فناوری

فاکسکان بزرگترین مرکز تولید پردازنده های گرافیکی Blackwell انویدیا را می سازد

فاکسکان، بزرگ‌ترین سازنده قراردادی لوازم الکترونیکی در جهان، اعلام کرد که در نظر دارد بزرگ‌ترین کارخانه تولیدی جهان برای تراشه‌های GB200 انویدیا را بسازد. این برنامه توسط بنجامین تینگ، معاون ارشد فاکسکان، در رویداد سالانه روز فناوری انویدیا در تایپه، تایوان اعلام شد. با این حال، مکان دقیق احداث این تاسیسات هنوز فاش نشده است.

این اقدام در زمانی صورت می‌گیرد که تقاضا برای پلتفرم بلک‌ول آینده‌نگر انویدیا، که عمدتاً برای محاسبات پیچیده مانند آموزش مدل‌های هوش مصنوعی طراحی شده است، بسیار زیاد است. فاکسکان، که بیشتر به عنوان تأمین‌کننده اصلی اپل شناخته می‌شود، در حال توسعه فعالیت‌های خود به منظور تولید سایر قطعات الکترونیکی مانند GPU است، چرا که تقاضا برای این محصولات به تازگی افزایش یافته است. این افزایش تقاضا به دلیل ادامه فعالیت استارتاپ‌های هوش مصنوعی در آموزش مدل‌های جدید است.

آموزش این مدل‌ها به قدرت محاسباتی بالایی نیاز دارد و شرکت‌های زیادی در حال حاضر در حال گسترش مراکز داده خود برای پاسخگویی به این نیاز هستند. وقتی که یک مدل هوش مصنوعی آموزش دیده و به کار گرفته می‌شود، همچنان به منابع محاسباتی قابل توجهی برای پردازش داده‌های رو به افزایش تولید شده توسط برنامه‌های متنوع نیاز دارد. برای تحقق بخشیدن به این امر، انویدیا پلتفرم بلک‌ول و پردازنده گرافیکی GB200 را معرفی کرده است و شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت پیش‌سفارش‌های پیشرفته‌ای برای آن‌ها ثبت کرده‌اند.

تراشه GB200 انویدیا، که دو پردازنده گرافیکی Blackwell B200 و یک پردازنده Grace را ترکیب می‌کند، یک قطعه فناوری برجسته است. هر پردازنده گرافیکی با 192 گیگابایت حافظه HBM3E و پردازنده مرکزی با 512 گیگابایت حافظه LPDDR5 مجهز شده‌اند، که در مجموع 896 گیگابایت حافظه یکپارچه را فراهم می‌کند. این اجزاء با استفاده از NVLINK به یکدیگر متصل می‌شوند، که ارتباط سریع بین GPU و CPU را ممکن می‌سازد. GB200 می‌تواند به عنوان یک رک کامپیوتر در پلتفرم GB200 NVL72 به کار رود و تا 512 پردازنده گرافیکی را در یک دامنه NVLINK جای دهد، که عملکرد را برای آموزش هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ و وظایف استنتاج به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

پردازنده‌های گرافیکی مثل GB200، جزئی از سیستم‌های محاسباتی با کارایی بالا (HPC) هستند که برای انجام محاسبات پیچیده و کار با مجموعه داده‌های بزرگ طراحی شده‌اند. آن‌ها برای استفاده از چندین پردازنده که به صورت موازی کار می‌کنند و برای پردازش داده‌های فشرده ایده‌آل هستند، طراحی شده‌اند. یانگ لیو، رئیس شرکت Foxconn، در این مراسم اعلام کرد که زنجیره تامین این شرکت برای انقلاب هوش مصنوعی آماده است و در مورد قابلیت‌های تولید پیشرفته فاکسکان که شامل فناوری‌های ضروری مانند سیستم‌های خنک‌کننده مایع و دفع گرما می‌شود، صحبت کرد که برای ساخت زیرساخت‌های سیستم‌های GB200 انویدیا حیاتی است.

فاکسکان و انویدیا نیز در حال همکاری برای ساخت بزرگترین ابررایانه تایوان به نام مرکز محاسبات فوق‌العاده Hon Hai Kaohsiung هستند که با معماری Blackwell ساخته می‌شود و دارای پلتفرم GB200 NVL72 با 64 رک و 4608 پردازنده گرافیکی Tensor Core خواهد بود. انتظار می‌رود که عملکرد کلی این ابررایانه بیش از 90 اگزافلاپس باشد. ساخت این ابرکامپیوتر در کائوسیونگ تایوان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که فاز اول تا اواسط سال 2025 به بهره‌برداری برسد، در حالی که استقرار کامل آن برای سال 2026 برنامه‌ریزی شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا