هوش مصنوعی

مدل جدید OpenAI O1 از عمد کندتر است

OpenAI از جدیدترین مدل هوش مصنوعی خود به نام o1 رونمایی است که به ادعای این شرکت، می تواند وظایف استدلالی پیچیده را به طور موثرتری نسبت به مدل های قبلی خود انجام دهد. این انتشار در حالی انجام می شود که OpenAI در رقابت برای توسعه سیستم های هوش مصنوعی پیشرفته تر با رقابت فزاینده ای روبرو است.

OpenAI اعلام کرده است که مدل O1 برای صرف زمان بیشتری جهت تفکر درباره مشکلات قبل از پاسخگویی به آن‌ها، همانند یک انسان، آموزش دیده است. این مدل‌ها از طریق آموزش، یاد می‌گیرند که چگونه فرآیند تفکر خود را بهبود ببخشند، استراتژی‌های متفاوتی را امتحان کنند و خطاهای خود را شناسایی نمایند. OpenAI پیش‌بینی می‌کند که مدل جدید توسط محققان در حوزه‌های مراقبت‌های بهداشتی برای حاشیه‌نویسی داده‌های توالی سلولی، توسط فیزیکدانان برای تولید فرمول‌های ریاضی و توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم‌های هوش مصنوعی موجود عمدتاً نسخه‌های پیشرفته‌تری از تکمیل خودکار هستند که به جای تفکر واقعی از طریق یک سوال، پاسخ‌ها را بر اساس آمار تولید می‌کنند، به این معنا که آن‌ها کمتر از آنچه به نظر می‌رسد هوشمند هستند. با استفاده از مدل O1، این شرکت ادعا می‌کند که به نوع جدیدی از مدل‌های هوش مصنوعی دست یافته است که برای مشارکت در حل مسائل پیچیده و تفکر منطقی طراحی شده‌اند و شمارنده را به 1 بازگردانده‌اند.

OpenAI در یک پست وبلاگی که جزئیات مدل جدید را توضیح می‌دهد، بیان کرده است که این مدل به طور مشابه با دانشجویان دکترا در حل وظایف چالش‌برانگیز در فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی عمل می‌کند و در ریاضیات و کدنویسی برتری دارد. به عنوان مثال، مدل پرچمدار فعلی آن، GPT-4o، تنها 13 درصد از مسائل را در آزمون مقدماتی المپیاد بین‌المللی ریاضی به درستی حل کرده است، در حالی که O1، 83 درصد از مسائل را حل کرده است.

با این حال، مدل جدید فاقد قابلیت‌هایی مانند مرور وب یا امکان آپلود فایل‌ها و تصاویر است. و به گفته سایت ورج، در مقایسه با GPT-4o، در پردازش درخواست‌ها بسیار کندتر است. علی‌رغم اینکه O1 زمان بیشتری برای بررسی خروجی‌های خود دارد، مشکل “توهمات” را حل نکرده است – اصطلاحی برای مدل‌های هوش مصنوعی که اطلاعات را خودساخته می‌کنند. باب مک‌گرو، مدیر ارشد تحقیقاتی شرکت، به سایت ورج گفته است که نمی‌توان گفت توهمات کاملاً حل شده‌اند.

O1 هنوز در مرحله اولیه توسعه قرار دارد. OpenAI آن را به عنوان «پیش‌نمایش» معرفی کرده و از امروز، آن را تنها برای مشتریانی که برای ChatGPT پرداخت می‌کنند و با محدودیت‌هایی در تعداد سوالاتی که می‌توانند در هفته بپرسند، در دسترس قرار داده است. علاوه بر این، OpenAI در حال راه‌اندازی O1-mini است، نسخه‌ای سبک‌تر که به گفته شرکت، به ویژه برای کدنویسی طراحی شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا