بررسیموبایل و تبلت

بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ 6

گلکسی زد فلیپ 6 سرانجام در هفته گذشته معرفی شد. این دستگاه، تنها یک ارتقاء جزئی نسبت به مدل گلکسی زد فلیپ 5 به شمار می‌رود. با این وجود، چندین بهبود قابل توجه توسط سامسونگ ارائه شده است. دوربین اصلی بهبود یافته است که از 12 مگاپیکسل در مدل قبلی به 50 مگاپیکسل افزایش یافته، یک تراشه جدید که برای Galaxy AI بهینه‌سازی شده، لولای بهبود یافته با چین‌خوردگی کمتر (و گوشی در حالت تا شده کمی نازک‌تر است) و باتری اندکی بزرگ‌تر.

از نظر نمایشگر، ظاهر و احساس کلی، تفاوت‌های اندکی با فلیپ 5 وجود دارد، اما بهبودهایی صورت گرفته است. در مورد قیمت، شایعات درست از آب درآمده و شاهد افزایش 100 دلاری قیمت در آمریکا هستیم. بنابراین، قیمت گلکسی زد فلیپ 6 با حافظه 12/256GB به 1099 دلار رسیده است. قیمت در اروپا تغییری نکرده و همچنان 1199 یورو است. بیایید با مروری بر مشخصات گلکسی زد فلیپ 6 شروع کنیم:

  • بدنه: 165.1 در 71.9 در 6.9 میلیمتر (حالت باز)، 85.1 در 71.9 در 14.9 میلیمتر (حالت بسته)، 187 گرم
  • صفحه نمایش: اصلی 6.7 اینچ، Dynamic AMOLED، وضوح 2640 در 1080 پیکسل، نرخ 120 هرتز / کاور 3.4 اینچ، سوپر امولد، وضوح 748 در 720 پیکسل
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3
  • حافظه: 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • نرم افزار: OneUI 6.1.1 مبتنی بر اندروید 14
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسل f/1.8، فوق عریض 12 مگاپیکسل f/2.2
  • دوربین جلویی: 10 مگاپیکسل f/2.2
  • باتری: 4000 میلی آمپر ساعت، شارژ سیمی 25 وات

طراحی و صفحه نمایش

هنگام بحث در مورد ظاهر تاشوی گوشی‌ها، پیشرفت چشمگیری مشاهده نمی‌شود. یک ساختار لوکس مشابه، گوشی را تزئین می‌کند و بهبودهای جزئی در مکانیسم لولا به چشم می‌خورد. چین صفحه نمایش اکنون کمتر مشهود است و کمتر به چشم می‌آید، که واقعاً قابل تحسین است. به نظر می‌رسد که تقریباً ناپدید شده و در هنگام استفاده از صفحه نمایش کمتر مزاحم است.

به جز این، تفاوت‌های دیگری نسبت به نسل قبلی بسیار اندک است. حالا قاب دستگاه دارای لبه‌هایی صاف‌تر است که ظاهری مدرن‌تر و جسورانه‌تر را به نمایش می‌گذارد. همانند فلیپ 5، صفحه نمایش کاملاً بسته می‌شود و با لبه‌هایی که صاف‌تر شده‌اند، گوشی حالا راحت‌تر در دست جای می‌گیرد. اما همچنان نمی‌توان آن را با یک دست باز کرد. احساس می شود که در دست محکم و مقاوم است، که این موضوع خوبی است، به‌ویژه زمانی که در مورد دستگاه‌های تاشو صحبت می‌کنیم.

گلکسی زد فلیپ 6 در رنگ‌هایی چون سایه‌ی نقره‌ای، زرد، آبی و نعناعی و همچنین رنگ‌های اختصاصی سامسونگ مانند مشکی، سفید و هلویی موجود است. رنگ‌ها کاملاً دور قاب را پوشانده‌اند، که این خصوصیت در فلیپ 5 نبود و به ظاهری متحدتر منجر شده است. از نظر محافظت و دوام، گلکسی زد فلیپ 6 به شیشه گوریلا گلس ویکتوس 2 تجهیز شده که مقاومت بیشتری در برابر خراش ارائه می‌دهد.

در بخش نمایشگرها، گلکسی زد فلیپ 6 همچنان از صفحه نمایش کاور 3.4 اینچی مدل قبلی خود بهره می‌برد، اما حالا با امکانات بیشتری مانند زوم خودکار و پاسخ‌های پیشنهادی همراه شده و نرخ تازه‌سازی 60 هرتز را نیز حفظ کرده است. در قسمت داخلی تاشو، یک صفحه نمایش 6.7 اینچی AMOLED مشابه مدل‌های پیشین را داریم، اما با لایه‌های پیشرفته‌تر برای دوام بیشتر و کاهش چین و چروک. بنابراین، نمایشگر پیشرفت داشته است، هرچند که اندک باشد.

این مدل نسبت به فلیپ 5 روشن‌تر است، که همواره یک بهبود مطلوب به شمار می‌رود، و علاوه بر این، می‌تواند به حداقل روشنایی کمتری تنظیم شود، که برای کاربرانی که تمایل دارند شب‌ها در شبکه‌های اجتماعی به گشت و گذار بپردازند، ایده‌آل است.

کیفیت دوربین

دوربین گلکسی زد فلیپ 6 شاهد ارتقای قابل توجهی است. در حالی که دوربین اصلی فلیپ 5 تنها 12 مگاپیکسل رزولوشن داشت، سامسونگ با به‌کارگیری یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی جدید در فلیپ 6، این محدودیت را برطرف کرده است که دارای دیافراگم f/1.8 می‌باشد. علاوه بر سنسور اصلی بهبود یافته، گلکسی زد فلیپ 6 همچنان از یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند تا مجموعه دوربین دوگانه خود را کامل کند. همچنین، در جلوی (یا بهتر بگوییم در داخل) گوشی، یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی قرار دارد.

تاشوها به لحاظ تاریخی به خاطر مهارت‌های عکاسی‌شان شناخته نشده‌اند، اما دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی فلیپ 6 یک پیشرفت مطلوب است که ممکن است دیدگاه ما را نسبت به دوربین‌های گوشی‌های تاشو تغییر دهد. همچنین، Galaxy AI در فلیپ 6 وجود دارد. این تجربه هوش مصنوعی شامل چندین ویژگی محوری دوربین است، از جمله ویرایش خلاقانه و پیشنهادات ویرایشی.

دوربین اصلی با سنسور جدید 50 مگاپیکسلی، کیفیت تصویر بهتری را ارائه می‌دهد. ما شاهد پردازش رنگ‌های طبیعی‌تر در دوربین اصلی هستیم که رنگ‌ها را بیشتر شبیه به آنچه در زندگی واقعی می‌بینیم و کمتر شبیه به ظاهر معمول سامسونگ نشان می‌دهد. گوشی زد فلیپ 6 در حالت پرتره عملکرد نسبتاً خوبی دارد، با جداسازی مناسب از پس‌زمینه و بوکه‌ای بسیار زیبا. عکس‌های چالشی ما با درختان، کمی به چالش کشیده شد و می‌توان دید که بخش‌هایی از درخت هنوز در فوکوس هستند.

با این حال، این مسئله چندان مهم نیست و عکس‌ها کیفیت بسیار خوبی دارند. ما شاهد رنگ‌های پوستی طبیعی‌تری هستیم (در مقایسه با زد فلیپ 5) و دامنه دینامیکی مناسبی را تجربه می‌کنیم. دوربین فوق عریض زد فلیپ 6 همان 12 مگاپیکسلی است که در نسخه قبلی، یعنی زد فلیپ 5، به کار رفته است. تفاوت چشمگیری با مدل قبلی وجود ندارد، به جز رنگ‌های طبیعی‌تری که مشاهده می‌کنیم.

سامسونگ اعلام کرده است که هوش مصنوعی تولیدی به بزرگنمایی 6 تا 10 برابر در فلیپ 6 کمک خواهد کرد. در تصاویر زوم شده جزئیات بسیار خوبی مشاهده شده و به طور کلی بهتر از آنچه فلیپ 5 در سال گذشته ارائه داده است. می‌توانید ببینید که در عکس‌های 10 برابری، کلمات و حروف به وضوح دیده می‌شوند و ما شاهد مصنوعات یا نویز زیادی نیستیم (به لطف Galaxy AI)

برخی از تصاویر شبانه بهتر از دیگران هستند. در برخی، نویز مشهود است و جزئیاتی از دست رفته‌اند. اما به طورکلی فاجعه نیستند و دوربین توسط چراغ‌های تصاویر دوم و سوم ما گمراه نمی‌شود. در نهایت عملکرد دوربین در شب خوب است.

عملکرد و نرم افزار

گلکسی زد فلیپ 6 مجهز به پردازنده پرچمدار و پریمیوم اسنپدراگون 8 نسل 3 است که برای هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده است. در طول زمان کوتاهی که از این تلفن همراه استفاده کردیم، هیچگونه مشکلی در عملکرد آن مشاهده نکردیم، که انتظاری معقول از یک تراشه قدرتمند است. تراشه جدید در فلیپ 6 باعث شده است که در هر آزمونی که انجام داده‌ایم، نسبت به تراشه قبلی خود برتری داشته باشد. در برخی موارد، مانند آزمون‌های Geekbench Single، Multi و 3D Mark Extreme، حتی از گلکسی S24 نیز پیشی گرفته، که واقعاً مایه تحسین است!

مدل گلکسی زد فلیپ 6 گلکسی زد فلیپ 5
Geekbench 5 (تک هسته / چند هسته ای) 2,091 / 7,022 1,354 / 4,288
3DMark Wild Life Unlimited (فریم بر ثانیه) 113.4 79.1
Adobe Premiere Rush (دقیقه:ثانیه) 0:46 0:42

تراشه قدرتمند، عملکردی روان و بدون وقفه را تضمین می‌کند و هیچگونه تأخیری را مشاهده نکرده‌ایم. در واقع، این تراشه باید قادر به مدیریت هر کاری از جمله ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی باشد که به آن محول می‌کنید. به علاوه، گلکسی زد فلیپ 6 به 12 گیگابایت حافظه رم مجهز شده است. تا به حال، دستگاه‌های تاشو سامسونگ تنها به 8 گیگابایت رم محدود بودند، اما این محدودیت دیگر برداشته شده است. این ارتقاء، عملکرد چندوظیفه‌ای فوق‌العاده‌ای را برای گوشی فراهم می‌آورد و به بهبود تمامی ویژگی‌های هوش مصنوعی کمک شایانی می‌کند.

در زمینه فضای ذخیره‌سازی، گزینه‌های معمولی 256 و 512 گیگابایت را داریم. گزینه 1 ترابایتی در دسترس نیست، هرچند که مدل فولد آن را ارائه می‌دهد. فلیپ از کارت‌های MicroSD پشتیبانی نمی‌کند، که این امر به یک استاندارد در بین پرچم‌داران امروزی تبدیل شده است. گلکسی زد فلیپ 6 با سیستم‌عامل اندروید 14 عرضه می‌شود، همانند هر گوشی هوشمند اندرویدی دیگری که قبل از ماه اکتبر به بازار می‌آید.

این دستگاه به رابط کاربری One UI سامسونگ (نسخه 6.1.1) و ویژگی‌های جدید Galaxy AI مجهز است که با سری S24 عرضه شده‌اند. بنابراین، ما در اینجا با تغییرات غافلگیرکننده‌ای مواجه نیستیم و یک تجربه استاندارد از رابط کاربری گلکسی سامسونگ را تجربه می‌کنیم. ویژگی‌های معمول Galaxy AI مانند Instant Slow-Mo، Generative Edit، Note Assist و غیره را داریم. با این حال، پاسخ‌های پیشنهادی وجود دارند که ویژگی انحصاری Z Flip 6 هستند و تنها روی صفحه نمایش FlexWindow فعال می‌شوند (مشابه Chat Assist است، اما برای صفحه نمایش 3.4 اینچی ساده‌سازی شده‌اند).

همچنین، ویجت‌های بیشتری برای صفحه نمایش کاور ارائه شده‌اند که امکان سفارشی‌سازی بیشتری را می‌دهند (که حداقل در ابتدا بسیار سرگرم‌کننده هستند) و شامل ویجت‌های متحرک، تعاملی و ساخته شده با هوش مصنوعی است. فلیپ 6 وعده‌ی به‌روزرسانی‌های سیستم‌عاملی به مدت 7 سال و به‌روزرسانی‌های امنیتی به مدت 7 سال را دریافت کرده که خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود.

عمر باتری

هیجان بحث در مورد باتری‌ها بیشتر است؛ گلکسی زد فلیپ 6 با باتری پیشرفته‌تری نسبت به نسل پیشین خود عرضه می شود.  گلکسی زد فلیپ 5 دارای باتری 3700 میلی‌آمپر ساعتی بود، اما فلیپ 6 با باتری بزرگ‌تر 4000 میلی‌آمپر ساعتی بهبود یافته است. هر نوع افزایش در ظرفیت باتری مطلوب است، مخصوصاً اگر با افزایش حجم یا وزن همراه نباشد، که در این مورد چنین نیست.

عملکرد باتری در گلکسی زد فلیپ 6 نسبت به مدل پنجم در سال گذشته به طور چشمگیری بهبود یافته است. این دستگاه می‌تواند به مدت 16 ساعت و 10 دقیقه وبگردی مداوم، 9 ساعت و 8 دقیقه پخش ویدیو، و 10 ساعت و 20 دقیقه بازی بدون وقفه را تحمل کند. این نتایج بسیار عالی هستند و نشان می‌دهند که تلفن می‌تواند بیش از یک روز کامل با یک بار شارژ دوام بیاورد (با استفاده‌ای از سبک تا متوسط).

علاوه بر این، قابلیت شارژ سریع 25 واتی در فلیپ 6 همانند مدل فلیپ 5 وجود دارد. طبق آزمایش شارژ ما، این گوشی عملکردی مشابه با نسخه قبلی خود دارد، هرچند که اندکی سریع‌تر شارژ می‌شود. برای شارژ کامل، 1 ساعت و 34 دقیقه زمان نیاز است.

جمع بندی

هرچند گلکسی زد فلیپ 6 نسبت به نسل پیشین خود به اندازه‌ای که بسیاری امیدوار بودند پیشرفت نکرده است، اما باز هم صرفاً یک نسخه تکراری نیست. گلکسی زد فلیپ 6 با دوربین بهبود یافته، باتری بزرگ‌تر و لولای مقاوم‌تر و چین‌خوردگی کمتر، در حال حاضر بهترین گوشی تاشو سامسونگ است، پس انتخاب آن اشتباهی نخواهد بود.

این گوشی از نظر قدرت پردازشی و عمر باتری عملکرد مطمئنی دارد و به طور کلی دوربین آن نسبت به رقبایی چون موتورولا ریزر پلاس (2024) بهتر است. گلکسی زد فلیپ 6 همچنین از نظر ظاهری بسیار جذاب است و با آخرین تغییرات طراحی – لبه‌های صاف، رنگ‌های جذاب، و حس ماندگاری – یک گوشی جدی است که نباید تنها به عنوان یک اکسسوری دیده شود. اکنون با 12 گیگابایت رم و پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 که سریع و قدرتمند است، عملکردی برجسته دارد و یک رقیب سرسخت برای بهترین گوشی تاشو سال 2024 محسوب می‌شود.

مزایا

  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی جدید
  • رنگ های طبیعی تر روی عکس ها
  • طراحی محکم‌تر و تقریباً هیچ چین و چروک قابل مشاهده‌

معایب

  • همان 12 مگاپیکسل فوق عریض
  • قیمت های بالاتر در برخی مناطق
  • هنگام پیمایش هنوز هم می توان چروک را کمی احساس کرد
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا