سخت افزار

اینتل در حال حاضر روی نسل سوم کارت‌های گرافیک خود کار می‌کند

اینتل به طور رسمی چیپست موبایل نسل بعدی خود به نام Lunar Lake را در کامپیوتکس 2024 رونمایی کرده است. Lunar Lake که یک جانشین بهبود یافته برای Meteor Lake بوده، شامل یک معماری هسته جدید، امنیت بهبود یافته و بهره‌وری انرژی بهتری شده و همچنین گرافیک Xe2 دارد. در حالیکه پلتفرم جدید بر افزایش عملکرد و قابلیت‌های هوش مصنوعی تمرکز دارد، بهبودهای مربوط به GPU نیز بسیار جذاب به نظر می‌رسند. چیزی که حتی جذاب‌تر است این بوده که در طی یک جلسه مربوط به GPU به‌روزشده، یکی از نمایندگان شرکت گفت که اینتل در حال حاضر روی “نسل بعدی برای نسل Panther Lake” کار می‌کند.

به طور کلی، تیم آبی در حال آماده‌سازی نسل سوم گرافیک است که قرار است با Panther Lake در سال 2025 عرضه شود. در حالی که به طور طبیعی باید بهبودهایی نسبت به Xe2 داشته باشد، هنوز برای پیش‌بینی نوع بهبودها و افزایش عملکردی که اینتل برای ما در نظر دارد، زود است. آنچه می‌دانیم این است که جهش از Meteor Lake به Lunar Lake قابل توجه بوده و تا 1.5 برابر عملکرد گرافیکی بیشتر با همان میزان انرژی ارائه می‌دهد. با توجه به اینکه Xe2 دارای هشت هسته Xe برای پلتفرم موبایل است، تعجبی ندارد اگر ببینیم اینتل این تعداد را در سال آینده به 12 یا حتی 16 افزایش دهد.

این اولین باری نیست که درباره نسل سوم یا گرافیک های Xe3 می‌شنویم. سال گذشته، harukaze5719 در X (قبلاً توییتر) یک پروفایل لینکدین از یک مهندس GPU اینتل را مشاهده کرد که به GPUهای نسل سوم Arc با نام کد “Celestial” اشاره کرده بود. انتظار می‌رود که Panther Lake معماری Xe3-LPG را یکپارچه کند که احتمالاً نسخه‌ای کوچک‌تر از Celestial Xe3-HPG باشد. در حال حاضر مطمئن نیستیم که Panther Lake به بخش دسکتاپ یا موبایل هدف قرار می‌گیرد، اما مشخص است که Xe3 در راه است.

در حال حاضر گفتن اینکه Celestial چقدر پیشرفت کرده دشوار است. در ابتدای سال، اینتل تأیید کرد که کارت‌های گرافیک دسکتاپ Xe2 با نام کد Battlemage از نظر سخت‌افزاری تقریباً آماده هستند. در این مرحله، تیم در حال بهینه‌سازی نرم‌افزار است زیرا معماری برای Lunar Lake آماده می‌شود. با توجه به اینکه اینتل معمولاً نسل‌های جدید را چگونه عرضه می‌کند، باید تا این زمان در سال آینده جزئیات بیشتری در مورد Xe3 داشته باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا