بررسیموبایل و تبلت

بررسی سامسونگ گلکسی S24 FE

گوشی‌های میان‌رده Fan Edition سامسونگ، هرچند به پرچمداران گلکسی اس نمی‌رسند، اما به یک رویداد سالانه تبدیل شده‌اند. جدیدترین مدل، گلکسی S24 FE است که بسیاری از ویژگی‌های محبوب مدل‌های اصلی ژانویه، از جمله هوش مصنوعی گلکسی را به کار می‌گیرد و با یک برگه مشخصات ساده‌تر، به صرفه‌جویی در هزینه می‌پردازد.

این دستگاه از همان فرمول اولیه‌ای که برای گلکسی S23 FE به کار رفته بود، پیروی می‌کند، با این تفاوت که صفحه نمایش بزرگ‌تر و باتری قوی‌تری دارد، که به این معنی است که نسخه جدید با گلکسی اس 24 پلاس بیشتر سازگار است تا با گلکسی اس 24. با توجه به کاهش اخیر قیمت‌ها، مدل کوچک‌تر در صورت خرید، مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. با قیمت 649 پوند، آیا گلکسی S24 FE یک خرید هوشمندانه برای طرفداران سامسونگ است که به دنبال گوشی با صفحه نمایش بزرگ هستند، یا اینکه برای توصیه شدن، کاهش قیمت بیش از حدی داشته است؟ برای درک موضوع، به نقد و بررسی این گوشی جدید می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

از دور، تشخیص گلکسی S24 FE از گلکسی اس 24 پلاس کار دشواری است. به دلیل حاشیه‌های کمی ضخیم‌تر و 0.3 میلی‌متر ضخیم‌تر بودن (8 میلی‌متر در مقابل 7.7 میلی‌متر)، این مدل کمی بلندتر و پهن‌تر است. قطعاً این یک گوشی بزرگ است، اما کناره‌های مسطح آن فرصت زیادی برای گرفتن به دست می‌دهد.

سامسونگ این طراحی را به صورت عمده عرضه کرده و تنها تفاوت عمده، رنگ‌های متنوع ارائه شده برای شیشه پشتی و فریم آلومینیومی است. S24 FE دارای گزینه‌های رنگی آبی، نعنایی، و زرد (علاوه بر خاکستری و مشکی) است که بیشتر به رنگ‌های فلزی موجود در S24 شباهت دارد. روکش براق شیشه پشتی باعث می‌شود که اثر انگشت‌ها روی آن باقی بماند و فریم آلومینیومی مات سطح بالایی از زیبایی را ارائه می‌دهد.

همانند نسل قبلی، سینی سیم‌کارت در لبه بالایی قرار دارد، نه در پایین مانند سری اس 24. به جز این تفاوت چندانی وجود ندارد، و با همان سه لنز دوربین برجسته در پشت، دکمه‌های پاور و صدا در کنار، درگاه USB-C و بریدگی بلندگو در پایین، و دوربین سلفی پانچ در جلو ارائه می شود. حسگر اثرانگشت اپتیکال زیر نمایشگر کارایی دارد، اگرچه به اندازه حسگر اولتراسونیک موجود در گلکسی اس 24 اولترا سریع نیست.

همچنین، کمی به لبه پایینی گوشی نزدیک است. باز کردن قفل با چهره برای دور زدن صفحه قفل مفید است، اما برای اپلیکیشن‌های بانکی به اندازه کافی ایمن نمی‌باشد. با توجه به اینکه گوشی سال گذشته دارای مقاومت IP68 در برابر گرد و غبار و آب بود، وجود همان درجه حفاظتی در این مدل جای تعجب ندارد.

صفحه نمایش

در حالی که هر دو ممکن است 6.7 اینچی باشند، اما گلکسی S24 FE با ارتقای مهمی در وضوح، پنل AMOLED با وضوح 2340×1080 پیکسل خود را به نمایش می‌گذارد که بر روی هیچ انگشتی نمی‌نشیند. همچنان تیز و با جزئیات از طول بازوها به نظر می‌رسد و حاشیه‌های ضخیم‌تر هیچگونه حواس‌پرتی ایجاد نمی‌کنند.

نرخ تازه‌سازی دینامیکی از 60 تا 120 هرتز به این معناست که پیمایش در بیشتر مواقع بسیار روان است، اگرچه همواره ترجیح می‌دهیم گزینه‌ای داشته باشد که نرخ 120 هرتز را به طور دائم فعال کند. این مشابه با نمایشگر همیشه روشن است که به طور پیش‌فرض روی حالت “Tap to show” تنظیم شده، اما ترجیح می‌دهیم آن را در طول روز به طور دائم فعال نگه داریم تا بتوان به راحتی اعلان‌ها را بررسی کرد.

رنگ‌ها به اندازه‌ای که از OLED‌های سامسونگ انتظار می‌رود، زنده و جذاب هستند و تصاویر و ویدیوها را بسیار دلنشین می‌سازند. پشتیبانی از HDR10+ به این معنی است که محتوای سازگار می‌تواند جزئیات بی‌نظیری را در کنار سایه‌های عمیق به نمایش بگذارد. روشنایی آن به اندازه مدل‌های بالارده S24 نیست، اما همچنان برای مشاهده واضح صفحه نمایش در زیر نور مستقیم خورشید کافی است و در مقایسه با سایر میان‌رده‌ها و زیر پرچم‌داران بسیار مناسب است.

کیفیت دوربین

سامسونگ در تنظیمات حسگر دوربین تغییری ایجاد نکرده، و گلکسی اس 24 FE همانند مدل پیشین خود است. دوربین اصلی یک سنسور 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اپتیکال تصویر بوده که به آن یک دوربین تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکال سه برابری و OIS ملحق شده است. همچنین، یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 در جلو قرار دارد.

اگرچه این مشخصات روی کاغذ تفاوت چندانی با دوربین‌های گلکسی اس 24 “مناسب” ندارند که دارای دوربین‌های عقب 50/12/10 مگاپیکسلی هستند، هر دو مدل از پردازش تصویر موثر سامسونگ بهره‌مند هستند. با این حال، رقبا در زمینه تعداد پیکسل‌ها و زوم پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و برای تأثیرگذاری بیشتر، نیاز به تغییرات جدی در بزرگنمایی و رنگ‌آمیزی است.

برنامه دوربین با استفاده از برش سنسور اصلی، قابلیت زوم دو برابری را فراهم می‌کند و در شرایط نور کم، به جای استفاده از لنز تله‌فوتو با دیافراگم کوچکتر، به سنسور اصلی بازمی‌گردد. با این حال، به طور کلی، هر سه لنز از نظر نوردهی و کنتراست مناسب عمل می‌کنند. کاربران حرفه‌ای از گوشی‌های هوشمند انتظارات بیشتری از سخت‌افزار دارند، اما اکثریت کاربران از پردازش دوربین رضایت خواهند داشت و از مجموعه وسیع ابزارهای ویرایش هوش مصنوعی موجود قدردانی می‌کنند.

گلکسی S24 FE قادر است تصاویری که به شدت برش داده شده‌اند را به خوبی بازسازی کند، و اگر شما در فتوشاپ تخصص ندارید، قابلیت حذف بازتاب‌های پنجره بسیار کاربردی است. Portrait Studio بیشتر جنبه سرگرمی دارد و تصاویر را به نقاشی‌های رنگ روغن یا کارتون تبدیل می‌کند.

تجربه نرم افزاری

Galaxy AI به سرعت به یکی از مهم‌ترین مراکز فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ تبدیل می‌شود و گلکسی S24 FE با ویژگی‌های بسیاری همراه است. این ویژگی‌ها شامل Circle to Search می‌شود که همچنان منحصر به گوشی‌های سامسونگ و گوگل است و برای جستجوی تصاویر با اطلاعات متنی مانند مکان‌های خرید محصولات یا راه‌های رسیدن به مکان‌های خاص بسیار کاربردی است.

Note Assist که صفحات متنی طولانی را به صورت خودکار قالب‌بندی و خلاصه می‌کند، Transscript Assist که ضبط‌های صوتی را ترجمه و خلاصه می‌کند (با دقت بالا) و Chat Assist که به بهبود لحن و دستور زبان پیام‌های متنی کمک می‌کند، از جمله ویژگی‌هایی هستند که بیشترین پیشرفت را داشته‌اند. مسافران مکرر نیز از ترجمه زنده بهره‌مند می‌شوند، حتی در زمان تماس‌های تلفنی و مکالمات رو در رو.

با این حال، استفاده از این ویژگی‌ها به استفاده شما از کتابخانه برنامه‌های سامسونگ بستگی دارد. Galaxy AI قادر است صفحات وب را خلاصه یا ترجمه کند، اما تنها در مرورگر اینترنت سامسونگ. اگر به استفاده از Google Keep یا کروم عادت دارید، ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شوید. اکوسیستم سامسونگ وسیع است و کلیه پوشه‌ها در هنگام راه‌اندازی گوشی در کشوی برنامه در دسترس هستند. طرفداران سامسونگ احساس راحتی خواهند کرد، در حالی که کاربران جدید ممکن است کمی گیج شوند.

ناوبری OneUI اکنون آسان‌تر شده است، با منوهای تنظیمات ساده که فعال یا غیرفعال کردن ویژگی‌ها را آسان می‌کند. سامسونگ به عنوان یکی از بهترین برندها در ارائه به‌روزرسانی‌های سریع نرم‌افزار شناخته می‌شود و متعهد به ارائه به‌روزرسانی‌های نسخه‌های هفت ساله و وصله‌های امنیتی است – این برای کسانی که به دنبال یک گوشی با دوام هستند، ایده‌آل است.

عملکرد و عمر باتری

گلکسی S24 FE با تراشه داخلی اگزینوس 2400e و رم 8 گیگابایتی، از لحاظ عملکرد، دقیقاً زیر مدل اروپایی گلکسی اس 24 قرار دارد. سیلیکون 4 نانومتری آن کمی داون‌کلاک شده و توسط محفظه بخاری کمی بزرگ‌تر خنک می‌شود، که این امر به آن اجازه می‌دهد تا اوج قدرت خود را برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ کند.

اپلیکیشن‌های بنچمارک نشان می‌دهند که این پردازنده در پشت محصولات میان‌رده فعلی و زیر پرچمداران مجهز به اسنپ‌دراگون قرار دارد، اما تفاوت چشمگیری نیست. نمرات 2048 و 6406 در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای Geekbench آن را در فاصله نزدیکی از برادر بزرگ‌ترش قرار می‌دهند. در حقیقت، این گوشی به عنوان یک دستگاه بسیار سریع و پاسخگو عمل می‌کند، برنامه‌ها را با سرعت بالا اجرا می‌کند و هیچ مشکلی با مولتی تسکینگ ابتدایی ندارد.

هنوز هیچ بازی سنگینی را روی آن امتحان نشده، اما بازی‌های دوبعدی ساده‌، بدون مشکل اجرا شدند. سامسونگ ادعا می‌کند که عملکرد گرافیکی دستگاه قادر به مدیریت جلوه‌های رهگیری پرتو در بهترین حالت است، اما تجربه با گلکسی اس 24 نشان می‌دهد که دستگاه‌های مجهز به کوالکام همچنان گزینه بهتری برای گیمرهای تخصصی موبایل هستند. امتیاز 3549 در تست 3DMark Wild Life Extreme این موضوع را تأیید می‌کند.

S24 FE ظرفیت باتری خود را 200 میلی‌آمپر ساعت افزایش داده که نسبت به نسل قبلی خود کوچک اما قابل توجه است. سلول 4700 میلی‌آمپر ساعتی آن به اندازه باتری گلکسی S24 پلاس نیست، اما همچنان تا یک روز کامل را با استفاده معمولی بدون نیاز به شارژ مجدد دوام می آورد. سرعت شارژ سیمی و بی‌سیم تغییری نکرده، به این معنا که حداکثر 25 وات از طریق USB-C و بسیار کمتر از طریق پد Qi دریافت می‌کند. این سرعت شارژ برای سال 2024 متوسط است.

جمع بندی

در بررسی ها، گلکسی S24 FE ویژگی‌های بسیاری دارد که توجه را جلب می‌کند، حتی اگر طرفدار سامسونگ نباشید. متریال با کیفیت‌تر، باتری بزرگ‌تر و پردازنده قدرتمندتر به آن امکان می‌دهد تا با بازار میان‌رده‌ای که به سرعت در حال پیشرفت است، همگام شود و ویژگی‌های قانع‌کننده هوش مصنوعی را با قیمتی جذاب‌تر ارائه دهد. با این وجود، به نظر نمی‌رسد که عکاسی با گوشی‌های جدید پیشرفت چشمگیری داشته باشد، و نه همه از صفحه نمایش بزرگ‌تر استقبال می‌کنند. نمی‌توان نادیده گرفت که مدل گلکسی S24 مناسب‌تر را می‌توان با هزینه کمتری در زمان عرضه خریداری کرد.

مزایا

  • سبک و متریال شبیه به پرچمدار
  • دوربین اصلی توانا
  • قابلیت های Galaxy AI که انتظار دارید

معایب

  • عملکرد و عمر باتری نامعلوم
  • دوربین های ثانویه هنوز روی کاغذ یک قدم به عقب بر می گردند
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا