سخت افزار

هدف تراشه‌های اینتل Core Ultra 200V تسلط بر کامپیوترهای هوش مصنوعی است

رقابت در زمینه تولید پردازنده‌های قانع‌کننده برای کامپیوترهای هوش مصنوعی با معرفی Core Ultra 200V از اینتل ادامه دارد. در نمایشگاه کامپیوتکس در ماه ژوئن، مشخص شد که تراشه‌های لپ‌تاپ Lunar Lake اینتل دارای واحد پردازش عصبی قدرتمندی با 48 تاپس (عملیات ترا در ثانیه) برای کاربردهای هوش مصنوعی هستند و به طور شگفت‌انگیزی تا 32 گیگابایت حافظه داخلی دارند که به بهبود عملکرد و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

امروز، در نمایشگاه IFA در آلمان، اینتل به تفصیل به بررسی نسل بعدی سخت‌افزارهای کامپیوتر هوش مصنوعی خود پرداخت. به گفته اینتل، Core Ultra 200V به عنوان “کارآمدترین پردازنده x86 تا به امروز” شناخته خواهد شد و تا 50 درصد کاهش مصرف انرژی در بسته را ارائه می‌دهد. اینتل علاوه بر این، حافظه مستقیم را به تراشه اضافه کرده و حافظه کش و تعداد هسته‌ها را برای “جزیره کم توان” خود که کارهای کمتری انجام می‌دهد، دو برابر کرده است (به 4 مگابایت و 4 هسته).

با استفاده از پردازنده گرافیکی داخلی Xe2، عملکرد در هر وات در عملکرد کلی و بازی‌ها بیش از دو برابر افزایش یافته است. به عنوان مثال، اینتل ادعا می‌کند که Core Ultra 200V نسبت به نسل قبلی 35 درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند، در حالی که 32 درصد عملکرد سریع‌تری دارد. اینتل به طور مستقیم به رقابت با کوالکام می‌پردازد، که تراشه‌های اسنپدراگون مبتنی بر Arm آن به طور سنتی از پردازنده‌های x86 کارآمدتر بوده‌اند.

اینتل همچنین ادعا می‌کند که در زمینه طول عمر باتری پیشتاز است. در یک آزمایش که روی یک مدل لپ‌تاپ انجام شد، Core Ultra 7 268V به مدت 20.1 ساعت در معیار بهره‌وری UL Procyon Office دوام آورد، در حالی که تراشه Qualcomm X Elite تنها 18.4 ساعت دوام آورد. سیستم اسنپدراگون در تست Microsoft Teams 3×3 همچنان پیشرو بوده و 12.7 ساعت دوام آورده است، در حالی که اینتل 268V تنها 10.7 ساعت دوام آورده است.

Core Ultra 200V اینتل، بازنگری کامل در طراحی سنتی پردازنده‌های x86 است. به عنوان نمونه، این شرکت دیگر از فناوری Hyperthreading استفاده نمی‌کند که به یک هسته CPU امکان پشتیبانی از چندین رشته وظیفه را می‌دهد. به جای آن، اینتل به بهینه‌سازی تراشه‌های جدید خود برای عملکرد بهتر در تک‌رشته‌ای می‌پردازد. این شرکت ادعا می‌کند که هسته‌های P (عملکرد) Core Ultra 200V حدود 14 درصد و هسته‌های E (بازده) آن 68 درصد سریع‌تر از نسل قبلی هستند.

در مقابل تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام، پردازنده‌های Core Ultra 200V اینتل قادر به اجرای نرم‌افزارهای قدیمی x86 بدون هیچ مشکلی هستند، بدون هیچ کاهش سرعتی در شبیه‌سازی یا ناسازگاری با ARM. هرچند که تراشه‌های Snapdragon X Elite در سیستم‌های سرفیس پرو و XPS 13 کوپایلت پلاس تاثیرگذار بوده‌اند، مشکلات عملکردی Windows on Arm همچون ناتوانی در اجرای بازی‌هایی با محافظت در برابر تقلب قوی مانند Fortnite همچنان باقی است. اگر نگران اجرای نرم‌افزارها یا بازی‌های قدیمی هستید، استفاده از تراشه‌های x86 تا چند سال آینده منطقی به نظر می‌رسد.

در حالی که پردازنده‌های سری Core Ultra 200V اینتل با 8 هسته و 8 رشته برتری دارند، اینتل مدعی است که از نظر عملکرد در هر رشته تا سه برابر سریع‌تر از تراشه‌های پیشین خود است. اگر این به اندازه کافی مباهات‌آمیز نباشد، اینتل همچنین ادعا می‌کند که پردازنده گرافیکی Xe2 جدیدش 32 درصد سریع‌تر از نسخه قبلی، 68 درصد سریع‌تر از تراشه 12 هسته‌ای X Elite کوالکام و 16 درصد بهتر از HX 370 AMD است. Xe2 همچنین 67 تاپس اضافی به عملکرد محاسباتی هوش مصنوعی، علاوه بر 48 تاپس NPU می‌افزاید.

در زمینه هوش مصنوعی، اینتل مدعی است که NPU Core Ultra 9 288V در حذف نویز در ادوبی لایت روم 79 درصد سریع‌تر از تراشه قبلی خود عمل می‌کند، در حالی که Snapdragon X Elite 78-100، حدود 66 درصد کندتر از آخرین تراشه اینتل است. خانواده اینتل Core Ultra 200V با مدل Ultra 9 288V که دارای هشت هسته (4P + 4E) با حداکثر سرعت توربو 5.1 گیگاهرتز در هسته‌های P است، برتری دارد.

این مدل همچنین دارای قدرتمندترین پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای Xe2 Arc 140V و 32 گیگابایت رم است. در حالی که همه تراشه‌های 200 ولت دارای 8 هسته هستند، GPU، NPU و RAM مربوطه آنها در سراسر خط متفاوت است. به عنوان مثال، مدل Core Ultra 226V رده پایین‌تر دارای پردازنده گرافیکی Arc 7 هسته‌ای، 40 TOPS NPU و 16 گیگابایت رم است.

مشابه تراشه‌های سری M اپل، حافظه داخلی Core Ultra 200V به این معناست که امکان ارتقای حافظه وجود ندارد. این موضوع مایه تأسف است، زیرا در نهایت حافظه LPCAMM2 که به راحتی قابل ارتقا است، راه خود را به نوت‌بوک‌ها باز می‌کند. با این حال، حداقل اینتل کسی را مجبور به زندگی دائمی با 8 گیگابایت رم نمی‌کند. سیستم‌های اینتل Core Ultra 200V از تاریخ 24 سپتامبر توسط تولیدکنندگان بزرگی چون دل، ایسوس و ایسر عرضه خواهند شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا