بررسیلپ تاپ

بررسی سرفیس لپ تاپ 7: بهترین رقیب مک بوک ایر تا به امروز

سرفیس لپ تاپ جدید فقط یک به روز رسانی نیست؛ این اولین لپ‌تاپ تاشو مایکروسافت با تراشه‌های کوالکام بوده و جدی‌ترین تلاش مایکروسافت را برای انتقال به Windows on Arm نشان می‌دهد. تلاش‌های قبلی این شرکت در دستگاه‌های ویندوز مبتنی بر آرم ناقص بود، که با سازگاری ضعیف اپلیکیشن ها و عملکرد ضعیف همراه شد.

اکنون، مایکروسافت دوباره در تلاش است تا قدرت پردازش و عمر باتری را به شکلی متعادل کند که تنها اپل تاکنون در لپ‌تاپ‌ها به آن دست یافته است. این بار، مایکروسافت آن را ثابت کرده و همه چیز در مورد سرفیس لپ تاپ جدید بسیار بهتر شده است. مایکروسافت نه تنها شکاف مک بوک ایر را کاهش داده، بلکه سطح انتظاری که از یک لپ تاپ ویندوزی با قیمت 999.99 دلار باید داشته باشید را نیز افزایش داده است.

این سرفیس لپ تاپ جدید همچنین یکی از اولین کوپایلت پلاس پی سی ها است که از تراشه های متمرکز بر هوش مصنوعی برای آغاز عصر ویژگی های هوش مصنوعی در ویندوز استفاده می کند. ویژگی شاخص هوش مصنوعی، Recall، به گونه ای طراحی شده که به شما امکان می دهد با گرفتن اسکرین شات از تقریباً هر کاری که در کامپیوتر خود انجام می دهید، خاطرات و لحظات را به یاد بیاورید.

این ویژگی بحث‌برانگیز هنوز راه‌اندازی نشده، زیرا مایکروسافت در حال بررسی مجدد امنیت خود به دلیل نگرانی‌های مطرح شده توسط محققان است. این باعث می‌شود که برخی از سوالات بزرگ درباره آینده تلاش‌های هوش مصنوعی مایکروسافت در ویندوز بی‌پاسخ باقی بماند که باید منتظر ماند. در این مقاله به نقد و بررسی سرفیس لپ تاپ 7 می پردازیم.

طراحی و سخت افزار

در داخل و خارج، مایکروسافت تغییرات زیادی را در سرفیس لپ تاپ 7 اعمال کرده که ظریف هستند، اما طراحی مجدد بزرگی ندارند. قابل توجه ترین آن صفحه نمایش کمی بزرگتر 13.8 اینچی LCD است که اکنون حاشیه های کوچکتری در کناره ها و بالا دارد. گوشه های نمایشگر گرد شده اند و از HDR با Dolby Vision و نرخ تازه سازی 120 هرتز پشتیبانی می کند. مدل 15 اینچی نیز دارای حاشیه های کوچکتر و گوشه های گرد است.

خوشحالیم که بالاخره به حاشیه ها پرداخته شد، اما صفحه پوشش ضد انعکاس ندارد. افزایش روشنایی با انعکاس ها مقابله می کند، اما پوشش ضد انعکاس به نوعی می توانست به این مورد کمک کند. مایکروسافت همچنین موفق شده یک دوربین جلو ارتقا یافته 1080p را بدون نیاز به قرار دادن بریدگی در بالای نمایشگر ادغام کند.

تصویری که تولید می کند به طرز شگفت انگیزی برای یک لپ تاپ به اندازه کافی خوب است. این دوربین از Windows Hello نیز پشتیبانی می کند تا بتوانید تنها با صورت خود وارد سرفیس لپ تاپ شوید. مایکروسافت همچنین بالاخره یک تاچ پد دقیق اضافه کرده، بنابراین بازخورد کلیک ثابت را در هر نقطه از صفحه لمسی بزرگ دریافت می‌کنید. همچنین کاملاً قابل شخصی‌سازی است و در مدل‌های نسخه هفتم لپ‌تاپ 13 و 15 اینچی سرفیس لپ‌تاپ‌ها به یک اندازه هستند، بنابراین در هر صورت یک ترک‌پد خوب و بزرگ دریافت می‌کنید.

به استثنای یک کلید جدید کوپایلت، صفحه کلید تا حد زیادی مشابه مدل های قبلی لپ تاپ سرفیس است. این اولین تغییر بزرگ در صفحه کلیدهای ویندوز در 30 سال گذشته است، اما تنها کاری که انجام می دهد این است که نسخه پیشرو وب اپلیکیشن (PWA) کوپایلت را راه اندازی کند. سرفیس لپ تاپ 7 این بار دومین پورت USB-C را نیز دارد که اگر می‌خواهید از طریق درگاه USB-C شارژ کنید و همچنان لوازم جانبی را متصل کنید، ایده‌آل است.

هر دو پورت USB-C با USB 4 سازگار هستند و حتی اگر به دوران USB-C نرسیده اید، یک درگاه USB-A 3.1 Gen 1 نیز وجود دارد. هر دو مدل 13.8 و 15 اینچی می توانند از طریق پورت اختصاصی Surface Connect نیز شارژ شوند. مایکروسافت جک 3.5 میلی متری هدفون را حفظ کرده و کارت خوان microSDXC در مدل 15 اینچی وجود دارد.

مایکروسافت در مدل 13 اینچی 999.99 دلاری که آزمایش کردیم، تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس کوالکام را انتخاب کرد. دو هسته پردازشی کمتر از اسنپدراگون ایکس الیت 12 هسته ای دارد و فاقد گزینه تقویت دو هسته ای است که در دو مدل رده بالاتر X Elite وجود دارد، که به صورت پویا فرکانس پردازنده را تا دو هسته تنظیم می کند تا در مواقعی که CPU به آن نیاز دارد، قدرت بیشتری بدهد.

در غیر این صورت، پردازنده گرافیکی و NPU یکسانی دارد و همه مدل‌های نسخه هفتم سرفیس لپ‌تاپ دارای پشتیبانی از Wi-Fi 7 و بلوتوث 5.4 هستند. مایکروسافت همچنین این بار گزینه های پارچه آلکانترا برای سرفیس لپ تاپ را کنار گذاشته است. اکنون همه چیز فلزی است و با چهار گزینه رنگی برای انتخاب در دسترس است: آبی یاقوت کبود، طلایی، و گزینه های معمولی مشکی و نقره ای. گزینه های رنگی فانتزی در مدل پایه 999.99 دلاری که فقط در رنگ نقره ای عرضه می شود، موجود نیست.

قیمت مدل 15 اینچی از 1299.99 دلار با پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت، 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی آغاز می شود. اگر X Elite را در مدل 13.8 اینچی می‌خواهید، قیمت آن از 1399.99 دلار شروع می‌شود، هرچند که 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارید.

عملکرد و کارایی

قبل از این بررسی، برای چند روز به سرفیس پرو ایکس اصلی 2019 بازگشتیم تا ببینم Windows on Arm در کجا قرار دارد. آخرین باری که مایکروسافت یک ویندوز بزرگ روی آرم انجام داد، پشتیبانی از ARM64 وحشتناک بود. مایکروسافت و کوالکام هر دو توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را برای پشتیبانی از برنامه‌های بومی Arm در چند سال گذشته تحت فشار قرار داده‌اند و همه چیز به‌طور محسوسی بهبود یافته است. کروم، اسلک و اسپاتیفای اکنون همگی دارای برنامه‌های بومی هستند.

برنامه‌های بومی مانند کروم در این سرفیس لپ‌تاپ جدید احساس خوبی دارند. در حالی که سرفیس پرو ایکس همیشه احساس ضعف می کرد، جدیدترین اسنپدراگون ایکس پلاس و الیت کوالکام به مراتب توانایی بیشتری برای ارائه پاسخگویی که از یک لپ تاپ مدرن انتظار دارید را دارند. زمان استفاده از لپ تاپ نسل 7 مانند هر لپ تاپ معمولی مجهز به اینتل یا AMD بود. عملکرد در کارهای روزمره نیز یکسان است، اگرچه اگر در اپلیکیشن های اصلی ARM64 نباشید، این تجربه می تواند مخلوط شود.

هر چند این همه کامل نیست؛ ادوبی هنوز نسخه ARM64 پریمیر پرو را آماده نکرده، بنابراین نصب پریمیر پرو را در X Elite مسدود کرده، اما در ابتدا فراموش کرده که همین کار را برای X Plus انجام دهد. این به ما اجازه داد تا یک اپلیکیشن سنگین را با شبیه ساز به روز شده Prism مایکروسافت آزمایش کنیم. Prism طوری طراحی شده که به هر برنامه معمولی ویندوز اجازه می دهد روی این کامپیوترهای کوپایلت پلاس جدید اجرا شود، صرف نظر از اینکه یک توسعه دهنده یک برنامه ARM64 بهینه و بومی دارد یا خیر.

در حالی که فتوشاپ ARM64 است و به نظر پاسخگو بوده ، می توانیم بفهمیم که چرا ادوبی تجربه شبیه سازی شده Premiere Pro را مسدود کرده است. هنگام ویرایش یک فایل ویدیویی 20 ثانیه ای 4K، رابط کاربری با لکنت همراه بود و به طور مرتب فریم ها را پخش می کرد. به طوریکه حتی از تلاش برای اکسپورت کردن فایل منصرف خواهید شد، چراکه کند بوده تقریباً پنج دقیقه تکمیل آن به طول انجامید. در عین حال همین فایل در کامپیوتری با RTX 4090 و Intel Core i9-14900K حدود 7 ثانیه اکسپورت شد.

شاید این مقایسه منصفانه‌ای نباشد، اما اگر به دنبال یکی از این لپ‌تاپ‌های کوالکام هستید و یک برنامه خلاقیت یا بهره‌وری دارید که روزانه به آن تکیه می‌کنید، به خصوص اگر به قدرت پردازنده گرافیکی متکی باشد، مطمئن شوید که نسخه ARM64 در دسترس است. مایکروسافت همچنین ادعاهای بزرگ زیادی در مورد امتیازات برتر مک بوک ایر در بنچمارک هایی مانند Geekbench و Cinebench داشت.

سرفیس لپ تاپ 13 اینچی اسنپدراگون ایکس پلاس هر دو مدل 13 و 15 اینچی مک بوک ایر M3 را در تست های چند هسته ای Geekbench 6 و Cinebench 2024 شکست داد. مک‌بوک‌ها به راحتی سرفیس لپ‌تاپ‌ها را در عملکرد تک هسته‌ای در Cinebench و Geekbench شکست می‌دهند، اما مک بوک ایر 15 اینچی حدود 11 درصد جلوتر از سرفیس لپ تاپ در تک هسته Geekbench و حدود 15 درصد جلوتر در تک هسته‌ای Cinebench است. این بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که سرفیس لپ تاپ می‌تواند در عملکرد پایدار در برنامه‌ها بهتر از مک بوک ایر باشد.

تست 3DMark نیز فقط روی سرفیس لپ‌تاپ شبیه‌سازی شده بود، بنابراین مک‌بوک ایر M3 توانست بیش از 30 درصد در نتیجه پیشرفت کند. Cinebench R23 قدیمی‌تر فقط روی لپ‌تاپ سرفیس شبیه‌سازی شده بود، اما مدل 15 اینچی با X Elite همچنان توانست در تست چند هسته‌ای حدود 8 درصد از مک بوک ایر M3 15 اینچی بهتر عمل کند، در حالی که مک بوک ایر در تست تک هسته‌ای بیش از 40 درصد سریع‌تر بود.

مایکروسافت همچنین ادعا می‌کند که طیف کوپایلت پلاس پی سی آن “58 درصد سریع‌تر از مک‌بوک ایر M3” خواهد بود، اما این بر اساس تست‌هایی مانند Cinebench 2024 است، جایی که ما شاهد عملکرد سریع‌تر 55 درصدی در سرفیس لپ تاپ 15 اینچی نسبت به مک بوک ایر 15 اینچی M3 در بنچمارک چند هسته‌ای بودیم.

همه این بنچمارک ها فرصت خوبی برای شنیدن چرخش فن ها و یا احساس داغ شدن سرفیس لپ تاپ فراهم کردند. این تنها باری است که تا به حال از فن شنیده ایم، و حتی با سرعت تمام، آنها غیر قابل تحمل نیستند. فن های سرفیس لپ تاپ فضای بیشتری را که مک بوک ایر ندارد، می دهد. در طول استفاده منظم، هرگز احساس نکردیم سرفیس لپ تاپ به طور قابل توجهی گرم می شود.

عمر باتری

همه این عملکردها خوشبختانه به قیمت عمر باتری تمام نمی شود. در طول استفاده روزمره از مدل 13 اینچی، عمر باتری فوق العاده بوده است. به طوریکه هنگام کار با روشنایی 100 درصد، دانلود چند بازی از استیم و یا فتوشاپ، در مجموع حدود هفت ساعت عمر باتری داشت. در روزهای سبک‌تر که عمدتاً از دیسکورد، واتس اپ و کروم برای ترکیبی از وظایف کاری استفاده می‌کردیم، با 70 درصد باتری باقی مانده، 7 ساعت کار کردیم.

درست مانند جنبه عملکرد، شما واقعاً باید از برنامه های بومی ARM64 استفاده کنید تا بهترین عمر باتری را داشته باشید. استفاده از برنامه‌های شبیه‌سازی‌شده بسیار سریع‌تر عمر باتری را از بین می‌برد، بنابراین مسافت پیموده شده عمر باتری شما بسته به روش کار و برنامه‌های بومی موجود متفاوت است. برای ما، این عمر باتری متحول کننده بوده و این امکان را می دهد بدون شارژر در خارج از خانه استفاده کنید. شارژ سریع 65 واتی سرفیس لپ تاپ می توانید باتری طی مدت یک ساعت از صفر به 80 درصد برساند.

هوش مصنوعی ویندوز

با وجود تمام پیشرفت‌ها در عمر باتری و عملکرد، سرفیس لپ‌تاپ همچنین یک کوپایلت پلاس پی سی با واحد پردازش عصبی (NPU) برای ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی داخلی در ویندوز است. با Recall که قرار است ویژگی پرچمدار این لپ‌تاپ‌های جدید باشد، مایکروسافت معامله بزرگی در مورد این موارد انجام داده است. Recall به دلیل نگرانی های امنیتی به تعویق افتاده و این تاخیری است که کل عرضه کامپیوترهای کوپایلت پلاس را تحت الشعاع قرار می دهد.

آنچه از ویژگی های ویندوز 11 مجهز به هوش مصنوعی باقی مانده، تقریباً به اندازه Recall بحث برانگیز نیستند، اما آنقدرها هم قانع کننده نیستند. Cocreator به شما امکان می‌دهد از طریق یک پیام متنی و با ترسیم آنچه می‌خواهید ببینید، تصاویر را در Paint ایجاد کنید. از آنجایی که سرفیس لپ تاپ 7 دیگر از Surface Slim Pen پشتیبانی نمی‌کند، این ویژگی بسیار کمتر از سرفیس پرو جدید مفید است.

مایکروسافت از مدل‌های هوش مصنوعی داخلی برای ویژگی Cocreator استفاده می‌کند و در نتیجه نتایج همیشه آنقدر عالی نیستند. Paint همچنین دارای یک سازنده تصویر داخلی است که از DALL-E استفاده می کند و نتایج در آنجا بسیار چشمگیرتر است. به طور عجیبی، مایکروسافت همچنین یک ویژگی ایجاد تصویر را به برنامه Photos اضافه کرده که از مدل های هوش مصنوعی داخلی به جای ویژگی DALL-E مبتنی بر ابر موجود در Paint استفاده می کند.

این مولد از یک مدل پخش پایدار بومی استفاده می‌کند، بنابراین به سرعت تصاویر را روی سرفیس لپ‌تاپ تولید می‌کند، اما به اتصال اینترنت نیاز دارید، زیرا مایکروسافت از Azure برای بررسی درخواست‌های شما استفاده می‌کند و مطمئن می‌شود که شما سعی در ایجاد چیز بدی ندارید. برای ویژگی Cocreator نیز به همین دلیل به اتصال اینترنت نیاز دارید.

چشمگیرترین افزوده جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به ویندوز، ترجمه در زیرنویس زنده (Live Captions) است. اکنون می توان به راحتی ویدیوهای یویتوب زبان خارجی یا هر ویدیوی زنده را که تماشا می کنید، زیرنویس های آن را به زبان انگلیسی ترجمه کنید.  برای اینکه این کار را انجام دهید نیازی به کلیک روی تعدادی دکمه ندارید، فقط Live Captions را راه اندازی کنید و این کار را به صورت خودکار انجام می دهد.

همه این ویژگی‌های هوش مصنوعی جدید از تراشه NPU جدید استفاده می‌کنند، بنابراین به CPU یا GPU ضربه نمی‌زنند. فکر می‌کنیم آزاد کردن CPU و GPU برای Recall مهم خواهد بود، زیرا می‌تواند در پس‌زمینه اجرا شود و از NPU برای پردازش اسنپ شات استفاده کند. همچنین کامپیوترهای کوپایلت پلاس را برای دنیایی بالقوه از برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و ویژگی‌های ویندوز تنظیم می‌کند که می‌توانند از NPU نیز استفاده کنند.

جمع بندی

به طور کلی استفاده از سرفیس لپ تاپ دوست داشتنی است. این سرفیس لپ تاپ، عمر باتری داشته و عملکرد بیشتر شبیه استفاده از یک لپ تاپ معمولی نازک و سبک است. دیگر احساس نمی شود که Windows on Arm به مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ضعیف متوقف شده است. اما برای اینکه واقعاً این سرفیس لپ‌تاپ جدید به بهترین شکل کار کند، همچنان به برنامه‌های بومی ARM64 نیاز دارید.

این وضعیت با تعداد بیشتری از اپلیکیشن های برتر در حال حاضر بومی، بسیار بهتر از چند سال پیش است، اما اگر هنوز نیاز به اجرای اپلیکیشن های شبیه سازی شده دارید، عملکرد بسته به پیچیدگی برنامه متفاوت بوده و عمر باتری نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. احتمالا در اواخر سال جاری شاهد اجرا شدن برنامه های سنگین نظیر Premiere Pro در Windows on Arm باشیم، اما شاید هنوز مشکلات سازگاری برنامه های دیگری وجود خواهد داشت که برخی از افراد با آن مواجه خواهند شد. همچنین میراث شبیه‌سازی Windows on Arm عالی نیست، بنابراین برخی از توسعه‌دهندگان برنامه‌ها به تازگی برنامه‌های خود را حتی از اجرای شبیه‌سازی‌شده در ARM64 مسدود کرده‌اند.

مزایا

  • عمر باتری تمام روز
  • عملکرد عالی برای اکثر برنامه ها
  • 16 گیگابایت رم برای مدل پایه

معایب

  • پشتیبانی محدود بازی محدود
  • ویژگی‌های حیله‌گر هوش مصنوعی
  • برنامه های شبیه سازی شده می توانند به عمر باتری و عملکرد لطمه بزنند
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا