نرم افزار و اینترنت

7 مورد از نامطلوب ترین ویژگی های ویندوز در تمام دوران

اخیراً، مایکروسافت به خاطر ویژگی جدیدی در ویندوز که امکان گرفتن اسنپ شات از فعالیت‌های کاربر را فراهم می‌کند و به حریم خصوصی تجاوز می‌نماید، مورد انتقاد قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این تازه‌ترین مورد از مجموعه‌ای از تصمیمات بحث‌برانگیزی بوده که توسط این شرکت اتخاذ شده است. علاوه بر این، هفت مورد دیگر از خطاهایی که مایکروسافت در تمام دوران انجام داده را به شما ارائه می دهیم.

کنترل حساب کاربری ویندوز ویستا (UAC)

کاربران پیش از انجام کارهای خطرناک، از ویندوز ایکس پی اجازه می‌گرفتند و انتظار داشتند که ویندوز ویستا نیز مشابه باشد. اما کنترل حساب کاربری (UAC) بسیار آزاردهنده‌تر از آنچه انتظار می‌رفت طراحی شده بود. طبق گفته‌ها، UAC به نحوی طراحی شده بود که کاربران را به فکر وادارد که آیا واقعاً می‌خواهند برنامه‌ای خاص را اجرا کنند یا خیر.

نیاز به تأیید دستی برای اجرای برنامه‌ها با دسترسی‌های بالا، سیستم عامل را امن‌تر می‌کرد. با این حال، این واقعیت که باید برای اجرای هر برنامه‌ای روی دستگاه ویندوز خود اجازه می‌دادید، باعث شد که این ویژگی بسیار نامحبوب شود. چون بسیار آزاردهنده بود، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دادند که UAC را کاملاً غیرفعال کنند، که این امر منجر به شکست کامل هدف آن می‌شد.

حذف منوی استارت در ویندوز 8

یکی از چالش‌های بزرگی که مایکروسافت با آن روبرو شد، زمانی بود که در طراحی ویندوز 8، منوی استارت را کاملاً حذف کرد. کاربران به دنبال به‌روزرسانی‌های جدید برای منوی استارت و نوار وظیفه بودند، اما مایکروسافت تصمیم گرفت به جای آن، یک رابط کاربری مبتنی بر کاشی را عرضه کند که استفاده از سیستم‌عامل را در دستگاه‌های لمسی و تبلت‌ها ساده‌تر می‌کرد.

این تغییر باعث شد که بسیاری از کاربران به سراغ “اصلاحات” شخص ثالث بروند تا منوی استارت را به نسخه‌های ویندوز خود اضافه کنند. مایکروسافت به این بازخوردها توجه کرد و در به‌روزرسانی ویندوز 8.1، منوی استارت را، هرچند در نسخه‌ای بسیار ساده، بازگرداند. با این حال، از آن زمان به بعد، این شرکت با هر نسخه جدید، منوی استارت را به‌طور مداوم به‌روز کرده و دریافته است که این ویژگی، بخش مهمی از تجربه کاربری ویندوز محسوب می‌شود.

Windows ME (نسخه هزاره)

وقتی صحبت از سیستم‌عامل‌های ناموفق ویندوز به میان می‌آید، ویندوز ME اغلب در بالای فهرست قرار می‌گیرد. این سیستم‌عامل قصد داشت آخرین نسخه مبتنی بر DOS باشد و نواقص ویندوز 98 را رفع کند. اما متأسفانه نه تنها بهبودی ایجاد نکرد، بلکه مشکلات را بدتر کرد. ویندوز ME به دلایل متعددی نامحبوب بود. برنامه‌های قدیمی که برای DOS طراحی شده بودند، روی آن اجرا نمی‌شدند.

همچنین، چندین ویژگی محبوب در ویندوز 98 مانند Quick View و Drive Space در ME حذف شده بودند. به علاوه، این سیستم‌عامل به قدری ناپایدار بود که کار کردن با آن بیش از یک ساعت بدون مشکل، شبیه به معجزه بود. بسیاری از کاربران پس از تجربه‌ای کوتاه با ME، به ویندوز 98 بازگشتند، زیرا علی‌رغم قدمت بیشتر، پایداری بالاتری داشت.

به روز رسانی های اجباری ویندوز 10

ویندوز 10 به یک سیستم عامل محبوب تبدیل شده، اما از انتقادات و مشکلات مبرا نیست. یکی از بزرگترین مشکلات کاربران با این سیستم عامل زمانی بود که مایکروسافت به‌روزرسانی‌های اجباری را معرفی کرد. اولین دسته از این به‌روزرسانی‌ها باعث حذف برخی فایل‌ها از سیستم کاربران شد و مورد دیگری منجر به ایجاد BSOD گردید، که پیش از این یک فاجعه به شمار می‌رفت.

این موضوع باعث شد که بسیاری به دنبال راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از به‌روزرسانی‌های اجباری بگردند. با گذشت زمان، ویندوز 10 پایدارتر شده و به‌روزرسانی‌های اجباری دیگر مشکلات عمده‌ای ایجاد نمی‌کنند. این به این معنا نیست که دیگر هیچ نگرانی در مورد به‌روزرسانی‌ها وجود ندارد. شرکت‌هایی مانند CrowdStrike نشان داده‌اند که برای ایجاد مشکل در یک سیستم توسط یک به‌روزرسانی نامناسب، تنها کافی است که یک سیستم ناکارآمد و آزمایش نشده را به کار گیرند.

Windows Genuine Advantage (WGA)

WGA به عنوان یک برنامه ضد سرقت برای ویندوز طراحی شده بود. هدف این بود که با افزودن کدی به ویندوز، اصالت سیستم عامل بررسی شود. این اتفاق خیلی قبل از عصر اتصال دائمی به اینترنت برای جلوگیری از دزدی رخ داده بود. در نتیجه، مایکروسافت WGA را به عنوان یک به‌روزرسانی بتا برای کاربران ویندوز XP منتشر کرد تا عملکرد آن را در محیط واقعی بسنجد.

پس از این به‌روزرسانی، برخی کاربران ویندوز با پیام ناخوشایندی مبنی بر عدم اعتبار نسخه سیستم عامل خود بیدار شدند، حتی اگر نسخه آنها اصل بود. بروزرسانی‌ها برای برخی کاربران متوقف شد و دسترسی دیگران به امکانات ویندوز به حالت تعلیق درآمد، زیرا WGA به اشتباه سیستم‌های آنها را تقلبی شناسایی کرده بود. این مسئله به عنوان یک شکست بزرگ برای مایکروسافت تلقی شد و نشان داد که حتی این شرکت نمی‌تواند به طور مطمئن از دزدی دریایی سیستم عامل خود جلوگیری کند.

Charms Bar در ویندوز 8

واضح بود که مایکروسافت قصد دارد با ویندوز 8 نوآوری کند و معرفی Charms Bar یکی از این نوآوری ها بود. قرار بود نوار Charms با چیزهایی که بیشتر از همه استفاده می‌کردید در دسترس و قابل تنظیم باشد. به عنوان مثال، کاربران می توانند عملکرد جستجو را در نوار Charms خود بچسبانند و حتی بدون باز کردن مرورگر به آن دسترسی داشته باشند.

مشکل کاربران با Charms Bar این بود که خیلی بیشتر از چیزی که انتظار داشتند، مزاحم بود. این یکی دیگر از ویژگی هایی بود که با در نظر گرفتن کاربران تبلت طراحی شده بود اما به خوبی به محیط دسکتاپ ترجمه نمی شد. در حالی که کاربران تبلت و سرفیس نوار Charms را دوست داشتند، کاربران دسکتاپ آنقدر آن را دوست نداشتند که بلافاصله سعی کردند راه هایی برای خاموش کردن آن بیابند.

کورتانا – دستیار ناخواسته

پیش از کوپایلت، دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت، کورتانا وجود داشت که تلاشی بود برای رقابت با دستیارهای صوتی نظیر سیری اپل. متأسفانه، کورتانا در مقایسه با رقبای خود به دلیل کمبود برخی ویژگی‌های ضروری و عملکرد نه چندان مناسب کاربرد کمتری داشت.

مشکلات فنی کورتانا و رقابت شدید با گوگل و اپل در حوزه تلفن‌های همراه، منجر به کمتر شناخته شدن آن نسبت به دیگر دستیارهای دیجیتالی شد. منابعی که می‌توانست برای بهبود کورتانا استفاده شود، به توسعه جانشین آن یعنی Copilot اختصاص یافت. در نهایت، مایکروسافت با درک این موضوع، کورتانا را از ویندوز 11 و ویندوز 10 به طور کامل حذف کرد.

نوآوری یعنی گاهی اشتباه کردن

نوآوری به معنای بقای یک شرکت فناوری است. مایکروسافت برای مدت‌های طولانی به عنوان یک قدرت غالب در صنعت شناخته شده است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد. با اینکه شکست‌هایی در این مسیر وجود داشته و برخی از آن‌ها فاجعه‌بار بوده‌اند، این شرکت همچنین برخی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های جهان را تولید کرده است – به حدی که مردم به سختی به سیستم‌عامل‌های جدیدتر روی می‌آورند. مایکروسافت احتمالاً در آینده چند خطای دیگر در Windows خواهد داشت، اما امیدواریم که این تجربیات به آن‌ها کمک کند تا محصولات بهتری را توسعه دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا