لپ تاپ

معرفی گلکسی کروم بوک پلاس با نمایشگر بزرگ در یک بدنه نازک و سبک

حدود یک سال می‌گذرد از زمانی که گوگل برای نخستین بار کروم بوک پلاس خود را معرفی کرد و با مشخصات سخت‌افزاری برتر و ویژگی‌های نرم‌افزاری که در نسخه‌های اولیه کروم بوک یافت نمی‌شدند. گوگل با به‌روزرسانی‌های شش‌ماهه خود، به ثباتی در این زمینه دست یافته، بنابراین امروز شاهد معرفی برخی از سخت‌افزارهای جدید و ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستیم که برای مدل‌های مختلف کروم‌بوک ارائه می‌شوند.

یکی از جالب‌ترین به‌روزرسانی‌هایی که امروز شنیده‌ایم، مربوط به سخت‌افزار جدید سامسونگ است: Galaxy Chromebook Plus. گوگل ادعا می‌کند که این نازک‌ترین و سبک‌ترین کروم بوک پلاس است که تاکنون ساخته شده است (با وزنی معادل 2.58 پوند و ضخامتی کمتر از نیم اینچ). با وجود ابعاد کوچک، این دستگاه دارای صفحه نمایش 15.6 اینچی OLED است که به نظر می‌رسد شباهت زیادی به مک بوک ایر 15 اینچی دارد.

از نظر مشخصات فنی، دارای پردازنده اینتل Core i3 10110U، به همراه 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و 8 گیگابایت رم است، که باید برای تجربه‌ای روان از سیستم عامل کروم کافی باشد. سامسونگ مدعی است که این مدل دارای عمر باتری 13 ساعته است. این اولین کروم بوک است که دارای کلید جدیدی به نام “Quick Insert” می‌باشد، که جایگزین کلید Launcher می‌شود (جایی که معمولاً کلید Caps Lock قرار دارد) و یک منوی کلیک راست زیبا و کاربردی را به نمایش می‌گذارد که به نظر مدرن‌تر و مفیدتر می‌رسد.

شما گزینه‌هایی مانند “کمک به نوشتن” با پشتیبانی Gemini، جستجوی ایموجی و GIF، لیستی از وب‌سایت‌های اخیراً بازدید شده، بخش جستجوی Google Drive و ابزارهای دیگر را پیدا خواهید کرد. Galaxy Chromebook Plus سامسونگ اولین لپ‌تاپی است که با این کلید عرضه می‌شود، اما کروم‌بوک‌های قدیمی‌تر هم می‌توانند از این منو با استفاده از میانبر صفحه کلید (کلید Launcher + F) بهره ببرند.

متأسفانه، هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت Galaxy Chromebook Plus در دست نیست، اما انتظار می‌رود که در ماه جاری روانه بازار شود. لنوو نیز دستگاه جدیدی به نام Chromebook Duet 11 را معرفی کرده که یک دستگاه تبدیل‌پذیر کوچک است و به‌روزرسانی دستگاهی است که اولین بار در سال 2020 منتشر شده بود.

این کیبورد همچنان فرم کوچک و قابلیت جدا شدن را حفظ کرده، اما اکنون با پردازنده جدیدتر MediaTek Kompanio 838، همراه با حداکثر 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود. به نظر می‌رسد لنوو حاشیه‌های دستگاه را در مقایسه با مدل اصلی بسیار باریک‌تر کرده است، که باعث می‌شود دستگاه کوچک‌تر و متراکم‌تر به نظر برسد.

شما همچنین می‌توانید یک قلم خریداری کنید و از آن با اشتراک سه ماهه رایگان Goodnotes استفاده نمایید. گوگل اعلام کرده که Goodnotes برای سیستم عامل کروم بهینه‌سازی شده و باید اکنون تجربه‌ای روان‌تر را فراهم کند. با این حال، تاکنون بیشتر برنامه‌های قلم برای کروم بوک چندان عالی نبوده‌اند، بنابراین این یک مورد دیگر است که می‌خواهیم آزمایش کنیم تا ببینیم چگونه عمل می‌کند.

لنوو اعلام کرده است که مدل با 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی به قیمت 340 دلار و مدل با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی به قیمت 390 دلار عرضه می‌شود (هر دو همراه با کیبورد و قلم). در هر یک از دو نمایشگاه اخیر کروم‌بوک که توسط گوگل برگزار شده، این شرکت ویژگی‌های جدید نرم‌افزاری را که در آینده عرضه خواهند شد، به نمایش گذاشته است. همانطور که پیشتر در ماه مه اعلام کرده بود، گوگل در حال پیاده‌سازی برخی از ویژگی‌هایی است که قبلاً در مورد آنها صحبت کرده بود.

احتمالاً بزرگ‌ترین ویژگی “کمک به خواندن” با قدرت جمینی است که به گفته گوگل می‌تواند “ی‌دی‌اف‌ها، مقالات یا وب‌سایت‌ها را با یک کلیک راست خلاصه کند”. گوگل مدتی است که در این باره صحبت می‌کند و این اولین باری نیست که این ویژگی اجرا می‌شود – گوگل می‌گوید که به‌روزرسانی‌های سال آینده به شما اجازه می‌دهند تا پاراگراف‌ها و جملات خاصی را که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها داشته باشید، برجسته کنید.

ویژگی‌های جدید دیگر شامل Live Translate می‌شود که از هوش مصنوعی برای ایجاد خودکار توضیحات برای هر چیزی که در رایانه شما وجود دارد، از جمله تماس‌های ویدیویی، فایل‌های فیلم یا پخش زنده یوتیوب  استفاده می‌کند. به طور مشابه، برنامه Recorder می‌تواند به‌طور خودکار رونوشت‌هایی از آنچه ضبط می‌کند با شناسه‌های بلندگوی مختلف و خلاصه‌هایی ایجاد کند. Live Translate هم‌اکنون در تلفن‌های Pixel در دسترس است و برنامه Recorder نیز در تلفن‌های اندروید موجود است، بنابراین دیدن آن‌ها در اینجا تعجب‌آور نیست.

در نهایت، گوگل کیفیت صدا و تصویر را در تماس‌ها بهبود می‌بخشد. ویژگی “میکروفون به سبک استودیویی” از هوش مصنوعی برای کاهش نویز و اکو استفاده می‌کند و خروجی ویدیوی شما می‌تواند به طور خودکار برای نور بهتر تنظیم شود. این ویژگی‌ها در هر پلتفرم تماس ویدیویی که در Chromebook استفاده می‌شود، کار می‌کنند.

ویژگی‌های فوق منحصر به مدل‌های Chromebook Plus هستند، اما گوگل تعدادی به‌روزرسانی دارد که برای همه نسخه‌های Chrome OS ارائه می‌شود. به عنوان مثال، همه خریدهای جدید کروم بوک با سه ماه دسترسی به برنامه Google One AI Premium ارائه می‌شوند که شامل Gemini Advanced، دو ترابایت فضای ذخیره‌سازی و Gemini در Docs، Sheets، Slides و Gmail است.

خریداران Chromebook Plus همچنان این برنامه را برای یک سال کامل، همانطور که در ماه مه اعلام شد، دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه این برنامه ماهانه 20 دلار هزینه دارد، این یک مزیت قابل توجه است. در این زمینه، گوگل با ایجاد میانبری برای چت Gemini در نوار وظیفه سیستم عامل Chrome، استفاده از Gemini را برای کاربران Chromebook ساده‌تر کرده است.

اگر می‌خواهید که افراد ویژگی‌های جدید را امتحان کنند، می‌توانید آن‌ها را مستقیماً در معرض دید قرار دهید، درست است؟ دو ویژگی دیگر که توسط گوگل معرفی شده‌اند، نخستین بار در ماه مه رونمایی شدند. یکی از آن‌ها تایمر تمرکز است که به شما امکان می‌دهد یک کار مهم، یک لیست پخش و یک تایمر را انتخاب کنید. سپس، در حالی که بر روی کار مورد نظر خود تمرکز می‌کنید، حالت مزاحمت را فعال نمی‌کنید.

همچنین ویژگی “Welcome Back” وجود دارد که هنگام ورود به لپ‌تاپ شما ظاهر می‌شود و برنامه‌ها و صفحاتی را که احتمالاً با هم مرتبط هستند را جمع‌آوری می‌کند تا شما بتوانید کاری که پیش از این روی آن کار می‌کردید را ادامه دهید. همانند سخت‌افزاری که امروز معرفی شده است، هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه زمانی این ویژگی‌ها عرضه خواهند شد، اما انتظار می‌رود که در طول این ماه در دسترس قرار گیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا