بررسیگجت و پوشیدنی

بررسی گلکسی بادز 3 و بادز 3 پرو

هیچ راهی برای انکار این وجود ندارد که سامسونگ در گلکسی بادز 3 (180 دلار) و گلکسی بادز 3 پرو (250 دلار) از اپل الهام گرفته است. طراحی‌های فیزیکی آنها به ترتیب یادآور ایرپادهای نسل سوم و ایرپاد پرو هستند، و سامسونگ ویژگی‌های مشابهی را نیز عرضه کرده است. گلکسی بادز با قابلیت حذف نویز فعال تطبیقی (ANC)، EQ تطبیقی و تشخیص صدا، عملکردهای مشابهی به عملکرد صوتی تطبیقی و آگاهی مکالمه اپل دارند.

همانند اپل که ویژگی‌های برتر AirPods را برای iOS ارائه داده، سامسونگ نیز بهترین ویژگی‌های خود را برای دستگاه‌های جدیدتر خود نگه داشته است. اگر دارای یک گوشی گلکسی جدیدتر هستید، این هدفون‌ها می‌توانند همان تجربه‌ای را که از ایرپادها انتظار داشتید، ارائه دهند. در این مقاله به نقد و بررسی این گوشی دو پوشیدنی جدید می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی بادز 3 از سامسونگ به عنوان برجسته‌ترین نسخه ایرپادهای این شرکت شناخته می‌شود که شباهت‌های زیادی به نسل سوم مدل استاندارد دارد که توسط اپل در سال 2021 رونمایی شد. طراحی و موقعیت بلندگوها و سایر اجزا تنها بخشی از تشابهاتی هستند که در این مدل مشاهده می‌شود. طراحی “تیغه‌ای” سامسونگ برای ساقه‌ها تغییراتی را به ارمغان می‌آورد، اما تنها به اندازه‌ای که یک گزینه رنگ خاکستری برای ایجاد کنتراست بیشتر وجود دارد.

گلکسی بادز 3 پرو شباهت‌های فراوانی به ایرپاد پرو دارد. باز هم، زاویه‌دار بودن ساقه‌ها و رنگ خاکستری از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها به شمار می‌روند. ساقه‌های “تیغه‌ای” سامسونگ قابلیت دریافت ضربه برای تنظیم صدا و فشار برای کنترل پخش و حذف نویز را دارند. در حالی که کشیدن برای تنظیم به خوبی عمل می‌کند، نیاز است تا کاربران به فشار دادن برای کنترل عادت کنند.

کیس هر دو مدل گلکسی بادز 3 شکلی مشابه به AirPods دارد، اما تصمیم سامسونگ برای استفاده از درب شفاف باعث می‌شود که متمایز باشد و بتوان بدون نیاز به باز کردن کیس، ببینیم که آیا ایربادها درون آن هستند یا نه. سامسونگ درگاه USB-C و دکمه جفت‌سازی بلوتوث را در قسمت پایینی قرار داده، در حالی که اپل مکان قطعه مشابه را در پشت دستگاه تعبیه کرده است.

یکی از نکات عجیب در مورد کیس این است که هدفون‌ها چگونه در آن جای می‌گیرند. هنگامی که گلکسی بادز 3 را از گوش خارج می‌کنید، لازم است آنها را 180 درجه بچرخانید تا بتوانید درون کیس قرار دهید. این موضوع تا زمانی که نیاز به انجام مکرر آن در طول روز نباشد، مشکل چندانی به نظر نمی‌رسد. سامسونگ این طراحی را برای این انجام داده که وقتی گلکسی بادز 3 پرو در کیس قرار دارد، نورهای Blade Lights قابل مشاهده باشند، اما به نظر، این مزاحمت را توجیه نمی‌کند.

بحث در مورد Blade Lights جالب است، بیایید در مورد انتخاب‌های طراحی صحبت کنیم. آنها به‌طور کلی غیرضروری هستند، چرا که به‌عنوان کاربر، تنها هنگامی که گلکسی بادز 3 پرو در جعبه قرار دارد، می‌توانید آنها را ببینید. در این حالت، آنها به‌عنوان نشانگر دومی عمل می‌کنند که نشان می‌دهد ایربادها در حالت جفت‌شدن هستند، که این امر ضروری نیست زیرا کیس از پیش نشانگر LED خود را در جلو دارد. شما می‌توانید تنظیمات آنها را به‌گونه‌ای انجام دهید که هنگام پوشیدن، روشن، خاموش یا چشمک بزنند.

هر دو مدل در سری گلکسی بادز 3 دارای استاندارد IP57 هستند و بنابراین در برابر تعریق حاصل از تمرینات مقاومت می‌کنند. با این وجود، نسخه پرو به دلیل داشتن نوک‌های گوش که در هنگام تماس با رطوبت به نگه داشتن آنها کمک می‌کند، گزینه‌ای بهتر برای فعالیت‌های ورزشی است. همچنین، هیچ ناراحتی را با هیچ یک از مدل‌های گلکسی بادز 3 در طول ساعت‌ها استفاده تجربه نخواهید کرد.

هر دو مدل راحت بوده و هیچگونه دردی را حتی پس از مدت‌ها استفاده احساس نمی شود. سامسونگ همچنین با مشکلاتی در کنترل کیفیت گلکسی بادز 3 پرو مواجه است که به عملکرد مربوط نمی‌شود، بلکه به دلیل شکنندگی بیش از حد نوک‌های گوش، ارسال محصولات را متوقف کرده است. زمانی که این نوک‌ها را از هدفون جدا می‌کنید، ممکن است پاره شوند، که این امر بازگشت به استفاده از نوک‌های قبلی را دشوار می‌سازد. چون گلکسی بادز 3 از این نوک‌ها استفاده نمی‌کنند، تحت تأثیر این مشکل قرار نمی‌گیرند.

ویژگی های قابل توجه

علاوه بر طراحی، سامسونگ ویژگی‌های سری گلکسی بادز 3 را نیز با الهام از اپل توسعه داده است. ابتدا، هر دو مدل به Adaptive EQ و Adaptive ANC مجهز هستند، که دو ویژگی کلیدی در AirPods به شمار می‌روند. این ویژگی‌ها به طور مداوم صدا را تحت نظر دارند و هم تنظیمات و هم حذف نویز را بر اساس محیط تغییر می‌دهند.

این فرآیندها عمدتاً در پس‌زمینه فعال هستند و تنها در مواقعی که موسیقی یا پادکست به طور ناگهانی بلندتر به نظر می‌رسد، تغییرات محسوس می‌شوند، زیرا ایربادها در حال انجام وظیفه خود هستند. سامسونگ با معرفی گلکسی بادز 3 پرو، ویژگی‌های پیشرفته‌تری را ارائه داده است.

کنترل نویز تطبیقی به طور خودکار ترکیبی از صدای ANC و صدای محیطی را بر اساس شرایط اطراف تنظیم می‌کند، در حالی که ویژگی “تشخیص صدا” صدا را کاهش داده و در هنگام شروع به صحبت کردن، حالت شفافیت را فعال می‌کند. همانطور که پیشتر اشاره شد، این ویژگی‌ها در واقع نسخه‌ای از ویژگی‌های Adaptive Audio و Conversation Awareness اپل هستند که توسط سامسونگ ارائه شده‌اند.

همچنین، قابلیت Siren Detect وجود دارد که با شنیدن صدای یک وسیله نقلیه اضطراری، به طور خودکار صدای محیط را کاهش می‌دهد. در حال حاضر، صدا ابتدا کاهش می‌یابد و سپس چند ثانیه بعد حالت شفافیت فعال می‌شود. بنابراین، زمانی که شروع به صحبت می‌کنید، ممکن است لازم باشد که بلندتر صحبت کنید تا زمانی که قابلیت “تشخیص صدا” به طور کامل فعال شود و شما بتوانید صدای خود را بهتر بشنوید. علاوه بر این، خوشحالیم که اعلام کنیم تشخیص صدا به راحتی با سرفه فعال نمی‌شود، همانند ویژگی‌های مشابه دیگر در هدفون‌ها.

ویژگی‌های صوتی سری گلکسی بادز 3 نیز امکان اجرای دستورات ساده را بدون نیاز به فشار دادن دکمه‌ها یا زمزمه کردن کلمات فرمان می‌دهند. شما می‌توانید فقط با گفتن جملاتی مانند “پخش موسیقی”، “افزایش صدا” یا “پاسخ به تماس” دستورات اساسی را اجرا کنید. این دستورات زمانی که عبارات تایید شده را به خاطر بسپارید، به خوبی کار می‌کنند، به عنوان مثال “توقف موسیقی” عمل می‌کند، اما “قطع موسیقی” کار نمی‌کند.

سری گلکسی بادز 3 نیز مجهز به مترجم بلادرنگی است که شبیه به آنچه گوگل در پیکسل بادز ارائه می‌دهد. این ویژگی در محصولات سامسونگ قادر به خواندن و ترجمه زبان‌های مختلف است. زمانی که این ابزار فعال باشد، می‌توانید با نگه داشتن ساقه و تنظیم، ترجمه را در حین صحبت کردن فرد ادامه دهید. محدودیت اصلی این است که فعلاً فقط با گلکسی زد فولد 6 یا فلیپ 6 سازگار است، زیرا این دستگاه‌ها تنها مدل‌هایی هستند که از رابط کاربری One UI 6.1.1 پشتیبانی می‌کنند.

کیفیت صدا و تماس

گلکسی بادز 3 عملکرد صوتی مطلوبی دارد، که بیشتر به خاطر کیفیت لذت‌بخش صداهای باس است. تنظیمات باس به آهنگ‌ها پایه‌ای محکم می‌دهد و با اوج‌های قدرتمند و میانه‌های دقیق هماهنگ می‌شود. با این حال، نحوه قرارگیری گلکسی بادز 3 در گوش تأثیر زیادی بر کیفیت کلی صدا دارد. با تغییر کمی در موقعیت قرارگیری، می‌توان کیفیت صدای آنها را ارتقا داد، اما نمی‌توانند به صورت مستقل در گوش قرار بگیرند.

اگر کیفیت صدا برای شما اولویت دارد، گلکسی بادز 3 پرو انتخاب بهتری خواهد بود. استفاده سامسونگ از بلندگوهای دوگانه و آمپلی‌فایرهای دوتایی، صدایی عمیق و جزئیات‌دار ایجاد می‌کند. با استفاده از یک گوشی سامسونگ جدید، بهترین عملکرد را تجربه خواهید کرد، جایی که می‌توانید از صدای فوق‌العاده با کیفیت (UHQ) و HiFi 24 بیتی بهره ببرید. پخش استریمینگ با کیفیت بالا نیز در گلکسی بادز 3 موجود بوده، اما برای مدل پرو مناسب‌تر است. هر دو مدل از صدای 360 درجه با پشتیبانی مستقیم چند کاناله بهره می‌برند.

با این حال، به نظر نمی‌رسد که آن حالت خاص در هر دو دسته از هدفون‌ها مناسب باشد. صدا ضعیف است و به سه برابری تمایل دارد، که تعادل را کاهش داده و صدای باس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. با استفاده از گلکسی بادز 3 پرو در حداکثر توانایی‌هایش با صدای بدون تلفات، شما صدایی قدرتمند و فراگیر خواهید داشت که با برخی از بهترین هدفون‌هایی که تست شده، رقابت می‌کند.

کیفیت حالت شفافیت در گلکسی بادز 3 پرو، آنها را به انتخابی عالی برای تماس‌های هندزفری تبدیل کرده است. شما می‌توانید بدون نیاز به بلند صحبت کردن برای شنیده شدن، چت کنید. طراحی باز گلکسی بادز 3 نیز آنها را به گزینه‌ای مناسب برای دریافت صدا و تصویر برای شما تبدیل می‌کند. برای شخصی که در طرف دیگر است، صدای شما کمی واضح‌تر از طریق میکروفون‌های این هدفون‌ها شنیده می‌شود، که این امر در مقایسه با سایر هدفون‌های موجود در بازار تقریباً متوسط است. اگرچه بی‌نقص نیست، اما در بیشتر موقعیت‌ها کارآمد است.

عملکرد حذف نویز فعال

گلکسی بادز 3 مجهز به قابلیت ANC است، حتی اگر هدفون‌ها از نوع باز باشند که کاملاً گوش‌ها را نمی‌پوشانند. سامسونگ پیشتر این ویژگی را در مدل‌های قبلی به کار برده، اما هنوز دلیل آن را درک نمی‌کنیم. ANC در این مدل بیشتر به کاهش جزئی نویز شباهت دارد، چرا که تفاوت چندانی با هر نوع سر و صدای پس‌زمینه‌ای که ممکن است وجود داشته باشد، ایجاد نمی‌کند.

به نظر می‌رسد سامسونگ گزارش‌هایی درباره اضافه شدن ANC به نسخه‌ی آینده‌ی AirPods “معمولی” اپل را خوانده و احساس کرده است که باید در این زمینه اپل را به چالش بکشد. با این حال، اگر به دنبال هدفون‌هایی با قابلیت حذف نویز واقعی و کارآمد هستید، گلکسی بادز 3 پرو گزینه‌ی بهتری است.

در گلکسی بادز 3 پرو، شاید عملکرد ANC در سطح رقبایی چون بوز و سونی نباشد، اما قابلیت مسدود کردن نویز برای مقابله با صداهای پایدار و متوسط به خوبی کار می‌کند. این هدفون‌ها در مقابله با صدای انسان بسیار مؤثر هستند، که برای بسیاری از رقبا یک چالش به شمار می‌آید. به این نکته اشاره کنیم که حالت شفافیت واقعاً خوب کار می کند و یک گزینه طبیعی برای صدای محیطی ارائه می دهد که تقریباً به سطح AirPods Pro می رسد.

عمر باتری

گلکسی بادز 3 و گلکسی بادز 3 پرو در دستیابی به عمر باتری اعلام شده توسط سامسونگ در طول آزمایش‌ها مشکلی نداشتند. عمر باتری برای اولی پنج ساعت و برای دومی شش ساعت است، که با ANC فعال و صدایی بین 50 تا 75 درصد تست شده اند. هر مدل تقریباً 20 ساعت زمان استفاده اضافی با کیس حذف نویز دارد. کیس های هر دو مدل از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند، اما سامسونگ جزئیاتی در مورد زمان‌های انتظار برای شارژ کامل از صفر یا ویژگی‌های شارژ سریع که ممکن است موجود باشد، ارائه نداده است.

جمع بندی

باید اشاره کرد، وقتی سامسونگ دو سری ایرباد را معرفی کرد که به دو مدل ایرپاد شباهت داشتند، توقع زیادی از عملکرد آنها نداشتیم. کیفیت صدا در هر دو سری گلکسی بادز 3 فوق‌العاده است، هرچند که مدل پرو از نظر ویژگی‌های صوتی بسیار برجسته است. سامسونگ می‌تواند ویژگی‌هایی مانند Voice Detect را با دقت بیشتری پیاده‌سازی کند، اما این شرکت به خوبی می‌داند که چگونه تجربه‌ای مشابه آنچه کاربران آیفون از AirPods دریافت می‌کنند را به مشتریان گوشی‌های گلکسی ارائه دهد. با این همه، هدفون‌های قبلی این شرکت نیز بسیار خوب بودند. سامسونگ می‌تواند با تأکید بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد نسخه‌های بعدی گلکسی بادز، به جای تقلید کورکورانه از ایرپادها، بهبود یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا