سخت افزار

هر آنچه که باید هنگام خرید پاور استیشن قابل حمل بدانید

پاور استیشن های قابل حمل جایگزین بسیار خوبی برای ژنراتورهای گازسوز هستند زیرا بی صداتر، سبک تر هستند و به سوخت نیاز ندارند. در این مقاله شش نکته وجود دارد که باید هنگام خرید یک نیروگاه جدید قابل حمل به آن توجه کنید.

1. ظرفیت باتری

هنگامی که به دنبال یک پاور استیشن قابل حمل هستید، ظرفیت باتری مهم ترین مشخصاتی است که باید به دنبال آن باشید. هرچه ظرفیت باتری بیشتر باشد، می توانید دستگاه های خود را با هر بار شارژ بیشتر کار کنید. بنابراین، به طور کلی، بالاترین ظرفیت باتری را که می توانید خریداری کنید. با این حال، با توجه به اندازه، وزن و هزینه، ممکن است بخواهید هنگام در نظر گرفتن ظرفیت باتری پاور استیشن قابل حمل خود، رویکرد حساب شده تری را انتخاب کنید.

از آنجایی که سازندگان مختلف از معیارهای مختلفی برای اندازه گیری ظرفیت باتری پاور استیشن های قابل حمل خود استفاده می کنند، دانستن ظرفیت باتری می تواند گیج کننده باشد. محبوب ترین معیارهای مورد استفاده در اندازه گیری ظرفیت باتری عبارتند از mAh (میلی آمپر ساعت)، Ah (آمپر ساعت)، Wh (وات ساعت) و kWh (کیلووات ساعت).

دستگاه های الکترونیکی معمولا حداکثر توان مصرفی خود را بر حسب وات ساعت نشان می دهند که می توانید آن را بر روی انواع مختلف منبع تغذیه مشخص کنید. اگر منبع تغذیه توان خود را بر حسب وات نشان می دهد، به یاد داشته باشید که یک وات برابر با یک وات ساعت است. برای درک بهتر اینکه یک پاور استیشن قابل حمل چقدر می تواند دستگاه شما را تغذیه کند، ابتدا باید ظرفیت باتری آن را بر حسب وات ساعت بدانید. برای انجام این کار، می توانید رتبه بندی وات-ساعت آن را بررسی کنید.

اما اگر فقط ظرفیت باتری را بر حسب MAH (میلی آمپر ساعت) یا AH (آمپر ساعت) نشان می دهد، می توانید این اعداد را به اضافه ولتاژ سیستم نامی آن (12 ولت یا 24 ولت) بگیرید و با استفاده از نمودار زیر رتبه وات ساعت آن را جستجو کنید:

آمپر/میلی آمپر ساعت باتری وات ساعت باتری 12 ولت وات ساعت باتری 24 ولت
10Ah/10,000 mAh 120Wh 240Wh
20Ah/20,000 mAh 240Wh 480Wh
30Ah/30,000 mAh 360Wh 720Wh
40Ah/40,000 mAh 480Wh 960Wh
50Ah/50,000 mAh 600Wh 1200Wh
60Ah/60,000 mAh 720Wh 1440Wh
70Ah/70,000 mAh 840Wh 1680Wh
80Ah/80,000 mAh 960Wh 1920Wh
90Ah/90,000 mAh 1080Wh 2160Wh
100Ah/100,000 mAh 1200Wh 2400Wh
120Ah/120,000 mAh 1440Wh 2880Wh
140Ah/140,000 mAh 1680Wh 3360Wh
160Ah/160,000 mAh 1920Wh 3840Wh

بنابراین فرض کنید لپ‌تاپ شما حداکثر 90 وات یا 90 وات ساعت کار می‌کند و پاور استیشن قابل حمل دارای باتری با ظرفیت 40000 میلی‌آمپر ساعت در یک سیستم 12 ولتی است. با استفاده از جدول بالا، خواهید دید که پاور استیشن دارای ظرفیت باتری 480 وات ساعت است. اگر آن را بر 90 وات ساعتی که لپ تاپ استفاده می کند تقسیم کنید، می توانید حدود 5 ساعت زمان اجرا را انتظار داشته باشید.

2. فناوری باتری

نکته مهم دیگری که باید در یک پاور استیشن قابل حمل به دنبال آن باشید، فناوری باتری یا نوع باتری است که استفاده می کند. نوع باتری مورد استفاده در یک پاور استیشن قابل حمل، اندازه، وزن، هزینه، سرعت شارژ و مدت زمانی که نیروگاه شما می تواند قبل از قطع برق به تولید برق AC ادامه دهد را تعیین می کند.

چهار نوع باتری وجود دارد که معمولاً در پاور استیشن های قابل حمل استفاده می شود: اسید سرب، لیتیوم پلیمر (Li-Po)، لیتیوم یون (Li-Ion) و لیتیوم آهن فسفات (LiFePO4). در اینجا جدولی برای مقایسه هر نوع باتری وجود دارد:

نوع باتری Lead Acid Li-Ion Li-Po LiFePO4
چگالی انرژی پایین بالا بالا در حد متوسط
چرخه استفاده کم (200-500 چرخه) بالا (500-1000 چرخه) متوسط ​​(300-600 چرخه) خیلی زیاد (2000-3000 چرخه)
وزن سنگین سبک سبک سبک
هزینه پایین بالا بالا بالا
ایمنی خطر بالای نشت ایمن است، اما می تواند بیش از حد گرم شود / احتراق شود متوسط، حساس به سوراخ بسیار ایمن، از نظر حرارتی پایدار است
تعمیرپذیری نیاز به نگهداری منظم دارد تعمیر و نگهداری کم تعمیر و نگهداری کم تعمیر و نگهداری کم
بهره وری کم (70-80 درصد) بالا (90-95 درصد) بالا (90-95 درصد) بالا  (95 درصد)
خود تخلیه بالا (5-15 درصد در ماه) بسیار کم (1-2 درصد در ماه) کم (3-5 درصد در ماه) بسیار کم (1-3 درصد در ماه)
اثرات زیست محیطی بالا (مواد سمی) متوسط ​​(مواد سمی) متوسط ​​(مواد سمی) کم (غیر سمی، قابل بازیافت)

بر اساس جدول بالا، LiFePO4 بهترین نوع باتری پاور استیشن قابل حمل به دلیل پایداری حرارتی بالا، چگالی انرژی و راندمان خوب، وزن و چرخه عمر بالا است. باتری‌های Li-Ion و Li-Po نزدیک هستند، اما نسبت به باتری‌های LiFePO4 نسبتاً سمی بوده و چرخه عمر بسیار پایین‌تری دارند. در همین حال، باتری‌های سیلد اسید به دلیل چرخه عمر کم، وزن و تخلیه زیاد خود و مواد بسیار سمی، آخرین جایگاه را دارند.

3. فناوری اینورتر

بسته به دستگاهی که می‌خواهید روشن کنید، داشتن اینورتر مناسب در پاور استیشن قابل حمل می‌تواند دستگاه‌های ظریف شما را از آسیب نجات دهد و آنها را تا حد امکان کارآمد کند و در شارژ باتری صرفه‌جویی کند. اینورترهای برق اجزای الکتریکی هستند که جریان مستقیم باتری (DC) شما را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کنند.

DC برای شارژ دستگاه‌های دستی با باتری مانند موبایل، تبلت و هدفون‌های بلوتوث شما استفاده می‌شود، در حالی که AC برای تامین انرژی دستگاه‌های انرژی‌زا مانند لپ‌تاپ، رایانه، تلویزیون و کنسول‌های بازی شما استفاده می‌شود. به طور کلی دو نوع اینورتر قدرت وجود دارد که شامل اینورترهای موج سینوسی خالص و اینورترهای موج سینوسی اصلاح شده هستند.

اینورترهای موج سینوسی خالص امواج سینوسی تمیزی را ارائه می‌کنند که AC تولید می‌کنند، در حالی که اینورترهای موج سینوسی اصلاح‌شده از مدولاسیون پهنای پالس (PWM) استفاده می‌کنند که یک سیگنال الکترونیکی ایجاد می‌کند که سعی می‌کند سیگنال موج سینوسی خالص را تقلید کند. اگر تجهیزات بسیار حساس دارید، داشتن یک اینورتر موج سینوسی خالص باید تنها گزینه شما باشد.

اما اگر می‌خواهید از پاور استیشن فقط برای تامین انرژی کامپیوتر، مانیتور، کنسول و تلویزیون خود استفاده کنید، یک پاور استیشن با یک اینورتر موج سینوسی اصلاح‌شده باید به خوبی کار کند و در عین حال باعث صرفه‌جویی در هزینه شما شود.

4. پیک و ولتاژ پیوسته

ولتاژ پیک و پیوسته نیز مشخصات مهمی هستند که باید هنگام خرید یک پاور استیشن قابل حمل به دنبال آن باشید. اگرچه پاور استیشن های قابل حمل معمولاً برای تغذیه رایانه‌ها، تلویزیون‌ها و سایر ابزارهای الکترونیکی استفاده می‌شوند، اما می‌توانند چیزهایی مانند یخچال، ابزارهای برقی سیم‌دار، فن‌های برقی و لوازم آشپزخانه مانند مخلوط‌کن‌ها و غذاسازها را نیز تامین کنند. با این حال، این دستگاه ها تنها در صورتی می توانند توسط یک پاور استیشن قابل حمل تغذیه شوند که دارای ولتاژ پیک و پیوسته کافی باشند.

اکثر دستگاه‌ها و تجهیزات پرمصرف فقط برای راه‌اندازی و روشن کردن آنها به ولتاژ پیک یا موجی خاصی نیاز دارند. پس از روشن شدن، آنها به یک منبع تغذیه کمتر اما پیوسته به نام وات پیوسته یا وات مجاز نیاز دارند. برای اینکه بدانید چه مقدار ولتاژ پیک و پیوسته از پاور استیشن قابل حمل خود نیاز دارید، در اینجا لیستی از وسایل معمولی و رتبه بندی وات آنها آورده شده است:

لوازم خانگی/تجهیزات پیک ولتاژ ولتاژ پیوسته
یخچال / فریزر 2,200W 700W
پمپ باد کن 150W 50 W
پمپ آب چاه (1/2HP) 2,100W 1,000W
دریل سیم دار 850W 600W
درب بازکن گاراژ 400W 400W
کولر گازی پنجره ای 1,500W 500W
مخلوط کن 500W 350W
قهوه ساز 1,600W 800W
پروژکتور 270W 220W
کامپیوتر گیمینگ 600W 400W

5. پورت های خروجی برق

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید در هنگام خرید یک پاور استیشن قابل حمل جدید در نظر گرفت، انواع پورت های خروجی آن است. برخی از مهم ترین پورت های خروجی که باید داشته باشید عبارتند از:

  • پورت شارژ USB: کانکتورهای استانداردی که برای شارژ و انتقال داده در دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود. پورت های USB با مشخصات USB PD (Power Delivery) به شما این امکان را می دهد که دستگاه های دستی خود را به سرعت شارژ کنید و حتی لپ تاپ خود را شارژ کنید.
  • پورت شارژر خودرو: همچنین به عنوان یک خروجی لوازم جانبی 12 ولت شناخته می شود، انرژی لازم برای شارژ دستگاه ها و کار با دستگاه های 12 ولتی مانند روتر و مودم را فراهم می کند.
  • پریزهای برق: پریزهای برقی که برق جریان متناوب (AC) را برای وسایل خانگی و تجاری تامین می کنند. برخی از پاور استیشن های قابل حمل دارای یک ویژگی UPS (منبع تغذیه بدون وقفه) از طریق پریز برق متناوب خود هستند. این به شما امکان می دهد منبع تغذیه خود را فوراً از یک پریز دیواری به پاور استیشن قابل حمل تغییر دهید.
  • Anderson Power Pole: اتصال دهنده طراحی شده برای کاربردهای با جریان بالا، که معمولاً برای تغذیه رادیوهای ham و راه اندازی یک وسیله نقلیه استفاده می شود.

فراموش نکنید که میزان پورت های مورد نیاز خود را نیز در نظر بگیرید. ما پاور استیشن قابل حمل را با حداقل سه پورت شارژ USB (ترجیحاً با انتقال برق)، دو پریز برق و یک قطب برق اندرسون توصیه می کنیم. درگاه شارژر خودرو چندان ضروری نیست، اما هنوز هم داشتن آن برای هر موردی خوب است.

6. گزینه های ورودی برق

در نهایت، نحوه شارژ مجدد پاور استیشن را در نظر بگیرید. شارژر دیواری استاندارد AC ممکن است به خصوص در مواقع اضطراری کافی نباشد. به دنبال پاور استیشنی باشید که چندین گزینه شارژ را ارائه می دهد، مانند پنل های خورشیدی و شارژرهای خودرو. شارژ خورشیدی به ویژه برای سفرهای طولانی مدت در فضای باز یا در زمان قطع برق مفید است و راهی پایدار و سازگار با محیط زیست برای شارژ کردن پاور استیشن شما فراهم می کند. همچنین به دنبال ویژگی‌های شارژ سریع باشید، زیرا می‌توانند زمان خاموشی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و به شما این امکان را می‌دهند که به سرعت به استفاده از دستگاه‌های خود بازگردید.

بسیاری از شرکت ها در تلاش هستند تا ویژگی های بیشتر و بیشتری را به پاور استیشن های قابل حمل خود اضافه کنند تا شما را به خرید محصولات خود ترغیب کنند. اما قبل از اینکه بروید و آن پاور استیشن قابل حمل با NFC و شارژ بی سیم را بخرید، قبل از خرید مطمئن شوید که ابتدا نیازهای شما را برآورده می کند. انجام این کار به شما اطمینان می دهد که یک پاور استیشن بادوام و قابل اعتماد دریافت می کنید که هر زمان که نیاز باشد دستگاه های شما را تغذیه می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا