امنیت

متا با ویژگی‌های ایمنی جدید برای فیسبوک و اینستاگرام، تشخیص چهره را باز می‌گرداند

بیش از سه سال پس از تعطیلی سیستم تشخیص چهره فیسبوک، متا این فناوری را در برنامه‌های خود بازگردانده است. این شرکت اعلام کرده که اکنون شروع به استفاده از ابزارهای تشخیص چهره در فیسبوک و اینستاگرام برای مبارزه با کلاهبرداری و کمک به کاربرانی کرده است که دسترسی به حساب‌های خود را از دست داده‌اند.

اولین آزمایش این فناوری برای شناسایی تبلیغات کلاهبرداری است که از تصاویر افراد مشهور و شخصیت‌های عمومی استفاده می‌کنند. اگر سیستم‌های ما مشکوک شوند که یک تبلیغ ممکن است کلاهبرداری باشد و حاوی تصویر یک شخصیت عمومی باشد، از فناوری تشخیص چهره برای مقایسه چهره‌ها در تبلیغ با عکس‌های پروفایل فیسبوک و اینستاگرام استفاده می‌کنیم. متا در یک پست وبلاگ توضیح داد که اگر مطابقت تأیید شود و تبلیغی کلاهبرداری باشد، آن را مسدود خواهیم کرد.

این شرکت اعلام کرده است که اکنون شروع به فعال‌سازی این قابلیت برای گروه کوچکی از افراد مشهور و شخصیت‌های عمومی کرده و در هفته‌های آتی، ثبت‌نام خودکار تعداد بیشتری از افراد را آغاز خواهد نمود، هرچند که افراد می‌توانند از این قابلیت انصراف دهند. مونیکا بیکرت، معاون سیاست محتوای این شرکت، توضیح داد که در حالی که متا پیش‌تر سیستم‌هایی برای شناسایی تبلیغات کلاهبردارانه داشته، اما نمی‌تواند همیشه تبلیغات فریبنده را شناسایی کند، چرا که بسیاری از شرکت‌های معتبر از چهره‌های سرشناس برای بازاریابی استفاده می‌کنند.

او در یک جلسه توجیهی در مورد قابلیت جدید تشخیص چهره گفت: “این فرآیندی بلادرنگ است و سریع‌تر و دقیق‌تر از بررسی‌های دستی عمل می‌کند”. متا به طور مجزا در حال آزمایش ابزارهای تشخیص چهره برای مقابله با مشکل دیرینه‌ای در فیس‌بوک و اینستاگرام است: بازیابی حساب‌ها. این شرکت در حال تست یک گزینه جدید “سلفی ویدیویی” است که به کاربران اجازه می‌دهد کلیپی از خود بارگذاری کنند تا متا آن را با تصاویر پروفایل‌شان تطبیق دهد، در صورتی که دسترسی به حساب‌هایشان مسدود شده باشد.

این شرکت همچنین از این روش در مواقعی که حساب‌ها مشکوک به تهدید هستند استفاده می‌کند تا از دسترسی هکرها به حساب‌ها با استفاده از اطلاعات سرقتی جلوگیری کند. این ابزار نمی‌تواند به تمام افرادی که دسترسی به حساب‌های فیس‌بوک یا اینستاگرام خود را از دست داده‌اند کمک کند. به عنوان مثال، بسیاری از صفحات تجاری شامل عکس پروفایل فردی نیستند، بنابراین این کاربران باید از گزینه‌های بازیابی حساب موجود در متا استفاده کنند.

با این حال، Bickert اظهار داشت که فرآیند جدید بازیابی با استفاده از ابزارهای پشتیبانی شرکت، کار را برای مجرمان سایبری بسیار دشوارتر می‌کند. با این دو ویژگی جدید، متا اعلام کرده است که داده‌های صورت استفاده شده برای مقایسه را بلافاصله پس از استفاده حذف می‌کند و از اسکن‌ها برای هیچ هدف دیگری استفاده نخواهد شد. این شرکت همچنین اعلام کرد که استفاده از ویژگی‌ها اختیاری است، اگرچه افراد مشهور برای جلوگیری از تبلیغات کلاهبرداری باید از حفاظت انصراف دهند تا انتخاب کنند.

این ممکن است باعث انتقاد از طرفداران حفظ حریم خصوصی شود، مخصوصاً با در نظر گرفتن سابقه ناپایدار متا در زمینه تشخیص چهره. این شرکت پیشتر از این تکنولوژی برای برچسب‌گذاری خودکار عکس‌ها استفاده می‌کرد، که به آن اجازه می‌داد تا چهره‌های کاربران را در تصاویر و ویدیوها به صورت خودکار شناسایی کند. این قابلیت در سال 2021 متوقف شد و متا اطلاعات چهره بیش از یک میلیارد کاربر را با اشاره به “نگرانی‌های اجتماعی در حال افزایش” پاک کرد. این شرکت همچنین با دعاوی حقوقی، به ویژه از ایالت‌های تگزاس و ایلینوی، به دلیل استفاده از این تکنولوژی مواجه است.

متا 650 میلیون دلار برای تسویه دعوای مربوط به قوانین ایلینوی و 1.4 میلیارد دلار برای حل و فصل پرونده‌ای مشابه در تگزاس پرداخته است. بنابراین، مشخص است که ابزارهای جدید در ایالت‌های ایلینوی و تگزاس در ابتدا در دسترس نخواهند بود. طبق گفته‌های بیکرت، این ابزارها همچنین برای کاربران در بریتانیا یا اتحادیه اروپا منتشر نخواهد شد، چرا که شرکت همچنان در حال “ادامه گفتگوهای خود با مقامات نظارتی” در این مناطق است. با این حال، طبق اظهارات سخنگوی متا، این شرکت امیدوار است که بتواند این تکنولوژی را در سال 2025 در سراسر جهان گسترش دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا