاه‌های Copilot+ Surface دارند. وقتی صحبت از اتصال به میان می‌آید، Lunar Lake استانداردهای به‌روزرسانی‌شده‌ای را که انتظار دارید، فراهم کرده که شامل Wi-Fi 7، بلوتوث 5.4، PCIe Gen5 و تاندربولت 4 می شود. (عجیب است که اینتل هنوز به تاندربولت 5 متعهد نشده، زیرا قصد دارد این استاندارد را اواخر امسال عرضه کند.)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا