نرم افزار و اینترنت

ویندوز 11 حالا محبوب ترین سیستم عامل برای بازی های کامپیوتری است

سیستم عامل ویندوز 11 مایکروسافت برای نخستین بار از زمان عرضه خود در سال 2021، استفاده از ویندوز 10 را در میان کاربران Steam پشت سر گذاشته است. ویندوز 10 با وجود برنامه‌های مایکروسافت برای پایان دادن به پشتیبانی از آن در اکتبر 2025، در سال‌های اخیر همچنان قوی بوده است. حالا نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد پذیرش ویندوز 11 سرانجام در مسیر درست برای مایکروسافت قرار گرفته است.

بر اساس داده‌های نظرسنجی سخت‌افزار استیم در ماه آگوست، استفاده از ویندوز 11 به 49 درصد رسیده که نسبت به رقم 46 درصدی ماه جولای، بیش از 3 درصد افزایش داشته است. استفاده از ویندوز 10 حدود 3 درصد کاهش یافته و به 47 درصد رسیده، در حالی که استفاده از macOS و لینوکس در استیم تقریباً در ماه آگوست ثابت بوده است.

استفاده از ویندوز 11 در سراسر وب نیز در طول سال گذشته افزایش یافته است. طبق آمار StatCounter، در جولای 2023، ویندوز 11 حدود 23 درصد از بازار را به خود اختصاص داده بود و اکنون این رقم در آگوست 2024 به حدود 32 درصد رسیده است. اطلاعات منتشر شده در ماه اکتبر نشان داد که ویندوز 11 تا آن زمان توسط بیش از 400 میلیون دستگاه مورد استفاده قرار گرفته بود که نرخ پذیرش آن کمتر از ویندوز 10 است.

ویندوز 10 یک ساله به 400 میلیون دستگاه فعال رسید، در حالی که ویندوز 11 دو سال طول کشید تا به همین مرحله برسد. این تفاوت تا حدودی به دلیل شرایط لازم برای ارتقاء به ویندوز 11 است. مایکروسافت ویندوز 11 را در اکتبر 2021 با الزامات سخت‌افزاری دقیقی راه‌اندازی کرد که به تراشه امنیتی TPM و پردازنده‌هایی که پس از سال 2018 عرضه شده‌اند، نیاز دارد.

در حالی که ویندوز 11 به عنوان یک ارتقاء رایگان برای کاربران ویندوز 10 عرضه شد، میلیون‌ها دستگاه به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری مایکروسافت از این ارتقاء بازماندند. ویندوز 10 به عنوان یک ارتقاء رایگان برای کاربران ویندوز 7 و 8 ارائه شد و بدون محدودیت‌های سخت‌افزاری بود، بنابراین میلیون‌ها نفر می‌توانستند به جای خرید دستگاه‌های جدید، به این نسخه ارتقاء پیدا کنند.

مایکروسافت اکنون برنامه دارد تا پس از پایان پشتیبانی از ویندوز 10 در اکتبر 2025، کسب‌وکارها را برای ادامه استفاده از ویندوز 10 هزینه‌پرداز کند. مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند برای اولین بار هزینه به‌روزرسانی‌های امنیتی اضافی ویندوز 10 را پرداخت کنند، اما مایکروسافت تاکنون تنها قیمت‌های تجاری را فاش کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا