هوش مصنوعی

IBM مدل‌های هوش مصنوعی Granite 3.0 را منتشر کرد

IBM در رویداد سالانه TechXchange از جدیدترین خانواده مدل‌های هوش مصنوعی خود با نام Granite 3.0 پرده‌برداری کرد. این مدل‌ها قادرند در معیارهای آکادمیک و صنعتی عملکرد بهتری ارائه دهند یا با مدل‌های مشابه از نظر اندازه برابری کنند. در تضاد با OpenAI که اطلاعات مربوط به مدل‌های خود را محرمانه نگه می‌دارد، IBM مدل‌های Granite را تحت لیسانس Apache 2.0 منتشر کرده است.

خانواده جدید Granite 3.0 شامل تعدادی مدل جدید است. آنها شامل:

– General Purpose/Language: Granite 3.0 8B Instruct، Granite 3.0 2B Instruct، Granite 3.0 8B Base، Granite 3.0 2B Base
– Guardrails & Safety: Granite Guardian 3.0 8B, Granite Guardian 3.0 2B
– Mixture-of-Experts:: Granite 3.0 3B-A800M Instruct، Granite 3.0 1B-A400M Instruct، Granite 3.0 3B-A800M Base، Granite 3.0 1B-A400M Base

این شرکت اعلام کرد که مدل‌های Granite 3.0 8B و 2B، مدل‌های ایده‌آلی برای هوش مصنوعی سازمانی هستند که به معنای قدرتمندتر و مطمئن‌تر بودن آن‌ها است و توانایی انجام دادن طیف گسترده‌ای از کارها را دارند. آی‌بی‌ام اظهار داشت که این مدل‌ها عملکرد برجسته‌ای در کاربردهایی نظیر بازیابی نسل افزوده (RAG)، طبقه‌بندی، خلاصه‌سازی، استخراج موجودیت و استفاده از ابزارها دارند.

هنگام استفاده از این مدل‌ها، آن‌ها می‌توانند به خوبی با داده‌های سازمانی هماهنگ شده و در محیط‌های تجاری متنوع و فرآیندهای کاری یکپارچه گردند. مدل‌های جدید گرانیت IBM هم اکنون قابل دانلود از HuggingFace تحت مجوز Apache 2.0 می‌باشند. مدل‌های Granite Guardian 3.0 8B و 2B نیز از طریق پلتفرم watsonx IBM برای استفاده‌های تجاری در دسترس بوده و مجموعه‌ای از مدل‌های Granite 3.0 به میکروسرویس‌های NIM Nvidia و باغ مدل Vertex AI Google Cloud نیز ارائه شده‌اند.

اگر شما یک برنامه‌نویس هستید و می‌خواهید کارهایتان را با سرعت بیشتری انجام دهید، می‌توانید از امکانات کدنویسی Granite از طریق افزونه Visual Studio Code، IBM Granite.Code استفاده کنید. این افزونه می‌تواند در زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی از جمله C، C++، Go، Java و Python به شما کمک کند. آخرین ویژگی مورد توجه در Granite 3.0 این است که زمینه‌ساز تلاش‌های IBM در زمینه هوش مصنوعی عاملی می‌شود.

مدل Granite 3.0 8B با استدلال پیشرفته و یک فرمت چت بسیار ساختاریافته و سبک درخواست، امکان پیاده‌سازی فرآیندهای کاری را با استفاده از ابزارها فراهم می‌کند. طبق اعلام این شرکت، در سال آینده شاهد حضور بیشتری از IBM در زمینه هوش مصنوعی عاملی خواهیم بود، از جمله عوامل هوش مصنوعی از پیش ساخته شده برای دامنه‌ها و کاربردهای خاص. هوش مصنوعی عاملی به افرادی که ناآگاه هستند، این امکان را می‌دهد که به صورت مستقل‌تری برای انجام وظایف عمل کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا