کنسول و بازی

سونی از پلی استیشن 5 پرو رونمایی کرد

سونی قدرتمندترین کنسول بازی خود را تحت عنوان پلی استیشن 5 پرو معرفی کرده است، که نسخه‌ای به‌روزرسانی شده از پلی استیشن 5 می‌باشد که در سال 2020 رونمایی شده بود. همانند PS4 Pro، پلی استیشن 5 پرو نیز با هدف ارتقاء دقت گرافیکی بازی‌ها، سه پیشرفت کلیدی جدید را به ارمغان آورده است.

نخستین پیشرفت، یک پردازشگر گرافیکی پیشرفته است. با وجود اینکه بر پایه همان معماری قبلی است، پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 پرو اکنون دارای 67 درصد واحدهای محاسباتی بیشتر و 28 درصد حافظه سریع‌تر است. سونی ادعا می‌کند که این بهبودها، سرعت رندر بازی‌ها را 45 درصد نسبت به PS5 افزایش می‌دهد. پیشرفت دوم، رهگیری پرتو تسریع‌یافته سخت‌افزاری است.

با توجه به اینکه گرافیک‌های AMD برای ردیابی پرتو به واحدهای محاسباتی خود وابسته هستند، افزایش تعداد این واحدها، عملکرد رهگیری پرتو را بهبود می‌بخشد. سونی مدعی است که پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 پرو می‌تواند پرتوها را با سرعتی دو تا سه برابر نسبت به نسخه معمولی پخش کند. سونی اخیراً یک راه‌حل نوآورانه برای بهبود تصویر به نام PlayStation Spectral Super Resolution را که بر پایه هوش مصنوعی توسعه یافته، معرفی کرده است.

این فناوری که در دستگاه‌های پلی‌استیشن به کار می‌رود، با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، تصاویر را با وضوح بالاتری نمونه‌برداری می‌کند. این راه‌حل که احتمالاً بر پایه سخت‌افزار است، انتظار می‌رود نتایج بهتری نسبت به فناوری نرم‌افزاری AMD FSR که در بازی‌های PS5 به کار رفته، ارائه دهد و با فناوری‌های DLSS از Nvidia و XeSS از Intel رقابت کند. با این حال، سونی جزئیاتی در مورد تولید فریم ارائه نداده است، پس به نظر می‌رسد که این تنها یک راه‌حل بهبود تصویر است.

مارک سرنی، معمار اصلی پلی‌استیشن، درباره سخت‌افزار جدید، به ضرورت انتخاب بین عملکرد بالا و کیفیت تصویر در بازی‌های PS5 اشاره کرده است. این امر باعث شده که کاربران بیشتر اوقات حالت عملکرد را برای دستیابی به نرخ فریم بهتر انتخاب کنند، که ممکن است به کیفیت تصویر آسیب بزند. به نظر می‌رسد که PS5 Pro با هدف اضافه کردن این ویژگی و ارائه کیفیت تصویری مطلوب در حالت کیفیت با نرخ 60 فریم بر ثانیه طراحی شده است، تا در نهایت بهترین تجربه از هر دو جهان را به کاربران ارائه دهد.

با ترکیب سخت‌افزار قوی‌تر و بهبود کیفیت تصویر بومی، این امکان به ظاهر محقق شدنی است، اما باید منتظر بمانیم تا پشتیبانی بومی در بازی‌ها ارائه شود تا بتوانیم ببینیم آیا این ادعا واقعیت دارد یا خیر. سونی تعدادی از بازی‌های شخص اول و سوم را که از قابلیت‌های بهبود یافته کنسول جدید بهره می‌برند، به نمایش گذاشته است. بازی‌هایی که برای کنسول جدید بهینه‌سازی شده‌اند، با برچسب PS5 Pro Enhanced عرضه می‌شوند.

سونی همچنین ویژگی جدیدی به نام PS5 Pro Game Boost را معرفی کرده که می‌تواند برای بیش از 8500 عنوان پلی استیشن 4 استفاده شود و کیفیت تصویر و نرخ فریم بازی‌ها را برای کنسول جدید بهبود بخشد. کنسول جدید همچنین از وای فای 7 در مناطقی که این فناوری پشتیبانی می‌شود و همچنین از نمایشگرهای VRR و 8K پشتیبانی می‌کند. PS5 Pro تنها تغییرات ظاهری جزئی نسبت به مدل استاندارد PS5 داشته است.

این مدل از نسخه باریک فعلی بلندتر، اما به اندازه مدل PS5 بدون دیسک بلوری ضخیم است. PS5 Pro فاقد مدل دیسک نوری است و کاربران باید این درایو را به صورت جداگانه تهیه کنند، که مشابه درایو مورد استفاده در PS5 است. تفاوت اصلی این است که PS5 Pro دارای 2 ترابایت حافظه داخلی است، در حالی که مدل استاندارد فقط 1 ترابایت حافظه دارد. قیمت پلی استیشن 5 پرو 700 دلار است که 56 درصد بیشتر از قیمت 450 دلاری مدل دیجیتال PS5 است. این کنسول قرار است در تاریخ 7 نوامبر امسال به بازار عرضه شود و پیش‌فروش آن از تاریخ 26 سپتامبر آغاز خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا