دوربین های دیجیتال

رزبری پای و سونی یک ماژول دوربین مجهز به هوش مصنوعی ساختند

رزبری پای و سونی به صورت مشترک یک ماژول دوربین هوش مصنوعی برای Raspberry Pi توسعه داده‌اند که امروز با قیمت 70 دلار روانه بازار شده است. طبق گفته‌های سازنده این کامپیوتر، این پردازنده دارای قابلیت پردازش هوش مصنوعی داخلی است که به کاربران Raspberry Pi امکان می‌دهد تا به سادگی “راه‌حل‌های هوش مصنوعی مبتنی بر لبه که داده‌های بصری را پردازش می‌کنند” را توسعه دهند.

این دوربین جدید در راستای برنامه‌های رزبری پای برای عرضه تراشه‌ها و افزودنی‌های مخصوص توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی است و پیش از این، چندین ماژول دوربین غیر هوش مصنوعی از اولین نسخه 5 مگاپیکسلی در سال 2013 عرضه شده بود. Eben Upton، مدیر عامل رزبری پای، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار داشت:

پردازش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی در حال تبدیل به یک ابزار مهم برای توسعه‌دهندگان در سراسر جهان است و ما با اشتیاق منتظر دیدن آنچه اعضای جامعه ما با استفاده از قدرت دوربین هوش مصنوعی Raspberry Pi خلق خواهند کرد، هستیم.

دوربین هوش مصنوعی با تمام کامپیوترهای تک برد رزبری پای سازگار است و تراشه میکروکنترلر RP2040 شرکت را با سنسور تصویر IMX500 سونی ترکیب می‌کند که این آخری پردازش هوش مصنوعی را به عهده دارد. این ترکیب، نیاز به اجزای اضافی مانند شتاب‌دهنده‌ها یا واحد پردازش گرافیکی (GPU) که معمولاً برای مدیریت داده‌های بصری در ماژول‌های دوربین مورد نیاز است را از بین می‌برد.

دوربین 12.3 مگاپیکسلی Raspberry Pi AI قادر است با رزولوشن 4056×3040 با سرعت 10 فریم در ثانیه یا با رزولوشن 2028×1520 با سرعت 40 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. همچنین این دوربین دارای فوکوس دستی قابل تنظیم، میدان دید 76 درجه و ابعادی به اندازه 25x24x11.9 میلی‌متر است که تقریباً مشابه ماژول دوربین 3 است که Raspberry Pi در سال گذشته منتشر کرده بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا