فناوری

همکاری مایکروسافت و اتم کامپیوتینگ برای ساخت قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان

مایکروسافت همواره تأثیر گسترده‌ای در عرصه تحقیقات محاسبات کوانتومی داشته است. در ژوئن 2024، این شرکت نقشه راهی برای توسعه یک کامپیوتر کوانتومی عملی منتشر کرد. امروز، در جریان کنگره جهانی کوانتوم، مایکروسافت اعلامیه‌هایی در زمینه محاسبات کوانتومی ارائه داد، از جمله اعلام همکاری جدیدی که قصد دارد قدرتمندترین دستگاه کوانتومی را بسازد.

در پست اخیر مایکروسافت، این شرکت خبر داد که در حال همکاری با Atom Computer برای توسعه دستگاهی است که سیستم مجازی‌سازی کیوبیت‌های مایکروسافت را با سخت‌افزار اتمی خنثی کامپیوتر اتم تلفیق می‌کند. مایکروسافت بیان کرد که پیشتر کیوبیت‌های منطقی را در این همکاری ساخته و هم‌اکنون دو شرکت در تلاشند تا دستگاه کوانتومی‌ای را توسعه دهند که بتواند نتایج محاسباتی کوانتومی مطمئنی را فراهم آورد.

براساس پست وبلاگ، سخت‌افزار Atom Computing به‌طور خاص توانایی‌های لازم برای پیشبرد تصحیح خطای کوانتومی را فراهم می‌آورد، که شامل تعداد زیادی کیوبیت با دقت بالا، اتصالات کیوبیت به کیوبیت، زمان‌های پیوستگی طولانی‌مدت و اندازه‌گیری‌های مداری میانی با امکان تنظیم مجدد کیوبیت‌ها و استفاده مجدد از آن‌ها می‌شود. این شرکت در حال ساخت نسل دومی از سیستم‌های خود با بیش از 1200 کیوبیت فیزیکی است و برنامه دارد تا با هر نسل جدید سخت‌افزار، تعداد کیوبیت‌های فیزیکی را ده برابر افزایش دهد.

پست وبلاگ همچنین اضافه می‌کند که سخت‌افزار Atom Computing از پروتکل‌های تحمل خطای مایکروسافت بهره خواهد برد. این همکاری با هدف نشان دادن توانایی پلتفرم Azure Quantum مایکروسافت در ارائه کیوبیت‌های منطقی مطمئن با استفاده از چندین راه‌حل سخت‌افزاری مختلف طراحی شده است. اطلاعاتی در مورد زمان عرضه دستگاه‌های کوانتومی Atom با پلتفرم مایکروسافت برای کاربرد تجاری منتشر نشده است.

در آوریل، مایکروسافت یک دستاورد مهم در زمینه کامپیوترهای کوانتومی را با همکاری دیگر شریک سخت‌افزاری خود، Quantinuum، اعلام کرد. آن‌ها موفق به ساخت کیوبیت‌های منطقی مطمئنی شدند که نسبت به کیوبیت‌های فیزیکی 800 برابر کمتر خطا داشتند. امروز، مایکروسافت اعلام کرده است که با Quantinuum برای ساخت 12 کیوبیت منطقی بسیار مطمئن همکاری کرده است. مایکروسافت می‌گوید این کیوبیت‌ها “بزرگترین کیوبیت‌های منطقی درهم‌تنیده با بالاترین وفاداری” هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا