هوش مصنوعی

ژاپن برنامه های خود را برای ابررایانه Zettascale ارائه کرد

عصر زتا اسکیل به طور رسمی آغاز شده، چرا که ژاپن برنامه‌های خود برای ساخت جانشین ابررایانه‌ی معروف فوگاکو را اعلام داشته است. وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن (MEXT) هدف‌گذاری کرده تا دستگاهی با قابلیت پردازش بی‌نظیر ایجاد کند که قادر به دستیابی به عملکرد هوش مصنوعی با حداکثر 50 اگزافلاپس با در نظر گرفتن قابلیت‌های زتا اسکیل باشد.

پروژه‌ی بلندپروازانه‌ی “Fugaku Next” که قرار است توسعه‌ی آن در سال آینده شروع شود، تحت رهبری RIKEN، یکی از موسسات تحقیقاتی برجسته‌ی ژاپن، و با همکاری شرکت بزرگ فناوری فوجیتسو انجام خواهد شد. با هدف به پایان رسیدن در سال 2030، این ابررایانه‌ی جدید قصد دارد فراتر از مرزهای فناوری موجود برود و احتمالاً دوباره به سریع‌ترین ابررایانه‌ی جهان تبدیل شود. چشم‌انداز MEXT برای “Fugaku Next” شامل ویژگی‌های نوآورانه برای هر گره محاسباتی می‌باشد.

این وزارتخانه پیش‌بینی می‌کند که حداکثر عملکرد چند 100 ترافلاپس FP64 برای محاسبات با دقت دوگانه، حدود 50 پتافلاپس FP16 برای محاسبات نیمه دقیق مبتنی بر هوش مصنوعی، و تقریباً 100 پتافلاپس برای محاسبات دقیق 8 بیتی مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود. این ارقام یک پیشرفت قابل توجه نسبت به توانایی‌های کنونی فوگاکو را نشان می‌دهند. بودجه اولیه این پروژه برای سال نخست 4.2 میلیارد ین (29.06 میلیون دلار) در نظر گرفته شده و انتظار می‌رود که کل سرمایه‌گذاری دولتی بیش از 110 میلیارد ین (761 میلیون دلار) باشد.

در حالی که جزئیات معماری هنوز مشخص نیست، MEXT پیشنهاد می‌کند که از CPUهایی با شتاب‌دهنده‌های خاص یا ترکیبی از CPU و GPU استفاده شود. گره نیمه‌هادی مورد استفاده احتمالاً یک گره 1 نانومتری یا حتی گره‌های پیشرفته‌تر موجود در آن زمان خواهد بود، و از بسته‌بندی پیشرفته نیز بهره گرفته خواهد شد.

این ابررایانه همچنین مجهز به یک سیستم ذخیره‌سازی پیشرفته خواهد بود تا بارهای کاری HPC و هوش مصنوعی را به طور کارآمد مدیریت کند. در حال حاضر، ما اطلاعاتی در مورد Monaka، طراحی پردازنده آینده فوجیتسو با 150 هسته Armv9 داریم. با این حال، Fugaku Next از طراحی Monaka Next بهره‌مند خواهد بود که احتمالاً بسیار قدرتمندتر خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا