سخت افزار

7 نشانه که باید روتر خود را ارتقا دهید

یک اتصال ضعیف به اینترنت می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بهره‌وری و سرگرمی ما داشته باشد. در حالی که دلایل متعددی می‌توانند سرعت اینترنت را کاهش دهند، یکی از این دلایل می‌تواند قدیمی بودن روتر و ناتوانی آن در پاسخگویی به نیازهای مدرن باشد. در اینجا چند نشانه وجود دارد که می‌تواند به شما بگوید زمان تعویض روتر فرا رسیده است.

1. کاهش سرعت و افت مکرر اتصال

کندی اینترنت و قطعی‌های مکرر نشانه‌های روشنی هستند که باید به فکر ارتقای روتر خود باشید، مخصوصاً اگر روش‌های معمول عیب‌یابی برای بهبود سرعت مؤثر واقع نشوند. اگر اتصال سریع شما هنگام بارگذاری صفحات وب، بافرهای پخش زنده، جلسات بازی یا کنفرانس‌های آنلاین به طور مکرر قطع می‌شود، ممکن است مشکل از روتر قدیمی شما باشد.

با افزودن دستگاه‌های بیشتر به شبکه‌تان و پیشرفت فناوری آنها، روتر قدیمی‌تان ممکن است توان پردازشی و حافظه لازم برای پاسخگویی به افزایش تقاضا را نداشته باشد، که این امر به کاهش سرعت و قطعی‌های مکرر منجر می‌شود. این مسئله بویژه زمانی صادق است که روتر شما از نسخه‌های قدیمی Wi-Fi استفاده می‌کند. ارتقای روتر به مدلی با مشخصات بهتر می‌تواند تضمین کند که شبکه شما قادر به ارائه سرعت‌های بالاتر، اتصال پایدارتر و پشتیبانی از تعداد فزاینده‌ای از دستگاه‌های خانگی‌تان باشد.

2. پوشش محدود و مناطق مرده

برد و قدرت سیگنال روترهای کهنه ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد، که می‌تواند منجر به ایجاد مناطقی با اتصال ضعیف یا بدون سیگنال در خانه شما شود. منطقه مرده بی‌سیم، نقطه‌ای است که سیگنال وای‌فای در آن ضعیف یا غیرموجود است و اغلب با قطعی‌های مکرر و سرعت پایین اینترنت همراه است.

اگر به تازگی خانه‌تان را بزرگ‌تر کرده‌اید یا به خانه‌ای وسیع‌تر نقل مکان کرده‌اید و روتر کهنه‌تان قادر به فراهم آوردن پوشش کافی نیست، به روتری ارتقاء دهید که نیازهای جدیدتان را برآورده سازد و محدوده وسیع‌تری را پوشش دهد. در زمان ارتقاء روتر، روتری را انتخاب کنید که متناسب با اندازه خانه جدیدتان و محدوده‌ای که می‌خواهید پوشش دهد باشد. علاوه بر این، برای تضمین پوشش وسیع‌تر، اتصال قوی و پایدار، و توانایی مدیریت چندین دستگاه به طور مؤثر، روتری با چندین آنتن را انتخاب کنید.

3. نمی تواند سرعتی را که برای آن هزینه دادید، ارائه کند

روترهای مسن از جدیدترین استانداردهای Wi-Fi پشتیبانی نمی‌کنند و برای دستیابی به سرعت‌های بالاتر، سخت‌افزار مناسبی ندارند. اگر به دنبال ارتقای طرح اینترنت خود به سرعتی سریع‌تر هستید، اما روترتان نمی‌تواند حداکثر سرعت ارائه شده توسط ISP را فراهم کند، تنها راه‌حل ارتقای روتر است.

در غیر این صورت، سرعت اتصال شما به بیشینه سرعتی که روترتان می‌تواند ارائه دهد، محدود خواهد شد. برای مثال، اگر روتر شما تنها تا 100 مگابیت بر ثانیه سرعت دارد ولی طرح اینترنت شما سرعت بیشتری را پیشنهاد می‌دهد، شما نمی‌توانید از سرعتی بیش از 100 مگابیت بر ثانیه بهره‌مند شوید. ارتقاء به یک روتر که از وای فای 5، 6، 6E یا وای فای 7 پشتیبانی می‌کند، اطمینان می‌دهد که شما می‌توانید از سرعتی که برای آن پول پرداخت می‌کنید، بهره‌مند شوید.

4. دیگر به‌روزرسانی‌های فریمور را دریافت نمی‌کند

به‌روز نگه داشتن روتر با آپدیت‌های فریمور برای امنیت، کارایی و اعتماد شبکه خانگی حیاتی است. اگر روترتان دیگر آپدیت‌های فریمور را از تولیدکننده دریافت نمی‌کند، این یک دلیل قانع‌کننده برای ارتقاء آن است. بدون آپدیت‌های منظم فریمور، روتر در معرض خطرات امنیتی قرار می‌گیرد و حریم خصوصی شما آسیب‌پذیر می‌شود.

علاوه بر این، ممکن است با نقص‌ها و مشکلاتی مواجه شوید که بر عملکرد روتر تأثیر می‌گذارند و از دسترسی به ویژگی‌های جدید محروم می‌شوید. در نهایت، عدم آپدیت فریمور نه تنها باعث کاهش عملکرد می‌شود، بلکه آسیب‌پذیری شما در برابر تهدیدات آنلاین را نیز افزایش می‌دهد. پس، روتری تهیه کنید که با الزامات ISP شما سازگار باشد و همچنان آپدیت‌های جدید فریمور را دریافت دارد.

5. گرم شدن بیش از حد

اگر روتر شما هنگام لمس بیش از حد داغ است، تقریباً مانند آنکه آتش گرفته باشد، باید آن را در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید، از سطح زمین بالا ببرید و دریچه‌های آن را تمیز کنید. اگر این اقدامات کمکی نکرد، گرمای بیش از حد می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات دیگری باشد. با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل، روتر شما برای مدیریت ترافیک داده‌ها بیشتر تلاش می‌کند، ممکن است به دلیل فرسودگی داخلی کارایی‌اش کاهش یافته باشد، یا ممکن است مکانیسم خنک‌کننده‌اش به دلیل انسداد موقت یا مشکل دائمی کارآمد نباشد.

گرمای بیش از حد می‌تواند منجر به خاموش شدن ناگهانی، راه‌اندازی مجدد مکرر و قطعی اتصالات شود. یک روتر که بیش از حد گرم شده باشد، احتمال دارد که عملکرد ضعیف‌تری داشته باشد و در نتیجه، مشکلات مداوم و سرعت ناپایداری را به وجود آورد. ارتقاء به یک روتر جدید با سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته، مدیریت حرارتی بهتری را تضمین می‌کند و اتصالی پایدار و قابل اعتمادتری را با راه‌اندازی مجدد کمتر و کاهش سرعت کمتر فراهم می‌آورد.

6. فاقد ویژگی های پیشرفته

اگر روتر شما فاقد ویژگی‌های پیشرفته مانند شکل‌دهی پرتو، MIMO (ورودی چندگانه، خروجی چندگانه) و شبکه‌سازی مش باشد، این خود دلیلی برای ارتقاء روتر است. ارتقاء به شما این امکان را می‌دهد که از آخرین پروتکل‌های امنیتی مانند WPA3 بهره‌مند شوید که مفید است. MU-MIMO به چندین دستگاه اجازه می‌دهد تا به طور همزمان داده‌ها را دریافت کنند و با ارسال کارآمد داده‌ها، زمان انتظار را کاهش می‌دهد. شکل‌دهی پرتو با تمرکز پخش مستقیم به دستگاه‌ها به جای پراکندگی در همه جهات، قدرت سیگنال را بهبود می‌بخشد.

QoS برنامه‌های کاربردی حیاتی مانند بازی‌های آنلاین را در اولویت قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که این برنامه‌ها پهنای باند کافی دریافت می‌کنند، در مقابل وظایف کم اهمیت‌تر. پروتکل‌های امنیتی پیشرفته رمزگذاری و محافظت در برابر تهدیدات سایبری را بهبود می‌بخشند. شبکه‌های مش نیز پوشش Wi-Fi را با استفاده از چندین گره در سراسر خانه گسترش می‌دهند و مناطق مرده را از بین می‌برند. بنابراین، اگر این ویژگی‌ها را ندارید، ارتقاء روتر باید در اولویت‌های شما قرار گیرد.

7. روتر شما بیش از 10 سال قدمت دارد

در حالی که روتر قدیمی شما ممکن است هنوز چند سال دیگر کار کند، استفاده از مدلی قدیمی می‌تواند توانایی شما را در بهره‌برداری از حداکثر پتانسیل عملکردی که ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی‌تان فراهم می‌کند، محدود سازد. مشکلات مذکور در بالا در روترهایی که بیش از ده سال عمر دارند، شایع‌تر است، که معمولاً به عنوان حداکثر طول عمر یک روتر در نظر گرفته می‌شود.

چنین روترهایی ممکن است از آخرین استانداردها پشتیبانی نکنند، اجزای داخلی‌شان فرسوده شده باشد، فاقد ویژگی‌های پیشرفته باشند، یا اینکه پروتکل‌های امنیتی را که اتصال ایمن را تضمین می‌کنند، از دست داده باشند. همچنین، اگر فرزندانتان از زمان خرید اولین روتر بزرگ شده‌اند، اکنون ممکن است ویژگی‌هایی مانند کنترل والدین در روتر جدید برایتان مفید باشد. اگر به خانه‌ای جدید نقل مکان کرده‌اید و با همان روتر مناطق مرده‌ای را تجربه می‌کنید، یا اگر معتقدید که مسائل مربوط به سن بر عملکرد و امنیت آن تأثیر گذاشته است، بدون شک زمان آن فرا رسیده که به یک روتر جدید ارتقاء دهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا