نرم افزار و اینترنت

13 موتور جستجوی جایگزین که آنچه را گوگل نمی تواند، پیدا کند

گرچه گوگل به این زودی‌ها جایی نمی‌رود، اما در صورت وقوع بدترین سناریوی ممکن، باید به دنبال موتورهای جستجوی دیگری به جز گوگل باشید. تعدادی موتور جستجوی جایگزین وجود دارند که می‌توانیم آنها را پیشنهاد دهیم. شما برخی از این گزینه‌های برتر را در موتورهای جستجوی بدون فیلتر خواهید یافت که بسیار به گوگل شباهت دارند. دیگر موتورهای جستجوی کمتر شناخته شده ممکن است نتایج جستجوی شما را از دیدگاهی کاملاً متفاوت ارائه دهند.

1. Ecosia

علاوه بر گوگل، موتورهای جستجوی دیگری نیز هستند که به جهان کمک می‌کنند. Ecosia با رویکردی کمی متفاوت عمل می‌کند. این موتور جستجو از نسخه‌ای سفارشی و اصلاح شده از جستجوی بینگ بدون استفاده از API‌های درجه دوم بهره می‌برد. در حالی که شما جستجو می‌کنید، 80 درصد از درآمد تبلیغاتی Ecosia به پروژه‌های کاشت درخت در کشورهایی مانند بورکینافاسو، ماداگاسکار، اندونزی و پرو اختصاص می‌یابد.

با مطالعه سوالات متداول Ecosia، می‌توانید درباره پروژه‌ها بیشتر بدانید و با موفقیت‌ها و پیشرفت‌های برنامه‌های کاشت درختان آشنا شوید. Ecosia یک موتور جستجوی فیلتر نشده است، اما سایت‌هایی که از روش‌های پایدار پیروی می‌کنند را با نشان برگ سبز در کنار نتایج جستجو مشخص می‌کند. در نهایت، هر کدام از ما ترجیحات خود را داریم.

2. Qwant

اگر شما مجموعه‌ای در حال رشد از موتورهای جستجوی خصوصی را دنبال می‌کنید، بی‌شک موتور جستجوی نامحدود Qwant را باید بررسی کنید. Qwant بیش از یک موتور جستجوی بصری است و ممکن است به دلایلی برای شما جذابیت داشته باشد. حافظه محلی دستگاه شما تنظیمات و داده‌های شما را ذخیره می‌کند. شما می‌توانید با بوکمارک کردن نتایج مورد علاقه‌تان، برای ساخت تابلوهای بصری ثبت‌نام و وارد شوید.

در صورت لغو حساب کاربری، هرگونه اطلاعات شخصی مرتبط با شناسه شما پاک خواهد شد. این موتور جستجو از مایکروسافت بینگ بهره می‌برد، به این معنا که حریم خصوصی شما هنگام جستجو هرگز به خاطر قدرت بالای جستجوی فیلتر نشده‌ای که از آن لذت می‌برید، قربانی نخواهد شد.

3. Mojeek

Mojeek سرعت و بی‌طرفی در نتایج جستجو را ارائه می‌دهد و هنگام جستجوی یک موتور بدون فیلتر، گزینه‌ای مناسب است. این موتور جستجو، ضمن حفظ حریم خصوصی، به خزیدن و ایجاد فهرست جستجوی وب خود می‌پردازد. در حالی که برخی موتورهای جستجوی دیگر ممکن است نتایج خود را تنها از گوگل بازیابی کنند و اطلاعات مشابهی را ارائه دهند، Mojeek با استفاده از الگوریتم‌های مستقل خود، نتایج جستجوی منحصر به فردی تولید می‌کند.

4. Boardreader

Boardreader یک موتور جستجوی بی‌طرف است که انجمن‌های آنلاین و تابلوهای اعلانات را جستجو می‌کند. هنگامی که موضوعی را در گوگل جستجو می‌کنید، اغلب نتایج برتر، مقالاتی پرداخته شده از مجلات معتبر هستند. اما برای دستیابی به افکار و نظرات افراد واقعی، جوامع آنلاین بهترین مکان هستند، جایی که علاقه‌مندان و طرفداران موضوعات مختلف گرد هم می‌آیند.

پس اگر می‌خواهید از طریق تبادل نظرات به اطلاعات دست یابید و کنجکاوی‌های خود را درباره آنچه مردم می‌گویند برطرف کنید، Boardreader را برای کاوش در بحث‌های انجمن‌ها به کار ببرید.

5. Kiddle

Kiddle یک موتور جستجو نیست که همه چیز را نمایش دهد؛ در واقع، به نوعی مانند یک موتور جستجوی محدودکننده عمل می‌کند. این برای خانواده‌ها مناسب و برای کودکان کنجکاو عالی است، زیرا نتایج جستجوی فیلتر نشده برای آنها مناسب نمی‌باشد. گرچه گزینه SafeSearch در گوگل موجود است، اما همیشه کافی نیست. بنابراین، Kiddle یک موتور جستجو است که به عنوان نسخه‌ای سفارشی‌سازی شده از گوگل عمل می‌کند.

با تصاویر کوچک، تصاویر و فونت‌های بزرگ، جستجوی وب، تصویر و ویدیوی ایمن برای کودکان را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید فرزندانتان را از سایت‌های NSFW، پلتفرم‌های قمار و دیگر بخش‌های تاریک وب دور نگه دارید، Kiddle گزینه‌ای عالی است. برای فراهم کردن مستقیم منابع آموزشی برای کودکان، بهترین دایره‌المعارف‌های آنلاین رایگان برای کودکان را بررسی کنید.

6. JustWatch

پخش آنلاین اکنون در بسیاری از خانواده‌ها جایگزین کابل شده است. اگر به دنبال کشف محل میزبانی برنامه‌های مورد علاقه‌تان هستید، نتایج جستجوی این سایت می‌تواند اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهد. این موتور جستجو، که در کنار گوگل قرار دارد، به شما امکان می‌دهد تا چیزهای جدیدی را در هر پلتفرم پخش کشف کنید. شما می‌توانید تنظیمات مورد نظر خود را بر اساس ژانرهای مختلف، رتبه‌بندی‌های IMDb یا Rotten Tomatoes، قیمت، کیفیت یا سال انتشار سفارشی کنید.

7. Giphy

در آینده، ارتباط ما صرفاً از طریق چت اسنپ و با استفاده از ایموجی‌ها و GIF‌ها خواهد بود. البته، شاید این موضوع چندان هم بد نباشد، اما شما می‌توانید با استفاده از Giphy، برای این آینده پرتحرک با جستجوی تصاویر بدون فیلتر که شادی‌آفرین هستند، آماده شوید.

8. Thangs

در جستجوی مدل‌های طراحی شده برای چاپ سه‌بعدی، جستجوی گوگل همچنان کامل نیست و Thangs به این نیاز پاسخ می‌دهد. این وب‌سایت، جامعه‌ای آنلاین از طراحان سه‌بعدی است که موتور جستجوی آن بر پایه تمایل آنها به اشتراک‌گذاری کارهایشان با دیگران شکل گرفته است. از این طریق، می‌توانید ایده‌هایی برای پروژه‌های چاپ سه‌بعدی فوق‌العاده خود بیابید.

Thangs خود را یک “موتور جستجوی هندسی” معرفی می‌کند که توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود. این سیستم قادر است مدل‌های سه‌بعدی را شناسایی کند، ببیند چگونه می‌توان قطعات را با هم ترکیب کرد و پیش‌بینی‌های دقیقی در مورد عملکرد، هزینه، مواد، انطباق و سایر جنبه‌های هر شیء ارائه دهد.

9. NASA Images

Nasa Images نتایج جستجوی بدون فیلتری را ارائه می‌دهند که برخی از مهم‌ترین دستاوردهای کاوش فضایی در طول تاریخ ما را نشان می‌دهند. در میان مجموعه‌ای از بیش از 140,000 تصویر، ویدیو و فایل صوتی از ماموریت‌های مختلف ناسا که در طول تاریخ این سازمان انجام شده، جستجو کنید. هر دوستدار علمی به این مجموعه علاقه‌مند خواهد شد. این مجموعه بزرگ محتوا شامل بیش از 60 مکان مختلف است که همگی در یک فهرست قابل جستجو قرار دارند.

10. SearchCode

افرادی که به دنبال موتور جستجویی برای کدهای منبع باز هستند، از SearchCode لذت خواهند برد. اگر نیاز به موتور جستجویی بی‌طرفانه دارید که نتایج را فیلتر نمی‌کند، موتورهای جستجویی که در اینجا معرفی شده‌اند، از سراسر وب جمع‌آوری شده و بیش از ده منبع و 243 زبان را در بر می‌گیرند. SearchCode به شما امکان می‌دهد تا جستجوی خود را به منبع، مخزن یا زبان خاصی محدود کنید. نتایج شما به نمایش درخواهد آمد و خطوط مرتبط برجسته خواهند شد.

11. Ludwig

لودویگ یک جایگزین جذاب برای مترجم گوگل است. در اینجا، نیازی به تایپ کردن جمله‌ای که می‌خواهید ترجمه کنید نیست. بلکه شما بهترین حدس خود را برای ترجمه انگلیسی مورد نظرتان تایپ می‌کنید. این موتور جستجو، جمله تقریبی شما را با پایگاه داده‌ای از نمونه‌های متنی مقایسه می‌کند که از منابع معتبری مانند نیویورک تایمز، PLOS ONE، بی‌بی‌سی و نشریات علمی استخراج شده‌اند.

شما می‌توانید لیست نتایج را با درخواست ورودی خود مقایسه کنید تا روش صحیح نوشتن آن را به صورت محاوره‌ای فرا بگیرید. استفاده از لودویگ، علاوه بر برنامه‌های گرامر انگلیسی برای بهبود مهارت‌های زبانی، یک روش عالی برای یادگیری زبان انگلیسی آنلاین است.

12. Perplexity

Perplexity یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است که تمرکز خود را بر ارائه پاسخ‌های خلاصه و متمرکز به سوالات شما قرار داده است. با دسترسی به اطلاعات به‌روز، این موتور جستجو پاسخ‌هایی دقیق و مختصر از منابع متنوعی ارائه می‌دهد. به ازای هر پاسخ، یک لینک به منبع ارائه می‌دهد تا بتوانید برای بررسی بیشتر به جزئیات دسترسی داشته باشید. Perplexity امکان پرسیدن سوالات تکمیلی را به شما می‌دهد و حتی سوالات مرتبطی را نمایش می‌دهد که مشابه بخش ‘People also Ask’ در گوگل است.

یکی از ویژگی‌های برجسته Perplexity، قابلیت تمرکز است که به شما اجازه می‌دهد تا فقط بر روی نتایج خاصی تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر به دنبال مقالات علمی هستید، می‌توانید گزینه ‘Academics’ را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید تمرکز خود را بر روی بحث‌های اجتماعی، ویدیوها یا سوالات ریاضی قرار دهید. در حالی که نسخه رایگان بسیار کارآمد است، با پرداخت ماهانه 20 دلار می‌توانید به نسخه Pro ارتقاء یافته و از مدل‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی بهره‌مند شوید.

13. Consensus

Consensus یک موتور جستجو مبتنی بر هوش مصنوعی است که برای تحقیقات دانشگاهی طراحی شده است. این موتور دارای یک کتابخانه وسیع از مقالات تحقیقاتی است و با استفاده از LLM‌های خود و OpenAI به سوالات پاسخ می‌دهد. Consensus، پاسخ‌های خلاصه‌ شده به سوالات ارائه می‌دهد و تمام منابع را لیست می‌کند. برای سوالات بله/خیر، Consensus Meter را نشان می‌دهد که مطالعات مرتبط را جستجو کرده و بر اساس نتایج آن‌ها را دسته‌بندی می‌کند.

مانند دیگر موتورهای جستجو، Consensus دارای فیلترهایی برای تنگ کردن جستجوی شما است، اما تمرکز اصلی آن بر معیارهای آکادمیک مانند روش‌شناسی، نشریه، استنادات، اندازه نمونه و غیره است. در کل، این موتور جستجویی مفید است زیرا بر یافتن مقالات مرتبط تمرکز دارد و اطلاعاتی را برای ارزیابی اعتبار آن در اختیار شما قرار می‌دهد، که کاری دشوار برای موتورهای جستجو است. هدف این موتورهای جستجوی جایگزین، جایگزین کردن گوگل نیست، بلکه به چالش کشیدن وضعیت موجود می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا