بررسیموبایل و تبلت

بررسی موتورولا ریزر 50 اولترا

نسل بعدی ریزر تاشو اینجاست که پیشرفت‌های کوچک اما مهمی را نسبت به سری ریزر 40 به ارمغان می‌آورد. امروز، قصد داریم پریمیوم ترین گوشی هوشمند سری ریزر 50، یعنی ریزر 50 اولترا را بررسی کنیم. این ریزر به عنوان اولین گوشی این خانواده واقعاً مقاوم در برابر آب و اولین مدلی که دوربین تله فوتو ارائه داده در تاریخ شرکت ثبت خواهد شد.

از نظر ظاهری، ریزر 50 اولترا جدید فاصله چندانی با ریزر 40 اولترا ندارد و یک دستگاه جمع و جور تاشو با قاب آلومینیومی، شیشه و چرم بیرونی، و یک لولا از فولاد ضد زنگ است.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 171.4×74.0x7.1 میلیمتر، 189 گرم، جلو پلاستیکی، پشت (گوریلا گلس ویکتوس)، فریم آلومینیوم (سری 6000)، IPX8
  • صفحه نمایش: اصلی 6.9 اینچی Foldable LTPO AMOLED، نرخ 165 هرتز، وضوح 1080 در 2460 پیکسل، دالبی ویژن؛ کاور 4 اینچی LTPO AMOLED، نرخ 165 هرتز و وضوح 1080 در 1272 پیکسل
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 8s نسل 3، گرافیک Adreno 735
  • حافظه: 8/12 گیگابایت رم، 256/512 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • سیستم عامل: اندروید 14
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسل و تله فوتو 50 مگاپیکسل با زوم 2 برابر
  • دوربین جلویی: 32 مگاپیکسل f/2.4
  • باتری: 4000 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 35 وات، بیسیم 15 وات

موتورولا ریزر 50 اولترا در جعبه کاغذی مشکی رنگ و پر از چیزهای خوب بسته بندی شده است. با باز کردن جعبه، با رایحه ای خنک از چوب و نت های دیگر پذیرایی خواهید شد. این عطر خاص موتورولا است و تجربه جعبه گشایی را بسیار خاص تر می کند. جعبه حاوی یک آداپتور برق 68 وات و یک کابل USB-C برای شارژ سریع است. همچنین یک کیس محافظ با یک بند چرمی کوچک با رنگ همسان وجود دارد. باید قاب را با چسب دو طرفه به گوشی بچسبانید که جای تاسف دارد وگرنه روی گوشی شما محکم نمی ماند.

طراحی و کیفیت ساخت

موتورولا ریزر 50 اولترا بهترین ریزر تا به امروز است؛ مدلی که نشانه ای مناسب از نوستالژی، کمی خنکی قدیمی و هر چیزی که یک گوشی هوشمند مدرن برای تحت تاثیر قرار دادن نیاز داشته، دارد. بیایید با این واقعیت شروع کنیم که یکی از برجسته ترین حذفیات ریزر 40 اولترا حل شده و آن هم حفاظت از آب است. ریزر 50 اولترا جدید دارای استاندارد IPX8 برای مقاومت در برابر آب است. این نسبت به “پوشش ضد آب” Razr 40 Ultra کاملاً بهبود یافته است.

لولا در این نسل با طراحی کوچکتر و در عین حال بهتر بهبود یافته است. مکانیسم جدید از انواع زوایا پشتیبانی می‌کند و در حالت کاملاً باز، نمی‌توانید چروک شدن صفحه را احساس کنید، مگر اینکه محکم‌تر روی نقطه فرضی آن فشار دهید. ما موتورولا را به خاطر گامی که برای اطمینان از اینکه صفحه نمایش کاور به اندازه صفحه داخلی چشمگیر است، تحسین می کنیم که دارای حاشیه های کوچک، روشنایی بالا، نرخ تازه سازی پویا و حتی پشتیبانی از Dolby Vision است.

موتورولا ریزر 50 اولترا در رنگ های سبز بهاری، آبی نیمه شب، هلویی فاز و صورتی تند در دسترس خواهد بود. طراحی در هر سه رنگ یکسان می ماند حتی اگر بافت چرم مصنوعی متفاوت باشد. نمایشگر کاور یک محافظ گوریلا گلس ویکتوس داشته که بر روی پنل 4 اینچی تعبیه شده است. این پنل OLED LTPO با وضوح بالا، نرخ نوسازی پویا 165 هرتز بوده که در بخش صفحه نمایش به آن اشاره خواهیم کرد. در اطراف نمایشگر کاور سه سوراخ پانچ برای دو دوربین عقب 50 مگاپیکسلی و فلاش LED قرار دارد. حلقه های دوربین از فلز ساخته شده اند و مانند اکثر گوشی ها از شیشه بیرون زده اند.

پوشش لولا از جنس استنلس استیل کاملاً براق، ضخیم و جامد است و در عین حال کاملا جمع و جور به نظر می رسد. وقتی گوشی را باز می کنید این قسمت به طور کامل ناپدید می شود. همانطور که وعده داده شده بود، لولا از انواع موقعیت‌های باز پشتیبانی کرده و وقتی کاملاً باز می‌شود، بسیار حس خوبی ایجاد می‌کند. ریزر 50 اولترا پس از باز شدن، نمایشگر 6.9 اینچی LTPO OLED تاشو با وضوح 1080p و نسبت تصویر 22:9 را نشان می دهد. یک سوراخ پانچ کوچک برای دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی دارد.

صفحه نمایش تاشو بدون حاشیه است، اگرچه محفظه پلاستیکی آن باعث از بین رفتن احساس بسیار سریع می شود. چین و چروک نامرئی است و احساس آن بسیار سخت است مگر اینکه روی نقطه آن فشار بیاورید. هدفون بالای صفحه نمایش به عنوان یک بلندگو عمل می کند و یک جفت استریو را تشکیل می دهد. بلندگوی اصلی در پایین و در کنار درگاه USB-C قرار دارد. در فریم Razr 50 Ultra پنج میکروفون وجود دارد. کلید پاور/قفل نیز به عنوان حسگر اثر انگشت همیشه روشن عمل می کند. ریزر 50 اولترا به خوبی در جیب قرار می گیرد و در دست شما احساس بسیار خوبی دارد. قسمت پشتی چرم گیاهی آن چسبندگی عالی را ارائه می‌کند و قسمت‌های براق ریزر مانند قاب و صفحه‌نمایش را متعادل می‌کند. 

صفحه نمایش

همانطور که در ابتدا اشاره شد، موتورولا ریزر 50 اولترا از دو نمایشگر اصلی و کاور تشکیل شده است. نمایشگر اصلی یک پنل 6.9 اینچی LTPO OLED تاشو ا وضوح 1080 در 2640 پیکسل بوده که نسبت تصویر 22:9 و تراکم 413ppi را ایجاد می کند. صفحه نمایش تا 165 هرتز از نرخ تازه سازی پویا، عمق رنگ 10 بیتی، HDR10+ و Dolby Vision پشتیبانی می کند. صفحه نمایش کاور هم یک پنل 4 اینچی LTPO OLED با وضوح 1080 در 1272 پیکسل یا 417ppi است. همچنین از نرخ نوسازی پویا 165 هرتز، عمق رنگ 10 بیتی، HDR10+ و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند.

در آزمایشات انجام شده، حداکثر روشنایی دستی در هر دو صفحه حدود 540 نیت بوده، در حالی که حداکثر روشنایی خودکار حدود 1270 نیت است. حداقل روشنایی در نقطه سفید برای هر دو نمایشگر 2.8 نیت است. دو حالت Refresh در ریزر 50 اولترا وجود دارد – High (تا 165Hz) و Standard (تا 60Hz). هر دوی اینها پویا بوده و از 1 هرتز تا 165 هرتز یا تا 60 هرتز هستند.

هنگامی که صفحه نمایش بیکار است، نرخ تازه سازی به 1 هرتز کاهش می یابد. همه انواع ویدیوها پشتیبانی می شوند و بسته به نرخ فریم صفحه نمایش با استفاده از 24 هرتز، 30 هرتز و 60 هرتز قابل مشاهده است. بیشتر رابط کاربری در نرخ های 90 و 120 هرتز نمایش داده می‌شود. و اکثر برنامه های غیر بازی با فرکانس 60 هرتز نشان داده می شوند. تنها زمانی که نمایشگر 165 هرتز کامل را ارائه می‌کرد، در معیارهای خاص یا زمانی بود که این نرخ تازه‌سازی از طریق نوار کناری بازی اعمال شد.

هر دو نمایشگر از HDR10، HDR10+ و Dolby Vision پشتیبانی می کنند. Widevine L1 DRM در Razr 50 Ultra وجود دارد. متأسفانه، Netflix استریمینگ SDR 1080p را ارائه می دهد زیرا هیچ قابلیت HDR را تشخیص نمی دهد. از سوی دیگر، یوتیوب با کیفیت 4K HDR پخش می شود.

عمر باتری

موتورولا ریزر 50 اولترا از یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی تغذیه می کند که نسبت به مدل قبلی افزایش اندکی ظرفیت دارد. این گوشی امتیاز استفاده فعال بسیار خوب 12:05 ساعت را کسب کرد. این گوشی می تواند حدود 22 ساعت در تماس صوتی، بیش از 10 ساعت در مرور وب، بیش از 15 ساعت در جریان ویدئو یا حدود 8 ساعت بازی دوام بیاورد.

افزایش اندک ظرفیت باتری دست در دست هم با افزایش توان شارژ به 45 وات همراه است. ما زمان خالی تا کامل 47 دقیقه را با نشانگر باتری 76 درصد در نقطه نیم ساعت نشان دادیم. این باعث می شود مدل جدید تقریباً دو برابر سریعتر از مدل قبلی شارژ شود و سریعتر از هر گوشی تاشو دیگری که تا به امروز آزمایش کرده ایم. ریزر 50 اولترا از شارژ بی‌سیم تا 15 وات پشتیبانی می‌کند که برای شارژ شبانه کافی است.

نرم افزار و سخت افزار

موتورولا ریزر 50 اولترا سیستم عامل اندروید 14 با سفارشی سازی های داخلی موتورولا که اکنون Hello UI نام داشته، اجرا می کند.  در اج 50 اولترا، موتورولا وعده 3 به‌روزرسانی سیستم‌عامل و 4 سال وصله‌های امنیتی را داده و ما انتظار داریم شرکت همان رفتار را در ریزر انجام دهد. بارها اشاره شده که نرم‌افزار موتورولا با برخی ویژگی‌های داخلی اضافه شده و کارهای تکمیلی بسیار شبیه AOSP بوده و این تا حد زیادی صادق است.

با وجود این، چیزی به سادگی یک فونت می تواند شخصیت زیادی را اضافه کند، و موتورولا این کار را ماهرانه انجام داده است. اگر به دنبال شخصی‌سازی هستید، گزینه والپیپر تولید شده توسط هوش مصنوعی نیز روی میز است، چراکه با قابلیت Style sync می توانید هر والپیپری را متناسب با لباس‌های روزتان داشته باشید. سفارشی‌سازی‌ها در “هاب” معمول اپلیکیشن Moto، که برای ترکیب اندروید 14/Hello UI تغییر شکل داده، وجود دارد. اکنون چیزها منظم‌تر سازمان‌دهی شده‌اند.

Smart Connect نام ترکیبی جدید برای ویژگی هایی است که شامل اتصال تلفن به رایانه، تبلت یا نمایشگرهای مستقل، چه با سیم و چه به صورت بی سیم است. استریمینگ، دسکتاپ موبایل، تلفن به رایانه، اشتراک گذاری هوشمند، کلیپ بورد هوشمند، کنترل متقابل و موارد دیگر، همه در اینجا زیر یک سقف هستند.

یکی دیگر از موارد افزوده شده، برنامه Google Gemini است که در همان جا روی صفحه نمایش قابل دسترسی است. موتورولا همچنین 3 ماه اشتراک رایگان طرح One AI Premium Google و همه مزایای آن، از جمله 2 ترابایت فضای ذخیره سازی ابری و دسترسی به Gemini Advanced (قادرترین مدل های هوش مصنوعی گوگل) و ادغام Gemini در Gmail و Docs را در نظر گرفته است.

همانند اج 50 اولترا غیرخم نشدنی، ریزر 50 اولترا از چیپست اسنپدراگون 8s نسل 3 قدرت می گیرد. این تراشه از پیکربندی پردازشی 3+4+1 استفاده کرده که شامل هسته اصلی Cortex-X4 (تا 3.0 گیگاهرتز) به علاوه 4 هسته Cortex-A720 (2.8 گیگاهرتز) و 3 هسته Cortex-A520 (2.0 گیگاهرتز) می شود. بخش پردازش گرافیکی توسط Adreno 735 انجام می شود.

نسخه جهانی Razr 50 Ultra تنها در یک پیکربندی حافظه واحد یعنی 12 گیگابایت رم و 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی در دسترس خواهد بود، در حالی که چین نیز نسخه های 8/256 گیگابایتی و 12/256 گیگابایتی را دریافت می کند. در بنچمارک‌های ما، ریزر 50 اولترا نسبت به 40 اولترا پیشرفت کمی نشان داد، اگرچه نمی‌توانست به اعداد اج 50 اولترا برسد. گلکسی زد فلیپ 5 سریعتر است.

کیفیت دوربین

موتورولا در مورد ارائه دوربین ریزر 50 اولترا تصمیم نسبتاً جالبی گرفته و ممکن است آن چیزی که شما انتظار دارید، نباشد. در حالی که به نظر می‌رسد اکثر شرکت‌های گوشی‌های هوشمند دوربین اصلی و فوق عریض را در اولویت قرار داده اند، موتورولا تصمیم گرفته که دوربین اولتراواید 13 مگاپیکسلی مدل سال گذشته را برای تله‌فوتوی 50 مگاپیکسلی 2x با رزولوشن بالا که در کنار دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی قرار گرفته، کنار بگذارد.

این بدان معناست که ریزر 50 اولترا باید در عکاسی پرتره و همچنین زوم عمومی بسیار بهتر باشد، اما این بدان معناست که شما نمی توانید از آن عکس های منظره فوق عریض که در سال های اخیر با استفاده انبوه از لنزهای فوق عریض محبوب شده اند، بگیرید. همچنین یک دوربین 32 مگاپیکسلی ارتقا یافته روی صفحه نمایش تاشو درون آن وجود دارد. با این حال، از آنجایی که امکان گرفتن سلفی با استفاده از صفحه نمایش کاور و دوربین‌های با وضوح بالا وجود داشته احتمالا به سمت دوربین سلفی نخواهید رفت، اما این یک ارتقای مفید برای تماس‌های ویدیویی و موارد مشابه است.

عکس های نور روز از ریزر 50 اولترا بسیار خوب هستند و نوردهی های دقیق و دامنه دینامیکی گسترده و همچنین کنتراست عالی دریافت می کنید. جزئیات نیز تقریباً به همان اندازه ای است که از یک تصویر 12 مگاپیکسلی انتظار دارید، و حتی اگر به طبیعی ترین شکل رندر نشده باشد، خیلی هم مصنوعی نیست. استایل Auto Enhance لایه‌ای از شفافیت را به عکس‌ها اضافه می‌کند که بیشتر در سبزه‌های سرسبز در صحنه‌های بیرونی قابل توجه است.

دوربین تله فوتو ریزر 50 اولترا در روز کاملاً خوب عمل می کند، به طوریکه بسیار واضح است و جزئیات بسیار خوبی را چه در فضای باز و چه در داخل ثبت می کند. از نظر اشباع، اینها تقریباً به اندازه دوربین اصلی پر جنب و جوش هستند. رنگ پوست در دوربین زوم کمی متفاوت از دوربین اصلی است، و شاید تنظیم اولیه چهره ها را کمی زنده تر کند. دوربین زوم نیز می تواند عکس های 4 برابری را به شما بدهد.

در نور کم، دوربین اصلی ریزر عکس های بسیار خوبی در کلاس خود می گیرد. پردازش پیش‌فرض آن نوردهی‌های متعادلی را ثبت می‌کند که در آن سایه‌ها به اندازه کافی روشن هستند (اما زیاده‌روی نشده‌اند) و نقاط برجسته به خوبی حفظ می‌شوند (اما نه به صورت مصنوعی). اشباع رنگ نیز از بین نمی رود، بنابراین در شب نیز پاپ فراوانی خواهید داشت. جزئیات می‌توانند در مواقعی، به‌ویژه در صحنه‌های تاریک‌تر یا مناطق با کنتراست بالا، ظاهری بسیار واضح داشته باشند، اما خیلی بد نیست.

جمع بندی

ریزر 40 اولترا یک گوشی تاشو بسیار توانا بود که فقط چند نقص جزئی داشت. این نسل جدید به برخی از این شکایات رسیدگی می کند و پیشرفت های دیگری را نیز به همراه دارد. قابل توجه ترین، شاید معرفی یک رتبه بندی IPX8 مناسب است که مقاومت در برابر آب ریزر را به سطح گلکسی زد فلیپ می رساند.

موتو ریزر 50 اولترا از نظر سرعت شارژ در بخش بازار خود بدون رقابت است، نمایشگرهای آن احتمالاً بهترین در کلاس خود هستند و بلندگوهای آن بهتر از اکثر آنها (تاشو یا غیره) هستند. پیاده‌سازی نرم‌افزار بر روی صفحه کاور یک دکمه 2x در رابط کاربری دوربین کم‌توان است، و Hello UI را نیز می‌توان به‌طور کامل دوست داشت. با در نظر گرفتن همه موارد، همانطور که تاشوهای کوچک در نظر گرفته می شوند، موتورولا Razr 50 Ultra یک پیشنهاد کاملاً فریبنده است.

مزایا 

  • نمایشگر کاور بزرگ، روشن و نرخ تازه سازی بالا.
  • صفحه نمایش داخلی تقریباً بدون چروک، که در تمام معیارها نیز عالی است.
  • IPX8 افزودنی بسیار خوشایند است.
  • بلندگوهای فوق العاده
  • Hello UI و اندروید 14

معایب

  • بدون دوربین اولتراواید
  • بدون قابلیت عکاسی از نمای نزدیک
  • گلوگاه حرارتی سنگین
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا