سخت افزار

اینتل از نسل پانزدهم پردازنده هایش با هدف بهره وری و انرژی معرفی کرد

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که AMD در سال‌های اخیر با پردازنده‌های دسکتاپ Zen خود داشته، اینتل همچنان توانسته است یک برتری کلیدی را در برابر رقیب قدیمی خود حفظ کند: عملکرد در بازی‌ها. برای کسانی که می‌خواهند از آخرین بازی‌های AAA هر فریم اضافی را به دست آورند، پردازنده‌های اخیر Core 5/7/9 این شرکت معمولاً نسبت به مدل‌های مشابه AMD عملکرد بهتری دارند.

اما از لحاظ تاریخی، این عملکرد با افزایش مصرف انرژی و دما همراه بوده است. پردازنده‌های برتر نسل سیزدهم اینتل، مصرف‌کنندگان بزرگ قدرت هستند، که جذابیت آن‌ها را محدود کرده، به‌ویژه با افزایش محبوبیت کامپیوتر با اندازه کوچک‌تر. امروز، اینتل جزئیات پردازنده‌های Arrow Lake که مدت‌ها منتظر آن بودیم را فاش کرد و پنج مدل جدید را که قرار است در 24 اکتبر وارد بازار شوند، معرفی کرد. با این پردازنده‌های جدید، اینتل وعده داده که تغییری در پارادایم ایجاد خواهد کرد.

این شرکت در مقایسه با نسل قبلی چیپ‌های Raptor Lake، اعلام کرده که هدف آن کاهش 40 درصدی مصرف انرژی و کاهش دمای بسته‌بندی داخلی تا 10 درجه سانتی‌گراد است. بر اساس معیارهایی که اینتل پیش از این اعلام کرده بود، به نظر می‌رسد که این شرکت به این هدف دست یافته است. پرچم‌دار جدید اینتل، Ultra 9 285K، با طراحی 24 هسته‌ای شامل هشت هسته عملکردی Lion Cove و 16 هسته بازدهی Skymont و حداکثر فرکانس بوست 5.7 گیگاهرتز معرفی شده است.

این پردازنده، همراه با دیگر اعضای خانواده Arrow Lake، از یک واحد پردازش عصبی (NPU) بهره می‌برد که برای اولین بار در پردازنده های دسکتاپ اینتل به کار رفته است. با این حال، این مشخصات تنها بخشی از داستان 285K و خواهر و برادرانش هستند. در بارهای کاری با تعداد رشته کم، مانند تماس‌های زوم و معیارهای انتخابی Cinebench، تراشه 285K نشان داد که تا 58 درصد کمتر از 14900K، پرچمدار نسل چهاردهم این شرکت، انرژی مصرف می‌کند. اما وقتی به عملکرد بازی می‌رسیم، نتایج بیشتر جلب توجه می‌کنند.

برای مثال، در بازی Warhammer 40,000: Space Marine 2، اینتل اعلام کرد که 285K به طور متوسط 4 درصد سریع‌تر اجرا شده و همزمان 165 وات انرژی کمتری نسبت به سیستم استفاده می‌کند. حتی در بازی‌های سنگین‌تر پردازش گرافیکی مانند Black Myth: Wukong، نسخه 285K پیشرفت‌های قابل توجهی در بازدهی نشان داده، با این حال که مصرف انرژی CPU تا 34 وات کمتر از کل قدرت سیستم در مقایسه با 14900K است.

این بهبودهای بازدهی به دستاوردهای قابل توجه در زمینه حرارتی منجر شده‌اند، به طوری که اینتل اشاره کرده که داده‌های آن نشان می‌دهند 285K در حین اجرای بازی‌ها به طور متوسط حدود 13 درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از 14900K کار می‌کند. پردازنده جدید حتی زمانی که کاربران مصرف انرژی آن را از 250 وات پیش فرض اینتل به 175 یا 125 وات محدود می‌کنند، عملکرد بازی مشابهی را ارائه می‌دهد. این خبر برای کسانی که دوست دارند پردازنده خود را کم ولتاژ کنند یا قصد دارند برای ساخت بعدی خود از کیس و مادربرد ITX استفاده کنند، هیجان‌انگیز است.

روی کاغذ، Arrow Lake دقیقاً همان چیزی است که اینتل برای بازگشت به پایداری نیاز دارد. این خانواده پردازنده‌های دسکتاپ، کارآمدترینی است که این شرکت در مدت زمان طولانی تولید کرده است. با این حال، مشخص نیست که آیا این به تنهایی برای تغییر سرنوشت اینتل کافی خواهد بود یا خیر. در کوتاه مدت، این شرکت با رقیبی به نام AMD روبرو است که رقابتی‌تر از همیشه است. در دراز مدت، دشوار است که بگوییم چقدر از کارایی Arrow Lake باید صرفاً به مهندسان اینتل نسبت داده شود.

تا سال 2022، این شرکت ادعا کرده بود که پردازنده‌های جدید را با استفاده از ترکیبی از فرآیند ساخت 20A خود و فناوری 3 نانومتری TSMC می‌سازد. اما پس از آن، اینتل در سه ماهه دوم سال جاری ضرر 1.6 میلیارد دلاری را به ثبت رساند و اعلام کرد که بیش از 15000 شغل را در تلاش برای کاهش هزینه‌ها به میزان 10 میلیارد دلار کاهش می‌دهد. بخشی از این طرح شامل برون‌سپاری کامل تولید Arrow Lake به یک شخص ثالث بود.

در آن زمان، اینتل به طور خاص از TSMC نام نبرد. با این حال، لیست شرکت‌هایی که قادر به تولید سیلیکون در تراکم و مقیاس مورد نیاز برای دریاچه ارو هستند، بسیار کوتاه است. با توجه به اینکه اینتل اخیراً با مشکل مواجه شده است تا نسل بعدی فرآیند 18A خود را آغاز کند، واضح است که این شرکت هنوز راه زیادی در پیش دارد.

زمانی که Intel Core Ultra 9 285K در 24 اکتبر وارد بازار شود، قیمت آن 589 دلار خواهد بود. برای کسانی که به دنبال ورود مقرون‌به‌صرفه‌تر به اکوسیستم Arrow Lake اینتل هستند، این شرکت همچنین Ultra 5 245KF 14 هسته‌ای را با قیمت 294 دلار و Ultra 7 265K 20 هسته‌ای را با قیمت 394 دلار ارائه می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا