انویدیا سرعت توسعه رباتهای انساننما را افزایش میدهد.
برای تسریع در توسعه رباتهای انساننما در سطح جهانی، انویدیا امروز خبر داد که به تولیدکنندگان برتر ربات، توسعهدهندگان مدلهای هوش مصنوعی و سازندگان نرمافزار، مجموعهای از خدمات، مدلها و پلتفرمهای محاسباتی را برای توسعه، آموزش و ساخت نسل آینده رباتیک انساننما ارائه میدهد.
در میان این ارائهها، میتوان به میکروسرویسها و فریمورک های جدید انویدیا NIM برای شبیهسازی و یادگیری رباتها، سرویس هماهنگسازی انویدیا OSMO برای اجرای بارهای کاری رباتیک چند مرحلهای، و یک فرآیند کاری دورکاری با قابلیتهای هوش مصنوعی و شبیهسازی اشاره کرد که به توسعهدهندگان امکان میدهد رباتها را با استفاده از دادههای نمایشی انسانی محدود آموزش دهند.
جنسن هوانگ، بنیانگذار و مدیرعامل انویدیا میگوید:
موج بعدی هوش مصنوعی، رباتیک است و یکی از هیجانانگیزترین تحولات، رباتهای انساننما میباشند. ما در حال پیشبرد کلیه بخشهای رباتیک انویدیا هستیم و دسترسی توسعهدهندگان و شرکتهای انساننما در سرتاسر جهان را به پلتفرمها، کتابخانههای تسریعکننده و مدلهای هوش مصنوعی باز میکنیم تا به بهترین شکل ممکن برای نیازهای خود از آنها استفاده کنند.
تسریع توسعه با انویدیا NIM و OSMO
میکروسرویسهای NIM، کانتینرهای آمادهای را فراهم میکنند که توسط نرمافزار استنتاج انویدیا پشتیبانی میشوند و به توسعهدهندگان این امکان را میدهند که زمان استقرار را از چند هفته به چند دقیقه کاهش دهند. دو میکروسرویس جدید هوش مصنوعی به رباتها این قابلیت را میدهند که گردشهای کاری شبیهسازی شده برای هوش مصنوعی مولد فیزیکی را در NVIDIA Isaac Sim، یک برنامه مرجع برای شبیهسازی رباتیک که بر بستر NVIDIA Omniverse ایجاد شده، توسعه دهند.
میکروسرویس MimicGen NIM، دادههای حرکتی مصنوعی را بر پایه دادههای ضبط شده از راه دور توسط دستگاههای محاسباتی فضایی مانند Apple Vision Pro تولید میکند. میکروسرویس Robocasa NIM، وظایف رباتیک و محیطهای آماده شبیهسازی را در OpenUSD، یک فریمورک جهانی برای توسعه و همکاری در دنیاهای سهبعدی، به وجود میآورد. انویدیا OSMO، که اکنون در دسترس قرار دارد، یک سرویس مدیریت شده بومی ابری است که به کاربران امکان میدهد تا گردشهای کاری توسعه رباتیک پیچیده را در منابع محاسباتی توزیعشده، چه در محل و چه در ابر، هماهنگ و مقیاسبندی نمایند.
OSMO، فرآیندهای آموزش و شبیهسازی رباتها را به شدت سادهسازی میکند و زمانهای استقرار و توسعه را از چند ماه به کمتر از یک هفته کاهش میدهد. کاربران قادرند تا طیف گستردهای از وظایف را، شامل تولید دادههای مصنوعی، آموزش مدلها، اجرای یادگیری تقویتی و تستهای نرمافزاری در حلقههای مقیاسپذیر برای انساننماها، رباتهای متحرک خودمختار و دستگاههای دستکاری صنعتی، مدیریت و نظارت کنند.
پیشرفت در فرآیند ضبط دادهها برای توسعهدهندگان رباتهای انساننما
آموزش مدلهای پایه برای رباتهای انساننما به مقدار زیادی داده نیاز دارد. یکی از روشهای کسب دادههای نمایشی انسانی، استفاده از روشهای دوربرد است، اما این فرآیند به تدریج گران و زمانبر میشود. یک گردش کار مرجع کنترل از راه دور با استفاده از قابلیتهای انویدیا AI و Omniverse، که در کنفرانس SIGGRAPH در زمینه گرافیک کامپیوتری ارائه شد، به محققان و توسعهدهندگان هوش مصنوعی امکان میدهد تا حجم عظیمی از دادههای حرکتی مصنوعی و ادراکی را از تعداد اندکی نمایشهای انسانی که به صورت دوربرد ضبط شدهاند، تولید کنند.
در ابتدا، توسعهدهندگان با استفاده از Apple Vision Pro تعداد محدودی نمایشهای دوربرد را ضبط میکنند. سپس، این ضبطها را در شبیهساز NVIDIA Isaac Sim پردازش میکنند و با استفاده از میکروسرویس MimicGen NIM، مجموعه دادههای مصنوعی را از این ضبطها تولید مینمایند.
توسعهدهندگان مدل پایه انساننمای پروژه GR00T را با استفاده از دادههای واقعی و مصنوعی آموزش میدهند، که این امر به آنها اجازه میدهد تا در زمان و هزینهها صرفهجویی کنند.
سپس آنها از میکروسرویس Robocasa NIM در آزمایشگاه Isaac، که یک چارچوب برای یادگیری رباتها است، برای ایجاد تجربیات جدید به منظور آموزش مجدد مدلهای رباتیک استفاده میکنند. در طول فرآیند، NVIDIA OSMO به طور یکپارچه وظایف محاسباتی را به منابع متفاوت تخصیص میدهد و باعث صرفهجویی در هفتهها از زمان مدیریتی توسعهدهندگان میشود.
شرکت فوریه، که یک پلتفرم برای رباتهای چندمنظوره است، مزایای استفاده از فناوری شبیهسازی برای تولید دادههای آموزشی مصنوعی را میبیند.
گسترش دسترسی به فناوریهای توسعهدهنده انساننمای انویدیا
NVIDIA سه پلتفرم محاسباتی را برای تسهیل توسعه رباتهای انساننما ارائه میدهد: ابررایانههای هوش مصنوعی NVIDIA برای آموزش مدلها، NVIDIA Isaac Sim که بر پایه Omniverse ساخته شده و امکان یادگیری و بهبود مهارتها در دنیاهای مجازی را به رباتها میدهد، و کامپیوترهای رباتیک NVIDIA Jetson Thor برای اجرای مدلها. توسعهدهندگان میتوانند به تمامی یا بخشهایی از این پلتفرمها برای نیازهای خاص خود دسترسی پیدا کنند.
از طریق برنامه توسعهدهنده رباتهای انساننمای NVIDIA، توسعهدهندگان میتوانند به آخرین پیشنهادات و نسخههای NVIDIA Isaac Sim، NVIDIA Isaac Lab، Jetson Thor و Project GR00T دسترسی داشته باشند که برای مدلهای پایه انساننمای چندمنظوره طراحی شدهاند.
شرکتهایی مانند 1x، Boston Dynamics، ByteDance Research، Field AI، Figure، Fourier، Galbot، LimX Dynamics، Mentee، Neura Robotics، RobotEra و Skild AI از جمله اولین شرکتهایی هستند که به برنامه دسترسی زودهنگام پیوستهاند.
توسعهدهندگان هماکنون میتوانند به برنامه توسعهدهنده رباتهای انساننمای NVIDIA ملحق شوند تا به NVIDIA OSMO و Isaac Lab دسترسی پیدا کنند و به زودی قادر به استفاده از میکروسرویسهای NIM NVIDIA خواهند بود.