بررسیلپ تاپ

بررسی آنر مجیک بوک آرت 14

در ماه جولای، آنر MagicBook Art 14 را برای بازار چین معرفی کرد که روی کاغذ بسیار چشمگیر به نظر می‌رسید. این دستگاه صفحه نمایشی تقریباً 15 اینچی (14.6 اینچ) با نسبت تصویر 3:2 دارد که بسیار راحت است و همچنین یک پنل لمسی OLED با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز است. لپ‌تاپ شامل یک باتری 60 وات‌ساعتی، مجموعه‌ای کامل از درگاه‌ها، پردازنده Core i7 Ultra 155H اینتل با حداکثر 32 گیگابایت رم و حداکثر 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی می‌باشد.

همه این مشخصات در یک بسته 1.03 کیلوگرمی جای گرفته‌اند. برای مقایسه، مک‌بوک ایر 15.3 اینچی تنها حدود 7 درصد مساحت صفحه نمایش بیشتری دارد، اما 46 درصد سنگین‌تر است. نیم کیلوگرم تفاوت، برای یک لپ‌تاپ فوق‌العاده قابل حمل، قابل توجه است. با این تقاسیر، در ادامه نقد و بررسی لپ تاپ آنر مجیک بوک آرت 14 با ما همراه شوید.

طراحی و کیفیت ساخت

آنر مچیک بوک آرت 14 یک راه حل منحصر به فرد برای مکان دوربین خود ارائه داده است. به جای افزایش ضخامت قاب بالایی لپ‌تاپ برای جای دادن دوربین، یا ایجاد یک بریدگی ناخوشایند، یا استفاده از دوربینی که از زیر دستگاه تصویر می‌گیرد، دوربین را به یک قطعه مغناطیسی تبدیل کرده‌اند که در زمان استفاده به بالای صفحه نمایش متصل می‌شود و در زمان‌های دیگر درون بدنه لپ‌تاپ قرار می‌گیرد.

این طراحی باعث شده تا حاشیه‌های صفحه نمایش تنها 2.2 میلی‌متر در طرفین و بالا باشد و ظاهری تمیز به دستگاه ببخشد. علاوه بر این، نگرانی‌های احتمالی در مورد حریم خصوصی را برطرف می‌کند، چرا که دوربین نه تنها به سمت شما نیست، بلکه در زمان‌هایی که نیازی به آن ندارید، کاملاً جدا می‌شود. طراحی داخلی ماهرانه و استفاده از مواد سبک، وزنی باورنکردنی به اندازه 1.03 کیلوگرم را برای این لپ‌تاپ فراهم کرده است.

کیبورد این دستگاه از تیتانیوم ساخته شده که 16 درصد سبک‌تر از مدل‌های قبلی است. بدنه لپ‌تاپ از آلیاژ منیزیم ساخته شده که 30 درصد سبک‌تر از مدل‌های پیشین است. این دستگاه با روکشی به نام Satin Emanel Spraying Technology پوشانده شده که مطابق با ادعای سازنده، پوششی مقاوم و سازگار با پوست است. این لپ‌تاپ در رنگ‌های Sunrise White (با رنگ‌های ظریف صورتی و بنفش) و سبز زمردی (که در نور خاص به آبی متمایل می‌شود)، عرضه می‌شود.

در داخل، آنر باتری را طراحی کرده که استفاده از فضا را 28 درصد بهینه‌سازی می‌کند. مجیک بوک آرت 14 به شدت شبیه به هواوی میت بوک ایکس پرو 2024 است. هر دو دستگاه دارای پوشش بافت مشابهی هستند، اما میت بوک ایکس پرو 2024 با وزن 980 گرمی کمی سبک‌تر بوده و صفحه نمایش 14.2 اینچی آن قابل توجهی کوچک‌تر است (همانند ترکد پد آن).

ماژول دوربین tuckaway قطعاً نوآورانه است. این ماژول در گوشه سمت چپ لپ‌تاپ به صورت همسطح قرار دارد و با فشار انگشت قابل بیرون آمدن یا فرو رفتن است. این ماژول در بدنه لپ‌تاپ بسیار محکم قرار می‌گیرد و می‌توان آن را به هر شکلی که می‌خواهید جمع کرد – حتی اگر پین‌ها به سمت بیرون باشند. این روش هوشمندانه‌ای برای مقابله با دوربین در لپ‌تاپ است، اما باعث می‌شود دو پورت سمت چپ مجیک بوک آرت 14 کمی پایین‌تر قرار بگیرند.

این ظاهری نامتعادل ایجاد می‌کند که ممکن است برخی را آزار دهد. ماژول دوربین به بالای لپ‌تاپ متصل می‌شود و به طور چشمگیری از دید پنهان می‌ماند. با یک حس مغناطیسی مثبت به جای خود می‌چسبد و در صورت نیاز می‌توانید از آن در پشت لپ‌تاپ استفاده کنید. مجیک بوک آرت 14 از نظر پورت‌ها شما را ناامید نمی‌کند. در سمت چپ، دو پورت USB-C دارید که یکی Thunderbolt 4 با سرعت 40Gbps و دیگری USB 3.2 Gen 1 با سرعت 5Gbps است.

در سمت راست، یک پورت USB-A با سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه، یک پورت HDMI 2.1 با پشتیبانی از 4k@60Hz و یک جک صدای 3.5 میلی‌متری قرار دارد. برای شارژ، باید از پورت USB-C مجهز به تاندربولت در سمت راست استفاده کنید (که با نماد رعد و برق مشخص شده است)، زیرا سریع‌ترین سرعت شارژ را ارائه می‌دهد.

صفحه نمایش، کیبورد و دوربین

نمایشگر مجیک بوک آرت 14 یک اثر هنری است. اگرچه این تنها لپ‌تاپی نیست که با پنل OLED به بازار عرضه شده، اما قطعاً یکی از برترین‌ها در دسترس است. صفحه نمایش 14.6 اینچی آن با رزولوشن 2120×2080 پیکسل، رنگ 10 بیتی FullView و نسبت تصویر 3:2 که کمی مربعی‌تر از معمول است، دارای نرخ تازه‌سازی 120 هرتز و کنترل لمسی 10 نقطه‌ای می‌باشد.

پنل آن 100 درصد از طیف رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد و دارای رتبه‌بندی DeltaE (ΔE) کمتر از 0.5 است. این پنل با نوردهی PWM تا 4320Mh، بدون هرگونه سوسوی نور کم عمل می‌کند و حتی گواهینامه‌ای برای انتشار کم نور آبی از TUV Rheinland دریافت کرده است. در حالت HDR، این پنل تا 700 نیت روشنایی دارد. ما همواره هواوی و آنر را برای عرضه دستگاه‌هایی با پشتیبانی از رنگ‌های نمایشگر اختصاصی ستوده‌ایم و مجیک بوک آرت 14 نیز این سنت را ادامه می‌دهد.

بر روی دسکتاپ کلیک راست کنید و وارد Display Manager شوید، جایی که می‌توانید طیف رنگی لپ‌تاپ را بین sRGB، P3 یا native انتخاب کنید. این ویژگی برجسته‌ای است که در بسیاری از کامپیوترهای دیگر یافت نمی‌شود و به خصوص برای تولیدکنندگان محتوا مفید است. در این قسمت همچنین می‌توانید تن رنگ صفحه را تنظیم کرده، آن را در حالت کتاب الکترونیکی فعال کنید و رنگ‌ها را به دقت تنظیم نمایید.

کیبوردهای آنر و هواوی همواره برای تایپ کردن عالی بوده‌اند، اما مجیک بوک آرت 14 یک سطح بالاتر را ارائه می‌دهد. شاید نتوانیم به طور کامل از ساختار تیتانیومی آن قدردانی کنیم، اما کلیدها نسبت به میت بوک ایکس پرو 2024 کمی نرم‌تر و لطیف‌تر به نظر می‌رسند. کلیدها دارای فاصله استاندارد 1.5 میلی‌متری هستند و فاصله‌گذاری بسیار مناسبی دارند. گیمرهای حرفه‌ای ممکن است کلیدهای پیکان کوچکتر را نپسندند، اما این تنها ایراد کوچکی است که به ذهن می‌رسد.

ترک‌پد مجیک بوک آرت 14 بسیار بزرگ و باکیفیت است. سطح شیشه‌ای صاف آن برای حرکت انگشتان بسیار مناسب بوده و به عنوان یک واحد جامد، امکان کلیک دقیق در هر نقطه‌ای را فراهم می‌کند. شما می‌توانید حساسیت ردیابی و شدت لرزش را به دلخواه تنظیم کنید. ترک‌پد پشتیبانی از تا 5 انگشت را دارد، هرچند که ویندوز فعلاً بیش از 4 انگشت را ساپورت نمی‌کند. چندین حرکت اختصاصی از طریق نرم‌افزار پیش‌فرض آنر مانند ضربه برای گرفتن اسکرین‌شات وجود دارد.

همه‌ی آنها دارای ویدیوهای آموزشی کوتاهی هستند و شما می‌توانید انتخاب کنید که آن‌ها را فعال سازید یا نه. این لپ‌تاپ دارای شش اسپیکر و سه میکروفون است که عملکرد بسیار خوبی دارند. صدای کافی برای پر کردن یک اتاق بزرگ را دارد و حتی برخی باس‌های زیرین نیز وجود دارد که به صدا عمق می‌بخشد. یک اسکنر اثر انگشت که از Windows Hello پشتیبانی می‌کند در داخل دکمه پاور تعبیه شده و به خوبی کار می‌کند.

از قابلیت حافظه پنهان اثر انگشت بهره می‌برد، به این معنا که با یک بار فشار دادن، دستگاه روشن شده و پس از بوت شدن به صورت خودکار شما را وارد ویندوز می‌کند. دوربین 1080p مغناطیسی فاقد سنسورهای IR برای Windows Hello است. کیفیت وب‌کم قابل قبول است اما چیزی فراتر از حد معمول نیست. کیفیت تصویر خوبی دارد اما HDR ندارد. میدان دید وب‌کم بسیار گسترده است و امکان تنظیم آن برای ردیابی صورت در تمام فریم وجود دارد. همچنین می‌توانید با پس‌زمینه‌های مجازی بازی کنید.

عملکرد و عمر باتری

شما می‌توانید آنر مجیک بوک آرت 14 را با پردازنده اینتل Core Ultra 5 125H (14 هسته) یا پردازنده قوی‌تر Core Ultra 7 155H (16 هسته) به همراه گرافیک Arc تهیه کنید. گزینه‌هایی برای انتخاب بین 16 یا 32 گیگابایت حافظه رم LPDDR5x و یک ترابایت حافظه SSD NVME وجود دارد. این نخستین لپ‌تاپ آنر است که با کوپایلت یکپارچه شده و کلید ویندوز را با یک کلید اختصاصی کوپایلت جایگزین کرده است.

کوپایلت به طور خاص برای ارائه پاسخ‌های شخصی‌سازی شده طراحی شده و با اپلیکیشن های مایکروسافت مانند Outlook و Microsoft 365 به طور عمیق یکپارچه شده است. این قابلیت را دارد تا فرمول‌ها ایجاد کند، نمودارها و جداول را ترسیم کند، نکات کلیدی را در ایمیل‌ها خلاصه کند و جلسات را به صورت زنده ترجمه کند. اگر کارهای خود را از طریق مجموعه برنامه‌های مایکروسافت انجام دهید، این می‌تواند به عنوان یک افزایش دهنده سرعت واقعی عمل کند.

در این مرحله، Meteor Lake اینتل کنار گذاشته شده است، بنابراین تمرکز ما بر روی عملکرد آن در این دستگاه است. این مدل با Core 9 Ultra 185H که در هواوی میت بوک ایکس پرو 2024 بوده، تطابق نزدیکی دارد و همان تعداد هسته‌های فیزیکی را داراست. در Geekbench 6، امتیاز مشابهی در تست تک‌هسته‌ای به دست آورده، اما در تست چند هسته‌ای تقریباً 15 درصد کمتر است. سرعت SSD مناسب بوده، اما بیشتر به PCIe Gen 3 شباهت دارد تا Gen 4.

یک تست استرس یک ساعته روی مجیک بوک آرت 14 انجام شد و مانند دیگر مدل‌های نازک و سبک، خنک و بی‌صدا بودن را در اولویت قرار داده است. در شرایط استرس، پردازنده می‌تواند به طور موقت به فرکانس 2.7 گیگاهرتز (43 وات) افزایش و سپس به 2.1 گیگاهرتز (22 وات) کاهش پیدا کند و در آنجا ثابت شود. گاهی اوقات، فرکانس به حدود 2.6 تا 2.7 گیگاهرتز (35 تا 39 وات) می‌رسد و سپس به 2.1 گیگاهرتز (22 وات) کاهش می‌یابد که در بیشتر تست‌ها ثابت می‌ماند.

در طول تست، فن‌ها فعال بودند اما صدایی بیش از 55 دسی‌بل تولید نکردند که در محیط کاری نسبتاً آرام، به سختی شنیده می‌شود. این دستگاه به طور چشمگیری بی‌صدا کار می‌کند. مجیک بوک آرت 14 همچنین بیش از حد داغ نمی‌شود. فن‌های دوگانه توسط یک محفظه بزرگ به هم متصل شده‌اند که گرما را از بالای کیبورد به پشت دستگاه منتقل می‌کند.

مجیک بوک آرت 14 مجهز به باتری 60 وات‌ساعت است که در تست ویدیوی یوتیوب به مدت 6 ساعت و 37 دقیقه (400 نیت، 80 دسی‌بل) و 6 ساعت و 53 دقیقه در تست مرور وب‌گردی (400 نیت) دوام آورد. شارژ کامل لپ‌تاپ از 0 درصد تا 100 درصد حدود یک ساعت و نیم زمان برد و در 30 دقیقه اول به 43 درصد رسید.

نتیجه گیری

آنر با MagicBook Art 14 یک اولترابوک جذاب تولید کرده است. این دستگاه از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنید، بی‌نظیر است و از میان انبوه لپ‌تاپ‌های نازک و سبک برجسته می‌شود. بدنه‌ی آن از فلز ماشینکاری شده‌ی معمولی ساخته نشده و در دو رنگ جذاب عرضه می‌شود. دوربین مغناطیسی نوآورانه‌ای که دارد، امکان ایجاد یک قاب نازک و یکدست را دور یک صفحه نمایش بزرگ‌تر از بسیاری از رقبای 14 اینچی فراهم می‌کند.

این صفحه نمایش، یک پنل OLED شگفت‌انگیز با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز است. وزن ناچیز مجیک بوک آرت 14 به گونه‌ای است که هوا را در مقایسه با آن سنگین جلوه می‌دهد. به عنوان یک مجموعه کامل، این دستگاه با پردازنده‌ی اینتل به خوبی عمل می‌کند – قدرتمند است ولی به صورت خنک و بی‌صدا کار می‌کند. همچنین، می‌توانید مدت زمان کار قابل توجهی را از باتری 60 وات‌ساعتی آن انتظار داشته باشید.

با این حال، با معرفی نسخه‌ی جدید مجیک بوک آرت مجهز به Snapdragon X Elite، سوالاتی در مورد عملکرد باتری نسخه‌ی ARM به وجود آمده است؛ آیا دوام باتری آن بهتر خواهد بود؟ با این وجود، هنوز زمانی باقی مانده تا اینتل Core Ultra 7 155H با قابلیت‌های گرافیکی برتر خود وارد بازار شود.

مزایا

  • تعادل عالی اندازه و وزن و احساس جامد
  • صفحه نمایش OLED با دقت رنگ خوب
  • انتخاب پورت عالی
  • آرام و خنک
  • طراحی خلاقانه دوربین مغناطیسی

معایب

  • فقط یک USB-C Thunderbolt 4 دارد
  • اسلات دوربین پورت های USB-C را به وسط لپ تاپ فشار می دهد
  • SSD کاملاً مطابق با استانداردهای PCIe 4.0 نیست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا