بررسیلپ تاپ

بررسی دل (XPS 13 (2024: دستگاه نازک مجهز به اسنپدراگون

XPS 13 بسیار معروف است و وب‌سایت‌های تکنولوژی مدت‌هاست که این لپ‌تاپ فوق‌العاده قابل حمل را به‌عنوان بهترین گزینه برای کار کردن در حین سفر و جایگزینی واقعی برای مک‌بوک ایر در محیط ویندوز معرفی کرده‌اند. با تغییر اپل به تراشه‌های سیلیکونی خود، این شرایط دچار تغییر شد و باعث شد که رقبای مجهز به اینتل از نظر عملکرد و طول عمر باتری شرمنده شوند، اما حالا کوالکام با قول بازگرداندن تعادل به صحنه آمده است.

آخرین مدل دل XPS 13، یک کوپایلت پلاس پی‌سی با چیپست اسنپدراگون ایکس الیت است که قدرت کار کردن تمام روز را در حالی که از شبکه اصلی دور هستید، بدون به خطر انداختن قدرت زیاد و قابلیت حمل، ارائه می‌دهد. تمام ویژگی‌های کوپایلت مبتنی بر هوش مصنوعی ویندوز در دسترس هستند و به درستی کار می‌کنند، و استفاده از قطعات داخلی کوالکام به معنای صرفه‌جویی 100 پوندی نسبت به مدل‌های مجهز به اینتل است.

با قیمت 1249 پوند، این لپ‌تاپ همچنان در دسته‌ی محصولات پریمیوم قرار دارد و ویندوز روی سخت‌افزار ARM هنوز هم محدودیت‌هایی دارد که در سایر سیستم‌ها یافت نمی‌شود. تغییرات جنجالی دل در طراحی آشنای XPS نیز از مدل قبلی بدون تغییر باقی مانده‌اند. آیا این موضوع باعث می‌شود که این XPS به اندازه مدل‌های قدیمی‌تر قابل توصیه باشد؟ برای درک موضوع در ادامه با نقد و بررسی دل XPS 13 2024 همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

دل در آخرین نسل XPS 13 خود، طراحی مینیمالیستی را به اوج رسانده و از این سبک پیروی کرده است. شاسی یکپارچه‌اش با جدیدترین مک بوک ایر برای داشتن خطوط براق و برندی ظریف رقابت می‌کند. از بین تمام لپ‌تاپ‌های کوپایلت پلاس موجود، این مدل بیشترین حس و حال را به شما خواهد داد. دو گزینه رنگ گرافیت و پلاتینیوم وجود دارد که هر دو از آلومینیوم سبک ساخته شده‌اند و به طور قابل توجهی محکم و با انعطاف‌پذیری بسیار کم هستند.

این لپ‌تاپ، با وزنی تنها 1.19 کیلوگرم و ضخامتی کمتر از 15 میلی‌متر در ضخیم‌ترین قسمتش بسیار سبک و قابل حمل است. با این حال، اتصالات به شدت کاهش یافته‌اند، و تنها یک درگاه USB4 Type-C در هر طرف وجود دارد. اگر دستگاهی را شارژ می‌کنید، عملاً فقط یک درگاه آزاد دارید. وقتی آن را باز می‌کنید، دکمه‌های عملکردی کیبورد با یک ردیف میانبر خازنی جایگزین شده‌اند. دکمه‌های باقی‌مانده بسیار صاف هستند و بدون فاصله، مانند ساردین‌های فشرده شده در کنار هم قرار گرفته‌اند.

تاچ پد به طور نامرئی طراحی شده و مانند مدل بزرگ‌تر XPS 14، فضایی برای بلندگوهای بزرگ‌تر در دو طرف سینی صفحه کلید وجود ندارد. دکمه پاور همچنین به عنوان یک حسگر اثر انگشت عمل می‌کند و وب‌کم 1080p نیز برای تشخیص چهره Windows Hello آماده است. هر دو به سرعت کار می‌کنند، اگرچه نور پس‌زمینه روشن گاهی اوقات می‌تواند تشخیص چهره را مختل کند.

صفحه نمایش و صدا

دل یکی از معدود برندهایی است که لپ‌تاپ‌هایی با صفحه نمایش OLED پر جنب و جوش عرضه می‌کند، اما برای این ویژگی هزینه بالایی دریافت می‌کند. واحد بررسی، یک صفحه نمایش LCD با وضوح فول اچ دی پلاس بوده و یک پنل با وضوح +QHD نیز به عنوان گزینه ارتقاء وجود دارد. این لپ‌تاپ ارزان نیست و قیمت آن کمی بالا به نظر می‌رسد.

این دستگاه با حاشیه‌های بسیار باریک در هر چهار طرف و پوشش ضد بازتاب نور که بازتاب‌های نور را به شدت کاهش می‌دهد، تعداد زیادی از ویژگی‌های مثبت را ارائه می‌دهد. نور پس‌زمینه بیش از 500 نیت روشنایی اوج دارد و نرخ تازه‌سازی متغیر از 30 تا 120 هرتز حرکت و اسکرول را بسیار روان‌تر می‌کند. دقت رنگ آن مناسب بوده، اما در پوشش Adobe sRGB کمی ضعیف است. عکس‌ها و ویدیوها جلوه‌ی زیادی دارند، اما برای کارهایی که نیاز به دقت رنگ بالا دارند، بهترین انتخاب نیست.

کنتراست برای یک پنل LCD بسیار خوب است. در مقایسه با برادر بزرگتر خود، Dell XPS 13 از بلندگوهای کناری و پایینی به جای بلندگوهای جلویی استفاده می‌کند. درایورها و توییترهای 2 واتی آن متوسط هستند، اما با توجه به فضای محدودی که دارند، عملکرد قابل قبولی ارائه می‌دهند. صدا به اندازه‌ی قابل توجهی بلند بوده و با وجود قسمت بالایی کمی توخالی، اپل همچنان در زمینه‌ی صدای لپ‌تاپ پیشرو است.

کیبورد و تاچ پد

لپ‌تاپ‌های XPS در زمینه کیبوردهای راحت همواره در صدر ویندوز بودند، اما به نظر می‌رسد که دل اخیراً مسیر خود را گم کرده است. آخرین نسل XPS 13، کلیدهای گروه‌بندی شده‌ای را که در XPS 13 Plus دیده بودیم بازگردانده، و سپس نسبت‌های عجیب و غریبی را برای کلیدهای خاص اضافه کرده تا همه چیز درون شاسی شیک جای گیرد. پهنای کلید Caps Lock تقریباً دو برابر استاندارد است و کلیدهای نیمه‌قد بالا و پایین نیز نامنظم هستند.

این که کلیدهای escape و delete در ردیف کلیدهای خازنی قرار گرفته‌اند که جایگزین دکمه‌های عملکرد شده‌اند، کمکی نمی‌کند. همچنین نمی‌توان چراغ‌ها را خاموش کرد، اگرچه در تاریکی کم‌نور می‌شوند. کلیدهای با نور پس‌زمینه در شرایط روشن، روی کلیدهای سفید تقریباً نامرئی هستند، اگرچه در تاریکی خوب دیده می‌شوند. حرکت کلیدها با یک حس فنری زیر هر فشار مناسب است. تشخیص نقطه شروع و پایان تاچ پد چندان مشکل‌ساز نیست. حافظه عضلانی به سرعت این موضوع را جبران می‌کند، بنابراین هیچ ضربه‌ای را از دست نمی دهید. بازخورد لمسی قطعاً می‌توانست قوی‌تر باشد.

عملکرد و عمر باتری

چیپست 12 هسته‌ای اسنپدراگون ایکس الیت با 16 گیگابایت رم، پیکربندی رایج برای تقریباً هر کوپایلت پلاس پی سی در زمان عرضه بود. کوالکام از آن زمان تاکنون مدل‌های 10 و 8 هسته‌ای را نیز عرضه کرده، اما X1E-80-100 همچنان بهترین گزینه به شمار می‌رود. این مدل به اندازه تراشه‌های سطح بالا با گرافیک یکپارچه سریع‌تر و سرعت کلاک بیشتر قدرتمند نیست، اما به همان اندازه نیز گران نیست.

در کاربردهای دسکتاپ و بنچمارک‌های دوبعدی، این چیپست در کنار Core Ultra 7 اینتل و سیلیکون سری AMD Ryzen 9 7000 قرار می‌گیرد. برخی آزمایش‌ها به یک تراشه برتری می‌دهند، در حالی که برخی دیگر به یکی از دو تراشه دیگر امتیاز می‌دهند، بدون اینکه هیچ‌کدام برنده مشخصی در عملکرد باشند.

این به معنای عملکرد بسیار روان در ویندوز است، که در آن اپلیکیشن ها به سرعت باز می‌شوند و فایل‌های فتوشاپ با پردازش دسته‌ای اجرا می‌شوند بدون اینکه سیستم کند شود. Dell XPS 13 برای انواع کارهای مورد نیاز از یک دستگاه فوق‌العاده قابل حمل، عملکردی استثنایی دارد. اگر نیازهای شما بیشتر است و بودجه کافی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حافظه رم را تا 32 گیگابایت افزایش دهید، هرچند که برای کارهای وب یا پردازش متن، ضروری نیست.

اگر به دنبال بازی کردن در اوقات فراغت خود هستید، این لپ‌تاپ نباید اولین انتخاب شما باشد. Snapdragon X Elite به طور گسترده‌ای پشتیبانی نمی‌شود و بازی‌هایی که به درستی روی آن اجرا می‌شوند نمی‌توانند با عملکرد Dell XPS 14 بزرگتر و گرافیک اختصاصی انویدیا آن رقابت کنند. چیپ‌های فوق‌العاده قابل حمل اینتل و AMD در بازی‌هایی مانند Hades عملکرد بهتری ارائه می‌دهند و می‌توانند در بازی‌های سنگین‌تر با تنظیم دقیق جزئیات بهتر عمل کنند.

XPS 13 نمی‌تواند بدون کاهش نرخ فریم، همین کار را انجام دهد. ویندوز هنوز برنامه‌های کافی برای بهره‌برداری از NPU چیپست که به طور خاص برای پردازش هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، ندارد. محو کردن پس‌زمینه تماس‌های ویدیویی و تولید تصاویر در MS Paint، ترفندهای جالبی هستند اما نه ابزارهایی که تغییری اساسی در زندگی ایجاد کنند.

عمر باتری نیز در تست‌های مصنوعی 13 ساعت پخش ویدیو را دوام آورد، اما باتری 55 وات ساعتی آن بزرگ‌ترین باتری موجود در دستگاه‌های فوق‌العاده قابل حمل نیست. این بدان معنی است که رقبا از نظر طول عمر باتری، عملکرد بهتری داشته‌اند.

جمع بندی

استفاده از پردازنده اسنپدراگون در XPS 13 بسیار منطقی به نظر می‌رسد. طراحی نازک و سبک دل XPS 13 فوق‌العاده قابل حمل است و سیلیکون کوالکام به بهبود عمر باتری نسبت به نسخه اینتل کمک می‌کند. عملکرد آن تقریباً مشابه است، با قدرت کافی برای انجام کارهای اداری و فعالیت‌های خلاقانه ساده‌تر، و ویندوز در ARM به طور مداوم در حال بهبود است. اینکه قیمت آن نیز کمی ارزان‌تر است، مزیت دیگری است.

مشکلاتی که پیش‌تر با نسل قبلی دل XPS 13 موجود بود، همچنان پابرجاست. میانبرهای لمسی بیشتر جنبه زیبایی دارند تا کاربردی، چیدمان صفحه کلید نیاز به زمان برای عادت کردن دارد، و صفحه لمسی در طول آزمایش‌ها مشکل‌ساز بود. اگر به دنبال خرید لپ‌تاپ کوپایلت پلاس هستنید، پیشنهاد می کنیم به سراغ سرفیس پرو یا سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت بروید.

مزایا

  • ماشینی با ظاهری غیرقابل انکار
  • کاملا قوی برای فوق قابل حمل
  • مقرون به صرفه تر از معادل اینتل

معایب

  • عمر باتری متوسط
  • میانبرهای تاچ بار همچنان بر اساس استایل اصلی هستند
  • برخی از مشکلات عمده در استفاده از تاچ پد وجود دارند
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا