بررسیگجت و پوشیدنی

بررسی هدفون سونی WF-C510

WF-C510 تازه‌ترین هدفون اقتصادی سونی است. این محصول برای کسانی که به دنبال یک جفت هدفون ساده برای استفاده در مسیر رفت و آمد یا تمرینات روزانه هستند، بدون اینکه نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی برای ویژگی‌های غیرضروری داشته باشند، انتخابی مناسب می‌باشند. C510 جایگزین C500 است که با وجود اینکه نه ارزان‌ترین و نه پرامکانات‌ترین در بازار بود، اما از محبوبیت قابل توجهی برخوردار شد.

به نظر می‌رسد که اکثر مردم به دنبال یک جفت هدفون معتبر از برندی هستند که به آن اطمینان دارند و C500 به خوبی در این شرایط جای گرفت. C510 بازار را با همان اصول پیشین به تصویر می‌کشد. با نسخه به‌روزرسانی شده، سونی طراحی جدیدی را ارائه می‌دهد که حتی کوچک‌تر و سبک‌تر از پیش است، همراه با عمر باتری 11 ساعته به‌روز شده و قابلیت اتصال چندگانه.

همچنین، یک حالت شفافیت وجود دارد، اگرچه هنوز قابلیت حذف نویز فعال ارائه نمی‌شود. این مدل همچنان با همان قیمت 100 دلار به بازار عرضه می‌شود. آیا این ویژگی‌ها برای توجیه ارتقاء کافی هستند؟ و آیا در رقابت با دیگر محصولات هم‌قیمت می‌تواند موفق باشد؟ بگذارید ببینیم.

طراحی و راحتی

طراحی C510 نسبت به مدل پیشین خود دگرگونی‌های چشمگیری داشته و سونی ابعاد کوچک و سبک آن را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. قاب جدید بسیار کوچک است، به طوری که می‌توان گفت کوچک‌ترین موردی است که تاکنون دیده‌ام و به راحتی در جیب یا کیف شما جا می‌گیرد. البته، این طراحی ممکن است یک نقطه ضعف داشته باشد که در بخش باتری به آن اشاره خواهیم کرد.

C510 در چهار رنگ جدید سفید، مشکی، آبی و زرد عرضه شده است. رنگ‌های آبی و سفید، رنگ‌هایی آرام و پاستلی هستند، در حالی که رنگ زرد تنها چند درجه از سفید فاصله دارد. هم بدنه و هم هدفون‌ها از پلاستیک مات ساخته شده‌اند که رنگ‌های ملایم را به خوبی نمایان می‌کند. هدفون‌های جدید نیز هم از نظر اندازه و هم وزن از مدل قبلی کوچکتر و سبک‌تر هستند.

در حقیقت، سونی مدعی است که C510 کوچک‌ترین هدفون داخل گوشی تولیدی توسط این شرکت است. آنها بسیار کوچک هستند و تقریباً فضایی را در گوش شما اشغال نمی‌کنند و بیرون زدگی آنها نیز بسیار کم است. بخش عمده‌ای از بدنه خارجی این هدفون‌ها را دکمه‌های فیزیکی برای کنترل عملکردهای متفاوت تشکیل می‌دهند.

همانند مدل قبلی، این دکمه‌ها ممکن است کمی بزرگ‌تر از حد نیاز باشند، که این امر موجب می‌شود به طور ناخواسته آنها را فشار دهید هرگاه که هدفون را درون گوش خود قرار می‌دهید. علاوه بر این، چون دکمه‌ها فیزیکی هستند و نیاز به فشار دارند، هر بار که فشار داده می‌شوند، هدفون به طور عمیق‌تری درون گوش فرو می‌رود، که ممکن است باعث ناراحتی شود.

در زمینه راحتی، استفاده از هدفون‌های C510 معمولاً راحت است، حتی برای مدت‌های طولانی. با این حال، به نظر می‌رسد که نوک‌های گوشی‌ها فاقد طراحی فشاری هستند که در مدل‌های جدیدتر معمول است، که این طراحی به کاهش فشار هنگام وارد یا خارج کردن هدفون از گوش کمک می‌کند.

بنابراین، هنگام وارد کردن یا خارج کردن این ایربادها، مکش کافی وجود دارد و باید به آرامی انجام شود تا فشار زیادی به گوش‌ها وارد نشود. به نظرمان، بهترین روش این است که هنگام وارد کردن یا خارج کردن، آنها را کمی بچرخانید، زیرا این کار راحت‌تر است. در مورد کیفیت ساخت، C510 با وجود اینکه یک مدل ابتدایی است، بسیار محکم و با دوام ساخته شده است. آنها همچنین دارای استاندارد IPX4 هستند که مقاومت در برابر پاشش آب را تضمین می‌کند.

نرم افزار و امکانات

مدل C510 با برنامه Sound Connect سونی سازگار است، که نسخه‌ای به‌روزشده از برنامه‌ای است که پیش‌تر موجود بوده است. در نگاه اول، کمتر شلوغ به نظر می‌رسد، اما این فقط به این دلیل است که سونی تمام گزینه‌ها را در یک منوی داخلی قرار داده، که در واقع همانند نسخه قبلی به نظر می‌آید. پس این همان برنامه قبلی است، اما حالا با یک مرحله اضافه. همچنین، هنوز هم برای راه‌اندازی، مراحل زیادی لازم است.

چون این یک مدل اقتصادی است، تنظیمات زیادی در اپلیکیشن وجود ندارد. در بالای همه، Ambient Sound Control قرار دارد، که سونی به آن حالت شفافیت می‌گوید. شما می‌توانید به راحتی آن را فعال یا غیرفعال کنید و یا شدت آن را تغییر دهید. همچنین، حالت عبور صوتی وجود دارد که به صداهای خاصی اولویت می‌دهد. این برنامه علاوه بر داشتن یک EQ دستی با پنج باند فرکانس، دارای یک نوار لغزنده مجزا برای Clear Bass نیز می‌باشد.

مجموعه‌ای از تنظیمات پیش‌فرض در دسترس است و شما می‌توانید سه تنظیم سفارشی را نیز داشته باشید. اگر تنظیم EQ برایتان پیچیده به نظر می‌رسد، سونی یک ویژگی جدید ارائه داده که به شما اجازه می‌دهد از میان پنج گزینه، بهترین صدای پس‌زمینه را هنگام پخش موسیقی انتخاب کنید. پس از انتخاب، پنج گزینه دیگر ظاهر می‌شوند که به شما امکان می‌دهند تنظیمات خود را دقیق‌تر کنید.

سپس اپلیکیشن بر اساس ترجیحات شما یک پروفایل EQ ایجاد کرده و آن را در یکی از پروفایل‌های سفارشی ذخیره می‌کند. برنامه همچنین قابلیت 360 Reality Audio را ارائه می‌دهد، که یک ویژگی صدای فراگیر سه‌بعدی از سونی برای هدفون‌ها است که تاکنون به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. برای فعال‌سازی این ویژگی، باید با گرفتن عکس از گوش‌های خود، آن را متناسب با سر و گوش خود تنظیم کنید، سپس برنامه یک پروفایل HRTF مخصوص به شما ایجاد می‌کند.

سپس، از این پروفایل‌ها توسط برنامه‌هایی که صدا را در این فرمت ارائه می‌دهند استفاده می‌شود. مشکل اینجاست که فعلاً تعداد کمی اپلیکیشن وجود دارد که این کار را انجام می‌دهند و احتمالاً با گذر زمان، تعدادشان کمتر هم خواهد شد. علاوه بر این، نمی‌توانید خارج از این برنامه‌ها از پروفایل‌های تولیدی استفاده کنید و برای فرمت‌های دیگر مانند Atmos قابل استفاده نیستند، بنابراین به نظر می‌رسد که تا حدی بی‌فایده است.

در نهایت، موتور DSEE یا Digital Sound Enhancement Engine سونی وجود دارد که مدعی است می‌تواند جزئیات از دست رفته در رسانه‌های فشرده را بازیابی کند. این ویژگی عمدتاً برای استفاده با صداهای بسیار فشرده طراحی شده و با نرخ بیت بالاتر، تفاوت قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. حتی با صدای Spotify، تغییر محسوسی ایجاد نمی‌کند.

این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد تا عملکرد دکمه‌های روی هدفون را شخصی‌سازی کنید. این قابلیت نسبتاً محدود است، زیرا فقط می‌توانید صدای محیط یا کنترل‌های پخش را به دکمه‌ها اختصاص دهید، اما امکان تغییر دادن حرکات کنترل پخش خاص وجود دارد. همانطور که پیشتر اشاره شد، C510 فاقد قابلیت حذف فعال نویز است. در آن زمان، این موضوع مناسب بود چرا که کسی انتظار نداشت هدفون‌های سطح پایه‌ای مجهز به ANC باشند.

با این حال، در شرایط کنونی، بسیاری از رقبا، اگر نه همه، اکنون مجهز به قابلیت حذف نویز فعال مناسبی هستند، از جمله وان پلاس بادز 3 که نسبت به قیمتشان عملکرد حذف نویز بسیار خوبی دارند. با این وجود، سونی با حذف ویژگی‌های کلیدی مانند تشخیص درون گوش برای پخش/مکث خودکار، هزینه‌ها را کاهش داده است. در نهایت، سونی دوباره فقط با ابتدایی‌ترین کدک‌ها پیش رفته است. با توجه به اینکه سونی خود ایجادکننده LDAC است، بسیار ناامید کننده است که چگونه آن را در محصولات خود به کار برده است.

کیفیت صدا و تماس

مدل C510 دارای یک درایور دینامیک 6 میلی‌متری با پاسخ فرکانسی 20 تا 20000 هرتز است. این هدفون‌ها از کدک‌های SBC و AAC از طریق بلوتوث 5.3 پشتیبانی می‌کنند. مدل‌های سری C سونی همواره دارای متعادل‌ترین تنظیمات صدا در میان محصولات صوتی مصرفی این شرکت بوده‌اند، به طوری که خود سونی نیز آن‌ها را به همین شکل توصیف می‌کند. با این وجود، متعادل بودن در نگاه سونی معمولاً به معنای کمبود بیس است.

C510 نیز از الگوی معمول صدای سونی پیروی می‌کند که نرم، کمی دارک و با وارم بیشتر در فرکانس‌های پایین است. در مورد باس، تیونینگ C510 نسبت به سایر مدل‌های سونی و بسیاری از رقبا، بسیار محافظه‌کارانه‌تر است. فرکانس‌های پایین، انرژی بیس زیادی را به شما منتقل نمی‌کنند، حتی در سطوح متوسط. در فرکانس‌های میانی بیس، یک برآمدگی جزئی وجود دارد، اما هرگز بیش از حد یا مزاحم نمی‌شود. باس پایین نیز کمی ضعیف است، بنابراین در فرکانس‌های عمیق‌تر، صدایی که انتظار می‌رود را ارائه نمی‌دهد.

میانه‌ها ابتدا کمی ضعیف به نظر می‌رسند و کمی پایین‌تر از حد متوسط شروع می‌کنند، اما سپس با یک پاسخ منظم در محدوده‌های میانی و بالا خود را به خوبی نشان می‌دهند. تریبل‌ها نقطه‌ای هستند که صدا بیشترین انرژی خود را از دست می‌دهد، با یک پاسخ نسبتاً محدود و ضعیف در تمام محدوده. حتی درخشش معمول تریبل‌های بالا در اینجا وجود ندارد؛ تریبل‌ها در تمام طول مسیر کسل‌کننده هستند.

پس کیفیت کلی صدا چگونه است؟ در ابتدا، صدا به طور غیرقابل انکاری در فرکانس‌های بالا خفه و خاموش است. با این حال، پس از گذراندن چند ساعت، این موضوع دیگر به اندازه ابتدا آزاردهنده نیست. صدا نرم بوده، اما تن کلی آن بسیار دلنشین است. جایی که C510 به خوبی عمل نمی‌کند، در تنظیمات و ابزارهای پیچیده است. قطعات موسیقی با تعداد زیادی ساز به صورت ناهماهنگ و با صدایی مبهم و غیرمتمرکز اجرا می‌شوند.

در لحظه‌ای که به هدفون‌ها چیزی حتی کمی پیچیده‌تر می‌دهید، کیفیت صدا افت می‌کند و محدودیت‌های ذاتی تنظیمات اولیه آشکار می‌شود. در مجموع، C510 با وجود اینکه از نظر فنی خیره‌کننده نیست، صدایی دلنشین دارد. با این حال، میزان لذت شما از آن بستگی زیادی به نوع موسیقی‌ای دارد که گوش می‌دهید.

میکروفون C510 عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد. صداها اگرچه کمی آرام هستند، اما بیشتر اوقات واضح و طبیعی به نظر می‌رسند و به دلیل فیلتر نویز بیش از حد، دچار اختلال نمی‌شوند. فیلتر نویز نیز در جلوگیری از صداهای مزاحم محیط کار بسیار مؤثر است و کیفیت صدا حتی در محیط‌های شلوغ تغییر چندانی نمی‌کند. در مجموع، برای کسانی که به دنبال کیفیت تماس مناسب هستند، عملکرد قابل قبولی دارد.

مدل C510 فاقد ویژگی حذف فعال نویز است. با این وجود، طراحی ارگونومیک هدفون‌ها و به خصوص نوک‌های گوش، مهر و موم بسیار خوبی ایجاد می‌کند که قادر است نویزهای محیطی را به صورت غیرفعال مسدود کند. در بیشتر مواقع، صداهایی مانند پنکه، تهویه مطبوع، کیبورد، یا حتی صحبت‌های افراد نزدیک، قابل شنیدن نیستند.

البته، این هدفون‌ها نمی‌توانند مانند حذف فعال نویز، زمزمه‌های فرکانس پایین را حذف کنند، که در هواپیما بیشتر محسوس هستند، اما در سایر محیط‌ها، ایزوله‌سازی غیرفعال بسیار مؤثر است. این ایزوله‌سازی به قدری خوب است که وجود قابلیت شفافیت یا حالت صدای محیطی به یک نیاز اساسی تبدیل می‌شود. این ویژگی به خوبی عمل می‌کند و کیفیت صدای آن بسیار طبیعی است. حالت تمرکز بر صدای انسان به ویژه در مواقعی که می‌خواهید تنها صدای افراد اطرافتان را بشنوید، بسیار کاربردی است.

مدل C510 دارای عملکرد تأخیر متوسط است. هنگام اتصال به کامپیوتر و تماشای ویدیو، تأخیری بین 200 تا 250 میلی‌ثانیه وجود دارد. نه همه به اندازه‌ای حساس هستند که این تأخیر را متوجه شوند، اما اگر شما به آن حساس باشید، بسته به نوع محتوایی که مشاهده می‌کنید، ممکن است تجربه نامطلوبی داشته باشید. در مواردی، تأخیر چندان مزاحم نبود، به ویژه اگر ویدیو دارای حرکت زیادی بود یا فریم ریت کافی پایینی داشت. مدل C510 عملکرد اتصال مناسبی ارائه داد.

به طور کلی، اتصال بدون هیچ وقفه یا قطعی، پایدار بود. یکی از مشکلات جزئی در اتصال، تاخیر کوچکی بین دو هدفون هنگام تنظیم صدا بود. این تاخیر در بیشتر هدفون‌ها مشاهده می‌شود، چرا که تنها یک هدفون مستقیماً به گوشی متصل است و هدفون دیگر به اولی متصل می‌شود، بنابراین تمام سیگنال‌ها باید از یک هدفون به دیگری منتقل شوند. C510 همچنین از قابلیت جفت شدن با چند دستگاه پشتیبانی می‌کند، که برای کسانی که مایلند به طور همزمان به تلفن و رایانه یا تبلت خود متصل شوند، بسیار مفید است. این ویژگی به خوبی کار می‌کند و شما می‌توانید هر دو دستگاه را از طریق برنامه کنترل کنید.

عمر باتری

مدل C510 دارای عمر باتری مدعی شده 11 ساعته است و کیس شارژ آن نیز 11 ساعت دیگر شارژ نگه می‌دارد. سونی ادعا می‌کند که با پنج دقیقه شارژ سریع، می‌توان یک ساعت پخش داشت. از آنجایی که در گذشته شاهد عملکرد فراتر از ادعاهای سونی در مورد عمر باتری محصولات بلوتوثی‌اش بودیم، از اینکه C510 توانست 14 ساعت و 14 دقیقه به طور مداوم پخش کند، تعجبی نکردیم.

این زمان بیش از 14 ساعت پخش مداوم از یک جفت هدفون بی‌سیم بدون نیاز به شارژ میانی است که نتیجه‌ای بسیار خوب به شمار می‌رود. همچنین آگاهم که فعال‌سازی ویژگی DSEE می‌تواند تا حدودی عمر باتری را کاهش دهد و به طور قابل توجهی شناخته شده که با فعال بودن این ویژگی، هدفون‌ها کمتر از 13 ساعت دوام می‌آورند. این همچنان یک نتیجه عالی است، اما با توجه به اینکه این ویژگی در آزمایش من تأثیر چندانی نداشت، از آن صرف نظر می‌کنم.

با وجود اینکه نتایج عمر باتری قابل قبول هستند، باید اشاره کرد که کیس فقط یک بار شارژ کامل اضافی برای هدفون‌ها دارد. همچنین، در حالی که عمر باتری ترکیبی بیش از 25 ساعت خوب است، اما به اندازه بسیاری از رقبا زیاد نیست، که ممکن است برای پخش مداوم طولانی مدت کافی نباشد، اما برای استفاده‌های عمومی طولانی‌تر، شارژ بیشتری را در کیس نگه می‌دارد. در واقع، این به معنای بیش از 14 ساعت پخش مداوم است که برای بیشتر کاربران بیش از حد نیاز است.

جمع بندی

جدیدترین هدفون‌های سطح پایه سونی ترکیبی از ویژگی‌ها هستند. از یک سو، طراحی کوچک و قابل حمل هدفون‌ها و مدت زمان باتری برای پخش مداوم بسیار عالی است. علاوه بر این، کیفیت میکروفون خوب و اتصال محکمی دارد که امکان اتصال به دو دستگاه را فراهم می‌کند. در حالی که قابلیت حذف فعال نویز وجود ندارد، عایق‌بندی صدای غیرفعال به خوبی عمل می‌کند و حالت صدای محیطی بسیار مؤثر است.

از طرف دیگر، مکش قوی هدفون‌ها که به عایق‌بندی غیرفعال نویز کمک می‌کند، ممکن است ناراحت‌کننده باشد. فشار دادن ناخواسته دکمه‌های کناری نیز خیلی راحت است و برنامه تنها امکانات محدودی برای سفارشی‌سازی ارائه می‌دهد. هیچ تشخیص درون گوشی برای پخش/مکث خودکار وجود ندارد، که برای یک محصول صوتی در سال 2024 نامناسب است، حتی اگر در سطح ابتدایی باشد. جداسازی نویز، اگرچه مؤثر است، اما نمی‌تواند با سیستم‌های کاهش نویز فعال (ANC) که اکنون در بازار موجود است رقابت کند.

همچنین، تاخیر در بازی کمی زیاد است. علاوه بر این، این کیس شارژ بسیار محدودی دارد که بر طول عمر باتری کلی تأثیر می‌گذارد. کیفیت صدا، ماهیت ترکیبی کلی محصول را نشان می‌دهد. در حالی که در برخی ژانرها می‌تواند بسیار دلنشین و لذت‌بخش باشد، در دیگران کاملاً ناچیز است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا