گجت و پوشیدنی

اپل واچ سری 10 در مقابل اپل واچ SE 2: کدام بهتر است؟

اپل واچ جشن بزرگ دهمین سالگرد خود را آغاز کرده است. اپل واچ سری 10، دهمین نسل از دستگاه‌های پوشیدنی اپل، تغییرات جدیدی را ارائه می‌دهد و در عین حال ویژگی‌های منحصر به فردی که اپل واچ را متمایز می‌کند را حفظ کرده است. با این وجود، هنوز به عنوان ارزان‌ترین ساعت هوشمند شناخته نمی‌شود، اما اپل نسخه دو ساله اپل واچ SE 2 را نیز عرضه کرده است.

اگر با بودجه محدودی مواجه هستید و به دنبال تجربه‌ای از ساعت اپل می‌گردید، خرید اپل واچ SE 2 یک انتخاب مناسب به نظر می‌رسد. اما آیا افزایش بودجه برای اپل واچ سری 10 ارزشمند است؟ بیایید نگاهی بیندازیم.

 

مدل اپل واچ سری 10 اپل واچ SE 2
نسخه 42 و 46 میلی متر 40 و 44 میلی متر
اندازه 46 میلی متر: 46 در 39 در 9.7 میلیمتر
42 میلی متر: 42 در 36 در 9.7 میلیمتر
40 میلی متر: 40 در 34 در 10.7 میلیمتر
44 میلی متر: 44 در 38 در 10.7 میلیمتر
وزن 36.4 گرم (آلومینیوم، GPS، 46 میلی متر)
35.3 گرم (آلومینیوم، GPS + سلولی، 46 میلی متر)
41.7 گرم (تیتانیوم، 46 میلی متر)
30 گرم (آلومینیوم، GPS، 42 میلی متر)
29.3 گرم (آلومینیوم، GPS + سلولی، 42 میلی متر)
34.4 گرم (تیتانیوم، 42 میلی متر)
32.9 گرم (آلومینیوم، GPS، 44 میلی متر) 33 گرم (آلومینیوم، GPS + سلولی، 44 میلی متر)
26.4 گرم (آلومینیوم، GPS، 40 میلی متر)
27.8 گرم (آلومینیوم، GPS + سلولی، 40 میلی متر)
رنگ ها آلومینیوم جت بلک آلومینیوم رز گلد
آلومینیوم نقره ای
تیتانیوم تخته سنگ
تیتانیوم طلایی
تیتانیوم طبیعی
آلومینیوم استارلایت
آلومینیوم نیمه شب
آلومینیوم نقره ای
صفحه نمایش پنل رتینا LTPO3 OLED همیشه روشن OLED با زاویه دید عریض، روشنایی تا 2000 نیت،

وضوح 416 در 496 پیکسل، مساحت صفحه 1220 میلی متر مربع (46 میلی متر)
وضوح 374 در 446 پیکسل، مساحت صفحه 989 میلی متر مربع (42 میلی متر)

نمایشگر LTPO OLED Retina تا روشنایی 1000 نیت

وضوح 368 در 448 پیکسل، مساحت صفحه 977 میلی متر مربع (44 میلی متر)

وضوح 324 در 394 پیکسل، مساحت صفحه 759 میلی متر مربع (40 میلی متر)

پردازنده S10 SiP با واحد 64 بیتی دو هسته ای، تراشه بی سیم اپل W3، نسل دوم Ultra Wideband، موتور عصبی 4 هسته ای S8 SiP با پردازنده 64 بیتی دو هسته ای، موتور عصبی 2 هسته ای
فضای ذخیره سازی 64 گیگابایت 32 گیگابایت
سلامت و فیتنس سنسور قلب الکتریکی (ECG) سنسور قلب نوری نسل سوم، پایش چرخه، پایش دمای مچ در شب، رهگیری خواب، اعلان آپنه خواب، اپلیکیشن Vitals (ضربان قلب، تعداد تنفس، دمای مچ دست، مدت زمان خواب)، عمق سنج، سنسور دمای آب سنسور نوری قلب نسل دوم ردیابی چرخه، پایش دمای مچ در شب، نظارت بر خواب، اپلیکیشن Vitals (ضربان قلب، تعداد تنفس، دمای مچ دست، مدت زمان خواب)
دابل تپ بله خیر
عمر باتری تا 18 ساعت تا 36 ساعت در حالت کم مصرف تا 18 ساعت تا 36 ساعت در حالت کم مصرف
قیمت شروع از 399 دلار (فقط GPS)
شروع از 499 دلار (GPS + تلفن همراه)
شروع از 249 دلار (فقط GPS)
شروع از 299 دلار (GPS + تلفن همراه)

طراحی و صفحه نمایش

اپل واچ سری 10 در رویداد Glowtime اپل رونمایی شد و شاهد یک بازطراحی عمده بود، در حالی که SE 2 همچنان از زبان طراحی نسل‌های پیشین اپل واچ پیروی می‌کند. این دو مدل تفاوت‌های بارزی با یکدیگر دارند. سری 10، 1 میلی‌متر نازک‌تر، کمی سنگین‌تر و اندکی بزرگ‌تر از اپل واچ SE 2 است، اما دارای صفحه نمایشی به مراتب بزرگ‌تر است.

با وجود صفحه نمایش بزرگ‌تر، طراحی نازک‌تر آن باعث می‌شود که حس بهتری روی مچ دست ایجاد کند. اپل واچ سری 10 با جلوی شیشه‌ای، قاب تیتانیومی یا آلومینیومی و پشت کریستالی سرامیکی و یاقوت کبود عرضه می‌شود. در مقابل، اپل واچ SE 2 که قیمت بسیار پایین‌تری دارد، سرامیک را با پلاستیک جایگزین کرده و تنها با قاب آلومینیومی به بازار عرضه می‌شود.

صفحه نمایش اپل واچ سری 10 نیز قابلیت‌های برتری دارد. این صفحه نمایش بزرگ‌تر، چگالی بیشتری دارد و حداکثر روشنایی آن به 2000 نیت می‌رسد. نمایشگر اپل واچ SE 2 بدون نقص نیست، چرا که همچنان از یک صفحه نمایش OLED رتینا با حداکثر روشنایی 1000 نیت بهره می‌برد، اما تفاوت‌های قابل توجهی بین آن و سری 10 وجود دارد.

سری 10 همچنین مجهز به شیشه کریستال یاقوت کبود است که آن را نسبت به شیشه تقویت شده Ion-X در اپل واچ SE 2 بسیار مقاوم‌تر می‌سازد. علی‌رغم استفاده از فناوری LTPO در هر دو نمایشگر، فقط اپل واچ سری 10 دارای صفحه نمایش همیشه روشن است. این مدل همچنین از زاویه دید بسیار گسترده‌تری برخوردار است که امکان مشاهده محتوای صفحه نمایش را از زوایای وسیع‌تری فراهم می‌آورد.

بدون شک، اپل واچ سری 10 نه تنها ظاهری زیباتر دارد، بلکه نازک‌تر و بزرگ‌تر است و صفحه نمایشی با کیفیت بالاتری دارد. علاوه بر این، ویژگی‌های مورد انتظار از یک ساعت هوشمند مانند صفحه نمایش همیشه روشن و محافظ کریستال یاقوت کبود را نیز داراست. تفاوت‌های اصلی بین این دو مدل در اینجا بیشتر نمایان می‌شود.

ویژگی های سلامتی و فیتنس

اپل واچ سری 10 با سیستم عامل WatchOS 11 به صورت پیش‌فرض عرضه می‌شود، در حالی که اپل واچ SE 2 نیز قابلیت به‌روزرسانی به همین سیستم عامل را دارد. با اینکه هر دو دستگاه از یک نسخه سیستم عامل استفاده می‌کنند، ولی ویژگی‌های سلامتی خاصی وجود دارند که تنها در مدل گران‌تر موجود هستند.

عدم وجود سنسورهای ECG و دما به این معناست که شما امکاناتی نظیر ضبط ECG، نظارت پیشرفته بر ضربان قلب و اندازه‌گیری دما را از دست می‌دهید. هر دو مدل قابلیت نظارت بر خواب را دارند، اما اپل واچ سری 10 اطلاعات دقیق‌تری را ثبت می‌کند و قادر به تشخیص آپنه خواب نیز هست. هر دو ساعت به برنامه‌های Training Load و Vitals دسترسی دارند، که برنامه Vitals یک نمایش بصری از داده‌هایی مانند ضربان قلب، تعداد تنفس و مدت زمان خواب را فراهم می‌کند.

اپل واچ سری 10 همچنین دمای مچ دست را در طول شب اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند به عنوان اولین نشانه‌ای از بیماری عمل کند. علاوه بر این، اپل واچ سری 10 قابلیت ردیابی دوره‌های قاعدگی با استفاده از تخمین‌های تخمک‌گذاری را دارد، در حالی که اپل واچ SE 2 تنها رهگیری ابتدایی چرخه را ارائه می‌دهد.

اگر به شنا یا غواصی علاقه دارید، اپل واچ SE 2 ممکن است کمی محدودتر باشد. این ساعت تا عمق 50 متری ضد آب است و در برابر چرخش مقاومت دارد، در حالی که اپل واچ سری 10 با افزودن یک سنسور دمای آب و یک عمق سنج تا شش متر، اطلاعات دقیق‌تری در مورد فعالیت‌های شما ارائه می‌دهد. این موضوع می‌تواند انتخابی دشوار باشد، اما اپل واچ سری 10 تعدادی ویژگی اضافی را ارائه می‌دهد.

با این وجود، اپل واچ SE 2 همچنان تمام ویژگی‌های اصلی مربوط به سلامت را با قیمتی مناسب‌تر فراهم می‌کند، بنابراین شما چیز زیادی را از دست نخواهید داد. اگر نگرانی خاصی نسبت به ویژگی‌های انحصاری اپل واچ سری 10 ندارید، می‌توانید با خیال راحت به SE 2 روی آورید.

نرم افزار و عملکرد

اپل واچ سری 10 با پشتیبانی از S10 SiP عرضه می‌شود و ویژگی دابل تپ که سال گذشته با سری 9 و اپل واچ اولترا 2 معرفی شد را داراست. در مقابل، اپل واچ SE 2 از S8 SiP استفاده می‌کند که دو ساله است و از برخی ویژگی‌های خاص مانند یافتن دقیق آیفون و شارژ سریع‌تر محروم است. در استفاده از سیری نیز تفاوت‌های قابل توجهی در عملکرد وجود دارد.

S10 SiP دستیار سیری را به شکلی بسیار سریع‌تر ارائه می‌دهد که می‌تواند به اطلاعات سلامتی دسترسی پیدا کند، در حالی که S8 SiP محدودتر بوده و نسخه‌ای ابتدایی‌تر از سیری را فراهم می‌آورد. با این وجود، با وجود برتری S10 SiP، دلایل کمی برای ارتقاء وجود دارد فقط بر اساس پردازنده. اپل واچ SE 2 تجربه‌ای مشابه ارائه می‌دهد، عقب نمی‌ماند و قابلیت به‌روزرسانی در آینده را دارد.

مدت زمان پشتیبانی به‌روزرسانی‌ها نامشخص است: اکثر ساعت‌های اپل تقریباً پنج سال پشتیبانی می‌شوند، بنابراین خرید اپل واچ SE 2 ممکن است به معنای دریافت تنها سه به‌روزرسانی دیگر باشد. اپل واچ سری 10 تضمین می‌کند که به‌روزرسانی‌ها را برای مدت زمان طولانی‌تری نسبت به سایر مدل‌های فعلی دریافت کند. اپل واچ سری 10 سریع‌تر است، اما تفاوت به اندازه‌ای نیست که تنها دلیل برای ارتقاء باشد.

عمر باتری

هر دو مدل اپل واچ سری 10 و اپل واچ SE 2 تا 18 ساعت شارژدهی دارند، اما تفاوت‌های قابل توجهی بین آنها وجود دارد. اپل واچ SE 2 ممکن است کمی کمتر از سری 10 دوام بیاورد، اما طبق آزمایشات انجام شده، حداقل 24 ساعت شارژدهی دارد. امسال، اپل تجربه شارژ را بهبود بخشیده و اپل واچ سری 10 اکنون خیلی سریع‌تر از هر مدل دیگری شارژ می‌شود.

در آزمایش‌ها، این ساعت می‌تواند در کمتر از یک ساعت به طور کامل شارژ شود و شارژ 15 دقیقه‌ای می‌تواند تا 12 ساعت استفاده را تأمین کند. اپل واچ سری 10 بهترین تجربه شارژ را در بین مدل‌های اپل واچ ارائه می‌دهد و تقریباً دو برابر سریع‌تر از اپل واچ SE 2 شارژ می‌شود. شارژ بهبود یافته تأثیر زیادی در استفاده روزمره دارد.

جمع بندی

اپل واچ سری 10 بهترین ساعت هوشمندی است که اکنون می‌توان خریداری کرد، اما قیمت پایه‌ی 399 دلاری آن برای بسیاری از مردم بسیار گران است. اگر شما نیز به دنبال تجربه‌ی جادوی اپل واچ هستید ولی بودجه‌ی کمتری دارید، اپل واچ SE 2 تقریباً 75 درصد از ویژگی‌ها را با کمتر از 75 درصد قیمت ارائه می‌دهد.

با این وجود، اگر توانایی ارتقاء به اپل واچ سری 10 را دارید، هزینه‌ی اضافی پرداختی ارزشمند است. این دارای بزرگترین صفحه نمایش است که تاکنون بر روی اپل واچ قرار گرفته، شارژ سریع‌تر تفاوت قابل توجهی ایجاد می‌کند و طراحی باریک‌تر آن به معنای راحتی بیشتر بر روی مچ دست است. گرچه قیمت آن نسبت به اپل واچ SE 2 بیشتر است، اپل واچ سری 10 ارزش این هزینه اضافی را دارد، مخصوصاً اگر بتوانید یکی از بهترین پیشنهادهای فروش اپل واچ را پیدا کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا