رپورتاژ آگهی

تحلیل فاندامنتال چیست؟

سرمایه‌گذارانی که مایل به سرمایه‌گذاری در بورس هستند، پیش از سرمایه گذاری باید با انواع روش‌های تحلیلی آشنا شوند تا بتوانند ریسک‌های سرمایه‌گذاری را مدیریت کرده و به بازدهی مطلوبی دست یابند. تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی سه روش تحلیلی مهم در بورس به شمار می‌روند.

تحلیل بنیادی چیست

تحلیل بنیادی، یکی از روش‌های تحلیل در بورس است که به بررسی وضعیت مالی، سودآوری، خدمات و محصولات، رقبا و پیش‌بینی میزان رشد یک شرکت می‌پردازد. تحلیلگران سعی می‌کنند از طریق تحلیل بنیادی، ارزش واقعی سهام یک شرکت را مشخص کنند.

در واقع این روش تحلیل به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا با محاسبه ارزش ذاتی سهام یک شرکت و مقایسه آن با قیمت روز سهام، ارزنده بودن آن را تشخیص دهند. بررسی موارد دیگر مانند ارزیابی تیم مدیریتی شرکت نیز کمک می‌کند که تحلیلگران در تشخیص شرکت‌هایی با قابلیت رشد در آینده موفق عمل کنند. البته استفاده از سایر روش‌های تحلیل در کنار تحلیل بنیادی می‌تواند تصمیم‌گیری‌های بهتری را در پی داشته باشد.

ابعاد تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی شامل گام‌های مختلفی به شرح زیر است:

  1. تحلیل مالی شرکت که شامل بررسی صورت‌های مالی شرکت است و کیفیت عملکرد مالی و رشد شرکت را نشان می‌دهد.
  2. تحلیل اقتصادی که به اثر شرایط موجود اقتصاد کلان مانند نرخ بهره، تورم، نرخ اشتغال و عوامل اقتصادی دیگر بر شرکت می‌پردازد.
  3. تحلیل صنعت و بازار که شامل بررسی شرایط بازار در صنعت مورد نظر، ارزیابی رقبا، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها، بررسی عرضه و تقاضا برای محصولات و خدمات شرکت و ارزیابی قیمت‌گذاری محصولات و تاثیر آن بر سودآوری شرکت است.
  4. تحلیل مدیریتی که شامل ارزیابی عملکرد مدیران شرکت و برنامه‌ها و استراتژی‌ها و شیوه اجرای آن و تاثیر این موارد بر عملکرد شرکت است.
  5. تحلیل ریسک که به بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار بر عملکرد شرکت مانند ریسک‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌پردازد و ریسک‌های مالی از جمله نوسانات نرخ ارز و سایر قیمت‌های موثر بر شرکت را ارزیابی می‌کند.

رویکرد‌های موجود در تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی را می‌توان در دو شیوه بالا به پایین یا روش عکس آن، از پایین به بالا انجام داد. رویکرد اول ناظر بر رسیدن از کل به جزء است و در آن ابتدا اقتصاد کلان مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ سپس صنعت مناسب جهت سرمایه گذاری شناسایی می‌شود و در مرحله بعد، شرکت‌های مختلف فعال در صنعت مورد نظر بررسی شده و بهترین شرکت از نظر بازده سرمایه گذاری انتخاب می‌شود.

رویکرد پایین به بالا روند عکس شیوه بالا است و ابتدا به شرکت مورد نظر می‌پردازد، سپس صنعت مربوطه و سایر رقبا در آن صنعت بررسی می‌شوند و در مرحله آخر عوامل اقتصاد کلان که بر عملکرد شرکت تاثیر می‌گذارد، مورد سنجش و واکاوی قرار می‌گیرند.

برخی مفاهیم موجود در تحلیل بنیادی

در تحلیل بنیادی مفاهیم مختلفی وجود دارد که افراد باید با آن آشنا باشند. صورت‌های مالی یکی از این مفاهیم است که جزئیات اطلاعات مالی شرکت مربوطه را نشان می‌دهد. این اطلاعات شامل دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمد‌ها، هزینه‌ها، جریان وجوه نقد و مفاهیم دیگری است که در صورت‌های مالی شرکت ارائه می‌شود.

صورت‌های مالی

صورت‌های مالی یک شرکت در انواع مختلفی ارائه می‌شود، از جمله صورت سود و زیان که اطلاعات درآمدها، هزینه ها و سود یا زیان شرکت را در یک بازه زمانی مشخص نمایش می‌دهد.

ترازنامه نوع دیگری از صورت‌های مالی است که با عنوان صورت وضعیت مالی نیز شناخته می‌شود و نشان دهنده دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام شرکت در پایان یک دوره زمانی مشخص است.

صورت جریان وجوه نقد نیز نوع دیگری از صورت‌های مالی است که گردش پول نقد در واحد تجاری مورد نظر را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد؛ اینکه چه مقدار پول نقد وارد شرکت شده و چگونه صرف شده و پولی که از شرکت خارج شده به مقصد چه اهداف تجاری و سرمایه‌گذاری حرکت کرده است.

نسبت‌های مالی

نسبت‌های مالی از طریق محاسبه و تحلیل اعداد صورت‌های مالی استخراج می‌شوند. این نسبت‌ها اطلاعات مفیدی درباره وضعیت مالی شرکت مانند نقدینگی، سودآوری و نرخ بازده ارائه می‌دهند و در تحلیل بنیادی نقش مهمی دارند.

میانگین موزون هزینه سرمایه

اگر یک شرکت از منابع مختلف برای تامین مالی خود اقدام می‌کند، به میانگین بازده مورد نظر تامین‌کنندگان سرمایه شرکت (سهامداران یا وام‌دهندگان)، میانگین موزون هزینه سرمایه گفته می‌شود. این عدد نشان می‌دهد که شرکت برای آنکه بتواند سرمایه مورد نیاز خود را تامین کند، چقدر هزینه کرده است. از این مفهوم در تحلیل بنیادی و ارزشگذاری شرکت‌ها استفاده می‌شود.

از آنجا که انجام تحلیل بنیادی یک شرکت به زمان زیادی نیاز دارد و به سهولت قابل انجام نیست، شاید بتوان گفت بیشتر برای کسانی مناسب است که اهداف و افق سرمایه گذاری بلند مدت دارند. علاوه بر تحلیل بنیادی، سرمایه‌گذاران می‌توانند از روش‌های تحلیلی دیگر هم مانند تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی استفاده کنند.

تابلوخوانی بورس یکی از روش‌های تحلیل در سرمایه‌گذاری است که به بررسی اطلاعات معاملاتی یک سهم در تابلوی آن نماد می‌پردازد. این شیوه کمک می‌کند که سرمایه‌گذاران بتوانند در مدت زمان کوتاه، وضعیت معاملاتی نماد مورد نظر را تحلیل کرده و تصمیم‌های بهتری اتخاذ کنند. اطلاعاتی که در تابلوی هر نماد ارائه می‌شود شامل حجم و ارزش معامله، تعداد خریداران و فروشندگان، تغییرات قیمت در طول جلسه معاملاتی، نسبت خریداران به فروشندگان و مواردی از این دست است و معامله‌گران سعی می‌کنند از طریق تحلیل تابلو، اصطلاحا ورود و خروج پول هوشمند را شناسایی کنند.

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا