موبایل و تبلت

مقایسه سامسونگ گلکسی زد فولد 6 و زد فولد 5

سامسونگ جدیدترین و بهترین گوشی تاشو خود، گلکسی زد فولد 6 را به طور رسمی معرفی کرده است. این گوشی که به دنبال تصاحب عنوان یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند تاشو با طراحی شبیه کتاب بوده، دارای قطعات داخلی سریع‌تر، تغییرات ظریف در طراحی و هوشمندی‌های نرم‌افزاری بیشتری نسبت به گذشته از جمله ویژگی‌های جدید Galaxy AI است.

با این وجود، این محصول تجسم مجددی از نسل‌های قبلی نیست و بسیاری از ویژگی‌ها از نسل قبلی به ارث برده شده‌اند. این ممکن است به این معنا باشد که گلکسی زد فولد 5 همچنان ارزش توجه دارد یا شاید دارندگان این مدل قبلی هم اکنون برای جایگزینی آن لحظه‌شماری می‌کنند؟ در این مقاله به مقایسه طراحی، سخت افزار و دوربین گلکسی زد فولد 6 و زد فولد 5 پرداخته می شود.

طراحی و ساخت

امسال گلکسی زد فولد ظاهر مربعی به خود گرفته که به طور مشخص شبیه به گلکسی اس 24 اولترا است. کناره‌ها صاف و منحنی‌های گوشه‌ها به سمت راست بریده شده‌اند. گوشی کمی کوتاه‌تر و عریض‌تر شده، اما این تغییر، استفاده از صفحه‌نمایش بیرونی را در حالت عادی آسان نگه داشته است.

سامسونگ موفق شده ضخامت گوشی را کاهش دهد، حالا 5.6 میلی‌متر در حالت باز و 12.1 میلی‌متر در حالت بسته می باشد. در جهت مقایسه، زد فولد 5 به ترتیب 6.1 میلی‌متر و 13.4 میلی‌متر ضخامت دارد. با کاهش وزن به 239 گرم، زد فولد 6 نیز 14 گرم سبک‌تر شده، که احساس استفاده از یک گوشی سنتی را در جیب به ارمغان می‌آورد.

سه گزینه رنگی به شما ارائه می‌شود: نقره‌ای، صورتی و سرمه‌ای. اپ استور سامسونگ نیز چندین گزینه سفارشی اضافی دارد. روکش مات در مقایسه با قاب فلزی صیقلی زد فولد 5 که بلندتر، باریک‌تر و منحنی‌تر است، اثر انگشت را بهتر پنهان می‌کند. هر دو گوشی از گوریلا گلس ویکتوس 2 برای پنل‌های پشتی خود استفاده می‌کنند، حسگرهای اثرانگشت در کنار دکمه‌های پاور قرار دارند و سه دوربین به صورت عمودی در پشت تعبیه شده‌اند. زد فولد 6 دارای برآمدگی کمی کوچک‌تر بوده و با تزئینات ظریف‌تر در اطراف لوله‌های لنز نسبت به نسخه قبلی، این تغییر بسیار ظریف است.

صفحه نمایش و صدا

با تغییرات جزئی در طراحی، گلکسی زد فولد 6 دو پنل متمایز از زد فولد 5 دارد، اما به جز اندازه، هنوز هم بسیار شبیه به یکدیگر هستند. یک پنل 6.3 اینچی در جلو قرار دارد که 1 میلی‌متر عریض‌تر از نسخه قبلی است. صفحه نمایش داخلی AMOLED منعطف 7.6 اینچی، 1.4 میلی‌متر کوتاه‌تر ولی 2.7 میلی‌متر عریض‌تر شده است. رزولوشن‌ها اکنون به ترتیب 2376×968 و 2160×1856 پیکسل می‌باشند.

صفحه‌های نمایش 6.2 و 7.6 اینچی زد فولد 6 دارای رزولوشن‌های 2316×904 و 1812×2176 پیکسل هستند که نشان‌دهنده کاهش تراکم پیکسلی است.هر دو مدل دارای نرخ تازه‌سازی تطبیقی 120 هرتز هستند و با شیشه گوریلا گلس ویکتوس 2 در قسمت بیرونی محافظت می‌شوند. زد فود 6 باید با لبه‌ای برای کاهش چین و چروک صفحه نمایش و یک محافظ صفحه جدید غیر قابل جابجایی که در برابر ضربه مقاوم‌تر است، بهبود یافته باشد.

روشنایی صفحه نمایش در این سال پیشرفت قابل توجهی داشته است. زد فود 6 می‌تواند به حداکثر 2600 نیت برسد، در حالی که زد فولد 5 تنها 1750 نیت را ارائه می‌داد. این امر استفاده از تلفن جدیدتر را در فضای باز و زیر نور خورشید راحت‌تر می‌کند.

عملکرد دوربین ها

سامسونگ به سرعت سنسورهای دوربین موجود در تاشوهای خود را به نفع مدل‌های جدیدتر حذف نکرده است. زد فولد 6 سومین نسل است که شامل لنز 50 مگاپیکسلی، اولتراواید 12 مگاپیکسلی و تله‌فوتو 10 مگاپیکسلی برای زوم اپتیکال سه برابر می باشد. یک دوربین 10 مگاپیکسلی با سوراخ پانچ روی صفحه نمایش بیرونی و یک وب‌کم 4 مگاپیکسلی که زیر صفحه نمایش داخلی پنهان شده، مجموعه را تکمیل می‌کند.

لنزهای اصلی و تله‌فوتو دارای لرزشگیر تصویر اپتیکال هستند که به عملکرد حالت نور کم “Nightography” کمک می‌کند. هیچ قابلیت ماکرو کلوزآپ برای لنزهای زوم یا فوق‌عریض وجود ندارد. سامسونگ به طور رسمی سنسور فوق‌عریض را ارتقا داده، اما دیافراگم لنز آن نسبت به نسل قبلی تغییری نکرده است.

تفاوت‌های کیفیت تصویر بین این دو مدل به شدت به پردازش بستگی دارد، چرا که زد فولد 5 دارای مشخصات مشابهی است. با توجه به پیشی گرفتن رقبای تاشو با سخت‌افزار دوربین بهتر از آن زمان، انتظار می‌رود که زد فولد 6 نیز در میانه رده‌بندی قرار گیرد. هرچند هیچکدام نمی‌توانند با بهترین پرچمداران غیرتاشو رقابت کنند، نتایج در اکثر شرایط نوری قابل قبول است.

عملکرد و باتری: ارتقاء سال به سال

گوشی زد فولد 6 با تراشه گلکسی اسنپدراگون 8 نسل 3 و همراه با 12 گیگابایت رم و حافظه داخلی 256، 512 گیگابایت یا 1 ترابایت عرضه می‌شود. چیپست کوالکام جدید به طور اختصاصی برای سامسونگ تنظیم شده و به آن امتیاز عملکردی در مقایسه با دیگر تاشوهای مجهز به چیپست‌های مشابه می‌دهد. علاوه بر این، یک محفظه بخار بزرگ‌تر وجود دارد که دستگاه را در زمان بارگذاری خنک نگه می‌دارد و بنابراین، در نظریه، استفاده مداوم یا جلسات بازی طولانی مدت نباید باعث کاهش سرعت آن شود.

مدل قبلی، زد فولد 5، نیز از تراشه نسل قبلی، اسنپدراگون 8 نسل 2، بهره می‌برد. این تراشه همچنان یک چیپست سطح بالا است و با 12 گیگابایت رم و حافظه داخلی 256، 512 گیگابایت یا 1 ترابایت همراه شده است. حتی با ارتقاء به نسخه‌های جدیدتر اندروید و چندین به‌روزرسانی کوچکتر OneUI، این دستگاه همچنان بسیار سریع و پاسخگو است.

هر دو مدل Z Fold6 و Z Fold5 دارای باتری‌هایی با ظرفیت 4400 میلی‌آمپر ساعت هستند که می‌توانند با استفاده از USB-C با توان 25 وات شارژ شوند و هر دو از شارژ بی‌سیم و معکوس پشتیبانی می‌کنند. با این حال، هیچ یک از این دو دستگاه در زمینه طول عمر باتری یا سرعت شارژ رکوردی به ثبت نرسانده‌اند، زیرا رقبا دارای باتری‌هایی با ظرفیت بیشتر و قابلیت شارژ سریع‌تر هستند.

جمع بندی

با توجه به مشخصات و برداشت‌های اولیه، گلکسی زد فولد 6 به نظر می‌رسد که ارتقای ارزشمندی نسبت به زد فولد 5 دارد، اما نه به میزانی که در عرصه تلفن‌های تاشو انقلابی ایجاد کند. تراشه قدرتمندتر و کارآمدتر باید عملکرد بهتری در مولتی تسکینگ و بازی‌های جدید داشته باشد، بدون اینکه بسیار بیشتر از مدل قبلی انرژی مصرف کند، و طراحی آن با سری گلکسی S24 هماهنگی بهتری دارد.

با این حال، تفاوت‌ها در ابعاد اندک است و بدون بهبود در دوربین اصلی یا افزایش اندازه باتری، دارندگان زد فولد 5 نباید احساس پشیمانی کنند. این دستگاه همچنان یک گوشی سریع است که تصاویر بسیار خوبی می‌گیرد و در نهایت، اکثر نرم‌افزارهای جدید سامسونگ را در زد فولد 6 دریافت خواهد کرد. با جستجوی دقیق، شاید بتوانید مدلی با قیمت مناسب‌تر پیدا کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا