صوتی و تصویری

نکاتی که قبل از خرید تلویزیون هوشمند باید بررسی کرد

در حال حاضر، اکثر تلویزیون‌های موجود در بازار از نوع هوشمند هستند. به همین دلیل، شاید تمایل داشته باشید که ارزان‌ترین مدل را از فروشگاه لوازم خانگی خریداری کنید. با این وجود، لازم است بدانید که تمام تلویزیون‌های هوشمند به یک شکل ساخته نشده‌اند. پس، پیش از اینکه پولی که با زحمت به دست آورده‌اید را خرج کنید، باید برخی از مهم‌ترین مشخصات را بررسی نمایید.

اندازه و ابعاد صفحه نمایش

انتخاب اندازه تلویزیون اغلب اولین تصمیمی است که خریداران می‌گیرند، ولی خرید بزرگ‌ترین تلویزیون ممکن همیشه بهترین انتخاب نیست. ابتدا باید فضای مورد نظر برای قرار دادن تلویزیون را در نظر بگیرید تا از اینکه تلویزیون جدیدتان در آن جا نمی‌شود، جلوگیری کنید. پس ابعاد قفسه یا پایه‌ای که تلویزیون روی آن قرار می‌گیرد را اندازه‌گیری کنید و با مشخصات تلویزیون مقایسه کنید تا ببینید مناسب است یا نه.

از سوی دیگر، تلویزیون بسیار کوچک هم ممکن است تجربه تماشای شما را کمتر جذاب کند. پس بهتر است با در نظر گرفتن فضای موجود و فاصله دیدتان، اندازه مناسبی را انتخاب کنید. انجمن مهندسین تصاویر متحرک و تلویزیون توصیه می‌کند که اندازه ایده‌آل تلویزیون باید حداقل 30 درجه از میدان دید شما را پوشش دهد. برای محاسبه ساده‌تر، توصیه می‌شود فاصله تماشای خود (یعنی فاصله بین محل قرارگیری تلویزیون و محل نشستن شما) را در عدد 0.625 ضرب کنید.

رزولوشن تصویر

اکثر تلویزیون‌ها امروزه با وضوح 1080p برای اندازه‌های 40 اینچ و کوچکتر، یا با وضوح 4K عرضه می‌شوند. تعداد کمی از تلویزیون‌ها نیز با رزولوشن 8K موجود هستند، اما مگر اینکه تلویزیون بسیار بزرگی داشته باشید و بخواهید از فاصله نزدیک به آن نگاه کنید، احتمالاً نیازی به این کیفیت نخواهید داشت.

اگر در تصمیم‌گیری دچار تردید هستید، RTINGs نموداری منتشر کرده که رزولوشن بهینه را بر اساس اندازه صفحه نمایش و فاصله دید مطلوب نشان می‌دهد. قاعده کلی این است که هنگام انتخاب تلویزیون، نباید به زیر وضوح تصویر 1080p یا Full HD بروید. اگر اندازه صفحه نمایش بیشتر از 40 اینچ است، انتخاب یک تلویزیون با رزولوشن 4K می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

اگر هزینه برایتان مهم نیست، ممکن است بخواهید یک تلویزیون هوشمند 8K خریداری کنید. با این حال، هنوز محتوای زیادی برای این رزولوشن بهینه‌سازی نشده، بنابراین شما نمی‌توانید به طور کامل از آن استفاده کنید. در اینجا مقایسه‌ای بین تلویزیون‌های 4K و 8K ارائه شده است، مگر اینکه تصمیم داشته باشید پول اضافی خود را برای تلویزیون با وضوح بالاتر یا مجموعه‌ای از بلندگوهای بهتر هزینه کنید.

نوع صفحه

در گذشته، تنها گزینه برای خرید تلویزیون، مدل‌های CRT بود. اما با ورود تلویزیون‌های پلاسما و LCD به بازار، اکنون مصرف‌کنندگان گزینه‌های متعددی برای انتخاب دارند که می‌تواند گیج‌کننده باشد. امروزه سه نوع اصلی صفحه نمایش در تلویزیون‌ها وجود دارد: LED، QLED و OLED.

تلویزیون‌های LED در واقع همان تلویزیون‌های LCD هستند که از چراغ‌های LED به جای لامپ‌های فلورسنت برای نور پس‌زمینه استفاده می‌کنند. این موضوع باعث شده که آن‌ها به عنوان قدیمی‌ترین نوع صفحه نمایش در دسترس باشند و معمولاً ارزان‌ترین گزینه نیز محسوب شوند. اگر به دنبال تجربه بصری حرفه‌ای نیستید، تلویزیون LED می‌تواند بیشتر نیازهای شما را برآورده کند.

در مقابل، تلویزیون‌های OLED به خاطر دقت بالای رنگ‌ها و سیاه‌های عمیق‌شان شهرت دارند. به همین دلیل، آن‌ها اغلب گران‌ترین تلویزیون‌های موجود در بازار هستند. با این حال، آن‌ها یک نقطه ضعف اساسی دارند: تلویزیون‌های OLED به اندازه تلویزیون‌های LED و QLED روشن نیستند، بنابراین بهتر است آن‌ها را در محیطی قرار دهید که کنترل نور داشته باشید.

QLED یک گزینه میانه عالی بین تلویزیون‌های OLED و LED است. این تلویزیون‌ها نور بیشتری نسبت به مدل‌های OLED دارند، اما ممکن است به اندازه آن‌ها زنده نباشند. از سوی دیگر، کیفیت رنگ بهتری نسبت به تلویزیون‌های LED دارند ولی قیمت بالاتری نیز دارند. این ویژگی‌ها تلویزیون‌های QLED را به گزینه‌ای عالی برای مکان‌هایی با نور طبیعی فراوان، مانند اتاق نشیمن، تبدیل می‌کند.

فناوری‌های دیگری مانند تلویزیون‌های QNED و QD-OLED نیز وجود دارند که ترکیبی از روشنایی تلویزیون‌های QLED و دقت رنگ تلویزیون‌های OLED را ارائه می‌دهند. با این حال، این مدل‌ها گران‌ترین گزینه‌ها هستند، زیرا معمولاً بهترین کیفیت تصویر را در اختیار شما قرار می‌دهند.

سازگاری HDR

امروزه بسیاری از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی از HDR پشتیبانی می‌کنند، بنابراین مطلوب است که تلویزیون شما نیز از این فناوری پشتیبانی کند. با این وجود، نباید تنها به نوشته‌های روی جعبه اکتفا کنید، بلکه باید به دنبال صفحه‌ای باشید که دارای آرم‌ها و علائم تجاری معتبر است. به عنوان مثال، می‌توانید به دنبال نام تجاری DisplayHDR باشید که گواهینامه‌ای است از VESA که به تولیدکنندگان صفحه نمایش در صورت رعایت دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ی HDR خود اعطا می‌کند. همچنین، می‌توانید به دنبال استانداردهایی مانند Dolby Vision، HDR10 یا HLG باشید که نشان‌دهنده‌ی دریافت تلویزیونی با کیفیت HDR مناسب است.

اتصالات

اکثر تلویزیون‌های هوشمند چندین پورت فیزیکی و اتصال بی‌سیم را برای اتصال به دستگاه‌های شما ارائه می‌کنند و تقریباً همگی حداقل یک پورت HDMI دارند. با این حال، شما باید یکی با حداقل دو یا سه دستگاه داشته باشید، به خصوص اگر قصد دارید چندین دستگاه مانند رایانه شخصی رسانه ای و کنسول بازی را متصل کنید. علاوه بر این، باید بررسی کنید که آیا تلویزیون اتصالات بلندگوی مناسبی برای استفاده از آن با نوار صوتی یا سیستم سرگرمی خانگی با صدای فراگیر دارد یا خیر.

گذشته از آن، باید دوباره بررسی کنید که آیا تلویزیون هوشمندی که انتخاب می‌کنید دارای Wi-Fi داخلی است یا خیر. اکثر مدل‌های کاملاً جدید قبلاً این ویژگی را دارند، اما بهتر است مطمئن باشید، به خصوص اگر قصد دارید از آن برای پخش فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی استفاده کنید. اتصال بلوتوث نیز مفید خواهد بود، به خصوص اگر می خواهید هدفون را به تلویزیون خود متصل کنید تا هنگام تماشای برنامه مورد علاقه خود باعث ایجاد مزاحمت برای افراد اطراف خود نشوید.

نرخ تازه سازی

نرخ تازه‌سازی نشان می‌دهد که تلویزیون شما در هر ثانیه چند بار تصویر را تازه سازی می‌کند. اغلب تلویزیون‌های هوشمند امروزی دست‌کم 60 فریم در ثانیه (FPS) را پشتیبانی می‌کنند، اما برای بازی کردن، شما به حداقل 120 فریم در ثانیه نیاز دارید. فریم‌های بیشتر در ثانیه، تاری صفحه را کمتر می‌کنند و صحنه‌های اکشن و مسابقات ورزشی را واضح‌تر نشان می‌دهند. همچنین، FPS بالاتر باعث می‌شود بازی‌ها روان‌تر اجرا شوند و ممکن است در بازی‌های آنلاین رقابتی به شما برتری دهند.

سیستم عامل

تلویزیون‌های هوشمند به نوعی کامپیوتر هستند و به سیستم عاملی نیاز دارند، همانند نیاز کامپیوترها به ویندوز یا مک‌او‌اس. اگر عمدتاً از اندروید استفاده می‌کنید، بهتر است تلویزیون هوشمندی را انتخاب کنید که Google TV را اجرا کند تا تجربه‌ای بی‌نظیر داشته باشید. در عین حال، برندهای دیگر نیز سیستم‌های عامل اختصاصی خود را دارند. برای مثال، ال‌جی از WebOS استفاده می‌کند، سامسونگ از TizenOS بهره می‌برد، و آمازون و Roku به شما Fire TV و Roku TV را ارائه می‌دهند.

هرکدام از این سیستم‌های عامل مزایا و معایب خود را دارند، پس باید مقایسه‌ای دقیق از سیستم‌های عامل تلویزیون‌های هوشمند انجام دهید تا ببینید کدام یک برای نیازهای شما مناسب‌تر است. این ویژگی‌ها از جمله مشخصات مهم در تلویزیون‌های هوشمند هستند. پس اگر قصد خرید دارید، حتماً مشخصات روی جعبه یا در توضیحات محصول را بررسی کنید تا از امکانات تلویزیون مورد نظرتان آگاه شوید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا