بررسیموبایل و تبلت

بررسی گوگل پیکسل 9: دستگاهی با ویژگی های هوش مصنوعی

سری پیکسل 9 گوگل، بلندپروازانه‌ترین خط تولید این شرکت تا به امروز است که شامل پیکسل 9، 9 پرو، 9 پرو ایکس ال و پیکسل 9 پرو فولد می‌شود. با تمرکز بیشتر بر روی مدل‌های پرو، سوالی که مطرح می‌شود این است؛ پیکسل 9 استاندارد در مقایسه با برادران برتر خود چگونه عمل می‌کند؟

پیکسل 9 با طراحی مدرن، سیستم دوربین پیشرفته و قابلیت‌های قدرتمند هوش مصنوعی، بدون شک یک رقیب قدرتمند در بازار گوشی‌های هوشمند است که نسبت قیمت به کیفیت بسیار رقابتی را ارائه می‌دهد. پیکسل 9 با قیمت 799 دلار در دسترس است و در اکثر فروشگاه‌های آنلاین بزرگ قابل خریداری است. این دستگاه به صورت پیش‌فرض با 128 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود و امکان ارتقاء تا 256 گیگابایت حافظه غیرقابل ارتقاء وجود دارد. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی این محصول جدید گوگل می پردازیم.

طراحی و صفحه نمایش

گوگل به‌روزرسانی ظریفی را در طراحی پیکسل 9 اعمال کرده است. با دور شدن از خطوط نرم و ظاهر سنگریزه‌ای مدل‌های قبلی، زبان طراحی امسال به سمتی با زوایای بیشتر، با لبه‌های صاف و صفحه نمایش تغییر کرده است. اگر این طراحی شما را به یاد آیفون می‌اندازد، شما تنها نیستید. پیکسل 9 بی‌شک برگی از کتاب طراحی اپل را ورق زده است. با این حال، این بدان معنا نیست که پیکسل 9 ظاهر بدی دارد.

نوار دوربین در پشت همچنان بیانگر هویت پیکسل است، اما این بار گوگل طراحی جدا شده‌ای را برگزیده که آن را از طرح‌های یکپارچه‌تر مدل‌های پیشین متمایز می‌سازد. طراحی قبلی پاکیزه‌تر به نظر می‌رسید، اما به نظر ما این برآمدگی دوربین جدا شده، ظاهری صنعتی‌تر به گوشی می‌بخشد. دستگاه هم مدرن و هم قدرتمند به نظر می‌رسد. اگرچه کمی سنگین‌تر بوده، ولی وزن آن به خوبی توزیع شده است.

شاید اندازه استاندارد پیکسل 9 خوب به نظر به رسد، چرا که دستگاه در نقطه‌ای بین بزرگ و کوچک قرار دارد. می‌توان به راحتی با یک دست از آن استفاده کرد و با وجود صفحه نمایش کوچکتر، به نظر نمی رسد که فضا شلوغ باشد. تنها مشکلی که با پیکسل 9 مواجه می شوید، پشت شیشه‌ای براق آن است. در حالی که مدل‌های پیکسل 9 پرو از شیشه مات ساتن با کیفیت بالاتری برخوردار هستند، شیشه براق پیکسل 9 واقعاً از زیبایی طراحی آن می‌کاهد.

این به راحتی لکه‌دار می‌شود و اثر انگشت جذب می‌کند. در حالی که گوگل قصد دارد تا گوشی پایه خود را از مدل‌های پیشرفته‌تر پرو متمایز کند، به نظر می‌رسد که روکش مات روی شیشه باید در این مرحله به یک استاندارد تبدیل شود، به ویژه از آنجا که هم آیفون 15 و هم گلکسی S24 و S24 پلاس از روکش مات بهره می‌برند.

پیکسل 9 به یک صفحه نمایش 6.3 اینچی Actua مجهز است که وضوح قابل توجهی دارد، بسیار پر جنب و جوش و روشن است. با بیشینه روشنایی 2700 نیت، این صفحه نمایش یکی از درخشان‌ترین‌های موجود در گوشی‌های هوشمند است که حتی زیر نور مستقیم خورشید به خوبی قابل دیدن است. این پنل OLED با وضوح 1080p، نسبت تصویر 20:9 دارد و نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی آن تجربه‌ای روان را فراهم می‌کند.

تنها نکته کوچکی که شاید آزاردهنده بوده، این است که نرخ تازه‌سازی بالا به صورت پیش‌فرض فعال نیست و برای بهره‌بردن از آن باید از طریق تنظیمات صفحه نمایش آن را فعال کنید. یکی از نکاتی که بلافاصله به چشم می‌خورد، حاشیه‌های یکنواختی است که صفحه نمایش را پوشانده‌اند. آنها کمی ضخیم‌تر از پیکسل 9 پرو هستند، اما باز هم به نسبت نازک می‌باشند، که برای یک مدل پایه فوق‌العاده است.

در استفاده روزمره از گوشی، هیچ مشکلی از نمایشگر پیکسل 9 پیدا نمی کنید. این نمایشگر بسیار مناسب است و برای کاربردهای روزمره، تماشای محتوا و بازی‌ها عملکرد خوبی دارد. تنها نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که رنگ‌های گوشی کمی به سمت زرد متمایل است، اما در مقایسه با نسخه‌های پیشین پیکسل، مشکل بزرگی به حساب نمی‌آید.

کیفیت دوربین

کیفیت تصویر برجسته مدت‌هاست که یکی از ویژگی‌های برتر خانواده گوشی‌های پیکسل بوده و با دو دوربین جدید در پیکسل 9، این کیفیت حتی بهتر هم می‌شود. لنز اصلی واید با سنسور 50 مگاپیکسلی نوینی تجهیز شده است، در حالی که لنز فوق عریض از یک سنسور 48 مگاپیکسلی به‌روزرسانی شده بهره می‌برد که می‌توان از آن برای گرفتن عکس‌های ماکرو نزدیک استفاده کرد.

در شرایط نوری خوب، پیکسل 9 نسبت به گلکسی S24 اولترا عملکرد بهتری داشت. رنگ‌ها معمولاً روشن‌تر بوده و پردازش گوگل اغلب جزئیات بیشتری را حفظ می‌کرد. در شب، حالت Night Sight فوق‌العاده‌ی گوگل برتری پیکسل در کیفیت تصویر را تقویت کرد و تصاویری روشن‌تر و با نوردهی بهتر ثبت نمود. تنها زمانی که گوشی سامسونگ عملکرد بهتری داشت، زمانی بود که یک عکس گل در نور کم گرفته شد، چرا که عکس اس 24 اولترا با وجود تیزی بیش از حد، هنوز هم از نتیجه‌ی بسیار نرم‌تری که از پیکسل 9 به دست آمد بهتر بود.

البته، نمی‌توانید پیکسل جدیدی بدون برخی از ویژگی‌های دوربین جدید داشته باشید. این بار، ما به طیف گسترده‌ای از پیشرفت‌ها دست یافته‌ایم، از جمله قابلیت  Auto frame که با استفاده از هوش مصنوعی برای ترکیب مجدد تصاویر به صورت هوشمندانه و پر کردن قسمت‌هایی که ممکن است از دست رفته باشند، کار می‌کند. همچنین می‌توانید از Reimagine برای خلق عکس‌هایی فوق‌العاده با جایگزینی عناصر (پیش‌زمینه و پس‌زمینه بهترین عملکرد را دارند) با هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد، استفاده کنید.

حالت پانوراما اکنون می‌تواند در شب نیز استفاده شود و گرچه برای رسیدن به بهترین نتایج نیاز به کمی تمرین دارد. سپس، قابلیت Add Me وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد چندین عکس گروهی با افراد مختلف که دوربین را در دست دارند بگیرید و یک تصویر ترکیبی واحد با حضور همه افراد در عکس ایجاد کنید. اکنون، دیگر کسی نباید فقط به این دلیل که عکاس انتخاب شده آن روز است، کنار گذاشته شود. استفاده از این قابلیت بسیار آسان است، با این حال، باید ثابت و بی‌حرکت بمانید، وگرنه ممکن است نتیجه نامطلوبی حاصل شود.

نرم افزار و ویژگی های هوش مصنوعی

پیکسل‌ها همیشه فراتر از سخت‌افزار بوده‌اند، و پیکسل 9 نیز استثنایی نیست؛ گوگل این گوشی را با ویژگی‌های متعدد مبتنی بر هوش مصنوعی مجهز کرده، که هرچند برخی از آنها ممکن است گمراه‌کننده باشند، اما برخی دیگر واقعاً مفید هستند. بگذارید با Gemini آغاز کنیم، جدیدترین دستیار هوش مصنوعی گوگل، که تا حدی تلفیقی از Gemini و Google Assistant پیشین است.

در تضاد با نسخه‌های پیشین گوگل اسیستنت، Gemini بیشتر فعال است و قادر به انجام کارهایی است که گوگل اسیستنت به تنهایی نمی‌توانست انجام دهد. Gemini به طور موثری با ابزارهایی مانند Gmail، Docs و Drive ادغام شده است. هر زمان می توان ایمیل ها را خلاصه یا اطلاعات خاصی را از اسناد و ارائه‌هایم استخراج کند و این کار را به خوبی انجام می‌دهد. تنها انتقادمان به دقت یا محدودیت‌های مدل مربوط نمی‌شود، بلکه بیشتر به این موضوع مربوط است که گاهی اوقات بیش از حد مورد نظر اشتباه می‌شنود.

با این حال، نحوه‌ی اجرای Gemini توسط گوگل در گوشی پیکسل راضی کننده می باشد، زیرا این امر گوگل اسیستنت را که در این دستگاه نیز موجود است، کنار نمی‌گذارد. به صورت پیش‌فرض، هم Gemini و هم Google Assistant فعال هستند و بسته به نوع درخواست، هر کدام می‌توانند پاسخگویی را در جایی که دیگری نمی‌تواند، بر عهده بگیرند.

برای نمونه، می‌توان از دستگاه بخواهید که “چراغ قوه‌ را خاموش کند” و این کار را با استفاده از “گوگل اسیستنت” انجام دهد، اما اگر بخواهید که “ایمیل‌های امروز را خلاصه کند”، از Gemini برای انجام این کار استفاده می‌کند. این یکپارچگی شگفت‌انگیز است و خوشحالیک که می‌بینیم این تلفن می‌تواند بین دستیارها برای انجام کارهای خاص تمایز قائل شود.

Magic Editor در برنامه Photos یکی از ویژگی‌هایی است که گوگل به طور جدی روی آن کار کرده و در اینجا پیکسل 9 ترفندهای هوش مصنوعی جذاب اما گمراه‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. همانند گذشته، می‌توانید یک شیء یا فرد را در عکس‌های خود مشخص کرده، انتخاب و جابجا کنید، اما آنچه که امسال جدید است، قابلیت تغییر کلی تصویر می‌باشد. گوگل این قابلیت را “Reimagine” نامیده و امکان افزایش نور، تغییر آسمان از ابری به آفتابی، یا اعمال هر تغییر دیگری که مایلید را بر روی عکس فراهم می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته پیکسل 9، استودیوی تولید تصویر است که در مقایسه با عملکرد برنامه Photos، گوگل کار قابل توجهی انجام داده است. آن را می‌توان به عنوان Midjourney یا DALL-E در دستگاه شما تصور کرد. گوگل آن را برای افرادی طراحی کرده که به تصاویر خلق شده توسط هوش مصنوعی علاقه‌مند هستند.

برنامه Pixel Studio مجموعه‌ای از ابزارهایی را فراهم می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا آثار هنری هوش مصنوعی قابل تنظیم را از طریق اعلان‌ها خلق کنند و در انتخاب سبک آثار هنری دلخواه خود دقیق باشند. بهترین ویژگی این برنامه این است که مدل تولید تصویری که گوگل به کار می‌برد، برای اجرا روی دستگاه طراحی شده، بنابراین نه تنها بسیار سریع است، بلکه می‌توان آن را به صورت آفلاین نیز استفاده کرد، که بسیار شگفت‌انگیز است.

از لحاظ کاربردی، این برنامه روشی عالی برای خلق دعوت‌نامه‌های سفارشی یا موارد سرگرم‌کننده برای به اشتراک‌گذاری با دوستان و خانواده است، اما همچنان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. شما می‌توانید تصاویر را برای ویرایش باز کنید، اما قادر به باز کردن تصاویری که افراد در آن حضور دارند نیستید. دیدن اینکه گوگل این پروژه را به کجا خواهد برد و آیا قادر به افزودن مدل‌های پیشرفته‌تر به دستگاه خواهد بود یا نه، جالب خواهد بود.

در نهایت، اپلیکیشنی به نام Pixel Screenshots وجود دارد که شاید در ابتدا جزئی به نظر برسد، اما بسیار کاربردی است. ایده‌ی اصلی اپلیکیشن Pixel Screenshots این است که ما برای به خاطر سپردن چیزها، اسکرین‌شات می‌گیریم – چه یک رویداد، یک مکان یا بخشی از اطلاعاتی که می‌خواهیم بعداً مرور کنیم. این برنامه با سازماندهی خودکار اسکرین‌شات‌های شما و امکان جستجو در میان آنها با استفاده از زبان طبیعی، این فرآیند را بهبود می‌بخشد.

عملکرد و عمر باتری

پیکسل 9 از لحاظ عملکرد و طول عمر باتری شایسته تحسین است. امسال، سری پیکسل به تراشه تنسور G4 مجهز شده و مدل پایه 12 گیگابایت رم دارد. بر اساس تجربه ما، استفاده از پیکسل نسبتاً سریع است، اما همیشه اندکی پشت سر رقبا قرار داشت و پیکسل 9 هیچ تفاوتی احساس نمی‌کرد. در استفاده روزانه، هیچ مشکلی در ناوبری رابط کاربری، باز کردن برنامه‌ها، ویرایش عکس‌ها یا تماشای محتوا وجود ندارد.

به نظرمان، این مسئله بیشتر به انیمیشن‌های روان گوگل مربوط می‌شود، اما آنها غالباً ناهماهنگ هستند. به عنوان مثال، پیمایش در کشوی برنامه بسیار روان است، اما باز کردن پنجره مولتی تسکینگ ممکن است کمی ناهموار باشد. این تفاوت‌های جزئی و قابل توجه باعث می‌شود که پیکسل کمی کندتر به نظر برسد، اما به نظر می‌رسد که گوگل در حال پیشرفت است.

برای اولین بار، پیکسل یک اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک دریافت کرده که نه تنها به طور چشمگیری سریعتر است، بلکه بسیار معتبرتر و دقیق‌تر نیز هست. پیکسل 9 از لحاظ عمر باتری بسیار عالی است. این گوشی که با باتری 4700 میلی‌آمپر ساعتی تجهیز شده، به راحتی یک روز کامل با استفاده متوسط تا سنگین را پشت سر می‌گذارد. گاهی اوقات ممکن است بتوانید آن را به یک تلفن دو روزه تبدیل کنید، اما پیکسل 9 به عنوان یک تلفن تمام روزه هنگامی که به آن نیاز دارید، قابل اعتماد است.

با صفحه نمایش OLED 1080p، باتری بزرگ و تراشه‌ای که کارآمدتر است، هیچ مشکلی در گرفتن عکس، استفاده از GPS، تماشای ویدیو یا وب‌گردی در طول یک روز کامل نخواهید داشت. همچنین، خوب است بدانید که این گوشی با شارژر 45 واتی خود، از شارژ سریع تا 55 درصد در مدت 30 دقیقه پشتیبانی می‌کند. در مجموع، به نظر ما پیکسل 9 در زمینه عملکرد و عمر باتری، کار بسیار خوبی انجام می‌دهد و قرار است ارزش پیشنهادی خود را در مقایسه با مدل‌های برتر خود به حداکثر برساند.

جمع بندی

برای سال‌ها، پیکسل‌های غیرپرو به‌عنوان گزینه‌ای مطمئن در کنار گوشی‌های سری گلکسی اس سامسونگ بوده‌اند، بیشتر برای کسانی که به قابلیت‌های نرم‌افزاری گوگل و کمتر بودن ویژگی‌های اضافی اهمیت می‌دهند. با این حال، گوگل با پیکسل 9، سطح طراحی سخت‌افزاری خود را بالا برده و همزمان عملکرد بهتری را ارائه داده است.

این دستگاه دارای صفحه‌نمایش استثنایی، دوربین‌های برتر در کلاس خود و ظاهری باکیفیت‌تر است و از ابزارهای هوش مصنوعی پیشرفته‌تری نسبت به رقبا بهره می‌برد. همچنین، از نرم‌افزاری استثنایی با هفت سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و امنیتی بهره‌مند است. با وجود چند کمبود مانند نبود پشتیبانی از شارژ بی‌سیم مغناطیسی Qi2 و قابلیت زوم بهتر، پیکسل 9 تمامی ویژگی‌های مورد نیاز یک گوشی اندروید پیشرفته را داراست.

نرم‌افزار گوگل که پیشتر یک مزیت بزرگ محسوب می‌شد، اکنون در حال تبدیل شدن به یک عامل تسلط است. با این وجود، کاربران باید در استفاده از این ویژگی‌ها فعال‌تر باشند تا بیشترین سود را از دستگاه‌های خود ببرند. هوش مصنوعی هنوز هم گاهی اوقات دچار توهم و خطا می‌شود (چرا که بسیاری از ابزارهای جدید هنوز در مرحله آزمایشی هستند)، و بنابراین برخی از ویژگی‌ها همچنان ناقص باقی می‌مانند.

اما شما به طیف وسیعی از ابزارهای قدرتمند دسترسی دارید. در این مرحله، سوال این است که با وجود گزینه‌هایی در بازه قیمتی حداقل 800 دلار، چرا باید محصول دیگری خریداری کنیم؟ از جهاتی، گوگل حتی ممکن است بزرگترین رقیب خود باشد، زیرا برای کسانی که علاقه‌ای به هوش مصنوعی ندارند، می‌توانند با صرفه‌جویی در هزینه، پیکسل 8a را به قیمت 499 دلار خریداری کنند. اما برای دیگران، در حالی که سامسونگ ممکن است همچنان پیشتاز فروش باشد، پیکسل 9 باید به عنوان گوشی پرچمدار اندروید در نظر گرفته شود.

مزایا

  • حسگر اثر انگشت اولتراسونیک جدید
  • دوربین های ارتقا یافته
  • صفحه نمایش OLED فوق العاده روشن
  • عملکرد جامد و طراحی صاف
  • نرم افزار عالی و ابزارهای هوش مصنوعی

معایب

  • بدون شارژ بی سیم مغناطیسی Qi2
  • Zoom Enhance فقط در پیکسل 9 پرو و پرو ایکس ال در دسترس است
  • هوش مصنوعی همچنان می تواند توهم ایجاد کند یا برای ایجاد نتایج ناخوشایند دستکاری شود
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا