سخت افزار

5 تفاوت کلیدی هارد NAS با هارد دیسک های معمولی

در دورانی که برچسب‌هایی چون Gaming و AI و VR-ready تقریباً بر هر جزء کامپیوتری نصب می‌شود، شاید این سوال پیش آید که آیا هارد دیسک‌های مخصوص NAS یا کاربردهای سازمانی تنها حقه‌های بازاریابی هستند. با این وجود، هارد دیسک‌های NAS واقعاً دارای ویژگی‌های خاصی هستند که معمولاً در درایوهای استاندارد یافت نمی‌شوند. اگر می‌خواهید سرور ذخیره‌سازی خود را با هارد دیسک‌های اضافی به‌روزرسانی کنید، در اینجا پنج تفاوت کلیدی درایوهای NAS با نمونه‌های ارزان‌تر خود را بیان می‌کنیم.

دوره های گارانتی طولانی تر

همانند سایر اجزای یک کامپیوتر، درایوها نیز بی‌نقص نیستند. در واقع، هارد دیسک‌ها به آسانی می‌توانند گرد و غبار جمع کنند. در این شرایط است که پشتیبانی گارانتی اهمیت پیدا می‌کند. بیشتر تولیدکنندگان درایو، دوره‌های ضمانت طولانی‌تری را برای هارد دیسک‌های برتر خود ارائه می‌دهند و برخی حتی تا پنج سال پشتیبانی از محصولات سطح سازمانی خود را ارائه می‌دهند. اگر قصد دارید درایوهای بیشتری به سیستم NAS با دسترس‌پذیری بالا اضافه کنید، پشتیبانی گارانتی بهتر در هارد دیسک‌های سرور می‌تواند در صورت خرابی ناگهانی درایو مفید واقع شود.

تحمل بالاتر برای لرزش

چون هارد دیسک‌ها از قطعات مکانیکی ساخته شده‌اند، در برابر ضربه و لرزش آسیب‌پذیرند. در درایوهای کامپیوتر، معمولاً با قرار دادن هارد دیسک‌ها در قفسه‌ای مجهز به واشرهای لاستیکی و محکم کردن آنها، از آنها محافظت می‌شود. با این حال، تنظیمات NAS معمولاً شامل عملیات مداوم خواندن/نوشتن در درایوهایی هستند که نزدیک به هم قرار دارند. اگر این لرزش‌ها کنترل نشوند، می‌توانند به کاهش طول عمر هارد دیسک‌ها منجر شوند. بنابراین، درایوهایی که برای استفاده در NAS طراحی شده‌اند و مقاومت بیشتری در برابر لرزش دارند، برای سرورهای ذخیره‌سازی با کاربرد بالا گزینه‌ای بهتری هستند.

سریعتر در گزارش خطاها

گرچه این وظیفه بیشتر به سیستم عامل مربوط می‌شود، اما بیشتر هارد دیسک‌های NAS به محض تشخیص بدسکتورها و دیگر خطاهای جبران‌ناپذیر، هشداری را نمایش می‌دهند. این قابلیت‌ها که اغلب تحت عناوینی چون TLER (کنترل خطای با محدودیت زمانی) یا ERC (کنترل بازیابی خطا) شناخته می‌شوند، به شما این امکان را می‌دهند که با اطلاع از هرگونه خرابی احتمالی، از از دست رفتن داده‌ها پیشگیری کنید. متأسفانه، درایوهای معمولی دسکتاپ به کاربر در مورد خطاها هشدار نمی‌دهند. بنابراین، لازم است که از طریق برنامه‌هایی مانند CrystalDiskMark و دیگر نرم‌افزارها، به طور منظم سلامت درایو خود را بررسی کنید تا از وضعیت آن مطلع باشید.

مقاومت حرارتی بهتر

مانند ارتعاشات، هارد دیسک‌های فشرده در داخل شاسی کوچک می‌توانند حرارت زیادی تولید کنند. با وجود بیش از چهار درایو در یک NAS، بدون خنک‌کننده مناسب، به راحتی می‌توانند به دمای بحرانی برسند. چون گرما یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای درایوهای ذخیره‌سازی است، مقاومت هارد دیسک‌ها در برابر حرارت اهمیت زیادی دارد. درایوهای مخصوص NAS به طور متوسط نسبت به هارد دیسک‌های معمولی PC مقاومت بیشتری در برابر گرما دارند و اگر به داده‌هایتان اهمیت می‌دهید، استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود.

ماندگاری بیشتر

از انجام پشتیبان‌گیری مداوم تا آرشیو کردن حجم عظیمی از داده‌ها، فشار کاری بر روی NAS بسیار بیشتر از درایوهای معمولی است. این موضوع را با پیکربندی‌های RAID پیچیده که شامل نواری، آینه‌کاری و برابری هستند ترکیب کنید، و مشخص می‌شود که به درایوهای مقاومی نیاز دارید که بتوانند به صورت 24/7 کار کنند. درایوهای سازمانی برای کار مداوم طراحی شده‌اند و معمولاً می‌توانند در سرورهای ذخیره‌سازی پیشرفته به کار گرفته شوند و عملکرد پایداری برای سال‌ها داشته باشند.

درایوهای NAS نیز دارای معایبی هستند

هرچند که هارد دیسک‌های NAS برای عملیات سنگین مناسب‌تر هستند، اما به دلیل صدای بلندشان شناخته شده‌اند. چون برای استفاده در سرورها طراحی شده‌اند، اگر آن‌ها را به NAS اضافه کنید، با سطح بالایی از نویز مواجه خواهید شد. همچنین، قیمت آن‌ها بالاست و هزینه هر ترابایت می‌تواند هنگام خرید عمده مدل‌های با ظرفیت بالا، بسیار گران باشد.

با تکیه بر قطعات متحرک، حتی بهترین هارد دیسک‌های سازمانی نمی‌توانند سرعت انتقال بالای SSD‌ها را ارائه دهند. با این حال، برای عملیات ذخیره‌سازی که نیاز به نوشتن مداوم دارند، درایوهای NAS تجربه بهتری نسبت به سایر گزینه‌های موجود در بازار ارائه می‌دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا