کنسول و بازی

آشنایی با مایکروسافت Auto Super Resolution و تفاوت آن با DLSS و FSR

با DLSS انویدیا، AMD FSR و XeSS اینتل، هیچ کمبودی در فناوری ارتقاء که باعث می‌شود بازی‌ها بهتر دیده و اجرا شوند، وجود ندارد. با این حال مایکروسافت و کوالکام وارد میدان شدند و ویندوز 11 را با چند نرم افزار جدید از جمله فناوری ارتقاء مقیاس Auto Super Resolution (ASR) بازطراحی کردند. مانند سایر ابزارهای ارتقاء مقیاس، ادعا شده ASR عملکرد را هنگام اجرای بازی در لپ تاپ های ویندوزی مجهز به کوالکام افزایش می دهد. با این حال، مایکروسافت ویژگی جدید خود را به خوبی توضیح نداده و به همین دلیل است که ما اینجا هستیم تا کمک کنیم.

Auto Super Resolution چیست؟

Auto Super Resolution که Auto SR یا ASR نیز نامیده می‌شود، یک فناوری تولید فریم و ارتقاء مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی است که مایکروسافت با Copilot+ PC جدید خود معرفی کرد. مایکروسافت آن را “اولین رزولوشن اولترا مبتنی بر هوش مصنوعی یکپارچه با سیستم‌عامل برای بازی” می‌نامد. با آینده ویندوز 11 بر روی هوش مصنوعی، این ویژگی جدید جای تعجب ندارد.

این ویژگی از Super Resolution (SR) سرچشمه می‌گیرد، جایی که بازی‌ها با وضوح پایین‌تری برای افزایش نرخ فریم رندر می‌شوند و سپس الگوریتم‌های پیشرفته، اغلب مبتنی بر هوش مصنوعی، ارتقا یافته و جلوه‌های بصری را بهبود می‌بخشند. اگر به درستی اجرا شود، نتیجه نهایی یک بازی است که ظاهر و عملکرد خوبی دارد.

تیم DirectX مایکروسافت قبلاً پیش نمایشی از DirectSR API خود منتشر کرده که به توسعه دهندگان امکان می دهد فناوری های SR مانند Nvidia DLSS، FSR AMD و XeSS اینتل را در بازی های خود ادغام کنند. با این حال، این فناوری‌ها اغلب بر اساس هر بازی پیاده‌سازی می‌شوند و اینجاست که ASR می‌درخشد.

برخلاف سایر فناوری های SR که بر اساس هر بازی پیاده سازی می شوند، ASR به طور خودکار اعمال می شود و بازی های موجود را بهبود می بخشد، در حالی که رقبا بر روی استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود FPS و کیفیت گرافیک در بازی تمرکز می کنند، ASR قصد دارد همان مزایا را برای کتابخانه بازی موجود شما بدون نیاز به پیکربندی دستی به ارمغان آورد.

در تئوری، شما باید بتوانید بازی خود را فقط شروع کنید و آن را طبق معمول انجام دهید، و ASR در پس زمینه کار می کند تا تجربه شما را افزایش دهد. مایکروسافت ادعا می‌کند که تصاویر از کیفیت 1080p با نرخ فریم سریع که معمولاً در رزولوشن‌های پایین‌تر دیده می‌شود، پیشی خواهند گرفت. ASR تصاویری را تا 700 خط عمودی ارائه داده، بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که تفاوت حداقل به اندازه بازی‌های رندر شده بین 720p و 1080p متفاوت باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که Auto SR و DirectSR دو کامپیوننت مجزا هستند که برای ارائه این تجربه بازی پیشرفته با هم کار می کنند. تفاوت این است که DirectSR بر روی بازی ها و توسعه دهندگان نسل بعدی تمرکز می کند، در حالی که Auto SR بازی های موجود و تجربه بازی را به طور خودکار بهبود می بخشد.

ASR چگونه کار می کند؟

مایکروسافت ادعا می کند که ASR از یک “مدل هوش مصنوعی پیچیده یک شبکه عصبی کانولوشنال (CNN) استفاده می کند که به طور ماهرانه در مورد محتوای بازی آموزش دیده است. جزئیات خاصی از مدل هوش مصنوعی یا نحوه عملکرد آن هنوز فاش نشده است. این ویژگی از NPU (واحدهای پردازش عصبی) در پردازنده‌های کوالکام اسنپدراگون ایکس الیت و پلاس در کامپیوترهای کوپایلت پلاس جدید مایکروسافت برای اجرای مدل هوش مصنوعی زیربنایی خود بهره می‌برد.

با تنظیم خودکار وضوح دسکتاپ به سمت پایین شروع می شود و باعث می شود بازی ها با وضوح کمتری اجرا شوند. سپس ASR انتقال داده‌ها را بین NPU، CPU و GPU هماهنگ می‌کند تا بدون ایجاد وقفه در گیم‌پلی، پیشرفت‌های هوش مصنوعی خود را روی تصاویر بازی اعمال کند. مایکروسافت ادعا می کند که ASR به طور متوسط ​​تنها یک فریم تاخیر اضافه می کند.

به خاطر داشته باشید که بهینه‌سازی‌های ASR بر روی تمام عناصر روی صفحه در طول بازی از جمله برنامه‌های باز تأثیر می‌گذارد. با این حال، این تغییرات باید غیر قابل توجه باشد، به شرطی که در حالت تماشای تمام صفحه یا بدون حاشیه باشید. پس از خروج از بازی، دسکتاپ شما به حالت عادی باز می گردد.

ASR در مقابل DLSS و FSR و XeSS

مقایسه مستقیم بین ASR و رقبای برندهای دیگر، مانند DLSS انویدیا، AMD FSR و XeSS اینتل دشوار است، زیرا ASR از نظر عملکرد با سایر فناوری‌های ارتقاء مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی که در گذشته دیده‌ایم متفاوت است. توسعه دهندگان باید DLSS، FSR یا XeSS را در یک بازی ادغام کنند تا از مزایای آن بهره ببرند. در حالی که ASR به طور خودکار هر بازی در حال اجرا بر روی رایانه شخصی شما را بهینه می کند.

علاوه بر این، DLSS، FSR و XeSS به بازی‌ها نیاز دارند تا رندر خود را با استفاده از روش‌هایی مانند jitter و MIP bias برای افزودن جزئیات دقیق‌تر تغییر دهند. ASR می‌تواند بازی‌ها را بدون هیچ اطلاعات اضافی از بازی بهبود ببخشد و آنها را همانطور که وجود دارد بهبود ببخشد، زیرا به مدل زیربنایی هوش مصنوعی و NPU برای انجام کارهای سنگین متکی است. نزدیک ترین رقیب این روش FSR AMD است که بازی ها را روی هر پردازنده گرافیکی ارتقا می دهد.

بنابراین، در حالی که نمی‌توانیم هیچ مقایسه مستقیمی بین فناوری ارتقاء مقیاس جادویی مایکروسافت و رقبای آن انجام دهیم، قبلاً دیده‌ایم که چگونه DLSS و سایر فناوری‌های موجود در فضا می‌توانند بازی‌های ما را بهبود بخشند، بزرگترین تفاوت در اینجا ادعای مایکروسافت مبنی بر بهینه سازی ASR بازی های موجود بدون نیاز به دخالت توسعه دهنده یا بازیکن است. این بدان معناست که به محض ورود ASR به بازار، تعداد بازی‌هایی که از DLSS، FSR یا XeSS پشتیبانی می‌کنند بسیار بیشتر خواهد شد و در سراسر جهان در دسترس خواهند بود.

اگر پیشرفت ها به همان اندازه که مایکروسافت ادعا می کند قابل توجه باشد، ASR این پتانسیل را دارد که به فناوری ارتقاء مقیاس هوش مصنوعی در فضا تبدیل شود. مایکروسافت از 11 بازی در هنگام راه اندازی پشتیبانی می کند. با این حال، در اکثر بازی‌هایی که روی دایرکت ایکس 11 یا 12 اجرا می‌شوند و بر روی پلتفرم‌های اصلی Arm64 یا شبیه‌سازی شده x64 اجرا می‌شوند نیز پشتیبانی می‌شود.

آیا برای استفاده از ASR به تراشه اسنپدراگون ایکس نیاز دارید؟

مایکروسافت الزامات سخت افزاری خاصی برای ASR دارد، از جمله:

  • پردازنده سری اسنپدراگون X با NPU Hexagon و پردازنده گرافیکی یکپارچه
  • ویندوز 11 نسخه 24H2 یا بالاتر
  • آخرین نسخه بسته Auto Super Resolution

در حالیکه الزامات نشان می دهد که ASR ممکن است یک ویژگی منحصر به فرد برای پردازنده های سری اسنپدراگون X باشد، خوشبختانه اینطور نیست. فقط از آنجایی که این ویژگی فقط در کوپایلت پلاس پی سی وجود دارد، پردازنده های اسنپدراگون ایکس کوالکام تنها پردازنده هایی هستند که می توانند آن را اجرا کنند.

ASR یک ویژگی ویندوز است، به این معنی که تا زمانی که پردازنده های مبتنی بر ARM از اینتل و AMD می توانند نیازی به نام Copilot+ PC داشته باشند، شما باید بتوانید ASR را تقریباً بر روی هر دستگاه ویندوزی اجرا کنید. این بدان معناست که پردازنده‌های Lunar Lake و Strix Point AMD آینده اینتل باید بتوانند ASR را اجرا کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا