گوناگون

تسلا از روبوتاکسی Cybercab رونمایی کرد

تسلا در رویداد “We, Robot” خود در استودیوی برادران وارنر دیسکاوری در کالیفرنیا، روبوتاکسی به نام Cybercab را معرفی کرد. این معرفی، شش ماه پس از آنکه ایلان ماسک اعلام کرد، شرکت قصد دارد چنین محصولی را عرضه کند. ماسک با یک کابین Cybercab بدون فرمان و پدال وارد صحنه شد و اظهار داشت که “20 دستگاه دیگر” نیز در راه هستند. او درباره نقص‌های روش‌های فعلی حمل‌ونقل و همیشه در حالت آماده‌باش بودن خودروها سخن گفت.

ماسک اظهار داشت که خودروهای خودران بسیار کاربردی‌تر می‌باشند. “با استفاده از خودروهای خودران، شما می‌توانید کنترل زمان خود را دوباره به دست آورید… این خودروها ده برابر امن‌تر خواهند بود.” او تأکید کرد که هزینه‌های حمل‌ونقل خودران به اندازه‌ای کاهش خواهد یافت که با حمل‌ونقل عمومی قابل رقابت خواهد بود. با گذشت زمان، هزینه عملیاتی روبوتاکسی به 20 سنت در هر مایل و با احتساب مالیات، 30 تا 40 سنت خواهد رسید.

ماسک به حضار اطمینان داد که مردم می‌توانند یکی از این روبوتاکسی‌ها را خریداری کنند و تسلا قصد دارد Cybercab را با قیمتی زیر 30000 دلار به فروش برساند. مدیرعامل تسلا آینده‌ای را ترسیم کرد که در آن افراد صاحب چندین روبوتاکسی‌ هستند و همانند یک “چوپان” ناوگان خود را مدیریت می‌کنند و از طریق شبکه‌ای برای اشتراک‌گذاری سواری، درآمدزایی می‌کنند.

هنگامی که در مورد زمان دسترسی به این مدل سوال شد، اعلام گردید که تسلا برنامه دارد تا با مدل‌های ۳ و Y که قابلیت رانندگی کاملاً خودکار بدون نیاز به نظارت را دارند، در ایالت‌های تگزاس و کالیفرنیا فعالیت خود را آغاز کند. ماسک ابراز امیدواری کرد که Cybercab تا پیش از سال 2027 وارد مرحله تولید شود، اما اذعان داشت که معمولاً در مورد زمان‌بندی‌ها “بسیار خوش‌بینانه” است. او پیش‌تر در سال 2019 اعلام کرده بود که تسلا در عرض یک سال بیش از یک میلیون رباتاکسی را روی جاده‌ها خواهد داشت.

ماسک توضیح داد که فناوری Cybercab از هوش مصنوعی و بینایی ماشین بهره می‌برد و تسلا از مدت‌ها پیش استفاده از رادارها و حسگرهایی که توسط دیگر روبوتاکسی‌ها مانند Waymo به کار گرفته می‌شوند را کنار گذاشته است. به همین خاطر، او اشاره کرد که نیازی به تجهیزات گران‌قیمت نیست و تسلا می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد. همچنین باید ذکر شود که Cybercab فاقد درگاه شارژ است و به جای آن از شارژ القایی استفاده می‌کند.

رویترز در ماه آوریل گزارش داد که ماسک دستور داده است تمرکز روی توسعه روبوتاکسی‌هایی که بر پایه پلتفرم خودروهای کوچک ساخته شده‌اند، قرار گیرد. ماسک پیشتر اعلام کرده بود که این مدل قرار است در 8 آگوست رونمایی شود، اما بعداً اعلام کرد که به دلیل درخواست تغییرات مهم طراحی در قسمت جلو، رویداد رونمایی روبوتاکسی‌ به ماه اکتبر موکول شده است.

او توضیح داد که این تاخیر به شرکت فرصت می‌دهد تا “چند چیز دیگر” را نیز به نمایش بگذارد. سایبرکابی که تسلا امروز به مخاطبان نشان داد کاملاً نقره‌ای بود و ظاهراً از سایبرتراک الهام گرفته شده است. این خودرو شیشه عقب ندارد و درهای آن به سمت بالا باز می‌شوند. رویترز در ماه آوریل گزارش داد که تسلا برنامه‌های خود برای تولید یک وسیله نقلیه الکتریکی مقرون به صرفه 25000 دلاری را متوقف کرده است.

در حالی که ماسک این موضوع را تکذیب کرد، Electrek نیز گزارشی منتشر کرد که از “منابع آشنا با موضوع” نقل قول کرده و گفته‌اند توسعه این خودروی برقی ارزان قیمت به تأخیر افتاده است. پس از بحث درباره Cybercab، ماسک به طور خلاصه Robovan را معرفی کرد – یک ون خودران که می‌تواند تا 20 نفر را جابجا کند و بار را حمل کند. او اظهار داشت که این ون هزینه‌های سفر را بیشتر کاهش می‌دهد، زیرا قادر است گروه‌های بزرگی مانند تیم‌های ورزشی را جابجا کند.

در نهایت، ماسک رژه‌ای از روبات‌های انسان‌نما Optimus تسلا را به نمایش گذاشت. او گفت که تسلا در سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در توسعه خود داشته و این روبات‌ها در آینده می‌توانند به فرزندان شما آموزش دهند، چمن‌های شما را بزنند و حتی دوست شما باشند. او بیان کرد که تسلا امکان فروش روبات‌های Optimus خود را که با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند و در طول مراسم نوشیدنی سرو می‌کنند، در بازه قیمتی 20 تا 30 هزار دلار می‌بیند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا