بررسینرم افزار و اینترنت

بررسی اپل iOS 18: نگاهی به قابلیت ها و پیشرفت ها

جدیدترین به‌روزرسانی اپل برای iOS 18، ویژگی‌های سفارشی‌سازی و iMessage بیشتری را برای آیفون به همراه آورده است. با این وجود، اطلاعات مهم و تبلیغاتی اپل در آن دیده نمی‌شود. پاییز فرا رسیده و این به معنای عرضه سیستم عامل جدیدی توسط اپل برای آیفون‌ها است. در سال 2024، دستگاه‌های جدید محدود به خانواده آیفون 16 هستند، در حالی که iOS 18 نرم‌افزاری است که بر روی آنها اجرا می‌شود.

با این حال، پس از به‌روزرسانی‌های چند سال اخیر، به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بیشتر تغییرات اپل را می‌توان به عنوان بهبودهای کیفیت زندگی در نظر گرفت. انتظار نمی‌رود که این تغییرات پیشگامانه باشند، اما معمولاً برای کاربران جالب هستند و می‌توانند از آن‌ها لذت ببرند. به جز یک مجموعه مهم که غایب است، بسیاری از تغییرات iOS 18 را می‌توان به همین شکل توصیف کرد.

بدون Apple Intelligence

قابلیت‌های Apple Intelligence در iOS 18، که به عنوان ویژگی برجسته‌ای برای توجه قرار گرفته‌اند، نشان‌دهنده تلاش اپل برای پیشتازی در حوزه فناوری، به ویژه در زمینه هوش مصنوعی و هوش مصنوعی خلاق هستند. با این وجود، مشکل اصلی این است که ویژگی‌ها در نسخه اولیه قابل لذت بردن نیستند.

این ویژگی‌ها به عنوان بخشی از خود iOS 18 در دسترس نبوده و کاربران باید منتظر بمانند تا با انتشار iOS 18.1، برخی از این عناصر را تجربه کنند. بر اساس آزمایش‌های بتای iOS 18.1، موج اول شامل مجموعه‌ای از ابزارهای نوشتاری است که قادر به انجام کارهایی مانند تصحیح و بازنویسی متن هستند. همچنین، قابلیت‌های تصویری مانند Clean Up for Photos وجود دارند که می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی خلاق، نواقص ناخواسته را از تصاویر شما حذف کنند.

Image Playground، که تصاویری را از اعلان‌ها تولید می‌کند و در برنامه‌های مختلف iOS قابل استفاده است، و Genmoji که انعطاف‌پذیری بیشتری را به ارتباطات گرافیکی در مکالمات iMessage می‌بخشد، نیز بسیار مفید خواهند بود. این ویژگی‌ها و بسیاری دیگر در راه هستند و با Apple Intelligence عرضه خواهند شد. اما مشکل اینجاست که این ویژگی‌ها، علی‌رغم اهمیتشان، بخشی از نسخه اصلی iOS 18 نیستند. اگر به نسخه‌های بتا اعتماد کنید، ممکن است هنگام عرضه نهایی، کامل نباشند.

نسخه‌های بتا ابتدا ویژگی‌های ویرایش متن را قبل از Clean Up for Photos داشتند، اما در زمان عرضه، Image Playground و Genmoji موجود نبودند. هنوز در مورد سیری صحبت نکرده‌ایم. فراتر از یک رابط کاربری رنگارنگ و جذاب، سیری قرار است هوشمندتر از پیش باشد. این به دلیل درک سیری از زمینه‌های شخصی است، به این معنا که روابط شما با دیگران در پیام‌ها، ایمیل‌ها، عکس‌ها، رویدادهای تقویم، فایل‌ها و غیره را می‌فهمد.

این تحلیل باید به سیری امکان دهد تا پاسخ‌هایی به سؤالات پیچیده مانند “چه زمانی پرواز مادرم فرود می‌آید” بدهد، با استفاده از اطلاعات قبلی مرتبط با او. سیری همچنین قادر خواهد بود اقداماتی را در اپلیکیشن های اصلی و متفرقه انجام دهد، مانند ویرایش‌های ابتدایی عکس. این قابلیت می‌تواند محتوای صفحه را درک کند و بر اساس آن به سؤالات پاسخ دهد. با پردازش انعطاف‌پذیرتر پرسش‌ها، سیری باید با ادغام با ChatGPT، مزایای بیشتری را ارائه دهد. ممکن است وقتی اپل آن را منتشر می‌کند، به یکباره در دسترس نباشد.

این موضوع برای نسخه‌های جدید نرم‌افزار اپل غیرمعمول نیست، چرا که اغلب ویژگی‌های iOS را مدتی پس از انتشار اصلی ارائه می‌دهد. برای ویژگی‌های کم‌اهمیت‌تر، کاربران به مدت طولانی این رویه را پذیرفته‌اند. با این حال، مشکلی که وجود دارد این است که اپل قدرت بازاریابی خود را پشت پروژه Apple Intelligence قرار داده است.

این واقعیت که اپل مدت‌ها قبل از اینکه کاربران آیفون بتوانند از تمامی امکانات آن استفاده کنند، تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌دهد، ممکن است برای برخی ناراحت‌کننده باشد. زمانی که ویژگی‌های اصلی نرم‌افزاری همراه با یک دستگاه جدید مانند آیفون 16 عرضه می‌شود، مردم انتظار دارند که این ویژگی‌ها به طور همزمان در دسترس باشند.

علاوه بر این، وقتی این ویژگی‌ها واقعاً عرضه می‌شوند، برای همه قابل دسترسی نخواهند بود. دارندگان آیفون 16 خوش شانس خواهند بود چرا که دستگاه‌هایشان از این ویژگی‌ها پشتیبانی می‌کنند. دارندگان آیفون 15 پرو نیز می‌توانند از این ویژگی‌ها بهره‌مند شوند، چرا که سخت‌افزار آن‌ها قادر به اجرای نسخه بتا بوده است. این مشکل نیز وجود دارد که هر کسی که آیفونی قدیمی‌تر از این مدل‌ها دارد، نمی‌تواند از Apple Intelligence استفاده کند.

آنها همچنان می‌توانند iOS 18 را نصب کنند، اما این ویژگی‌ها بدون ارتقاء در دسترس نخواهند بود. وقتی Apple Intelligence سرانجام به بازار عرضه شود، به کاربران کمک خواهد کرد تا احساس کنند که iOS 18 واقعاً یک به‌روزرسانی پیشرفته است. اما تا آن زمان، باید منتظر ماند.

لاک اسکرین و هوم اسکرین

iOS 18 تعداد گزینه‌های سفارشی‌سازی موجود را گسترش می‌دهد. این روندی است که در چند نسل گذشته دیده شده، اما iOS 18 آن را به سطحی جدید و دقیق‌تر می‌برد. شروع کار با لاک اسکرین است، اولین چیزی که هنگام باز کردن قفل آیفون مشاهده می‌کنید. پیش از این، شما به دکمه‌های چراغ قوه و دوربین محدود بودید تا بتوانید به سرعت و بدون نیاز به باز کردن کامل قفل، آن‌ها را فعال کنید.

حالا، در قالب گزینه‌های سفارشی‌سازی معمول صفحه قفل، می‌توانید این دکمه‌ها را با چیزهای دیگری جایگزین کنید. اپل به طور پیش‌فرض چندین گزینه متفاوت را ارائه می‌دهد، بنابراین می‌توانید به سرعت به کنترل از راه دور Apple TV یا برنامه Translate دسترسی پیدا کنید. دسترسی سریع به چراغ قوه در گذشته بسیار کاربردی بود، اما امکان تغییر آن با چیز دیگری، یک پیشرفت بزرگ است.

سفارشی‌سازی به صفحه اصلی نیز گسترش یافته است، جایی که می‌توانید آیکون‌ها را با دقت بیشتری روی صفحه قرار دهید. همچنان یک شبکه برای هماهنگی وجود دارد، اما اکنون می‌توانید با دقت بیشتری آیکون‌ها را موقعیت‌دهی کنید. قطعاً، هنگامی که آیکون‌های انتخابی خود را به گروه دیگری منتقل می‌کنید، همچنان امکان علامت‌گذاری وجود دارد، اما اکنون با در نظر گرفتن فاصله‌گذاری. شما می‌توانید فضاهای خالی را در شبکه ایجاد کنید که در آن آیکون‌ها معمولاً به سمت بالا و چپ حرکت می‌کنند تا فضا به طور خودکار پر شود.

اگر آیکونی را از گروه خارج کنید، شبکه همچنان فرو می‌ریزد، بنابراین نمی‌توانید در یک شبکه تقریباً پر شکاف ایجاد کنید. با این حال، می‌توانید آیکون‌ها را جدا کرده و آن‌ها را از گروه خارج کنید و در این فرآیند فضای خالی ایجاد کنید. این به کاربران اجازه می‌دهد تا با کمی تلاش، آیکون‌ها را دقیقاً در جایی که می‌خواهند قرار دهند. اگر پس‌زمینه‌ای دارید که شامل عنصری است که می‌خواهید آن را ببینید و توسط آیکون‌ها پوشیده نشود، می‌توانید فضای کافی برای دیدن آن فراهم کنید.

عکس‌های خانوادگی یا حیوانات خانگی به عنوان پس‌زمینه، دیگر پر از آیکون‌ها و ویجت‌هایی نیستند که چهره‌ها را بپوشانند، مگر اینکه شما اجازه دهید. اگر نمی‌خواهید برچسب‌هایی روی برنامه‌های خود داشته باشید، می‌توانید آنها را حذف کنید. یک حالت بزرگ جدید، اندازه مربع آیکون را افزایش می‌دهد و در عین حال نام مرتبط را مخفی می‌کند. این یک انتخاب زیباشناختی است، اما اگر برنامه‌ها را بیشتر بر اساس آیکون تشخیص می‌دهید تا نام، می‌تواند مفید باشد.

اگر اپلیکیشن های مشابهی دارید، ممکن است کمی مشکل‌ساز شود، اما در اکثر موارد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. با تداوم سفارشی‌سازی برنامه، حالت تاریک iOS اکنون با گزینه‌های آیکون اضافی بهبود یافته که ظاهر آنها را تغییر می‌دهد. نسخه‌های روشن و تاریک آیکون‌ها اکنون در دسترس هستند. برای بسیاری از برنامه‌های اپل، طرح‌ها به سبکی بسیار تیره‌تر با برجسته‌های رنگی در عناصر لوگو تغییر می‌کنند.

این تغییر برای برنامه‌های شخص ثالث نیز صادق است، مانند آیکون‌هایی که عمدتاً سفید هستند و پس‌زمینه‌شان به رنگ سیاه درمی‌آید. در مواردی، رنگ‌ها به صورت معکوس درمی‌آیند، مثلاً لوگوی سفید روی پس‌زمینه نارنجی به لوگوی نارنجی روی پس‌زمینه سیاه تبدیل می‌شود. برای کسانی که به دنبال طرح رنگی یکپارچه‌تری هستند، گزینه‌ای برای نمادهای رنگی وجود دارد که شبیه به حالت تیره است، با این تفاوت که رنگ‌های دیگر نماد را می‌توان به رنگ دلخواه تغییر داد.

برای آیکون‌های چندرنگ، رنگ برجسته همچنان به کار می‌رود اما با تنوع سایه‌ها، به گونه‌ای که آیکون قابل تشخیص باقی می‌ماند. این تغییرات حتی بر ویجت‌ها نیز تأثیر می‌گذارد، بنابراین همه آن‌ها با طرح رنگی انتخابی شما هماهنگ می‌شوند. این ویژگی قطعاً برای کسانی که می‌خواهند زیبایی ظاهری تمیز و یکدستی برای صفحه نمایش دستگاه خود داشته باشند، جذاب است. با این حال، این امکان که برنامه‌ها را بر اساس رنگ‌شان تشخیص دهید، از دست می‌رود که ممکن است برای برخی کاربران مشکل‌ساز باشد.

مرکز کنترل

مرکز کنترل، که لیستی از کنترل‌های ضروری آیفون شما را ارائه می‌دهد، در iOS 18 دچار تغییراتی شده است. هرچند که در iOS 17 می‌توانستید کنترل‌ها را تا حدودی شخصی‌سازی کنید، اما اکنون امکانات بیشتری برای تغییر ظاهر وجود دارد. اکنون مرکز کنترل به یک ویژگی چند صفحه‌ای تبدیل شده است. شما می‌توانید چندین صفحه ایجاد کنید و با کشیدن به بالا و پایین، عناصر را بهتر سازمان‌دهی کنید.

برای مثال، می‌توانید در بالاترین صفحه، کنترل‌های ضروری را قرار دهید و در صفحه بعدی، کنترل‌های مربوط به Apple Music خود را داشته باشید. یک صفحه دیگر می‌تواند شامل ویجت‌های HomeKit باشد، در حالی که یک صفحه دیگر می‌تواند تمام تنظیمات اتصال شما را، مانند بلوتوث و Wi-Fi، در بر بگیرد. شما می‌توانید تا ده صفحه در مرکز کنترل تنظیم کنید، که ممکن است برای بسیاری از کاربران آیفون زیاد باشد.

با این حال، داشتن این گزینه، به ویژه از نظر سازمانی، یک امکان ارزشمند است. در مورد چگونگی قرار دادن عناصر در صفحات، اپل فرآیند را نسبت به گذشته بسیار ساده‌تر کرده است. کاربران اکنون تنها با نگه داشتن انگشت خود روی صفحه، می‌توانند وارد حالت ویرایش شوند، همانند آنچه در صفحه اصلی انجام می‌شود. این بار، اگر می‌خواهید آیکون‌های عناصر مرکز کنترل را حذف کنید، آنها نماد منفی در گوشه بالا سمت چپ دارند.

در گوشه پایین سمت راست، یک عنصر منحنی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد آیکون‌ها را به نسخه‌های بزرگ‌تر و به سبک ویجت تغییر دهید. شما همچنین می‌توانید صفحه را مانند برنامه‌های صفحه اصلی با فشار دادن و کشیدن آن‌ها از یک مکان به مکان دیگر مرتب کنید. اگر بخواهید، می‌توانید فضاهای خالی را در طرح ایجاد کنید. افزودن گزینه‌ها به مرکز کنترل بسیار آسان است، چرا که گزینه «افزودن کنترل» در پایین صفحه ویرایش قرار دارد.

این فهرست، کنترل‌ها و مجموعه‌هایی به سبک ویجت را نمایش می‌دهد که می‌توانید به مرکز کنترل اضافه کنید و تعداد زیادی از عملکردها را پوشش می‌دهد. این‌ها به دسته‌هایی مانند عملکردهای ساعت، نمایشگر و روشنایی، و کیف پول تقسیم می‌شوند. این بخش شامل توابع دسترسی متعددی است، از جمله بخش‌هایی برای عملکردهای دسترسی شنوایی، حرکتی و بینایی. در حالی که عملکردهای دسترسی همچنان در برنامه تنظیمات مدیریت می‌شوند، امکان دسترسی سریع به آن‌ها از طریق مرکز کنترل، یک امکان عالی برای کسانی است که به آن‌ها نیاز دارند.

این لیست تنها به انتخاب‌های اپل از برنامه‌ها و عملکردهای آیفون محدود نمی‌شود. کنترل‌های شخص ثالث نیز پشتیبانی می‌شوند، بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند ابزار برنامه‌های خود را از طریق مرکز کنترل گسترش دهند. با استفاده بیشتر از این فرصت، این می‌تواند به یک ویژگی جذاب در آینده تبدیل شود. چون بسیاری از کنترل‌های مرکز کنترل به لطف تغییرات دیگر شخصی‌سازی، از صفحه قفل نیز قابل دسترسی هستند، این می‌تواند به یک تغییر ویژگی مفید در آینده تبدیل شود.

اپلیکیشن Photos

یکی از بزرگترین تغییرات در به‌روزرسانی iOS 18، احتمالاً اپلیکیشن Photos است. ناوبری در نسخه iOS 17 ساده بود، با یک سیستم تب ناوبری پایه که دسترسی به بخش‌های مورد نظر برای انجام کارهای مختلف را آسان می‌کرد. این سیستم اکنون با برنامه جدیدی که یک رابط یکپارچه را ارائه می‌دهد، جایگزین شده است. در ابتدا، با یک شبکه منظم از تاریخچه عکاسی خود مواجه می‌شوید، اما بعد از آن، باید انتظار پیمایش زیادی را داشته باشید.

با کشیدن انگشت به پایین، شبکه کامل با جستجو در بالا و گزینه‌های فیلتر و ترتیب مجدد در پایین نمایان می‌شود. می‌توانید ماه‌ها یا سال‌ها را انتخاب کنید و رسانه‌های خود را که بر اساس تاریخ دسته‌بندی شده‌اند، مشاهده کنید، و با ضربه زدن به یک سال، به نمای ماه‌های آن دوره دسترسی پیدا کنید. اگر به دنبال چیزی فراتر از دسترسی فوری یا تقسیم‌بندی بر اساس زمان در آرشیو تصاویر خود هستید، به سمت بالا بکشید.

اپل تمام عناصر را به جای یک منوی قابل دسترس، در زیر شبکه قرار داده است. در اولین دسترسی، با مجموعه‌هایی مانند روزهای اخیر، افراد و حیوانات خانگی، و مجموعه‌های پین شده مواجه می‌شوید. پس از پیمایش خاطرات گذشته و عکس‌های برجسته، به گزینه‌هایی مانند Media Types، Utilities و Albums می‌رسید. با پیمایش به سمت راست و پایین، می‌توانید این مشکل را حل کنید، جایی که گزینه‌ای برای سفارشی‌سازی و ترتیب دادن مجدد عناصر برنامه Photos در زیر شبکه وجود دارد.

بسته به ارزشی که برای پیشنهادات اپل قائل هستید، ممکن است بخواهید انواع رسانه‌ها را در اولویت قرار دهید، یا مواردی مانند روزهای اخیر و افراد و حیوانات خانگی را در فهرست پایین‌تری بچینید. همچنین می‌توانید برخی عناصر را غیرفعال کنید تا در انتهای لیست ظاهر شوند. اگر تمایلی به مشاهده سفرها در لیست خود ندارید، می‌توانید آن‌ها را کاملاً حذف کنید. بازسازی لیست‌ها کمک می‌کند، اما نیاز به جستجو در برنامه برای یافتن آنچه می‌خواهید را از بین نمی‌برد؛ تنها مقدار اسکرول لازم را کاهش می‌دهد.

کاربران iPadOS 18 همچنان می‌توانند از نوار کناری برای دسترسی به مجموعه‌های پین‌شده و گزینه‌های ضروری استفاده کنند. متأسفانه، نسخه iOS 18 فاقد نوار کناری مشابهی است که همین عملکرد را ارائه دهد. آنچه قطعاً بهبود یافته، نحوه‌ی گروه‌بندی خودکار تصاویر توسط Photos برای اشتراک‌گذاری آسان‌تر است. به عنوان مثال، مجموعه‌هایی بر اساس سفرهای شما، روزهای اخیر عکاسی و گروه‌هایی در زیرمجموعه‌های افراد و حیوانات خانگی ایجاد می‌کند.

قابلیت ایجاد مونتاژهایی از رویدادها به عنوان Memories نیز مفید است، به گونه‌ای که اتوماسیون اکنون با یک قوس داستانی همخوانی دارد، نه تنها با ترتیب زمانی. علاوه بر این، در اضافه کردن تیتراژ و موسیقی به این قطعات بسیار ماهر است. این برنامه همچنین گزینه‌های بیشتری برای شخصی‌سازی صفحه اصلی آیفون ارائه می‌دهد. پیشنهادات تصویر زمینه با یک ضربه سریع شما را به منوی ویرایش صفحه قفل هدایت می‌کند تا تغییرات را اعمال کنید.

اپل عناصر هوشمند زیادی را در Photos ادغام کرده، اما هنوز برخی از ویژگی‌ها در دست توسعه هستند. با عرضه Apple Intelligence، جستجوی عکس و ویدیو به زبان طبیعی امکان‌پذیر می‌شود، بنابراین می‌توانید به راحتی تصاویری مانند “گربه سفید روی صندلی” را جستجو کنید. ابزار Clean Up نیز برای حذف فتوبمب‌ها و سایر عناصر ناخواسته از تصاویر معرفی شده است. Memories نیز با استفاده از Apple Intelligence تقویت شده و بر اساس توضیحات، خاطرات را می‌سازند.

اپلیکیشن Messages

Messages همواره قابل اعتماد بوده و در طول سال‌ها تغییر چندانی نکرده‌اند. پس از به‌روزرسانی‌های عمده در Photos، حالا Messages تحت تغییرات امسال بسیار جزئی‌تر قرار گرفته است. واضح‌ترین و احتمالاً پرکاربردترین تغییر، افزودن امکانات قالب‌بندی متن است که به شما اجازه می‌دهد پیام‌هایتان را با فرمت‌های مختلف بنویسید. شما همچنان مجموعه‌ای از متن‌های پررنگ، مورب، زیرخط‌دار، خط‌خورده و برخی نسخه‌های متحرک را در اختیار دارید.

Tapback‌ها اکنون قابلیت استفاده از هر ایموجی یا استیکری را دارند و روش‌های بیشتری برای پاسخ دادن به پیام‌ها فراهم می‌کنند، که این امر بسیار مفید است، چرا که گزینه‌های قبلی تپ‌بک اپل بسیار ابتدایی بوده‌اند و این تغییر حداقل امکان پاسخ دادن با میم‌ها را فراهم می‌کند. یک تغییر کمتر هیجان‌انگیز اما ضروری، معرفی خدمات ارتباطی غنی یا RCS است که امکان ارسال پیام‌هایی شبیه به سبک iMessage را به افرادی که از محصولات اپل استفاده نمی‌کنند می‌دهد، اما همچنان مشکل حباب‌های آبی و سبز را حل نمی‌کند.

پس از موفقیت‌های قبلی اپل در ویژگی‌های اضطراری مبتنی بر ماهواره، برخی از قابلیت‌های معمول پیام‌رسان را نیز بهبود بخشیده است. Messages از طریق ماهواره‌ به شما این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به سیگنال تلفنی یا دسترسی به اینترنت، پیام‌های خود را به دیگران ارسال کنید. کاربرانی که خارج از شبکه هستند نیز می‌توانند از پیام‌های کوتاه (SMS) از طریق ماهواره و حتی iMessage با رمزگذاری کامل، شکلک‌ها، Tapbacks و پاسخ‌ها استفاده کنند.

این قابلیت، افزوده‌ای عالی به ویژگی‌های پیشین مبتنی بر ماهواره با تمرکز بر موقعیت‌های اضطراری است. اگرچه این ویژگی بیشتر برای توانایی اطلاع‌رسانی به خانواده در هنگام کمپینگ مفید است تا استفاده از ایموجی ها. برای آیفون‌هایی که دارای جزیره پویا هستند، اکنون یک فعالیت زنده برای iMessage از طریق ماهواره وجود دارد که نشان می‌دهد آیا به سیستم مبتنی بر فضا متصل هستید یا خیر.

این ویژگی نیز برای اطلاعیه‌های فوری بسیار مفید است، زیرا گاهی اوقات بسته به موقعیت جغرافیایی شما در جهان، ممکن است به ماهواره دسترسی داشته باشید. اما احتمالاً بهترین ویژگی، که برای اکثر کاربران مفید خواهد بود، “ارسال بعدی” است که به کاربران اجازه می‌دهد زمان ارسال پیام خود را انتخاب کنند.

این ویژگی می‌تواند برای انواع مختلفی از پیام‌ها مفید باشد، اما می‌توانید تصور کنید که از نظر مراقبت‌های بهداشتی چقدر می‌تواند مفید باشد. ارسال پیام به یکی از عزیزانتان برای به یادآوری مصرف به موقع داروهایشان می‌تواند یک گزینه عالی باشد، به خصوص اگر شما برای یادآوری به آنها در کنارشان نیستید.

امنیت و حریم خصوصی

این نسخه همچنین شامل یک نوآوری بزرگ دیگر است که بخش مهمی از اکوسیستم اپل را دگرگون می‌کند: Passwords. جاکلیدی پیش از این به‌عنوان محل اصلی ذخیره‌سازی اطلاعات شناخته شده بود و اگر به درستی تنظیم شده بود، در اکوسیستم اپل کارآمد بود. مشکل اینجا بود که برای کاربران عادی واضح نبود که چگونه باید آن را مدیریت کنند، بدون اینکه سیستم عامل دستور خاصی بدهد.

با اپلیکیشن Passwords، کاربران به راحتی می‌توانند به رمزهای عبور حساب‌های خود دسترسی پیدا کنند، از جمله رمزهای عبور Wi-Fi، در یک مکان متمرکز. این اپلیکیشن به لطف قابلیت دسترسی در ویندوز، به صورت خودکار در چندین دستگاه و حتی در محصولات غیر اپل نیز کار می‌کند. همچنین امکان اشتراک‌گذاری رمزهای عبور و کلیدهای ورود با اعضای خانواده در صورت نیاز وجود دارد.

تغییر به اپلیکیشن Passwords ممکن است برخی از کاربران را متقاعد کند که از خدمات برنامه‌های رمز عبور شخص ثالث استفاده نکنند. این ممکن است جبرانی برای آنچه که اپل پیش‌تر به کاربران ارائه داده است باشد، اما به شیوه‌ای قابل فهم‌تر و دسترس‌پذیرتر. در حالی که Passwords به عنوان یک برنامه گامی به جلو در حفظ حریم خصوصی کاربران است، اپل همچنین چندین بهبود امنیتی و حریم خصوصی دیگر را نیز از جمله تغییرات مخصوص برنامه‌ها ارائه می‌دهد.

می‌توانید قفل‌هایی را به اپلیکیشن ها اضافه کنید که تنها با استفاده از Face ID قابل باز شدن هستند. این امر در نگاه اول ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، چرا که ابتدا باید قفل آیفون را باز کنید، اما اگر کسی پس از باز کردن قفل آیفون به آن دسترسی پیدا کند، منطقی است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که آیفون خود را به کودکی می‌دهید تا با یوتیوب یا بازی‌ها سرگرم شود، آخرین چیزی که می‌خواهید این است که او به ایمیل‌های کاری شما دسترسی پیدا کند.

به همین ترتیب، این قابلیت می‌تواند از تلاش‌های یک همکار کنجکاو برای دیدن آخرین عکس‌های شما جلوگیری کند. شما می‌توانید گامی فراتر بردارید و اپلیکیشن ها را به طور کامل از دید مخفی کنید. آنها نه تنها در برابر دسترسی دیگران قفل می‌شوند، بلکه به طور کامل پنهان می‌مانند (حتی بدون هیچ نوع اعلان قابل رویتی). برنامه‌ها در یک پوشه قفل‌شده و مخفی قابل دسترسی هستند. در حالی که این می‌تواند برای دور نگه داشتن دوستان کنجکاو مفید باشد، اما یک لایه حفاظتی جدی‌تری نیز فراهم می‌کند.

در شرایطی مانند روابط خشونت‌آمیز یا زمان‌هایی که استفاده از اپلیکیشن های خاص ممکن است در برخی فرهنگ‌ها یا حکومت‌ها مشکل‌ساز باشد، یک خط دفاعی اضافی ارائه می‌دهد. این ویژگی ممکن است به نظر بی‌اهمیت برسد، اما برای کسانی که به آن نیاز دارند، ارزشمند است. همانطور که معمول است، اپل ویژگی‌های امنیتی بیشتری را ارائه داده، مانند قابلیت Communication Safety که محتوای حساس را از دید کودکان مخفی می‌کند، مگر اینکه رمز عبور Screen Time وارد شود.

از آنجا که برنامه‌ها می‌توانند به راحتی از لیست تماس‌های شما استفاده کنند، مثلاً برای انتقال اطلاعات به جمع‌آوران داده‌های بازاریابی، اپل همچنین به کاهش این نوع دسترسی کمک کرده است. به جای اشتراک‌گذاری کامل لیست تماس‌ها با یک اپلیکیشن، می‌توانید تنها مخاطبین خاص مورد نیاز را به اشتراک بگذارید. این محدودیت‌ها به بلوتوث نیز تسری یافته‌اند، با فرایندی برای راه‌اندازی لوازم جانبی جدید که امکان جفت‌شدن دستگاه‌ها را فراهم می‌کند و همزمان، ارسال داده‌ها را به گونه‌ای محدود می‌کند که از تداخل با سایر دستگاه‌های بلوتوث نزدیک جلوگیری می‌کند.

اپل، مدیریت تنظیمات حریم خصوصی را برای هر برنامه به شکلی بسیار ساده‌تر فراهم کرده است. درون برنامه تنظیمات جدید، که ظاهری به‌روز شده دارد و لیست طولانی برنامه‌ها را به صفحه خود اضافه کرده است، تنظیمات حریم خصوصی و امنیت به‌روزرسانی قابل توجهی دریافت کرده‌اند. اکنون، مشاهده انواع داده‌هایی که با برنامه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند بسیار آسان‌تر شده است.

همچنین، غیرفعال کردن دسترسی‌های خاص به داده‌ها برای برنامه‌های مجزا، مانند دسترسی به دوربین یا HomeKit، ساده‌تر شده است. اپل همواره به حفظ حریم خصوصی و امنیت افتخار می‌کرده و سال‌هاست که در این زمینه فعالیت می‌کند. اکنون، مدیریت این موارد برای کاربران بسیار آسان‌تر شده است.

اپلیکیشن Notes و Calculators

تغییرات زیادی در برنامه Notes اعمال شده که استفاده از آن برای خط‌نویسی دیجیتال را دشوارتر می‌کند. ابتدا، قابلیت‌های متعددی برای ضبط صدا وجود دارد. شما می‌توانید صداها را ضبط کرده و آن‌ها را در کنار یادداشت‌های نوشتاری و تصویری خود ذخیره کنید. این قطعاً به بازخوانی و شنیدن دوباره صحبت‌های شما در آینده کمک خواهد کرد، مخصوصاً که گوش دادن به برخی اطلاعات بسیار ساده‌تر از دیدن سایر انواع آن‌ها است.

ضبط صدا تنها به یادداشت‌های شخصی محدود نمی‌شود، بلکه شما می‌توانید تماس‌های تلفنی را هم ضبط کنید. ضبط تماس‌ها برای مقاصد شخصی، مخصوصاً برای کسانی که به کلمات اهمیت می‌دهند مانند وکلا، بسیار مفید است و حتی به اطلاع‌رسانی به همه طرف‌ها در مورد ضبط تماس نیز می‌پردازد.

چیزی که حتی بهتر است، این است که هم ضبط‌های صوتی و هم تماس‌های تلفنی می‌توانند به صورت زنده تبدیل به متن شوند و متنی را در اختیار شما قرار دهند که با صدا همزمان باشد. این برای جستجوی سریع در میان صداهای ضبط شده بسیار مفید است، چرا که می‌توانید متن را همزمان با صدا دنبال کنید. برای دانشجویان دانشگاه، تصور اینکه این امکانات ضبط محاضرات و یادداشت‌برداری را بسیار آسان‌تر می‌کند، دشوار نیست.

برای بهبود خوانایی متون طولانی، اکنون پنج رنگ برجسته برای انتخاب ارائه شده است. این ممکن است بیش از حد به نظر برسد، اما متن‌های رنگی می‌توانند روشی عالی برای مطالعه باشند. همچنین، امکان جمع‌آوری بخش‌هایی از متن در یک متن بسیار طولانی وجود دارد. یکی از ویژگی‌های جالب یادداشت‌برداری، یادداشت‌های ریاضی است که برای اهداف تحصیلی مفید هستند. این قابلیت در برنامه Notes و از طریق ماشین حساب قابل دسترسی است، که نوشتن فرمول‌ها و معادلات و مشاهده نتایج فوری، حتی نمودارها، را ممکن می‌سازد.

قابلیت یادداشت‌های ریاضی به تخصیص و درک متغیرها در معادلات نیز گسترش یافته است. در ماشین حساب، علاوه بر ورودی‌های یادداشت‌برداری، تاریخچه، تبدیل واحد، و عبارات قابل ویرایش نیز در دسترس هستند. شما حتی می‌توانید از ماشین حساب علمی در حالت پرتره استفاده کنید، بدون نیاز به تغییر جهت به حالت منظره.

این عناصر ریاضی در جاهای دیگر نیز کاربردی هستند. به عنوان مثال، اگر در برنامه‌های Messages یا Mail باشید، ممکن است پیشنهاداتی از نتایج ریاضی که قبلاً روی آنها کار کرده‌اید را ببینید و بتوانید آنها را در یک مکالمه وارد کنید. گسترش قابلیت‌های ریاضی ممکن است برای علاقه‌مندان به ریاضی جذاب باشد، اما همه می‌توانند از دسترسی سریع به ریاضیات در زندگی روزمره خود بهره‌مند شوند.

سافاری بهتر

اپل تجربه مرور را بهبود بخشیده است، به ویژه برای صفحاتی که برای مرور وب‌سایت‌های موبایل طراحی شده‌اند. برای آغاز، قابلیت Highlights قادر است جزئیات مفید یک صفحه را برای شما جستجو و شناسایی کند، مانند روش‌های دسترسی به مکان‌ها یا اطلاعات تماس. با توجه به طراحی پیچیده وب‌سایت‌های مدرن، گاهی اوقات کاربران به کمک نیاز دارند تا اطلاعات مورد نیاز خود را در صفحه بیابند.

در زمینه طراحی، اپل ویژگی‌ای به نام Hide Distracting Items را نیز ارائه داده است. همانطور که از نامش پیداست، شما می‌توانید این ابزار را در مرورگر Safari انتخاب کنید، سپس روی بخشی از وب‌سایت که می‌خواهید حذف شود ضربه بزنید و آن را از دید خود دور کنید. این مسئله ممکن است نگرانی‌هایی برای تبلیغ‌کنندگان ایجاد کند، اما اپل پیش‌تر اعلام کرده بود که این ویژگی با تغییر کد قابل بازنشانی است و به این صورت عمل نخواهد کرد.

این ویژگی در وب‌سایت‌هایی که دارای بنرها یا عناصر رابط کاربری هستند که بخشی از صفحه را می‌پوشانند، بسیار مفید است. همچنین، قابلیت Reader View فهرستی از محتوا را ارائه می‌دهد و زمانی که Apple Intelligence به طور کامل منتشر شود، خلاصه‌ای از مقالات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بهبود نقشه و بازی

Maps در این به‌روزرسانی تغییرات گسترده‌ای نداشته‌اند، مگر اینکه شما علاقه‌مند به پیاده‌روی باشید. نسخه 2024 شامل نقشه‌های توپوگرافی جدیدی است که به کوهنوردان نشان می‌دهد کدام تپه‌ها در مسیر پیاده‌روی بالقوه‌شان در بیابان قرار دارند. امکانات پیاده‌روی همچنین شامل ایجاد و ذخیره‌سازی مسیرهای پیاده‌روی برای استفاده در آینده می‌شود، با مسیرهای سفارشی که به صورت آفلاین قابل دسترسی هستند.

اگر در پارک‌های ملی آمریکا باشید، دسترسی به هزاران مسیر پیاده‌روی آماده نیز خواهید داشت. تمام مسیرهای مذکور دارای ناوبری گام‌به‌گام هستند، که در زمانی که ممکن است از مسیر اصلی دور شده باشید، بسیار کاربردی است. اگر بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانید و ترجیح می‌دهید با آیفون خود بازی کنید، حالت بازی بسیار کارآمد خواهد بود. هنگامی که بازی را شروع می‌کنید، به طور خودکار فعال می‌شود و چندین تنظیم را برای بهبود تجربه بازی شما اعمال می‌کند.

این حالت، فعالیت‌های پس‌زمینه را کاهش می‌دهد تا منابع بیشتری برای رندر و اجرای بازی در دسترس باشد. با ورود تدریجی عناوین AAA به آیفون، هر منبع بهینه‌سازی شده برای بازی ضروری خواهد بود. همچنین، لوازم جانبی بی‌سیم را پاسخگوتر می‌کند، از جمله کنترل‌کننده‌های بازی و AirPods، که صدای فضایی شخصی‌سازی شده برای بازی‌ها را نیز دریافت می‌کنند. این تغییرات، مخصوصاً برای گیمرهای حرفه‌ای مفید خواهند بود، اما کاربران عادی نیز از آن‌ها استقبال خواهند کرد.

HomeKit و CarPlay

HomeKit برای iOS 18 چندین افزودنی جدید دریافت کرده که بسیاری از آنها گام‌های بزرگی به سوی خانه‌های آینده کاملاً خودکار برداشته‌اند. باز کردن قفل‌ها به صورت هندزفری با کلیدهای Home یک ایده نوآورانه است. تعجب‌آور است که اپل پیش از این از این قابلیت برای استفاده با قفل‌های هوشمند استفاده نکرده بود.

همچنین، ارائه دسترسی مهمان به دستگاه‌های HomeKit مانند قفل‌ها، درهای گاراژ و سیستم‌های هشدار، یک پیشرفت منطقی دیگر است که باید پیش‌تر موجود می‌بود. ثبت 30 روز فعالیت مهمان، نگرانی‌ها در مورد دسترسی به عناصر امنیتی حساس خانه را کاهش می‌دهد. پشتیبانی از Matter برای دستگاه‌های بدون هاب نیز یک پیشرفت بزرگ است. با توجه به اینکه Matter و Thread در آینده در دستگاه‌های خانه هوشمند بیشتری استفاده خواهند شد، منطقی است که اپل خود را برای چنین احتمالی آماده کند.

یکی دیگر از فرصت‌های بزرگ، پشتیبانی از جاروبرقی‌های رباتیک در برنامه Home است. اکنون این امکان وجود دارد که Roomba شما بخشی از یک صحنه کامل به نام “جلسه تمیز کردن فوری” باشد، یا حداقل اکنون می‌توانید برای تمیز کردن ریزش‌های خود به Siri فرمان دهید. افزودن قابلیت مشاهده میزان مصرف برق و نرخ‌های خانه به HomeKit نیز جالب توجه است. این امکان، با دانستن میزان استفاده و هزینه‌ها، به شما اجازه می‌دهد تا نحوه عملکرد خانه خود را برای افزایش کارایی تغییر دهید.

در خارج از خانه و در حوزه CarPlay، گسترش صدای فضایی به سیستم‌های سرگرمی اطلاعاتی قطعاً منطقی است. اگر برای تنظیم صدای چند کاناله برای استفاده در حین حرکت هزینه کرده‌اید، صدای فضایی به شما کمک می‌کند تا از این سرمایه‌گذاری بهره بیشتری ببرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا