موبایل و تبلت

اپل آیفون 16 و 16 پلاس با دکمه دوربین، اکشن و تراشه A18 از راه رسید

اپل مجموعه‌ی آیفون‌های امسال را معرفی کرده که با آیفون 16 و نسخه‌ی بزرگ‌تر آن، آیفون 16 پلاس، پیشتازی می‌کند. اپل تغییراتی در طراحی خارجی ایجاد کرده، اما تمرکز اصلی این شرکت در سال جاری بر روی Apple Intelligence بوده و گوشی‌های جدید از ابتدا برای پشتیبانی از این فناوری طراحی شده‌اند. امسال، تغییرات چشمگیری در ظاهر هر دو دستگاه اعمال شده است.

برای شروع، مجموعه‌ی دوربین‌های پشتی به صورت عمودی و با برآمدگی دایره‌ای شکل در آیفون 16 و 16 پلاس تعبیه شده‌اند. این لنزها اکنون قابلیت ضبط ویدیوی فضایی را دارند – به این معنا که می‌توانید فیلم‌های سه‌بعدی را با استفاده از هدست Vision Pro تماشا کنید. علاوه بر این، امکان گرفتن عکس‌های فضایی نیز فراهم شده است. همچنین، پشتیبانی از فیلمبرداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه با Dolby Vision وجود دارد.

اپل همچنین در آیفون 16 با مجموعه‌ی دوربین‌ها نوآوری کرده است. به نظر می‌رسد که دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با یک لنز تله‌فوتو دو برابری در آنچه به “دوربین فیوژن” معروف است، ترکیب شده است. دوربین دیگر، یک لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید است. دیافراگم جدید اکنون f/2.2 بوده که نسبت به دیافراگم قبلی f/2.4 پیشرفت داشته است. این بدان معناست که اپل برای نخستین بار، حالت ماکرو را برای مدل‌های اصلی آیفون ارائه می‌دهد، بنابراین کسانی که آیفون 16 پرو یا پرو مکس را انتخاب نکرده‌اند نیز می‌توانند عکس‌های نزدیک بهتری بگیرند.

همچنین، دکمه Action که پیشتر در مدل‌های پرو معرفی شده بود، اکنون در مدل‌های استاندارد نیز موجود است. این دکمه، که سوئیچ قطع صدا را جایگزین می‌کند، قابل تنظیم است و می‌توان آن را برای فعال‌سازی چراغ قوه یا ضبط صدا تنظیم کرد. با آغاز iOS 18، امکان استفاده از آن برای دسترسی به تنظیمات مرکز کنترل فراهم می‌شود و می‌توانید آن را برای اجرای عملکردهای مختلف در طول روز تنظیم نمایید.

علاوه بر این، یک دکمه کنترل دوربین جدید و اختصاصی برای عکاسی و فیلمبرداری اضافه شده، که نیاز به لمس صفحه نمایش، فشار دادن دکمه‌های صدا یا استفاده از ماشه از راه دور را برطرف می‌کند. با فشار دادن این دکمه، برنامه دوربین فعال می‌شود. دکمه حساس به فشار، مشابه دکمه شاتر دوربین‌های DSLR عمل می‌کند – با فشار ملایم برای فوکوس روی سوژه و فشار کامل برای گرفتن عکس. همچنین با نگه داشتن آن، ضبط ویدیو آغاز می‌شود.

شما می‌توانید تنظیمات دوربین، مانند زوم، را با کشیدن انگشت خود روی دکمه حساس به لمس به جلو و عقب تغییر دهید. این ویژگی می‌تواند برای عکاسانی که با آیفون کار می‌کنند، تحولی به ارمغان آورد. دکمه کنترل دوربین نیز با قابلیت جدید هوش بصری مشابه گوگل لنز کار می‌کند که قرار است اواخر امسال برای آیفون 16 منتشر شود. به عنوان مثال، اگر تلفن خود را به سمت یک رستوران جدید نشانه‌گیری کنید، با فشار دادن دکمه کنترل دوربین، جزئیات منو و ساعات کاری را دریافت خواهید کرد.

سایر ارتقاءهای مهم درونی هستند. اپل اعلام کرده است که یک سیستم خنک‌کننده جدید ساخته شده از آلومینیوم 100 درصد بازیافتی برای جایگزینی سیستم خنک‌کننده مسی مدل‌های قبلی تعبیه شده است. این سیستم جدید باید به کاهش گرمای بیش از حد و بهبود کنترل دما کمک کند – اپل می‌گوید که این امر باعث افزایش 30 درصدی عملکرد پایدار در حین بازی خواهد شد.

همچنین، این دستگاه از ردیابی پرتو با شتاب‌دهنده سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند که به گفته اپل، نرخ فریمی پنج برابر بیشتر از ردیابی پرتو با شتاب‌دهنده نرم‌افزاری ارائه می‌دهد. برخی از بازی‌هایی که پیشتر تنها بر روی آیفون 15 پرو پشتیبانی می‌شدند، اکنون بر روی آیفون 16 نیز قابل دسترسی خواهند بود. این بازی‌ها شامل Assassin’s Creed Mirage و چندین عنوان از سری Resident Evil می‌شوند.

بخش Apple Intelligence به تراشه کاملاً جدید A18 مجهز خواهد شد که این پردازنده تا 30 درصد سریع‌تر از پردازنده آیفون 15 است و دارای یک پردازنده گرافیکی است که تا 40 درصد سریع‌تر عمل می‌کند. یک موتور عصبی پیشرفته وجود دارد که گفته می‌شود سرعت یادگیری ماشین را تا دو برابر افزایش می‌دهد. همانطور که انتظار می‌رفت، ویژگی‌های Apple Intelligence در ماه اکتبر در ایالات متحده به زبان انگلیسی عرضه خواهد شد، پیش از اینکه در دسامبر به کشورهای دیگر و زبان‌های مختلف در سال 2025 گسترش یابد.

بخشی از تغییرات Apple Intelligence، تجربه جدیدی از سیری است که در حال اجرا می‌باشد. این موضوع شگفت‌انگیز نیست زیرا بخشی از پیش‌نمایش iOS 18 می باشد. اپل ادعا می‌کند که سیری درک بهتری از زمینه‌های شخصی کاربران و درک عمیق‌تری از زبان آن‌ها خواهد داشت، همچنین دستیار صوتی رابط کاربری جدید و درخشانی خواهد داشت. این مطلب برگرفته از شعار رویداد آیفون “It’s Glowtime” است. با این حال، ممکن است چند ماه دیگر طول بکشد تا اپل تمام به‌روزرسانی‌های سیری را به طور کامل عرضه کند.

آیفون 16 از آلومینیوم درجه هوافضا ساخته شده و در رنگ‌های جدیدی از جمله اولترامارین، آبی و صورتی به همراه سفید و مشکی عرضه می‌شود و برای دوام بیشتر طراحی شده است. اپل می‌گوید که این محصول در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است و دارای صفحه‌نمایش شیشه‌سرامیکی جدیدی است که گفته می‌شود 50 درصد محکم‌تر از آیفون ۱۵ و دو برابر قوی‌تر از سایر گوشی‌های هوشمند است.

صفحه نمایش، شبیه به سری اپل واچ، می‌تواند تاریکی تا 1 نیت و روشنایی تا 2000 نیت داشته باشد. اندازه صفحه نمایش در آیفون 16، 6.1 اینچ و در آیفون 16 پلاس، 6.7 اینچ است. اپل ادعا می‌کند که آیفون 16 دارای باتری بزرگتری است که خبر خوشایندی است. این شرکت می‌گوید که باتری در هماهنگی با تراشه A18 و ویژگی‌های بهره‌وری انرژی iOS 18 کار می‌کند تا عمر باتری طولانی‌تری داشته باشد.

آیفون 16 قادر است با یک بار شارژ تا 22 ساعت پخش ویدیوی، 18 ساعت پخش ویدیو و 80 ساعت پخش صدا را ارائه دهد. در بخش ایمنی، در صورت نیاز به استفاده از عملکرد اضطراری SOS، امکان به اشتراک‌گذاری ویدیوهای زنده وجود دارد. پیام‌ها از طریق ماهواره و سایر ویژگی‌های پیام‌رسان به ایالات متحده و کانادا ارسال می‌شوند، در حالی که Emergency SOS و Find My از طریق ماهواره در 18 کشور از جمله ایالات متحده در دسترس هستند.

در جای دیگر، اپل امسال برای نخستین بار Wi-Fi 7 را به مدل‌های پایه اضافه می‌کند که این یک ارتقاء مثبت است – البته به شرطی که روتر سازگاری داشته باشید. این امر باید به حفظ ارزش آیفون‌های 16 و 16 پلاس در آینده کمک کند. پیش‌فروش آیفون‌های 16 و 16 پلاس از روز جمعه آغاز خواهد شد و از 20 سپتامبر در دسترس قرار می‌گیرند. قیمت‌ها از 799 دلار برای آیفون 16 و 899 دلار برای آیفون 16 پلاس شروع می‌شوند، که هر دو دارای 128 گیگابایت حافظه در مدل پایه هستند. همچنین، نسخه‌هایی با 256 و 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیز عرضه خواهند شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا