فناوری

هر آنچه باید در مورد فناوری Li-Fi بدانید

یک فناوری نوظهور و منحصر به فرد در حال ظهور است که توانایی تغییر نحوه اتصال ما به اینترنت را دارد. این فناوری مزایایی متمایز نسبت به Wi-Fi سنتی ارائه می‌دهد، اگرچه هنوز برای قضاوت در مورد تأثیر آن بر پهنای باند خانگی ما زود است. پس این فناوری جدید چیست و چگونه عمل می‌کند؟

Li-Fi چیست؟

Light Fidelity، که به اختصار Li-Fi نامیده می‌شود، از نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. در تضاد با Wi-Fi که از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط بیسیم بهره می‌برد، Li-Fi به نور برای انتقال داده‌ها متکی است. این فرآیند به Li-Fi امکان می‌دهد تا با سرعتی که 100 برابر Wi-Fi است، داده‌ها را منتقل کند.

تحقیقات در زمینه Li-Fi از اوایل دهه 2000 آغاز شده است. هارالد هاس، فیزیکدان آلمانی، به همراه تیم خود، این تکنولوژی را با کشف اینکه می‌توان از نور برای انتقال داده‌های دوجهتی استفاده کرد، بنیان نهاد. نه چندان دیر، شرکت فرانسوی Oldecomm، که یکی از پیشگامان جهانی این تکنولوژی است، تحقیقات خود را روی Li-Fi در سال 2008 آغاز کرد. در ماه ژوئیه، اروپا موشک آریان 6 را به فضا فرستاد و چهار آزمایش انجام داد، که یکی از آنها مربوط به آزمایش تکنولوژی Li-Fi بود.

جوانب مثبت

  • سرعت: انتقال داده‌ها از طریق منابع نوری سریع‌تر از امواج رادیویی است که توسط Wi-Fi استفاده می‌شوند.
  • کارایی: Li-Fi از لحاظ انرژی بهینه‌تر است، چرا که از انرژی لامپ‌های LED بهره می‌برد.
  • امنیت: فناوری Li-Fi خطر نفوذ به داده‌های شما توسط تهدیدات بیرونی را کاهش می‌دهد.
  • دسترسی: منابع نور در همه جا یافت می‌شوند، که این امکان دسترسی به اینترنت را افزایش می‌دهد.

جوانب منفی

  • محدودیت محدوده: اتصال شما به فضاهای بسته محدود می‌شود، زیرا این فناوری به منابع نوری وابسته است. استفاده از این فناوری برای موسسات و کسب‌وکارهای بزرگ ممکن است دشوارتر باشد.
  • سازگاری محدود: این فناوری نسبتاً جدید است، به این معنا که تعداد دستگاه‌هایی که می‌توانند داده‌های آن را رمزگشایی کنند، کمتر است.
  • حل نشدن مشکل سرعت پایین اینترنت توسط ISP‌ها: اگر از طرح‌های کندتر ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خود استفاده می‌کنید یا سرعت پایینی را تجربه می‌کنید، Li-Fi این مشکلات را برطرف نمی‌کند.

Li-Fi چگونه کار می کند؟

Li-Fi به عنوان یک سیستم ارتباطی نور مرئی عمل می‌کند که در آن، داده‌ها توسط لامپ‌های LED منتقل می‌شوند. این لامپ‌ها پالس‌های نوری را ارسال می‌کنند که حاوی اطلاعاتی شبیه به کد مورس هستند. البته، این پالس‌ها با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. با این وجود، عوامل مهم در این فناوری، دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند این پالس‌ها را به سرعت دریافت و ترکیب کنند.

مقایسه WiFi و LiFi

فناوری Wi-Fi Li-Fi
مزایا تداخل بیشتر، نمی تواند از آب دریا عبور کند، در مناطق کم تراکم کار می کند تداخل کمتر، می تواند از آب شور دریا عبور کند، در منطقه متراکم کار می کند
کاربرد برای مرور اینترنت با کمک نقاط اتصال WiFi استفاده می شود مورد استفاده در خطوط هوایی، اکتشافات زیر دریا، سالن های عمل در بیمارستان ها، محل های اداری و خانه برای انتقال داده ها و مرور اینترنت
فاصله پوشش حدود 32 متر (WLAN 802.11b/11g)، بر اساس قدرت انتقال و نوع آنتن متفاوت است حدود 10 متر
تراکم داده ها به دلیل مسائل مربوط به تداخل در محیط های کم تراکم کار می کند در محیط های با تراکم بالا کار می کند
تداخل چندین منبع تداخل رادیویی می توانند عملکرد شبکه WiFi را مختل کنند هیچ مشکل تداخلی مشابه امواج فرکانس رادیویی ندارد.
عملیات WiFi داده ها را با استفاده از امواج رادیویی با کمک روتر WiFi منتقل می کند LiFi داده ها را با استفاده از منابع نور (در حال حاضر لامپ های LED) منتقل می کند.
حریم خصوصی وای فای از امنیت کمتری برخوردار است زیرا سیگنال توسط دیوارها و اکثر اشیا مسدود نمی شود با LiFi، نور توسط دیوارها مسدود می شود و از این رو انتقال داده ایمن تر را فراهم می کند

این برای اینترنت چه معنایی دارد؟

Wi-Fi، معروف به وفاداری بی‌سیم، اولین بار در سال 1996 معرفی شد. در سال‌های اخیر، با توسعه‌ی فناوری‌هایی مانند وای فای 6 و 6E و معرفی Wi-Fi 7 در ابتدای امسال، روش‌های اتصال ما دگرگون شده‌اند. Li-Fi، در مقایسه با Wi-Fi، داده‌ها را با سرعت بالاتری منتقل می‌کند، اما سرعت تنها عامل مهم در اتصالات بی‌سیم نیست.

Li-Fi Group، که در پیشگامان تجاری‌سازی فناوری Li-Fi و محصولات مرتبط در عرصه دیجیتال است، مزایای دیگری مانند افزایش امنیت را مورد تأکید قرار داده است. یکی از سخنگویان گروه Li-Fi گفته است: “امنیت یکی از مزایای اصلی Li-Fi است، زیرا سیگنال‌ها به منطقه‌ای که توسط منبع نور روشن شده محدود می‌شوند و نمی‌توانند از دیوارها عبور کنند، که این امر خطر دسترسی‌های غیرمجاز را به شدت کاهش می‌دهد.”

از کجا می توان به Li-Fi دست یافت؟

در حال حاضر، Li-Fi همچنان در مرحله تحقیق و توسعه در آمریکا و دیگر نقاط جهان قرار دارد. ممکن است کمی زمان ببرد تا تأثیر Li-Fi بر اینترنت را مشاهده کنیم. انتظار می‌رود که Li-Fi در چند سال آینده به بازار عمده وارد شود. Oldecomm پیش‌بینی می‌کند که Li-Fi در بازه زمانی بین سال‌های 2024 تا 2029 در دسترس خواهد بود، اما عرضه آن وابسته به سرمایه‌گذاری‌های شرکتی است.

از سوی دیگر، ممکن است فاصله زیادی تا دستیابی به این فناوری نداشته باشیم، زیرا در حال حاضر در صنایع متفاوتی شاهد استفاده از آن هستیم. Li-Fi Group، اهمیت این فناوری را برای بخش‌هایی مانند دفاع و دولت که نیازمند انتقال داده‌ها به شکل امن هستند، برجسته می‌کند. صنایع دیگری مانند هوانوردی نیز به استفاده از این فناوری روی آورده‌اند.

آینده Li-Fi چیست؟

سخنگوی گروه LiFi اعلام کرد: “ما در حال مذاکره با تعدادی از شرکت‌های برتر، نه فقط در زمینه‌های Li-Fi و ارتباطات بی‌سیم، بلکه در صنایع دیگری مانند الکترونیک مصرفی، خودروسازی، مخابرات، لجستیک و غیره هستیم”. افزایش تقاضا برای راه‌حل‌های اتصال نوآورانه، به‌خصوص در محیط‌هایی که فناوری‌های بی‌سیم سنتی با محدودیت‌هایی روبرو هستند، احتمالاً شرکت‌های بیشتری را به بررسی و سرمایه‌گذاری در Li-Fi در آینده‌ای نزدیک ترغیب خواهد کرد.

Li-Fi به نظر می‌رسد که جایگزین مناسبی برای Wi-Fi است و در نظریه می‌تواند برای بسیاری از صنایع مفید واقع شود. با این وجود، برای اظهار نظر قطعی مبنی بر اینکه این فناوری کاملاً جایگزین Wi-Fi خواهد شد، هنوز بسیار زود است. شاید مدتی طول بکشد تا شاهد شواهد قطعی تأثیر Li-Fi بر اتصالات بی‌سیم باشیم. با این حال، Li-Fi دلگرم‌کننده است، چرا که شاهد افزایش علاقه‌مندی شرکت‌هایی هستیم که بودجه‌های تحقیقاتی برای توسعه‌ی استانداردهای آن را فراهم می‌آورند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا