نرم افزار و اینترنت

هواوی زبان برنامه نویسی Cangjie را معرفی کرد

هواوی امروز در کنفرانس توسعه دهندگان HDC 2024 از زبان برنامه نویسی خود به نام Cangjie رونمایی کرد. این زبان به عنوان یک گزینه نسل جدید برای برنامه های هوشمند همه سناریوها تبلیغ می شود. به گفته هواوی، Cangjie “هوش بومی، همه سناریوهای طبیعی، عملکرد بالا و امنیت قوی” را ارائه می دهد. گفته می شود که با اکوسیستم Huawei HarmonyOS یکپارچه شده و یک تجربه توسعه کاربر پسند را به ارمغان می آورد.

در ادامه به برخی از ویژگی های کلیدی Cangjie اشاره شده است:

  • هوش بومی: Cangjie دارای یک فریمورک داخلی AgentDSL است که زبان طبیعی را با زبان برنامه‌نویسی ترکیب می‌کند. این امکان همکاری چند عاملی و بیان ساده نمادین را فراهم می کند.
  • قابلیت های Full-Scene: این زبان به گونه ای طراحی شده که سبک و مقیاس پذیر باشد و با طراحی ماژولار برای سناریوهای مختلف همراه شود. همچنین از توسعه دامنه گرا پشتیبانی می کند.
  • عملکرد بالا: Cangjie دارای یک سیستم جمع‌آوری زباله جدید برای نرم‌افزارهای نرم تر و زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر است. علاوه بر این، رشته های سبک وزن باعث بهبود عملکرد همزمان می شوند.
  • امنیت قوی: امنیت در طراحی زبان تعبیه شده تا به توسعه دهندگان کمک کند تا از آسیب پذیری های امنیتی اجتناب کنند.

Cangjie یک زبان چند پارادایم است که از سبک های برنامه نویسی تابعی، دستوری و شی گرا پشتیبانی می کند. همچنین شامل ویژگی هایی مانند استنباط نوع، ژنریک و تطبیق الگو برای ساده کردن توسعه است. برای توسعه دهندگانی که به ایمنی اهمیت می دهند، Cangjie یک سیستم از نوع استاتیک و مدیریت حافظه خودکار برای اطمینان از ثبات برنامه ارائه می دهد. همچنین بررسی های زمان اجرا برای تشخیص خطا و امنیت قابلیت همکاری بین زبانی را فراهم می کند.

از نظر همزمانی، Cangjie از رشته‌های حالت کاربر سبک وزن و کتابخانه‌های شی همزمان استفاده می‌کند. این ویژگی ها برای ساده سازی توسعه و بهبود استفاده از منابع طراحی شده اند. عملکرد یکی دیگر از تمرکزهای Cangjie است. کامپایلر و زمان اجرا برای کارایی بهینه‌سازی شده‌اند، از جمله بهینه‌سازی‌های کامپایل‌سازی سطح بالا و بک‌اند، و همچنین بهینه‌سازی‌های زمان اجرا.

طراحی زمان اجرا سبک وزن بیشتر به عملکرد و بهره وری منابع کمک می کند. علاوه بر این، Cangjie یک زنجیره ابزار توسعه جامع، از جمله اشکال زدایی، بررسی استاتیک، تجزیه و تحلیل عملکرد، و فریمورک های آزمایشی را ارائه می دهد. پیش‌نمایش توسعه زبان Huawei Hongmeng HarmonyOS NEXT Cangjie اکنون در دسترس توسعه‌دهندگان است تا بتوانند ثبت‌نام کرده و کاوش کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا