آموزش

نحوه حل مشکل کامپیوتر ویندوزی آسیب دیده ناشی از اختلال CrowdStrike

قطعی مایکروسافت که از بعدازظهر پنجشنبه شروع شد، خطوط هواپیمایی و شرکت‌های مالی، بهداشتی و انرژی را در سرتاسر دنیا دچار مشکل کرد و بسیاری از کامپیوترهای کاری را با “صفحه آبی مرگ” مواجه ساخت. مایکروسافت در واکنش به این مشکل، روز شنبه ابزار بازیابی را منتشر کرد تا به تعمیر دستگاه‌های ویندوزی که تحت تأثیر این خطا قرار گرفته‌اند کمک کند، این اقدام یک روز پس از ارائه راهنمایی‌های CrowdStrike برای حل مشکلات کامپیوترهای شخصی صورت گرفت.

CrowdStrike، شرکتی در زمینه امنیت سایبری که نرم‌افزارش محافظت از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در برابر حملات سایبری و تهدیدات آنلاین را بر عهده دارد، اعلام کرد که ارسال یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری دارای نقص، موجب اختلال و از کار افتادن رایانه‌های ویندوزی شده که از نرم‌افزار این شرکت استفاده می‌کردند. این مشکل بر رایانه‌های مک و لینوکس تأثیری نداشته است. شرکت در بیانیه‌ای اظهار داشت: “ما به شدت از وضعیت پیش آمده آگاهیم و بابت ناراحتی و اختلالات به وجود آمده، عمیقاً متأسفیم.”

ریزش عظیمی رخ داده است. مسافران در فرودگاه سرگردان شده‌اند و قرارهای بیمارستانی به تعویق افتاده یا کنسل شده‌اند. کارمندان نیز به دلیل به‌روزرسانی نرم‌افزاری که باعث بروز صفحه آبی معروف مرگ در رایانه‌های ویندوز با ایراد CrowdStrike شده، نتوانسته‌اند به کار خود ادامه دهند. در حالی که بسیاری از افراد باید منتظر بمانند تا این مشکل حل شود، اگر شما با صفحه آبی مرگ در رایانه خود مواجه هستید، راه حلی وجود دارد که توسط خود CrowdStrike در وب‌سایتشان ارائه شده است.

چگونه کامپیوتر ویندوز مایکروسافت خود را که تحت تاثیر باگ CrowdStrike قرار گرفته، تعمیر کنیم

مایکروسافت در روز شنبه ابزار USB جدیدی را در مرکز دانلود خود منتشر کرد که به گفتهٔ آن، می‌تواند به مدیران فناوری اطلاعات در تعمیرات کمک نماید. برای استفاده از این ابزار، نیاز است که کاربران دارای امتیازات مدیریتی و کلید بازیابی BitLocker برای هر کامپیوتر ویندوز باشند.

علاوه بر این، مایکروسافت دستورالعمل‌های بازیابی را برای تعمیر کامپیوترها که به علت به‌روزرسانی ناقص CrowdStrike دچار ریستارت مکرر می‌شوند، ارائه داده است. روز جمعه، CrowdStrike اعلام کرد که این مشکل را شناسایی و راه حلی برای آن منتشر کرده است. این شرکت اظهار داشت:

ما مشتریان را به پورتال پشتیبانی خود برای دریافت آخرین به‌روزرسانی‌ها ارجاع می‌دهیم و به ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های کامل و مداوم در وب‌سایت خود ادامه خواهیم داد.

برای رفع مشکل صفحه آبی مرگ، اولین گام این است که کامپیوتر ویندوزی خود را تا زمان دریافت راه حل CrowdStrike، چندین بار راه‌اندازی مجدد نمایید. جورج کورتز، مدیرعامل CrowdStrike، روز جمعه در برنامه “Today” شبکه NBC حضور یافت و اعلام کرد: “بسیاری از مشتریان در حال ریبوت مجدد سیستم‌های خود هستند و این روش به دلیل تعمیراتی که ما انجام داده‌ایم، مؤثر واقع شده است.”

این روش برای بسیاری از کاربران موفقیت‌آمیز بوده است. یک کاربر در شبکه ایکس پس از چندین بار ریبوت مجدد کامپیوتر خود، به نتیجه رسیده است. مایکروسافت نیز اعلام کرده که بازخوردهایی دریافت کرده که نشان می‌دهد چندین بار ریبوت مجدد (تا 15 بار) می‌تواند مؤثر باشد.

با این وجود، اگر پس از ریبوت مجدد همچنان با مشکل روبرو هستید، CrowdStrike پیشنهاد می‌کند که سیستم را در حالت Safe Mode راه‌اندازی کرده و پس از آن فایل خراب را حذف نمایید. این توضیحاتی است که شرکت بر روی وب‌سایت CrowdStrike ارائه داده است:

  1. رایانه ویندوز خود را در حالت Safe Mode یا Windows Recovery Environment بوت کنید.
  2. به دایرکتوری %WINDIR%\System32\drivers\CrowdStrike بروید.
  3. فایل مطابق با “C-00000291*.sys” را پیدا کرده و آن را حذف کنید.
  4. هاست را به طور معمول بوت کنید.

توجه: هاست های رمزگذاری شده با Bitlocker ممکن است به یک کلید بازیابی نیاز داشته باشند.

اگر شما با سرویس ابری عمومی یا محیط مجازی دیگری کار می‌کنید، CrowdStrike راه‌حل‌های متفاوتی را پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید آنها را در وب‌سایتشان بررسی نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا