سخت افزارهوش مصنوعی

انویدیا در حال توسعه تراشه هوش مصنوعی B20 برای چین است

سه منبع ناشناس که با خبرگزاری رویترز گفتگو کرده‌اند، ادعا می‌کنند که شرکت انویدیا در حال توسعه یک تراشه هوش مصنوعی جدید با نام B20 است که بخشی از سری تراشه‌های Blackwell خود می‌باشد. این تراشه با هدف قرار دادن بازار چین طراحی شده و با مقررات کنترل صادرات فعلی آمریکا سازگار است.

به عنوان زمینه‌ای، آمریکا مقررات کنترل صادرات خود را برای تراشه‌های هوش مصنوعی در اکتبر 2023، کمتر از یک سال پس از عرضه ChatGPT، به اجرا درآورد. این محدودیت‌ها به منظور هدف قرار دادن تراشه‌های هوش مصنوعی با عملکرد بالا، تجهیزات ویژه ساخت تراشه و فناوری‌های مرتبط طراحی شده‌اند تا تلاش‌های چین برای مدرن‌سازی نظامی را محدود کرده، از منافع امنیت ملی آمریکا محافظت نمایند و برتری آمریکا در زمینه فناوری هوش مصنوعی را حفظ کنند.

بر اساس گفته‌های دو نفر از سه منبع، انویدیا قصد دارد با Inspur، یکی از اصلی‌ترین شرکای توزیع‌کننده خود در چین، همکاری کند. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، نه Inspur و نه انویدیا در این باره اظهار نظری نکرده‌اند و منابع نیز تمایل داشتند که ناشناس باقی بمانند، چرا که انویدیا هنوز بیانیه ای صادر نکرده است.

منابع مشخصات فنی تراشه B20 را افشا نکرده‌اند، اما احتمالاً این تراشه نسبت به B200 که اخیراً معرفی شده، قدرت کمتری دارد. B200 عملکرد استنتاجی 30 برابری نسبت به مدل پیشین خود، H100، ارائه می‌دهد. به عنوان مرجع، پردازنده گرافیکی B200 با 20 پتافلاپس FP4 قدرت و 208 میلیارد ترانزیستور، بر پایه فرآیند TSMC 4NP ساخته شده است.

عملکرد آن در آموزش هوش مصنوعی چهار برابر بهتر از نسل قبلی است و قادر به انجام وظایف پیچیده‌ای مانند هوش مصنوعی مولد، مدل‌های زبانی بزرگ و پردازش زبان طبیعی می‌باشد. پلتفرم هوش مصنوعی یکپارچه DGX B200، پردازنده‌های گرافیکی B200 را به عنوان بخشی از مرکز خود به کار می‌گیرد. شرکت‌ها می‌توانند از این راه‌حل برای ارتقاء بار کاری خود بهره ببرند. منابع رویترز هنوز زمان عرضه چیپ B20 در بازار چین را مشخص نکرده‌اند. وقتی که این چیپ در دسترس قرار گیرد، مقایسه آن با B200 بسیار جالب خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا